Bouwverslag Saab 91D Safir

Ik denk dat de zeer uitgebreide beschrijving meer eentje is van het verlijmen van de vleugels van een F27 (die vliegen er nog steeds met de toentertijd verlijmde vleugels...) Voor onze toepassing denk ik dat wat opschuren met wat grof schuurpapier en dan idd goede lijm zoals de UHU plus endfest 300, ik gebruik ook wel eens Loctite EA9462 Hysol en onderlaatst heb ik een setje JB Weld gekocht (maar nog niet gebruikt) wat je ook vaak leest dat het een goede lijm is. Vermoedelijk alle drie erg goed en tenslotte hangen er geen mensenlevens aan, en eenmaal goed verlijmd denk ik dat torsie de enige kracht is die er op werkt en dan moet ook een matige lijmverbinding het tot een forse kracht kunnen uithouden voordat die gaat schuiven!
 
En, als ik het goed begrijp: uitharden in de oven!

upload_2023-3-15_20-56-46.png


https://asset.conrad.com/media10/ad...est-300-two-component-adhesive-45640-33-g.pdf


jan.
 
UHU300 gebruik ik ook veel, verlijm er zelfs straalmotor onderdelen mee zolang het maar niet warmer wordt dan 125 graden.

Alodine is maar een merknaam, heb nog een beetje liggen uit mn vliegtuig onderhoud periode om alu onderstel onderdelen lichtjes te etsen voor het spuiten zodat het later niet af splinterd. Voor lijmen doe ik idd ook meestal vlak van te voren opschuren en meteen de lijm er op smeren. 180 graden bij 5 min en het zit snoei vast maar niet te bros dat het afbreekt.
 
Hier heb ik van alles van de hoofdpoot verlijmd

Intrek lockblok komen erg veel krachten op, zéker bij minder mooie cross wind landingen. Daar heb ik voor de zekerheid 3mm stalen lock pinnetjes mee gelijmd.
0fca357d-6d19-46f9-a931-b07df5342479.jpg


ae4a4911-0a75-448c-adae-04aa88734d35.jpg


d184cfe0-5105-4b02-8ad8-b22a4b2976d7.jpg


17afbd02-3979-4939-84b8-c21d138e4c09.jpg



Aan de onderkant van de poten komen nog dikkere bussen met de schaar verbinding. Die heb ik ook verlijmd. Zo kon ik het eenvoudiger maken en ik kon dan ook de toe-in eenmalig makkelijker afstellen en vast zetten. Dit is de verdraaiing die ik bedoel, komt ook nooit meer los.
5dbc9758-df91-49f6-86e8-92896c983ad7.jpg
 
Deze foto’s had ik al met Kim gedeeld, voorbeeld waar ik Alodine voor gebruik.

F16 neuspoot onderdeel hand gefreesd. alodine in een zakje, paar minuten bewegen, afspoelen met water, goed drogen en meteen spuiten. Komt er nooit meer vanaf.

3ec6d0ee-ee54-4314-911e-ac6304105972.jpg


67d8e1de-0d59-4598-aef8-8c04bf21bcb9.jpg
 
Is het structureel of gewoon schaal dummy? Anders misschien gaatje voor bv 2mm staal pennetje. Die helpt ook bij verlijmen.
Dat is een goed idee. Moet even kijken of dat lukt. Dit gevalletje bestaat uit meerdere onderdelen. Binnenin lopen ook twee stalen bouten, de één door de andere heen.
 
Ondertussen begonnen aan de neuspoot. Omdat ik niet bij de retract zou kunnen komen na het afbouwen heb ik besloten om een soort verwijderbare unit te maken, een soort cartridge waar het hele neuspoot systeem in zit. Alles komt tussen twee aluminium platen met afstandbusjes. Een beetje aan het spelen geweest met hoe ik hierbij gewicht kon besparen.

WhatsApp Image 2023-03-07 at 11.55.21.jpeg


De flenzen van een Electron Retract af gefreesd en vier gaatjes erin geboord en getapt zodat deze ertussen past.
WhatsApp Image 2023-03-11 at 20.43.35.jpeg
 
Back
Top