Sky assistant variometer

DIY: TEK probe design

Hello, i have some good news. My friend from France: Remi, developed and tested TEK probe for SkyAssistant.
Results of compensation are very good, probe looks easy to "Do It Yourself".
The plans and test results are in english on SkyAssistant forum

Remi's website also contains many usefull information about variometer and gliding theory.

nu ik mijn examens achter de rug heb vind ik dat ik mezelf wel een cadeautje kan gunnen. Ik heb al een tijd kwijlend naar deze vario zitten kijken maar nu heb ik hem besteld.
Wat een sevice trouwens van pitlab. Ik verstuurde mijn email en 3 minuten later zat er al een email van betaal maar alvast want ik ben het nu aan het inpakken:p.

Ik ben erg benieuwd hoe die het gaat doen.

Jan-Willem

hoi

Er kwam nog een vraag in me op:
ik heb een mx-12 als zender. Deze heeft alleen 2 tweestanden schakelaars en geen 3standen schakelaars. Hoe kan je dan oproepen om de hoogte of voltage op te roepen? Of kan je in een mx-12 een 3 standen schakelaar zetten?

Jan-Willem

je kunt instellen dat de vario bij +100 iets afroept en bij -100 niks. Met de schakelaar kun je waarschijnlijk een kanaal in deze waarde schakelen.

ik heb een mx-12 als zender. Deze heeft alleen 2 tweestanden schakelaars en geen 3standen schakelaars. Hoe kan je dan oproepen om de hoogte of voltage op te roepen?
Programm your's transmitter EPA (End Point Adjusttment or servo travel) to change from 0% to 100% (or from 0 to -100%). Change between -100 and +100% will not trigger the message.
Having only 2-way switch, you can call only one message (or one group of messages - p to 3 messages in group).

Jan-Willem, het hebben van een 3-weg optie is leuk, maar zeker niet noodzakelijk. Met een 2-weg schakelaar kan je al alles te horen krijgen wat je wilt, dat is nl helemaal zelf in te richten met de software. Zelfs zonder schakelen kan je de diverse parameters met een in te stellen tijdsinterval om laten roepen, dus zelfs dan heb je de parameters tot je beschikking (alleen misschien niet meteen op het moment dat jij het wilt).

Aanvulling...3 standenschakelaar, middenstand schakelaar....geen informatie, rust!
+100% informatie naar keuze bv hoogte of temperatuur
-100% informatie naar keuze bv voltage of iets anders

TEK probe

Met de Mosquito heb ik gisteren nog wat SA ervaring opgedaan. Geen spatje thermiek te vinden. Wel kunnen vaststellen (denk ik) wat zijn normale daalsnelheid is. Dat ingesteld op de SA en nu zou ik dus niet continu die daaltoon moeten horen. Volgende weekend maar eens proberen.

Op mijn zender heb ik geen 3 standen schakelaar, daarom heb ik hem aangesloten op het richting roer. In die zien, op de linker knuppel, rechts heb ik gas en rol. Dat werkt prima, knuppeltje naar links hoor ik de voltage, knuppeltje naar rechts hoor ik hoogte. Op de Mosquito dus op een leeg kanaal, op een rolroerkist dus zwabberen met de staart . . .

In dit draadje lees ik dat Pitlab een goed werkende TEK probe presenteert. Heeft iemand dit al nagebouwd? Buisje lijkt me geen probleem maar die aansluiting, iemand enig idee waar dat te verkrijgen is?

Groet,

Jacob Bos

Spannings vraag

Gisteren met de Mosquito weer lekker wat thermiek gevonden. Heb nu weer een andere vraag. Door de SA wordt regelmatig het voltage afgeroepen. Mijn instelling is dat als deze onder een minimum komt dat ik dan een waarschuwing krijg.

Gisteren de accu leeg gevlogen en geen waarschuwing gehad. Dat klopt dan weer wel denk ik omdat de regelaar een constante spanning naar de ontvanger stuurt waarop de SA is aangesloten. Hoe kan ik het nu voor elkaar krijgen dat ik de correcte spanningsafname te horen krijg?

Jacob Bos

Helaas, indien je vliegt met een BEC zal de spanning altijd boven de drempel blijven tot de ESC de spanning kapt om de LIPO te beschermen. Dit kan een nadeel van vliegen met BEC, met name als je redelijk wat stroom trekt met de servo's. Indien je met BEC vliegt heeft voltagebewaking helaas weinig zin....

Wel even voor de duidelijkheid; je ESC stopt de stroom naar de motor, nooit die naar de BEC. Een voordat je een 7,4V of 11,1V pack zover leeg getrokken hebt dat het ónder de 5V komt moet er heel wat gebeuren.
Ik heb wel eens per abuis een 1 cel lipo aangesloten op mijn ESC (dus 3,7V) en zelfs toen bleef de BEC gewoon de servo's en ontvanger van stroom voorzien. Alleen wilde de motor niet starten en het duurde héél lang voor ik snapte waarom :-)

helemaal correct, maar je komt dus met een BEC nooit in de gevarenzone, omdat de ESC de stroom al kapt richting de moter en je dus (in principe) nog ruim voldoende moet hebben voor je servo's. Er is dus geen spanningsval i.t.t. gebruik van een losse ontvangeraccu.

Dank

voor de helderheid, is allemaal logisch natuurlijk. Achtergrond is dat het prettig zou zijn om te weten in hoeverre de accu bijna leeg is. Weet je zeker of je nog een keer omhoog kunt of doorstarten, etc.

Ondertussen heb ik de TEK sonde gemaakt zoals hij verder terug in dit draadje beschreven is. Ga hem inbouwen in de ASW en dan kijken wat er gebeurt. Rompdoorvoer heb ik heel simpel gehouden met een stukje messing en brandstofslang.

IMAG0013.jpg

Ben benieuwd of het werkt. Merk het vanzelf tzt.

Jacob Bos

Jacob, wat je zou kunnen doen is de SA voedingsdraden (rood en zwart) meteen aan de aandrijfaccu hangen. Signaaldraad (evt samen met een zwarte nuldraad) komt dan van de ontvanger. Andere optie is de SA niet te schakelen in de betreffende kist, maar gewoon ongeschakeld direct aan de aandrijfaccu. Wel even navragen wat de maximale spanning is die de SA aankan.

Ik heb nog een Picolario Talk te koop!! :wink:

@fotor, ik vindt het juist prettig om "knuppel" thermiek te horen. Het helpt je op grote afstand en hoogte rustig te vliegen.

En om die laatste reden gebruik ik hem ook in mijn sleper, een Toni Clark Piper met ZG 38. Met de 6,5kg KA8, spanw. 4,5 mtr. van mijn vriend er achter is het op grotere hoogte en/of afstand moeilijk te zien hoe de stijghoek is. Deze combinatie moet namelijk constant volgas gevlogen worden, m.a.w. kan net. En een keerlus is eigenlijk kritisch te noemen om de snelheid en stijgen constant te houden.
Dus met een goede kijkafstand de "piepjes/toonhoogte" afluisteren is een prima ondersteuning.

Laatst bewerkt:
Back