Sky assistant variometer

TEK rompaansluiting

De aansluiting die ik als eerste bedacht had blijkt een nadeel te hebben: ik kan niet goed met de slang aan de binnenzijde van romp komen. Dus moest ik een andere aansluiting bedenken. Het toeval wilde dat ik een fietsbandje moest oppompen en daar een verloopstuk bij nodig had, et voila het aansluitstuk is geboren. In deze nippel heb ik een stukje messingbuis gesoldeerd om aansluiting met de aluminium buis te krijgen.

IMAG0029.jpg

En zo ziet het totaal er uit:
IMAG0031.jpg

Nu geen lekke banden meer krijgen . . .

Jacob Bos

Aansluiting klaar, en nu?

De ASW is ingericht met de TEK probe. En nu, inregelen waarschijnlijk. Zijn er nog tips en tricks?

Waar ik zelf tegen letterlijk tegen aankijk is de lengte van de buis. Ik heb hem gemaakt zoals hij op de tekening stond, dus 200 mm lang. Maar plat gezegd, het ziet er natuurlijk niet uit op de rug van de ASW. Daarom: is de lengte van de buis belangrijk? Zou ik hem kunnen inkorten? Ik ga het zeker proberen natuurlijk. Maar commentaar en opmerkingen vooraf scheelt een ontdekkingstocht . . alhoewel. De reis is vaak mooier dan het doel heb ik altijd begrepen. Ik drijf af. Opmerkingen zijn welkom!

Een fotootje om het te laten zien.
IMAG0037.jpg

Groet,

Jacob Bos

In principe mag dit niet uitmaken, het gaat om drukverschil, niet om lengte van een buis, dus je kunt hem inkorten. Belangrijk is wel dat hij niet in de turbulentie van de cockpitkap zit en het lagedrukgebied boven de vleugel. In jouw geval zou ik hem nu eerst zo laten en kijken wat hij doet..

De TEK buis moet een zekere afstand hebben tot de romp om buiten het druk-invloedsgebied van de romp te liggen. Hoe verder hoe beter, maar je kan zeker proberen de buis in te korten. In het slechtste geval wordt de compensatie wat minder nauwkeurig.

De grootste . .

Als deze discussie ontaard in wie de grootste heeft dan doe ik er niets meer aan :-D.

@Arjan: heb jij het idee dat er een duidelijk effect merkbaar is?

Jacob Bos

Wat bedoel je met effect? Of de TEK werkt of dat de lengte effect heeft...
Mijn sonde werkt prima. Hij is iets onder-gecompenseerd zoals dat heet. Als ik vanuit langzame rechtuitvlucht sneller ga vliegen (en dus ietsje down geef) blijft de toon vrijwel gelijk, zal ietsje meer dalen aangeven. Als ik vanuit die snelle dalende vlucht rustig optrek tot een langzaam stijgen blijft het "dalen" aanhouden al wordt het iets minder diep (vandaar: "onder-gecompenseerd"). Zonder TEK zou je dan direct stijgen horen.

De lengte was bij mij in één keer goed. Ik heb ook een kortere en een langere gemaakt maar die heb ik niet eens geprobeerd.

Arjan, jouw TEK is zo te horen perfect, niet ondergecompenseerd. Als je nl de neus erin zet en snelheid opbouwt, zal het eigen dalen wat bij die verhoogde snelheid hoort ook hoger zijn, dus een wat lager wordende toon is juist helemaal correct. Idem bij snelheid eruit trekken, bij lagere snelheid wordt het eigen dalen (na het niet-stationaire deel van de vlucht) van de kist minder, dus moet je vario een minder lage toon gaan geven. Niets meer aan doen!

Testing 123

Na de opmerkingen vandaag naast de TEK van 20 cm nog 2 TEK's bijgemaakt van 15 en 10 cm lengte. Daarmee ben ik gaan vliegen. Als eerste met die van 10 cm. En dat werkte best wel goed, beetje zenuwachtig gedrag van de vario. Hij fluctueerde best wel snel tussen dalen en stijgen.

Daarom in de 2e vlucht de TEK van 15 cm geplaatst, die was een stuk rustiger. Bij aanduiken en langzaam de snelheid eruit halen bleef de bromtoon gelijk. Stijgen was ook echt stijgen. 1 x van ongeveer 180 meter door naar 280 meter!

Laatste vlucht de slang van de SA afgehaald om het verschil nog eens te ervaren. Je merkt vooral dat je de 'knuppelthermiek' elimineert.

Dit is de eerste groffe indruk. De hele materie is nieuw voor me, dus eerst maar eens uren maken en dan komt het detail vanzelf.

In de grafiek van de log ontdek ik niet veel verschil, misschien dat er door jullie nog opmerkingen zijn te halen uit de grafiek.
De data is hier te downloaden. (rechter muisknop klikken en daarna "doel opslaan als")

Mijn conclusie is wel dat zo'n variometer je veel sneller leert thermiek te herkennen, ook als je hem een keer uit laat staan. Aanrader dus.

Jacob Bos

Laatst bewerkt:
Mijn conclusie is wel dat zo'n variometer je veel sneller leert thermiek te herkennen, ook als je hem een keer uit laat staan. Aanrader dus.
Kijk, jij gebruikt de vario goed. Blijf vooral naar je kist kijken, je gaat inderdaad steeds beter aan je vliegtuig zien of er stijgen zit. Op een gegeven moment bevestigt de vario alleen nog maar wat je al ziet gebeuren. Toch blijft de vario prettig, vooral onder magere condities en als je kist hoog zit. En je hebt natuurlijk hoogteuitlezing, waarschuwingsfuncties en de hoogtelog.

Hmm, misschien toch ook eens een TEK buis gaan knutselen. Maar ik heb nog zo vreselijk veel klus liggen, nog even geen tijd.

Dank voor je opmerkingen. Met 1 ding ben ik het niet helemaal eens: tijd. Ik zag er ook tegenop, denk ook dat ik het druk heb. Maar die TEK zoals hij op de site van SA staat heb je echt in een half uur in elkaar zitten. Uitgaande van mijn fietsventiel aansluiting dan . . Het nadenken over de aansluiting heeft me meer tijd gekost dan het maken.

Verder is het inderdaad prachtig om thuis achter PC/Laptop je vluchten nog eens opnieuw te maken. Zeker als je bewust wat dingetjes gaat uitproberen.

Jacob Bos

@Fotor: PS. ik heb nu 2 buisjes over (van 10 en 20 cm). Zijn natuurlijk gemakkelijk in een envelop te stoppen . . hoor het wel als je belangstelling hebt, zelf nog even een rompaansluiting maken en klaar!

Ik vind het prima, misschien eerst ook Raymond (Fotor) nog even de mond gunnen? Als jullie het even uitvechten dan hoor ik wel welke lengte naar wie gaat.

Jacob

als ik er 1 kan krijgen, kan ik iig eens kijken of het makkelijk bij te maken is, kan ik ze in de webshop toevoegen als optie...

Ik maak ze van messing buisjes. Typen hoe ik dat doe kost me meer tijd dan er één maken :-)

Ik heb een siliconenslangetje door een balsa blokje gedaan. Dat blokje zit binnen in de romp gelijmd. De sonde kun je er zó in- of uit halen.

090626TEK001.jpg

Het messing exemplaar heb ik over, wie wil mag hem hebben. Die heeft één gaatje; het exemplaar wat ik gebruik heeft er twee, dat zou hem minder slipgevoelig moeten maken. Met een vijltje een V gevijld onder een hoek van ongeveer 15 graden en daar met een speld gaatjes in geprikt.

090626TEK002.jpg

090626TEK003.jpg

Dit zijn de afmetingen. Het bovenste uiteinde is met een drupje soldeer dicht gemaakt vóór ik de gaatjes ging prikken (je kunt wel raden welke volgorde ik de eerste keer heb aangehouden)

090626TEK.jpg

Stuur PB met adres en de eerste die zich meldt krijgt hem.

Laatst bewerkt:
Back