Slepen met een schuimpje: Multiplex Mentor

mag ik vragen waarom je nou voor de origenele multiplex setup hebt gekozen ipv hongkong, dymond?
Bij Hobbycity waren de goede regelaars al een tijdje in backorder. Ik bestel daar niets meer in backorder, kan soms heeeeel lang duren voordat spullen weer op voorraad zijn. De 'verwachte levertijden' zijn absoluut onbetrouwbaar. Hierop wachten is geen optie, ik heb niet zoveel geduld. Iets nieuws moet vliegen. Dan hier ergens een regelaar kopen verkleint het prijsverschil al een eind. Verder kon ik ook geen motor vinden met net zo'n laag kV getal, alle motoren van ongeveer hetzelfde gewicht / afmetingen hadden een kV getal van 20+% hoger. Zwaardere motor wilde ik niet, dan moet je gewicht in de staart gaan leggen, beetje onzinnig. Om te slepen is veel trekkracht (dus laag kV) lekker. Dus ik heb er voor gekozen een keer extra te slikken en de prijs voor de Multiplex set te betalen.
waarom heb je de regelaar op de rem staan?
Ik wil het ook met de rem los gaan proberen en kijken wat beter bevalt. Als je veel gaat slepen is de rem los misschien prettiger omdat je sneller beneden kan zijn. Voor een beetje relaxed rondvliegen is de rem erop ook prima, ik ben en blijf toch een zweefvlieger.

Mooi Raymond, beetje springerig bij de landing. Ik denk dat het landingsgestel erg veel veert. mogelijk een verbinding aanbrengen tussen de twee poten?

Ik kijk er naar uit om er achter te kunnen hangen(niet ik maar mijn zwever, soms nemen onze medeform genoten dingen erg letterlijk)

Mooi Raymond, beetje springerig bij de landing. Ik denk dat het landingsgestel erg veel veert.
Ik denk dat het grootste probleem vandaag de wind was. Het lijkt erop dat de Mentor erg langzaam kan vliegen. Zelfs als het vliegtuig vrijwel geen grondsnelheid meer heeft hebben de vleugels toch nog behoorlijke lift door de wind die er stond. Dat zorgde ervoor dat het vliegtuig nog erg graag wilde vliegen. Ik verwacht bij minder wind dat de landingen netter zullen zijn.

Sommigen vragen zich misschien af: waarom dan toch vliegen met die wind op een eerste vlucht? Ik ben van Multiplex gewend dat als je de vliegtuigen instelt volgens de handleiding, ze uitstekend vliegen. Daarbij was de wind ook niet superhard, niets wat ik niet aan zou kunnen. Zoals hierboven al geschreven moet een nieuw vliegtuig vliegen als het enigszins kan. En het kon enigszins ;). Vliegen ging uitstekend, de grondhandling was een groter probleem (mooi te zien aan het eind van het filmpje). Ik kijk uit naar de vluchten bij rustig weer, dan verwacht ik dat de Mentor nog veel heerlijker vliegt.

Raymond,

Gefeliciteerd!
Vrijdag binnen, maandag invliegen, je hebt het tempo er goed in.
Vliegt goed, lijkt me zo van de beelden minder gevoelig voor wind/turbulentie dan ik dacht. Beetje wennen aan de kist en dan een touwtje eraan, mag ie aan het werk, ik ben benieuwd.

Mocht bij rustig weer blijken dat hij nog steeds een beetje springerig is in de landing, ligt dat waarschijnlijk aan de positie van de wielen. Als ze wat tever naar voren staan krijg je dit soort effecten, een maar mm naar achter kan al veel helpen. Of het nodig is, is zoals je al aangeeft nog niet goed te zeggen.

Groet,
Gerben

De opmerking Cut was bedoeld voor de cameraman om verdere "verrassingen" uit de film te knippen.....Raymond blijft profesioneel onder druk, de voertaal is nl engels.
Tis maar dat je het weet

Even voor de record: de call 'cut' kwam van de cameraman annex regisseur (die dezelfde inkomstenbron heeft en dus gewend is aan de Engelse voertaal). Zoals je op de beelden ziet bleef ik gewoon cool :cool:.

Han,

Leuk filmpje zo met de duosleep!
Netjes gevlogen ook trouwens.

Wat voor setup hebben jullie in de Mentor en wat kun je ermee slepen?
Heb je ook een idee van het aantal sleepjes per accu?

Groet,
Gerben

Vandaag heb ik een kabel met een oud overhemd aan de Mentor gehangen, om eens wat gevoel te krijgen wat de kist doet als er iets achter hangt. Dat is nog best een verschil. Door de koolstof verstevigingsstaven (die in het filmpje van Han vrijwel gelijk geplaatst zijn, grappig) hangt de kabel wat aan de zijkant en trekt deze behoorlijk aan de staart. Ik had aardig wat richtingroer nodig om de kist rechtuit te laten vliegen. Gelukkig had ik vanmorgen de uitslagen wat vergroot door een langere servoarm te installeren. De door MPX opgegeven uitslagen leken me wat klein. Ik verwacht dat dit opzij trekken met een zwever minder sterk zal zijn, omdat die vaak wat hoger achter de sleper gaat hangen dan een overhemd. Verder geeft zo'n doek veel weerstand. Als ik met doek een nadering maakte had ik behoorlijk wat gas nodig om level te kunnen vliegen.

Tevens waren dit de eerste starts van gras voor mij, ging prima. Hoewel ik daar initieel wat anders over dacht. Ik heb wat instellingen in de regelaar veranderd (rem uit, normal startup ipv soft-start voor snellere respons). Daardoor draaide de motor ineens andersom, had ik niet in de gaten. Gas geven, beetje meer gas geven, maar niet bewegen. Jeetje wat heeft dat gras veel weerstand! Tot ik de kist ineens bij vol gas wat achteruit zag gaan. Ahaaaaaaaa......

Puntje van aandacht: één van de eerste sleeps kwam de kabel niet los van het vliegtuig. Achteraf bleek dat het lusje bleef hangen aan een hoekje van het triplex verstevigingsplaatje rond de sleephaak. Dat moet nog even rond worden gevijld.

Hoe lang moet een sleepkabel ongeveer zijn? Meter of 15??

Volgens mij ben ik wel klaar voor het echte werk!

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi,
wij gebruiken 3 sleeplijnen tussen 15 en 20 meter, 3mm nylon
aan de uiteinde hebben we lusjes van close loop draad
afgewert met een krimpkousje

Vaak is het zo dat hoe langer de sleeplijn hoe meer ruimte de zwever heeft om te corrigeren.
Ik zou voor minimaal 20 meter gaan.
Met kleinere zwevers er achter. mag hij wel wat korter maar dat hoeft zeker niet.
Ik vind 15 echt te kort verder gebruik ik dunnere sleepkabel dan de meeste om de eenvoudige reden dat het makker in mijn koffer past.
Ik heb altijd een lap aan de sleeplijn hangen en wel om 2 redenen.
1 je kunt goed zien of de zwever loskoppeld
2 het geeft wat weerstand waardoor je steiler kunt aanduiken voor de landing en de lijn blijft meet horizontaler achter de kist hangen tijdens de landing.
Wij hebben prikkeldraad rond ons veld zo kan je wat lager binnenkomen,
Doordat en de lijn lichter is en de lap de lijn wat strakker houd.
De lap hou ik meestal zo groot als een flinke zakdoek.
De lijn is in mijn geval een metselkoortje.

Raymond,

Wij gebruiken lijnen van 20mtr.
Ik heb ooit eens met 5mtr lijn gesleept (we waren de sleeplijn vergeten, een eind van huis en wouden toch slepen, dus al onze schoenveters aan elkaar gebonden en gaan...), dat was geen groot succes.
Met 20 a 25mtr is het wat makkelijker voor de zwever om de rust erin te houden.
Lijn niet te dun, dan gaat hij veren en kan de zwever de lijn eerst uitrekken (bijv in een buitenbocht) en dan veel snelheid meekrijgen waardoor hij de sleepkist inhaalt en de sleeplijn slap gaat hangen.

Voor wat betreft de uitslagen: niet te groot, een beetje expo kan ook helpen. Tijdens het slepen is het belangrijk rustig te sturen en zeer ruimte bochten te vliegen.
Zo kan de zwever makkelijker volgen en ontstaan er geen snelheidsverschillen in de bochten.

Groet,
Gerben

Waarom kan de sleeplijnen aan de kant van de sleepkist los?
De zwevers gooien zichzelf toch los? Dus kan de lijn altijd aan de sleepkist blijven..

Niek, het is een stukje extra veiligheid.
Als de zwever om de een of andere reden niet kan ontkoppelen dan kan de sleepkist dat altijd doen.
Dan kost het in ieder geval geen 2 kisten.

GJ

Thanks voor de tips mannen. Ik heb 25 meter 3mm lijn gehaald. Kabeltje maken en dan ben ik er helemaal klaar voor. Nu maar hopen dat de vintage meeting binnenkort een keer wel doorgaat.

Niek, je wilt echt wel de mogelijkheid hebben de kabel los te gooien. Ik heb tijdens de start wel eens zwevers op de kop het gras in zien gaan. De zwever-piloot kan daarvan ook enigszins ondersteboven zijn en vergeten te ontkoppelen. Of -ik verzin maar wat- een zwever heeft zijn accu niet opgeladen, je wilt echt niet met een dode zwever achter je weer naar het veld komen vliegen. Zelfs als de zwever het nog wel doet maar hij kan niet ontkoppelen is het erg vervelend. Dalend slepen is heel erg moeilijk omdat de zwever continu de sleper in zal willen halen. Dan kan je beter de zwever alleen binnen laten komen met een kabeltje uit de neus. Je zal de ontkoppelfunctie niet vaak nodig hebben, maar mijn vinger gaat echt wel in de buurt van die switch als ik ga slepen.

Nog een ding waarom de sleper de lijn los moet kunnen gooien.
Soms is de situatie zo dat je niet kan landen met de lijn achter de sleper.
Als er bijvoorbeeld een hek op de rand van het veld staat daar kan heel makkelijk de lijn in komen.
Dit heb ik een keer gehad en dat is niet leuk, van daar dat ik ook lekker bij mijn dunne lijntje bleef die bleef rechter achter de kist hangen.
Voor het slepen is inderdaad een dikkere sleeplijn prettig zoals Gertjan melde.

de 10 geboden

Slepen is simpel en is de eenvoudigste en veiligste manier om een kist in te vliegen ................. vooruitgezet dat:

aan slepert-zijde

1. de sleepkist gecontroleerd kan starten en voldoende vermogen heeft.
2. de sleepkist royaal grote bochten maakt ingeleid met het richtingsroer (dus niks van links - of rechtsaf op zijn kant met aileron !); vlieg tijdens de eerste starts geen volledige bochten maar maak "S -'n" tegen de wind in.
3. Er een sleeplijn van voldoende lengte (20- 30 meter) gebruikt wordt die ook enige dikte heeft. Zo functioneert een startlijn als demper.
4. De startlijn door de sleepkist ten alle tijde losgegooid kan worden.

aan gesleepte zijde

5. Zorg voor een goede sleepkoppeling zodat je ten alle tijde los kan !
6. de zweefkist moet zo weinig mogelijk gestuurd worden; klinkt gek maar je zweefkist hangt met zijn neus aan een touw en wordt ook die kant op getrokken; laat dat gebeuren en ga niet over-korrigeren. Hou je kist horizontaal met heel lichte aileron correcties
7. vlieg je met combi-switch (richting aan aileron gekoppeld) dan schakel die uit tijdens de sleep.
8. Ga niet (over)sturen om je kist hoger of lager als de sleepkist te laten vliegen; meestal zijn een paar tikjes aan de trim voldoende. (hier geldt opnieuw; minimaal sturen)
9. zet de sleepkist een bocht in, zorg dan dat je met je zwever de "buitenbocht" aanhoud ! Dus tegensturen (lichtjes opnieuw !) met rudder
10. Praat met de sleeppiloot; vertel hem of je te snel of te langzaam vliegt !

Veel plezier en succes

Back