Sopwith Pup scale 1-3.

Vandaag een aan tal fotos doorgestuurd gekregen die een paar weken geleden genomen zijn.
De rode spitfire is door mij in 1978 gebouwd.
Eerst in met de registratie JE E en met een quadra.
Later heb ik er een 60 ccm King ingebouwd.
Weer later een 100 ccm King , toen is hij ook rood gespoten en heeft hij de registratie G SPIT gekregen..
In 1988 heb ik hem verkocht aan Jos Kusters , die staat ook op de foto.

1k0.jpg


Leuk om te zien dat de spit nog altijd ingezet word.

Nu de aansluitribben van de Pup op hun plaats zitten kan ik de vleugels gaan monteren.
Als eerste alle beslag klaarmaken.
Zoals ik al eerder schreef heb de gaten voor de rigging opgeboord en voorzien van een messing busje met een binnen diameter van 2 mm.

540.jpg


De onderdelen zijn van RVS gemaakt.
Ik boor ze op met een cobaltboor.
De onderdelen klem ik tussen twee alu plaatjes met een griptang.

540.jpg


Ton
 
Cobalt metaalboren zijn slijtvast en bestand tegen hoge temperaturen. Hierdoor gaan deze boren langer mee wanneer je deze gebruikt om te boren in diverse metaalsoorten, zoals gehard staal, RVS, hooggelegerd staal en gietijzer. Het wordt aangeraden om een cobalt metaalboor altijd in combinatie met koelmiddel (productnummer 51932) te gebruiken.

Aha.

Welke diameter boor is dat?

Dat ram je er in een keer doorheen? :eek:


jan.
 
Alle plaatjes zijn geboord.
Onder aan het landingsgestel komen de plaatse voor de vliegdraden.
Deze kunnen losgeschroefd worden met de beide draden eraan.
Alleen kloppen de plaatjes in de bouwdoos niet.

540.jpg


Het plaatje moet nog verder gebogen worden .
Zoals op de foto te zien is krijg je de schroef er niet uit of in en ook geen imbus sleutel.
Jacques waarschuwde me er al voor.

Dus opnieuw maken.

540.jpg


Hier zie je het verschil van grootte.
Ik heb eerst een plaatje uit kunststof gefreesd om te passen.

540.jpg


Nu vier stuks uit staal frezen.

Ton
 
British elend, ik blijf het zeggen hoor..
Maar met een zeskant boutje en een piepklein steeksleuteltje
en eerste het boutje erin en dan pas buigen, (inbus bestond in die tijd nog niet,dacht ik te weten)
Doe maar niet, geeft teveel 'gedoons'
 
Van Drees,

Inbus was er inderdaad nog niet.
Maar deze boutjes moeten iedere keer met op- en afbouw gebruikt worden.

Het is niet altijd british elend , zie foto boven aan pagina.

Ton
 
Ha Ton
Heb net ademloos je verslag door zitten lezen, ik ben zelf modelbouwer, maar dit is subliem. In navolging op een opmerking over een workshop verweren even wat basisdingen

Het verweren van je kist kan op een vrij simpele manier

Neem olieverf, maak een 1:10 verdunning en kwast het dan over het oppervlakte, doordat het zo dun is zal je het misschien iets vaker moeten doen voor je het gewenste resultaat krijgt. Werkt wel over een glanzend oppervlakte dan vloeit de verf beter.
Verf beschadigingen (chips) op metalen onderdelen.
Hier zijn diverse methodes voor
Haarlakmethode:
Spuit de metalen delen eerst in de grondkleur (rode menie werd volgens mij gebruikt). Goed laten drogen en dan haarlak er over heen spuiten.
Dan de gewenste eindkleur. Laten drogen en dan met een nat doekje die kleur weer wegvegen, modelbouwers doen dat met een wattenstaafje. Als je tevreden bent, de boel sealen met een matte lak.

Verven
3D chips, spuit de delen in de eindkleur, schilder dan op gewenste plekken de originele grondkleur. Schilder daarnaast met een donkere kleur weer in de net geschilderde vlekken cq beschadigingen.

Oplichten van delen

neem heel weinig verf op een penseel en aai over de oplichtende delen (drybrushen) Werk nooit met wit, maar neem voor zachte kleuren lichtgeel, harde kleuren lichtblauw, voor zwart neem je roze.

Regen en vuilstrepen

Zet met een droog penseel op die plekken die je wilt vervuilen, bovenaan een stel stippen met olieverf, bruin, blauw, rood, geel en wit, volgorde is zeker niet belangrijk.
Daarna met een plat, iets bevochtigd penseel maak je vertikale strepen naar beneden

Vleugels accentueren
Spuit of verf met verdunde lichte kleuren banen over de ribbovenkanten, dan daarnaast schilder je donkere banen, varieer in breedte. Hiermee geef je iets meer effect aan de ribben en liggers
Daarna met een lichte kleur, snelle banen over het geheel in de vliegrichting, hiermee krijg je wat met variatie

Metalen delen zwart maken kan bijv met BlackenIt wat door treinbouwers wordt gebruikt om rails zwart te krijgen of door scheepsbouwers om de kanonnen zwart te krijgen, is thinnefspul, want het veroorzaakt een soort chemische reactie waardoor de zwarte kleur ontstaat.

Probeer bovenstaande technieken eerst even op proefstukjes om het gevoel en de werking te krijgen en te zien


Voor je stitching zoek anders eens op bowstring, dat is een dacrondraad die boogschutters gebruiken voor hun pees, ijzersterk, diverse diktes en kleuren en gewoon in Nederland verkrijgbaar. het is een soort kunstvezel wat niet pluist

Over het bouwen en zeker over het vliegen kan ik niets zeggen, ik weet daar niets van
 
Bedankt voor je complimenten en je tips voor het verweren van modellen.
Ik denk dat ik je werk wel eens ben tegengekomen op andere forums.
Het valt me vaker op dat de modelbouwers die plastiek modellen bouwen veel verder gaan in de afwerking en verweren van modellen.


Ton
 
In het weekend nieuwe plaatjes gemaakt .
Ik wilde de plaatjes frezen maar ik had geen geschikte frees meer.
Daarom maar de plaatjes met de hand gemaakt.

540.jpg


Nu is het mogelijk om de beugel bij het monteren los en vast te draaien.

540.jpg


Ton
 
... Het verweren van je kist kan op een vrij simpele manier ...
... ... ...
Voor je stitching zoek anders eens op bowstring, dat is een dacrondraad die boogschutters gebruiken voor hun pees, ijzersterk, diverse diktes en kleuren en gewoon in Nederland verkrijgbaar. het is een soort kunstvezel wat niet pluist. ...
Goede info. Ook in deze discussie in het Schaalmodellen Tutorials subsubforum plaatsen:?
Weatheren en panellines

edit: laat maar, ik heb daar inmiddels al een linkje naar jouw bericht geplaatst.
 
Laatst bewerkt:
Nu ik het beslag klaar heb kan ik beginnen om de vleugels op te bouwen.
Hiervoor heb ik twee steunen gemaakt om de onderste vleugels uit te richten.

540.jpg


In de steunen heb ik twee bouten gedraaid om af te kunnen stellen.

540.jpg


Vervolgens de romp opgesteld op een bouwtafel en gefixeerd zodat de romp op zijn plaats blijft.
De vleugels op hun plaatsen gezet en de steunen aangebracht.

540.jpg


De vleugels steunen met de liggers op de bouten.
Vervolgens een alu koker op het middenstuk gelegd met de hoekmeter erop en deze op 0 gezet.
Daarna op de voor en achterligger en met de bouten op 3 graden afgesteld.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Omdat de V stelling afgesteld word op de voor en achterligger is de instelhoek op de gehele vleugel ook gelijk.
Door de twee bouten te verstellen is de afstelling heel precies te doen.

540.jpg


Kijken of ik morgen de bovenvleugels op hun plek krijg.
Dan kan ik de struts gaan maken en de lengte van de flying wires bepalen.

Ton
 
Gaaf dat je de draad weer volop te pakken hebt Ton :thumbsup:
Mooie secure manier van afstellen, heerlijk om dit alles te volgen :beer:
Groeten, Ralf
 
Dag Ralf,

Ik heb een vraag voor je.
Je hebt vaker grote dubbeldekkers gebouwd.
Ik heb mijn twijfels over de flying wires van Reeves.
Niet zozeer met vliegen maar met de op en afbouw,
Wat is jouw ervaring ?

Ton
 
De Reeves wires zijn zeer mooi op een pure schaalkist, zeker op die van jou.

Ik heb ze zelf op mijn Strutter gehad maar daar heb ik ze op een gegeven moment vervangen door kabels
Gewoon omdat het makkelijker met de opbouw en het transport is.
De vleugelhelften zijn onhandig te hanteren door de platte draden of je moet ze met elastiek o.i.d. vastzetten
De draden zijn langer dan de vleugelhelften en steken uit
Het aanhechtingspunt verdient altijd extra aandacht want op de deling van het draad naar de kabel (of de draad) kan deze door veel heen en weer buigen breken.
Doordat de lip in een hoek naar boven gebogen is ligt de platte draad het eerste stuk los van de vleugel, dit kan niet scharnieren
Bij transport kan dit naar beneden gedrukt worden, buigen of barsten

De dubbel uitgevoerde vliegdraden zijn trouwens ook erg onhandig met na-spannen

Let wel; dit is mijn persoonlijke ervaring en een ander zal er wellicht zijn eigen idee over hebben.
Ik heb het liever wat praktischer op het veld ten koste van puur schaal

Op de Dawn Patrol zal je vele ervaringen kunnen horen
Succes met je keuze

Groeten, Ralf
 
Ralf,

Bedankt voor je uitleg.
Ik ga op Dawn Patrol eens goed rondkijken bij andere dubbeldekkers.

Intussen heb ik de bovenste vleugels op hun plaats gemonteerd.

540.jpg


540.jpg


Ook weer op dezelfde manier als de onderste vleugels.
Zijn zo heel gemakkelijk af te stellen.
Nu kan ik de struts op maat maken.

Ton
 
Hoi Ton,
Wat leuk om te lezen dat je weer doorpakt. En mooi hoe je de vleugels uitmeet. Vraag. Heb je de planken dan ook op 3 graden gezaagd en leg je de vleugels er dan plat op? Deze klus staat mij binnenkort ook weer te wachten met de Moth. Vind het erg moeilijk altijd moet ik zeggen.
 
Allereerst fixeer ik de romp op de bouwtafel.
In mijn geval staat de romp op het landingsgestel. Dit heb ik met een paar stukken multiplex vastgezet.
De romp kan niet meer bewegen.
Dan heb ik onder iedere vleugel een plaat multiplex geschroefd.
In deze platen heb ik op de plaats van de liggers M6 bouten geplaatst.
De hoogte van de platen heb ik zodanig gekozen dat ik de bouten beide kanten op kan draaien .
Als de vleugel op de bouten ligt kan ik V stelling bepalen.
Omdat de vleugel niet torsie vrij is meet ik de hoek op beide liggers.
Voor de bovenste vleugels heb ik stroken multiplex gebruikt en die tegen de onderste platen geschroefd.

Daarna kan je spandraden op maat maken en monteren.
Vervolgens de struts ertussen zetten.

Ton
 
Nu snap ik hem. Je meet op beide liggers.

Inderdaad zijn de vleugels niet torsievrij. Daar zat ik mee. Nu is het duidelijk. Zie je op de dawn patrol.
 
Super mooie bouw, mooie vlieger ook. Ik zag bij de foto waar je de vleugels afstelde op de achtergrond een Vega raket en precies de schotel van een voyager satelliet ?
Die zien er ook strak uit, staan ze toevallig ook op dit forum ?
 
Dat is inderdaad een Vega raket , schaal 1-33.De schotel is van een model van de ERS satelliet model , schaal 1-1.
Deze staan niet op het forum.

Ton
 
Back
Top