Sopwith Pup scale 1-3.

dag Jan,

Ik weet niet precies wat de opticien er mee doet.
Dit zijn onderdelen die ik al 30 jaar heb liggen.
Wie wat bewaart heeft wat.
De maat zie je op de foto.
720.jpg


Ze komen van de firma Breitfeld Schliekert.
Die hebben van alles voor opticiens.
Je kan ook eens bij de plaatselijke brillenman binnenlopen.
Misschien heeft hij nog oud spul liggen.

Ton
 
Ik ga nu de hulpspanten op hun plaats lijmen.
Door deze hulpspanten krijgt de romp zijn uiteindelijke vorm , van rond bij de motorkap naar een rechthoekige vorm.
Maar voor het vastlijmen van de spanten op hun plaats moeten eerst de twee onderste aansluitribben van de ondervleugel op hun plaats zitten.
Het middenstuk zit op zijn definitieve plaats en de instelhoek is ook bepaald.
Nu moet ik de onderste ribben met dezelfde instelhoek fixeren.
Hiervoor gebruik ik een alu profiel en de digitale hoekmeter.
Eerst de bovenste rib meten en de hoekmeter op nul zetten.

720.jpg


Vervolgens de onderste rib ook op nul graden uitrichten.

720.jpg


Nu kan ik de rib tijdelijk vastzetten en de spanten op hun plaats vastzetten.

Ton
 
In de staart de ontbrekende spankabels aangebracht.
Ik ben ook bezig om alle spanners in de romp te borgen.

720.jpg


Kijken of ik zover kom dat ik de romp deze week kan bespannen.

Ton
 
Jan ,

Ik heb gewoon de tekening van Reeves aangehouden.
Hij heeft de instelhoek overgenomen van de echte Pup.
Zo vliegt hij schaal.

Na het bespannen van de romp kan de triplex rug erop gelijmd worden.
Om dit te vergemakkelijken heb ik de triplex plaat , na een tijdje in bad gelegen te hebben , op een ronde buis geklemd.
Zo is de plaat al voorgevormd en laat hij zich goed op de plek te lijmen.

720.jpg


Ton
 
:D
Maar Rie heeft groot gelijk, de kist is zo fraai gemaakt dat het eigenlijk zonde is dit beeld te laten verdwijnen onder het bespanmateriaal.
Veel foto's maken en plaatsen dus van het naakte frame Ton :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
De hulpspanten zitten op hun plaats.
Ook de liggers zijn in de uitsparingen gelijmd.
Ik heb de aansluitribben verwijderd .
Deze worden na het bespannen van de romp op hun plaats vastgezet.

720.jpg


Nu blijkt dat de spanten niet op elkaar aansluiten.
De liggers zitten in het voorste spant goed op hun plaats.

720.jpg


Toen ik ze in het achterste spant lijmde lagen ze in de twee middelste spanten vrij.
Het derde spant heeft ook niet de goede kromming.

720.jpg


Op bovenstaande foto is dit goed te zien.
Je ziet nog net dat het derde spant aan de onderzijde te recht is.
Ik ga nu op de spanten grenen latjes lijmen en het geheel naderhand in vorm schuren.
Zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Ton
 
Bij mijn weten dienen de liggers recht te lopen zonder kromming
Je onderste ligger lijkt in het midden bol naar buiten toe te lopen (of is dat gezichtsbedrog?)
De spanten dienen flush met de liggers te lopen.
Zou bij een kit inderdaad niet nodig moeten zijn o_O
 
Volgens mij lopen ze niet helemaal recht.
Aan de voorkant zijn ze recht en de achterkant zit een lichte kromming.
Op de foto lijkt het krommer dan het in werkelijkheid is.
De onderste ligger , die op de aansluitrib zit , is een gelaserd onderdeel in de bouwdoos.
Hier zit aan de achterzijde ook een lichte kromming in.

Ton
 
Met een paar stukken touw heb ik gekeken waar de stuurdraden door de romp lopen.
Doordat ik een servo had ingebouwd betekend het dat de twee stuurdraden van de bovenkant van de hoogteroeren aan een zijde van de servohevel komen te zitten en de andere aan de andere kant.
Daardoor kruisen de draden elkaar.
Ook het afstellen gaat dan wat moeilijker.
Daarom besloten om dit te veranderen voordat de romp dicht gaat.
Servohouder uit de romp gesloopt en een nieuwe servoplank gemaakt.
Hiervoor heb ik twee stukken balsa van 3 mm haaks op elkaar gelijmd.
Aan iedere kant heb ik een stuk triplex van 1,5 mm gelijmd , ook hier de nerf richting 90 graden verdraaid.

720.jpg


Daarna de uitsparingen gefreesd.
Op deze manier krijg je een heel sterk en licht onderdeel.

720.jpg


Ton
 
Dus komen er nu twee servos op voor de hoogteroeren.
Iedere servo bediend een aparte hefboom.
Hierdoor kan ik elk roer apart afstellen.
Om de hefbomen in te kunnen bouwen heb ik een grondplaat gemaakt waar de hendels in gaan draaien.

720.jpg


720.jpg


Ton
 
Vanavond de triplexrug boven de cockpit volgens tekening gemaakt.

720.jpg


Toen de rug op de romp op zijn plaats lag zag ik dat deze niet paste.
De bovenkant van het spant in de cockpit is niet bedekt door het triplex.

720.jpg


Alweer een fout in de tekening.
Kijken of ik een nieuwe rug maak of probeer het spant te verplaatsen.
Wel jammer van het werk.

Ton
 
Back
Top