Topic voor : Hydrauliek en Elektrische cilinders (Actuators) en alles wat hiermee te maken heeft.

@Cor

Mijn opmerking sloeg ook op het feit dat Alwin waarschijnlijk een leesfoutje had gemaakt, voor de rest blijven mijn opmerkingen overeind, maten aanhouden is goed, maar ervan afwijken kan dus ook. Als je de voorschriften voor indrukking en oppervlaktegesteldheid maar respecteert, dan komt het goed.

Die diepte/hoogte van 0.7 mm lijkt mij onwaarschijnlijk, want dan druk je de O-ring meer als 50% in, en dat zal in de regel niet meer als 20%zijn.
 
enigste vraag die overeind blijft staan is hoe zit het met de groefbreedte. moet deze ten opzichte van het midden van de o-ring gemeten worden of moet de o-ring tegen 1 van de zijkanten aan liggen?

als de o-ring kan schuiven lijkt me dat niet goed voor de afdichting.

6164.jpg

midden / binnen / buiten.
 
Hoi Alwin,

Meestal word aangehouden dat je de o-ring tegen de kant aan legt waar die naar toe gedrukt word als er druk op komt te staan. Dus als de druk aan de binnenkant staat, leg je de o-ring tegen de buitenwand aan, tenminste, dat doe ik dan met mijn wijsheid.
 
IDD, wat William zegt:
normaal komt er druk vanuit de binnenkant, in de toepassing van een ventielblok op een voetplaat.
Dan maak je inderdaad de buitenkant van de groef gelijk aan de buitenomtrek van de O-ring: geen geschuif in de sponning.
Cor
 
ik heb nog steeds mijn twijfels bij deze afdichting.
gaat dit zo wel werken? het geel is messing waaruit ik de draaias ga maken, het grijs is het bovenste deel van de ventielblok.

Dus de o-ring zit opgesloten tussen 2 losse stukken die ook nog eens onderling kunnen bewegen. kan dit tot problemen leiden / zo ja of nee waar eventueel op te letten. het zit me nog niet helemaal lekker dit ontwerp.
 
Uhh..O-ringen worden vooral gebruikt voor afdichtingen van op en neergaande beweging. Jij wil iets anders. Zomaar een gedachte eigenlijk...
 
roterende bewegingen zijn geen probleem voor o -ringen het is meer het feit dat ik twijfel of de afdichting zo wel goed dicht zal zijn.
 
ik heb nog steeds mijn twijfels bij deze afdichting.
gaat dit zo wel werken? het geel is messing waaruit ik de draaias ga maken, het grijs is het bovenste deel van de ventielblok.

Dus de o-ring zit opgesloten tussen 2 losse stukken die ook nog eens onderling kunnen bewegen. kan dit tot problemen leiden / zo ja of nee waar eventueel op te letten. het zit me nog niet helemaal lekker dit ontwerp.
Ik kan dit niet meer volgen; zet de tekening waarover je het nu hebt er even bij; ik ben al aan het "bladeren" geweest, maar toch...
Cor
 
Je maakt je druk voor niks. O-ringen kunnen drukken tot 300 bar aan, mits ze de juiste indrukking hebben en tegen een wand aan kunnen liggen. Hydraulische kranen zitten er vol mee, ik heb er zat vervangen met de revisie van de Hiab van mijn vader. Die draait op 275 bar, bij vorst en bij 30 graden, dag in en uit, en geen problemen.

Maar roteren is dynamisch, dus iets minder indrukking gebruiken. Volgens mij is er geen probleem, maar wat is er mis met de ventielen van Meinhard, ik dacht dat je die ging gebruiken? Die zijn toch prima geschikt. Zelf ventielen maken is niet eenvoudig, en zo te merken ben je niet zeker van je zaak, ik zou voor de koop optie gaan, je bespaart je een heleboel tijd die je in je cilinders en de kraan zelf kan steken, een toch al niet eenvoudige opgave.
 
6165.jpg


hmm kennelijk de tekening niet meegekopieerd in het vorige bericht.
dit is de tekening.

en ik vind het de uitdaging om zoveel mogelijk zelf te maken en daarmee ook de portemonnee te sparen.
daarnaast is meinhardt niet goedkoop en duurt leveren erg lang 12 weken momenteel.
 
Oké, als ik het goed begrijp is het een dynamische afdichting, en het binnenste gedeelte draait. Normaal zorg je er dan voor dat de indrukking van de o-ring in het tegenoverliggende deel zit.

Dus de o-ring zou een binnendiameter van 6 mm moeten hebben. Ik neem aan dat je Ø6x1.5 mm wil gaan gebruiken, dus dan zit je goed. Je indrukking zit dan aan de buitenzijde, en je krimpt als het ware de o-ring iets. Is het nu andersom, bijvoorbeeld zoals bij een cilinder, waarbij je de o-ring schuift in de cilinderbuis, gaat het precies andersom. De o-ring heeft dan de zelfde buitendiameter als de boring van de buis, en de indrukking zit in de groef waar de o-ring inzit. Deze krimp of rek mag niet meer als 5% van de buitendiameter zijn, maar dat zit hier wel goed.

Ik hoop dat het verhaal duidelijk is:confused: , met de schets maakt het de manier waarop je het wil toepassen in ieder geval helder.
 
sinds mijn nieuwe draaibank zijn mijn mogelijkheden ook toegenomen en is mijn draai kwaliteit beduidend beter.

De adapterplaat voor de 3/4 klauw te monteren op de verdeeltafel is ook gereed. Heb een pasbus gedraaid welke exact speling vrij past in de plaat. Op de pasbus een MK2 conus gedraaid zodat ik het geheel praktisch niet hoef uit te klokken alleen bij heel precies werk.

Zonder uitklokken en gedoe en dus blind monteren van het systeem kan ik nu al op 0.03mm frezen met de verdeeltafel.

Hierbij wat fotos:
6171.jpg


6172.jpg


6173.jpg


6174.jpg


6175.jpg


6180.jpg
 
6204.jpg

6205.jpg


erste proef gedraaid merk alleen dat ik een andere schuifmaat moet gaan halen deze is niet helemaal zuiver.
 
Mooi onderwerp dit en vooral de link naar het veslag van Man-fan is mooi.

Mis alleen wel een beetje de stand van zaken van Stef en Stefan.

Is er al wat meer bekend over hun produktielijn?
 
ik ben ook heel benieuwt naar dit project, ik hoop dat ik het goed begrijp,( aangezien de datum van de post zal dit niet meer van toepassing zijn) :

een o-ring is bedoeld voor een afdichting die NIET beweegd, beweegd het toch, dan is het gelijk kapot, hier is een ''keer-ring of een v-ring'' nodig.

groeten Jèthro
 
Stel hier al uw vragen over :
Hydraulische cilinders, hydraulische pompen en Elektrische cilinders (Actuators) en alles wat hiermee te maken heeft.
 
Back
Top