Trex-500(ESP) Semi Scale Fuselage 500E Bouwverslag(je)

Hee, wat grappig.

Ik zag dit draadje gisteren pas voor het eerst. Ik heb in december en januari een projectje afgerond waarbij ik een Walkera 4#3b in een Hughes MD500E-rompje heb gebouwd (rompje besteld van een Nine Eagles Bravo SX). Ik wilde al heel lang dit rompje, maar dit was slechts te krijgen bij 2 fabrikanten die een vacuüm getrokken rompje leveren, waarin bijzonder weinig detaillering valt te ontdekken. Zo ontbreken de scharnieren van de deuren en lopen de deuren en de rest van de romp naadloos in elkaar over. In november 2010 kwam de Bravo SX uit en ik heb gelijk in de US een los rompje besteld voor nog geen 9 dollar.

Ook ik kwam de foto van de Breitling versie tegen op internet en dacht: die kleuren ga ik op het fantasieloze donkerblauwe rompje zetten. Gewoon met de hand en penseel geschilderd, zie hier het resultaat:

hughesmd500e.jpg

Lang niet zo mooi en gedetailleerd als de in aanbouw zijnde Hughes van Claude, maar ja dit dingetje meet van kop tot staart 18,5 cm. Het Nine Eagles-rompje was ook eigenlijk iets te klein om de 4#3 te herbergen en ik heb dus bij de kop en aan de onderzijde van de romp, veel materiaal moeten weghalen om het passend te krijgen. Ik heb een ESC en een 2 grams brushless tailmotor in bestelling staan. De grote brushed tailmotor die er nu opzit gaat dus verdwijnen, de brushless tailmotor komt op de juiste plek in de staartbuis, ter hoogte van de verticale vin. De lengte komt dan uit op 17 cm en de heli weegt 64 gram (incl. Lipo).

Een compleet bouwverslagje van de ombouw van de 4#3b naar de MD500E vind je hier:

walkera-4-3-size-nine-eagles-bravo-sx-romp

Claude, hulde, jouw model ziet er echt fantastisch mooi uit, daar zitten heel wat uren in, dus vlieg voorzichtig en houd hem heel.

Paul

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk om te lezen!

Ik hoop in de toekomst ook iets dergelijks te kunnen doen
Maar dan met een Trex100 (:D) (zoon, interesse, nog niet denderend)
Het blijven leuke Indoor dingen.

U hebt er wel wat werk ingestoken zie ik.
Succes en bedankt voor de complimentjes.

Nou zeg maar JE, anders voel ik mij zo oud.

Ik heb foto's van de Trex 100 gezien en de maten bekeken (lengte 202 mm), moet volgens mij ook wel redelijk gaan passen in een Bravo SX-rompje. Het frame lijkt erg op de Solo Pro, de Bravo is eigenlijk een Solo Pro in een MD500E romp.

Enne, het werk wat ik er in gestoken heb is slechts een fractie van het werk dat jij aan je heli hebt besteed.

Paul

Netjes gedaan !!!

Hoeveel uren bouwen zitten hier nu in ???

Vreemd trouwens dat bij jouw de zwarte belijning rond de deuren, door Align er slechts opgeverfd zijn (en bij de achterdeur nog niet eens netjes mooi rond). Bij mijn 17 cm Bravo-rompje is dit netjes in relief gedaan (dus een echte naad, zoals bij het luik van je motorcompartiment, dat waar de text "power system" staat). Ik weet trouwens niet of dit bij het origineel ook zo is.

Paul

Laatst bewerkt:
Vreemd trouwens dat bij jouw de zwarte belijning rond de deuren, door Align er slechts opgeverfd zijn (en bij de achterdeur nog niet eens netjes mooi rond). Bij mijn 17 cm Bravo-rompje is dit netjes in relief gedaan (dus een echte naad, zoals bij het luik van je motorcompartiment, dat waar de text "power system" staat). Ik weet trouwens niet of dit bij het origineel ook zo is.

Paul

Het blijft natuurlijk aanpassen van wat bestaand is (Align fuselage).
Titel van dit Topic bevestigd dit ook met Semi Scale.
Ik heb de bedoeling de deurtjes werkend te maken.
Is dat haakje er ook uit.
We zijn ermee bezig dus.

Ook niet vergeten dat de foto's het geheel echt uit vergroten.
Zoals de heli hier nu staat kan ik er (momenteel) nog mee leven :)
Maar we doen ons best om er iets van te maken daarom ook regelmatig de nodige updates.

Hopelijk kunnen jullie dit ook:rolleyes:

Hoi Claude,

Eea was niet als kritiek naar jou bedoeld, het blijft natuurlijk semi scale. Het viel mij alleen op dat Nine Eagles bij zo'n klein semi-scale rompje wel naden aanbrengt en Align dit dus een veel groter model blijkbaar niet nodig vindt, het kost toch een bak geld die romp. Als je de deurtjes werkend maakt heb je natuurlijk meteen dit euvel opgelost.

Paul

Je hebt gelijk. In dit geval moet je dus niets doen met mijn kritiek (op Align dus), want je bent fantastisch goed bezig met die romp, ik ben er jaloers op! Ik zou graag dezelfde detaillering op mijn rompje hebben, maar dat is bij mijn formaat rompje bijna onmogelijk te realiseren, klinknagels van speldeknoppen zijn al te groot.

Paul

Laatst bewerkt:
Klinknagels

Klein vraagje, waar vidn ik zo een klinknagels aub?

Ik heb deze nog niet gevonden.

Dank u voor het antwoord alvast.

Mvg
kevin

Juist.

Goed spul trouwens.
Klinknagels laten zich makkelijk tippen of in kleuren, ik heb hier geen
enkel probleem mee ondervonden.

Laatst bewerkt:
Kleine Update.
Volledig afgewerkte klinknagels.
2 volledige pakketjes, das zo'n 2400 klinknagels.

S5000507.jpg

S5000509.jpg

Update volgt met nieuwe dingen.

Netjes, als ik het goed begrijp zitten hier 2400 klinknagels op? en elke nageltja is gekleurd en geplakt geweest stuk per stuk? of zijn het reepjes dat je kan plakken?

Wat een werk zeg :-)

gr
Kevin

Vario heeft hier een goed systeem voor, rechte stukken kunnen gekleefd worden in een stuk, bogen natuurlijk niet.
Is wat passen en meten.
Klinknagels houden zeer goed. Tippen gebeurd stuk per stuk, kleur per kleur.
Een winteravond-werkje dus.

Back