VB Panther

Gewoon even om aan te geven hoe simpel:
Er kwam effe een telefoongesprkje van een uur tussendoor, maar d
20250119_190719[1].jpg
it was letterlijk 5 minuten werk, gewoon uit de vrije hand, twee koelbuizen voor Woutertje.

Het zit even niet mee.......
De romp is in twee stukken gebroken.
IMG-20250121-WA0000.jpeg

Ga nu aan 1 kant er strippen in lijmen.
Die ik ook laat uitsteken.Zodat die dient als passing voor de andere romp deel.
Dan alles aan elkaar lijmen.
En erna verstevigen met expoxy matje in de romp .

Dacht even de romp de gaan spuiten...grrrr

Mvg ronald

Laatst bewerkt:
De romp was uit 2 delen.
Maar waar die in twee brak.Was 4 cm naast deze deling.

Kreeg dit als antwoord die het geprint heeft:

Ja dan heeft de afsluiting niet goed gedekt tijdens het printen

Mvg Ronald

Laatst bewerkt:
Maar waar die in twee brak.Was 4 cm naarlst deze deling.

Kreeg dit als antwoord die het geprint heeft:

Ja dan heeft de afsluiting niet goed gedekt tijdens het printen

Oei... dat betekent dat het hele achterschip verdacht is. Je kunt voorzichtig testen of er méér zwakke plekken in zitten, of alternatief de hele achterkant preventief van binnen een matje geven.

Test wel even of de Epoxy die je wilt gaan gebruiken, wel goed hecht op de gebruikte kunststof. Epoxy hecht niet overal even goed op. Vraag me maar niet hoe ik dat weet...

Heb er strips in gelijmd.
In de zijkanten komen nog pennen.
En dan in elkaar lijmen met poly max high tack express.

20250121_121714.jpg

Zeker tegenvaller.
Maar beter nu...dan als ik aan het varen was.

Oei... dat betekent dat het hele achterschip verdacht is. Je kunt voorzichtig testen of er méér zwakke plekken in zitten, of alternatief de hele achterkant preventief van binnen een matje geven.

Test wel even of de Epoxy die je wilt gaan gebruiken, wel goed hecht op de gebruikte kunststof. Epoxy hecht niet overal even goed op. Vraag me maar niet hoe ik dat weet...

De rest is gelukkig niet verdacht.
Dacht eigenlijk dat die op die naad gelijmd was.
Maar was dus slechte plek in de 3d print.

Mvg

heb ik ooit ook al wel eens gehad maar dan was het over een hoogte van 0.5cm slecht ( leek wel op support ) de rest van de print was ook ok.

Pfoe, ik vind het ook maar dunne printwandjes, ik heb ook zo'n romp geprint maar overal minimaal 3 mm dikte vd huid.
Hier zou ik idd voor de zekerheid gwn nog een matje over trekken.

Hier kan je zien waar de geschuurd is.
Tweede naad van achteren gezien.
en ik maar denken dat die daar gelijmd was.....grrrrr

20240910_082407-jpg.592541

Dat lijkt mij niet een kwestie van een slecht dekkende afdichting, dat lijkt mij eerder op een serieuze printfout (programmafout), alsof de printkop daar een aantal banen overgeslagen heeft.

Gelukkig was die kaars recht doormidden.
Is nu weer in elkaar gelijmd.
Zou na 4 uur vast moeten zitten.
Maar wacht wel tot morgen.
Dan eerst binnen kant epoxy aan brengen met glasvezel matje.Waar de delen aan elkaar gelijmd zijn.
Buiten kant lichtjes plamuren.
En dan hopelijk eind van de week spuiten.......

20250121_160402.jpg

Over de buitenkant zou ik ook een laagje 80 gr. keperweefsel met epoxy zetten Ronald. Vertrouw niet op de plamuur om de boel dicht te houden. En als je vocht tussen de buiten en binnenkant krijgt lijkt me niet wenselijk. Het vocht kan misschien direct geen kwaad, maar zorgt bij grotere hoeveelheden wel voor onbalans. En de las in de scheg lijkt me alleen met plamuur ook niet sterk. Allemaal extra werk, maar als het later lekt dan heb je een grotere uitdaging. En repareren aan een afgebouwd model is een crime. Succes ermee! Gr. Klaas.

Binnenkant rand is helemaal vol gespoten met poly max high tack express.
Daarom zit aan de binnen en buiten de schilders tape.
Omdat er natuurlijk overal aardig wat lijm uit de naad komt met tegen elkaar zetten van de romp delen
En ik de kit/lijm makkelijk weg kon halen.Zonder dat de kit /lijm overal op kwam te zitten.

Hey Ronald , Klaas heeft gelijk vind ik , ik zou er langs de buitenzijde toch ook een laagje keperweefsel met epoxy opzetten .
Dat is natuurlijk weer schuurwerk maar betrouwen zou ik het zeker niet .
Groetjes
Ronny

Back