VB Panther

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronaldp, 10 sep 2024.

  1. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Maassluis
    1 laagje keperweefsel 80 gram.
    IMG-20250128-WA0002.jpeg



    Heb niet genoeg doek voor nog een laag.

    Mvg Ronald
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb je nog wel een strook voor over de lassen? Dan zou ik dat gedeelte nog een keer doen. De rest lichtjes schuren en een dun laagje epoxy om het glad te maken. Daarna schuren en plamuren met als resultaat een beresterke romp. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Maassluis
    Ja klein strookje heb ik nog wel over.
    En nog een stukje voor de doorvoering van de thrusters in de romp.
    Die wil ik voor de zekerheid ook in de keperweefsel doek zetten.
    Extra sterk maken.

    mvg Ronald
     
  4. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk eens aan! En is het tot nu toe meegevallen? Voor zover ik kan zien zit het er netjes op. Gr. Klaas.
     
  5. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Maassluis
    Als alles goed vast blijf zitten....dan is het me mee gevallen.
    Achterkant scheg was het moeilijkst om netjes te krijgen.
    Netje alles steeds afgewogen met de wegschaal. (Action).

    Mvg Ronald
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2025 om 18:00
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er inderdaad goed uit, zelfs die moeilijke overgang van de kiel ziet er zeer professioneel uit.

    Ronald zou deze avond( als de epoxy niet meer kleeft maar droog aanvoelt) nog trachten de rok met een scherp mesje af te snijden.
    morgen of later ga je daar een zaag voor nodig hebben.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij mij kon je de rok er gewoon afknippen. Gr. Klaas.
     
  8. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Maassluis
    Gelijk met een mesje de overtallige keperweefsel weg gesneden.
    Ging nu heel makkelijk.
    Thanks....voor de tip.
    Het kan nu een week uit harden.

    Mvg Ronald
     
    Marc w vindt dit leuk.
  9. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Mooi gedaan , even laten doordrogen zoals je zegt en dan laagje epoxyplamuur erover en schuren , schuren en heel fijn schuren .
    Nu heb je een stevige romp waarop je kan vertrouwen .
    Groetjes
    Ronny
     
  10. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Maassluis
    Zag wel op tegen het karweitje.
    Maar ben blij dat ik het toch gedaan heb.

    Wat is het verschil tussen epoxy plamuur en gewonen plamuur?
    Gebruik nu steeds auto plamuur( twee componenten)

    Mvg Ronald
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2025 om 10:59
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.872
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Werk ze! We zullen vanmorgen vlak langs elkaar gelopen zijn :)


    Gewone (één component, luchtdrogende) plamuur hard langzamer uit naarmate de laagdikte groter wordt, en afhankelijk van de ondergrond. Is meestal mechanisch nauwelijks belastbaar, dus butst of brokkelt vrij snel.
    Eopxy en polyesterplamuur zijn redelijk vergelijkbaar, harden vanwege de chemische werking veel beter (en vaak sneller) uit, en zijn sterker.
    Grootste verschil tussen die twee, is ho ze op de ondergrond hechten. Beide doen het goed op metaal of hout, maar epoxy plamuur is niet optimaal op een polyester (achtige) ondergrond, Polyesterplamuur doet het meestal heel slecht op een epoxy-achtige ondergrond. Beetje lastig in vuistregeltjes vast te leggen, maar de ondergrond is in feite bepalend voor welke plamuur je moet hebben.

    De meeste autoplamuren die ik gebruikt heb, waren polyester. Kun je herkennen aan de geur (epoxy ruikt "vies" chemisch, Plyesther ruikt "oplosmiddel-achtig", beetje zoals verf en lijm), en aan dat polyester vaak maar heel weinig harder nodig heeft,.en epoxy veel meer.
    Als het echt sterk moet zijn kun je glasvezelgevulde plamuur gebruiken.
     
  12. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Maassluis
    Oke....dus moet gewoon epoxy plamuur gebruiken op de epoxy onder grond van de boot.



    Mvg Ronald
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  13. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Klopt Ronald , met epoxyplamuur op de epoxy die je nu hebt gebruikt krijg je een perfekte verbinding tussen de twee .
    Maak niet teveel plamuur ineens aan , je kan beter enkele keren een beetje maken anders moet je misschien te vlug werken en dan maak je fouten of lukt het niet goed .
    Veel succes
    Ronny
    www.mothvzw.be
     
  14. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Maassluis

Deel Deze Pagina