Meeste vuil is hangaarstof tot nadenken. Komt goed…
Ik doe weer verslag heren!
Ik doe weer verslag heren!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Daar heb ik bij vliegtuigen eigenlijk nog nooit last mee gehad. Zelfs bij heli's (vet op het schuifmechanisme van de tuimelschijf) gaf eigenlijk nooit problemen in de 35 jaar dat ik heli gevlogen heb. Ik denk dat dat echt wel wat meevalt.Vet en olie trekken vuil aan waardoor het stroever loopt.
En toch heb ik graag een sleep haak die in alle omstandigheden lost. Friktie is de eerste die ik zo elimineer. Je zult niet de eerste zijn die in een vlakke spiraal terecht komt met sleep Kombi of andere neerstortende situaties of vertikale posities. Dan moet de zwever weg van mijn sleper. Ik bepaal op de max slag van servo met minimale horn afstand dan mijn ontkoppelslag. Gekoppeld staat hij in lijn met de ontkoppelstang. Dan is de kracht het grootste van je servo omdat je arm het kleinste is en de af te leggen weg van de stang ook het kleinste. Ik prefereer ook altijd een zo zwaar mogelijke Servo welke minimaal 1,5keer het gewicht van je eigen toestel is. Ook in de zwever.Daar heb ik bij vliegtuigen eigenlijk nog nooit last mee gehad. Zelfs bij heli's (vet op het schuifmechanisme van de tuimelschijf) gaf eigenlijk nooit problemen in de 35 jaar dat ik heli gevlogen heb. Ik denk dat dat echt wel wat meevalt.
Zo zit het in mijn BigLift, en dat werkt gewoon feilloos. Je moet er niet te veel over nadenken.
Bekijk bijlage 451710
Serge zijn sleephaak is prachtig, maar je moet niet uit het oog verliezen dat hij er zwevers van 16 kilo of meer achter heeft hangen, en met een BigLift, zelfs met een 25 cc benzinemotor, zul je nooit heel veel boven de 5 kilo uitkomen, tenminste, niet op het krappe veld van Odoorn.
De Servo : https://servodatabase.com/Interessante materie. Benodigde sterkte van de servo kan ik niet bepalen vanuit de praktijk.
Maar ga wel mee in die gedachte.
Nu een 5 kilo servo meen ik. Maar ik loop dat na.
Maar wat is de druk op de lijn en op dat punt. En blijft die altijd als een snaar gespannen?
Denk aan het slepen van een auto. Dat juttert als de geslepene niet de spanning er goed op in remt...
De krachten zullen pieken en ook tijdstippen zijn waarbij de spanning minder is, daar de toestellen gelijk op gaan in snelheid.
Mocht er een lock voordoen... een verbrande servo... en zou er beter een sterke gear servo in kunnen.
Maar als die blokkeren... gaan ze ook roken...
Ik verwacht dat deze BigLift niet groot zal kunnen sjorren. 3 meter, 3,5 meter? Vintage spul?
Benzine 4-takt 120, Brutificato? Bijkans schoolslag op de rug met zwembandjessnelheid?
Het stangetje heeft een diameter van 1,6 mm.
Dat had ook zeker een stalen plunjer mogen wezen van 2,5 tot 3 mm en dan in messing gelagerd.
Grotere diameter, wel meer oppervlak maar minder buigkans. Buigend materiaal maakt dat het vast komt te zitten.
Ik weet zelfs niet hoe sterk de fortificaties nu in het model zijn... alles is balsa... en er zijn delen
waarvan ik zou vermoeden dat het beter een monocoque van triplexen had moeten zijn...
Motor en haak als een sterk basis karkas?
De Servo : https://servodatabase.com/
Truuk van de sleephaak is de krachten verdelen naar de romp buitenkant.
Als de zwever achter jouw toestel hangt in de sleep is het niet meer dan een kilo of 2 tot 3 wat aan de kabel hängt. Op de grond is het gewicht en friktieweerstand van dd zwever wat gauw een piek heeft van 4 tot 6 kg genomen dat jij niet zwaarder sleept dan zwevers van 5 kg. Hang je verticaal in de lucht dan is het dode Gewicht van de zwever. Dus reken uit dat er maximaal Bijj jouw 7kg Max op de haak staat. Dan heb je friktie weerstand van de pen door de lus op je haak. Dan zul je ongeveer een 8kg nodig hebben minimaal. Vandaar mijn ezels brug jouw toestel gewicht maal 1,5.
Biglift is 6kg gemiddeld, dan een 9 kg servo op je haak. Sterker is nooit verkeerd. Te slap geeft die blokkerende Servo.
Dat heb ik nog eens dunnetjes over gedaan...Niet onverstandig gedacht Serge. Maar ik zal eens kijken of ik een testje kan doen.
Haal je zat... Op benzine haalt zo'n combo al makkelijk 5 kilo met een 17 x 6 prop, op methanol haal je tegen de 6 kilo.Ik denk dat de OS 120 de 4 kilo niet haalt aan statische trekkracht
Dat geldt dus voor die staaldraad... Gevlochten nylon komt beduidend minder goed los.oogje gemaakt uit staaldraad en de unster er aan en leunen maar. 10 kilo. Ijzerdraad 0,9 mm… buigbaar vlecht draad.
ongeveer 5 kilo in omgebouwde toestand.Doet een nederige OS 120 FS 4-takt 5 tot 6 kliko's op een ferme prop??? Sow!
moet ik een metalen lugje maken, waar aan de sleepkabel gemonteerd moet zijn.
Dat metalen lugje haak je mee aan. Lugje kan messing, ijzerplaat of alu zijn...
Stom dat ik geen foto's gemaakt heb tijdens de "productie"...Ja… dat haakje lijkt me senang! Top!
Ik denk dat het verdomd moeilijk is om een breeklusje te "calibreren", maar de kans is vrij goed aanwezig dat bij een echt harde ruk het oog gewoon loskomt van de kabel. Het is per slot van rekening maar een touwtje wat ingeklemd zit in een spiraal van ijzerdraad. Er is geen geknoopte of anderszins "vaste" verbinding.En nu heb je geen breeklusje.