Verzamel topic BIG LIFT ,foto’s en ideeen

Vet en olie trekken vuil aan waardoor het stroever loopt.
Daar heb ik bij vliegtuigen eigenlijk nog nooit last mee gehad. Zelfs bij heli's (vet op het schuifmechanisme van de tuimelschijf) gaf eigenlijk nooit problemen in de 35 jaar dat ik heli gevlogen heb. Ik denk dat dat echt wel wat meevalt.

Zo zit het in mijn BigLift, en dat werkt gewoon feilloos. Je moet er niet te veel over nadenken.

20210804_204701[1].jpg

Serge zijn sleephaak is prachtig, maar je moet niet uit het oog verliezen dat hij er zwevers van 16 kilo of meer achter heeft hangen, en met een BigLift, zelfs met een 25 cc benzinemotor, zul je nooit heel veel boven de 5 kilo uitkomen, tenminste, niet op het krappe veld van Odoorn.

Ik heb dat wel zien gebeuren, bij een heli. De tuimelschijf vrat zich vast op de as. Met de geharde assen van tegenwoordig is dat probleem weg.

Toch heb ik gister nog effe doorgezaagd op mijn conceptje.
Ik was niet tevree over het fundament van de haak. Balsa is voor aanleunkrachten geen goede basis...

Dus effe doorgeslepen... wederom snel een nieuw tooltje uit grootmoeders garen klosje uit 1935 (ech-oud-hout zeg maar...)
Centreerbusje uit rest alu 10 mm... een stukje grof schuur er op...
en geduldig torren maar... geen haast...

IMG_6365.jpg

Nader tot het triplex... Dacht dat ik ook een foto had van de triplex vulring...
Nee dus... Maar is verlijmd met 30 min epoxy. En zou een sterker zadel moeten geven.

IMG_6364.jpg

Ohnee... had toch een stilleventje geschoten... Samen met de frames... voor de servo...

IMG_6372.jpg

Extra houtje triplex 2 mm er nog eens tegenaan gezet... (begint nu overkill te worden)
Maar het paneeltje is interlocking... en zit onder met 3 schroefjes... waar je ook bij kunt komen...

IMG_6374.jpg

In afgeronde conditie oogt het nu als hieronder... positie in het 3D, de hevel kaars recht er onder...
En dát met slechts 11 schroefjes... hadden er ook niet meer hoeven weez'n!
Nu de slot-stang nog te koppelen... het had ook een eenvoudig plaatje kunnen wezen...
CG zal het leren... En anders maar weer Bastie instant houtverwijderaar inzetten...

IMG_6377.jpg

Zo maar weer...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Daar heb ik bij vliegtuigen eigenlijk nog nooit last mee gehad. Zelfs bij heli's (vet op het schuifmechanisme van de tuimelschijf) gaf eigenlijk nooit problemen in de 35 jaar dat ik heli gevlogen heb. Ik denk dat dat echt wel wat meevalt.

Zo zit het in mijn BigLift, en dat werkt gewoon feilloos. Je moet er niet te veel over nadenken.

Bekijk bijlage 451710

Serge zijn sleephaak is prachtig, maar je moet niet uit het oog verliezen dat hij er zwevers van 16 kilo of meer achter heeft hangen, en met een BigLift, zelfs met een 25 cc benzinemotor, zul je nooit heel veel boven de 5 kilo uitkomen, tenminste, niet op het krappe veld van Odoorn.
En toch heb ik graag een sleep haak die in alle omstandigheden lost. Friktie is de eerste die ik zo elimineer. Je zult niet de eerste zijn die in een vlakke spiraal terecht komt met sleep Kombi of andere neerstortende situaties of vertikale posities. Dan moet de zwever weg van mijn sleper. Ik bepaal op de max slag van servo met minimale horn afstand dan mijn ontkoppelslag. Gekoppeld staat hij in lijn met de ontkoppelstang. Dan is de kracht het grootste van je servo omdat je arm het kleinste is en de af te leggen weg van de stang ook het kleinste. Ik prefereer ook altijd een zo zwaar mogelijke Servo welke minimaal 1,5keer het gewicht van je eigen toestel is. Ook in de zwever.
Better safe than sorry.

Interessante materie. Benodigde sterkte van de servo kan ik niet bepalen vanuit de praktijk.
Maar ga wel mee in die gedachte.

Nu een 5 kilo servo meen ik. Maar ik loop dat na.

Maar wat is de druk op de lijn en op dat punt. En blijft die altijd als een snaar gespannen?
Denk aan het slepen van een auto. Dat juttert als de geslepene niet de spanning er goed op in remt...
De krachten zullen pieken en ook tijdstippen zijn waarbij de spanning minder is, daar de toestellen gelijk op gaan in snelheid.
Mocht er een lock voordoen... een verbrande servo... en zou er beter een sterke gear servo in kunnen.
Maar als die blokkeren... gaan ze ook roken...

Ik verwacht dat deze BigLift niet groot zal kunnen sjorren. 3 meter, 3,5 meter? Vintage spul?
Benzine 4-takt 120, Brutificato? Bijkans schoolslag op de rug met zwembandjessnelheid?
Het stangetje heeft een diameter van 1,6 mm.
Dat had ook zeker een stalen plunjer mogen wezen van 2,5 tot 3 mm en dan in messing gelagerd.
Grotere diameter, wel meer oppervlak maar minder buigkans. Buigend materiaal maakt dat het vast komt te zitten.

Ik weet zelfs niet hoe sterk de fortificaties nu in het model zijn... alles is balsa... en er zijn delen
waarvan ik zou vermoeden dat het beter een monocoque van triplexen had moeten zijn...
Motor en haak als een sterk basis karkas?

Laatst bewerkt:
  • Like
Interessante materie. Benodigde sterkte van de servo kan ik niet bepalen vanuit de praktijk.
Maar ga wel mee in die gedachte.

Nu een 5 kilo servo meen ik. Maar ik loop dat na.

Maar wat is de druk op de lijn en op dat punt. En blijft die altijd als een snaar gespannen?
Denk aan het slepen van een auto. Dat juttert als de geslepene niet de spanning er goed op in remt...
De krachten zullen pieken en ook tijdstippen zijn waarbij de spanning minder is, daar de toestellen gelijk op gaan in snelheid.
Mocht er een lock voordoen... een verbrande servo... en zou er beter een sterke gear servo in kunnen.
Maar als die blokkeren... gaan ze ook roken...

Ik verwacht dat deze BigLift niet groot zal kunnen sjorren. 3 meter, 3,5 meter? Vintage spul?
Benzine 4-takt 120, Brutificato? Bijkans schoolslag op de rug met zwembandjessnelheid?
Het stangetje heeft een diameter van 1,6 mm.
Dat had ook zeker een stalen plunjer mogen wezen van 2,5 tot 3 mm en dan in messing gelagerd.
Grotere diameter, wel meer oppervlak maar minder buigkans. Buigend materiaal maakt dat het vast komt te zitten.

Ik weet zelfs niet hoe sterk de fortificaties nu in het model zijn... alles is balsa... en er zijn delen
waarvan ik zou vermoeden dat het beter een monocoque van triplexen had moeten zijn...
Motor en haak als een sterk basis karkas?
De Servo : https://servodatabase.com/

Truuk van de sleephaak is de krachten verdelen naar de romp buitenkant.
Als de zwever achter jouw toestel hangt in de sleep is het niet meer dan een kilo of 2 tot 3 wat aan de kabel hängt. Op de grond is het gewicht en friktieweerstand van dd zwever wat gauw een piek heeft van 4 tot 6 kg genomen dat jij niet zwaarder sleept dan zwevers van 5 kg. Hang je verticaal in de lucht dan is het dode Gewicht van de zwever. Dus reken uit dat er maximaal Bijj jouw 7kg Max op de haak staat. Dan heb je friktie weerstand van de pen door de lus op je haak. Dan zul je ongeveer een 8kg nodig hebben minimaal. Vandaar mijn ezels brug jouw toestel gewicht maal 1,5.
Biglift is 6kg gemiddeld, dan een 9 kg servo op je haak. Sterker is nooit verkeerd. Te slap geeft die blokkerende Servo.

De Servo : https://servodatabase.com/

Truuk van de sleephaak is de krachten verdelen naar de romp buitenkant.
Als de zwever achter jouw toestel hangt in de sleep is het niet meer dan een kilo of 2 tot 3 wat aan de kabel hängt. Op de grond is het gewicht en friktieweerstand van dd zwever wat gauw een piek heeft van 4 tot 6 kg genomen dat jij niet zwaarder sleept dan zwevers van 5 kg. Hang je verticaal in de lucht dan is het dode Gewicht van de zwever. Dus reken uit dat er maximaal Bijj jouw 7kg Max op de haak staat. Dan heb je friktie weerstand van de pen door de lus op je haak. Dan zul je ongeveer een 8kg nodig hebben minimaal. Vandaar mijn ezels brug jouw toestel gewicht maal 1,5.
Biglift is 6kg gemiddeld, dan een 9 kg servo op je haak. Sterker is nooit verkeerd. Te slap geeft die blokkerende Servo.

Het sterkste aan de BL is MicropropSport zijn constructie rondom de sleephaak. Eventueel een lus om het stabilo is ook een optie. Dat is ook loeisterk geworden haha.

Die verstaging rond de staart moet nog komen... sterkte bijkans, maar vooral ook om de sleeplijn uit de
scharnieren te halen.

Niet onverstandig gedacht Serge. Maar ik zal eens kijken of ik een testje kan doen.
De kist even op de zij, het slot kwart slag verdraaien, want dat kan... en er 10 kilo gewicht aan hangen... zien wat er gebeurt...
Hoeveel afschuif energie het vraagt. Ik zal geen emmer water wagen... dat heb ik een keer aan een carbon stuurstang gehangen.
Dat hield... met een trap brak het M2 draad... dat was te veel kracht...
Maar 10 kilo op een punt is veel. Als het sleepoog een stroeve structuur heeft, plettend nylon, dan remt dat,
en het zou zich kunnen vreten in het slotgat bij het openen van de vergrendeling?

Aan de sleepkabel... (ik heb er geen... wellicht is er een OLC club kabel voor touwtrekkerij e.a... )
zit een lus? Is dat kunststof lijn, of is dat een lus uit visdraad, met dun ommanteld staaldraad?

Sleepkabel.
Wat ik gebruik is 6mm touw van de action . Daar maak ik er 2 van aan elkaar om 30 meter te hebben. Mijn advies is om minimaal20 meter te hebben.
Uiteinde sla ikk dubbel en doe hier krimpkous omheen waarin ik 5 minuten epoxy spuit. Afkrimpen met föhn.
2 meter voor het eind heb ik een lap omm extra weerstand te hebben voor het lossen zodat er niks om een staag slaat.
Voorste lus gebruik ik een lus welke ik maak uit oude f3j lier lijn. Zwever lus is een 1mm etalage draad. Of ik pak 50/100 voor kleinere zwevers. Voordeel van dit touw het is elastisch. Dat vergeeft een hoop in de lucht als het touw slapper valt.
IMG_20210805_153925.jpg
IMG_20210805_153952.jpg
IMG_20210805_154002.jpg
IMG_20210805_154009.jpg

Dank voor alle info Serge! Toppper dan top!

Wel… dus even krachten gepatst,
oogje gemaakt uit staaldraad en de unster er aan en leunen maar. 10 kilo. Ijzerdraad 0,9 mm… buigbaar vlecht draad.
Vrouwlief aan de schakelaar, want je moet te veel leunen om het uit de duimen te halen.

De servo moet werken, je hoort het, maar hij trekt het.
Draad geeft een gering frictie vlak, maar het knalt wel los op die 10 kilo.
Een klein zwevertje van 2 of 3 kilo is zeker geen issue. Dus een klassiekertje. 5 kilo moet ook kunnen.
10 zou al ruim de grens zijn.
Ik denk dat de OS 120 de 4 kilo niet haalt aan statische trekkracht. De Webra deed er 3.

Zou deze servo kunnen volstaan binnen dit bereik… een veel sterkere nimmer een luxe. Dat is luid en duidelijk.

C20230EC-B937-459E-9471-C798CF9622E6.jpeg

Gr Bas

Niet onverstandig gedacht Serge. Maar ik zal eens kijken of ik een testje kan doen.
Dat heb ik nog eens dunnetjes over gedaan...

Ik heb maar een klein midi-servootje op de sleephaak zitten, en aanvankelijk geloofde ik Serge niet (duh, ik ben nu eenmaal eigenwijs) maar inderdaad wilde het ding niet losklinken boven de 3 kilo trekkracht.

MAAR.... dat ligt dus niet aan een zwakke servo, of aan gebrek aan vettigheid, maar aan dat sleeplijn (geweven Nylon) een hele rare neiging heeft om zich vast te zetten zodra het bij het puntje van de ontkoppelpen komt. Hoe dat werkt weet ik niet, maar de stalen pen schuift gewoon moeiteloos onder de onder spanning staande draad door, TOTDAT het uiteinde aan de beurt is, en om een of andere reden (vervorming van het nylon, of wat dan ook) loopt ie dáár dus vast.

De oplossing is simpel: een stalen ringetje in de sleeplijn zetten, en dan koppelt zelfs een 2,5 kilo midi-servootje moeiteloos los tot 10 kilo sleeplast (en vermoedelijk wel hoger, maar dat heb ik niet getest)

Alstublieft:

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de OS 120 de 4 kilo niet haalt aan statische trekkracht
Haal je zat... Op benzine haalt zo'n combo al makkelijk 5 kilo met een 17 x 6 prop, op methanol haal je tegen de 6 kilo.
oogje gemaakt uit staaldraad en de unster er aan en leunen maar. 10 kilo. Ijzerdraad 0,9 mm… buigbaar vlecht draad.
Dat geldt dus voor die staaldraad... Gevlochten nylon komt beduidend minder goed los.

En ik heb zojuist (want ik wilde me natuurlijk niet direct gewonnen geven) vóórdat ik de ijzeren ring gebruikte, éérst de grendelpin afgerond, glad gemaakt, gepolijst en in de was gezet, maar dat hielp allemaal niks: het kleine servootje trok moeiteloos de pin onder de onder spanning staande draad door (het is dus NIET de wrijving die een probleem geeft) totdat het uiteinde in zicht kwam, en daar "zette het nylon zich vast"...

Dus ik ga hetzij de koppeling zelf, hetzij de sleepdraad zodanig veranderen dat het uitkoppelen gebeurt met staal op staal, want dat is een stuk veiliger.

• Like
Mooie opstelling Brutus!... 3-2-1 en klats!... ik moest het uit de bicepsis halen...
daar ik geen onderstel er onder had zitten :) ... maar het was een beste 'twengggg'

Dat een nylon lus onder spanning veel lastiger los komt wist ik.
Het touw trekt zich plat, of morft zich naar de spalt in de haak.
Die spalt is bij mij 2 mm, dus een oog uit nylon met die dikte, of wat groter koord,
zal zich vast vreten, het weerstandsoppervlak wordt vergroot, als een remblok op een schijf.
Een geringe hoeveelheid vezel laat zich in de schacht mee trekken, en krijg je verklemming.
Is dat frictie oppervlak heel laag, heb je minder afschuifkracht nodig.

De spouw die in de haak zit is hier 2 mm, dus bij een eigen lijn moet ik een metalen lugje maken, waar aan de sleepkabel gemonteerd moet zijn.
Dat metalen lugje haak je mee aan. Lugje kan messing, ijzerplaat of alu zijn...

Doet een nederige OS 120 FS 4-takt 5 tot 6 kliko's op een ferme prop??? Sow!
Hak'nie verwach't :D... ik stort nog wat extra UHU balsabeton...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
  • Like
Doet een nederige OS 120 FS 4-takt 5 tot 6 kliko's op een ferme prop??? Sow!
ongeveer 5 kilo in omgebouwde toestand.
Reken op ongeveer 7500 toeren met een MenzS 17 x 6. Tenminste, dat is zo ruwweg de ervaring over de afgelopen paar jaar.
Al kun je dat vermogen niet echt volcontinue gebruiken tenzij je een deftig koelingverbeterende opstelling maakt, met een goede koeltunnel om de cylinder, dan kom je een heel eind.
moet ik een metalen lugje maken, waar aan de sleepkabel gemonteerd moet zijn.
Dat metalen lugje haak je mee aan. Lugje kan messing, ijzerplaat of alu zijn...

Ik heb een spiraal gedraaid van 1 mm staaldraad, die ik op de sleeplijn "geschroefd" heb, met daaraan een langwerpig oogje wat weer terugbuigt naar onder de laatste winding van de schroefdraad.

Sleepdraad er in geschroefd en het uiteinde met een hotknife afgeknot, en ingesopt met secondenlijm. Krimpkousje er om heen en klaar...

.
20210808_202248[1].jpg

Getest tot minstens diezelfde 10 kilo...

Laatst bewerkt:
Ja… dat haakje lijkt me senang! Top!
Stom dat ik geen foto's gemaakt heb tijdens de "productie"...

Dus heb ik nog maar even voorzichtig de krimpkous losgesneden, wat ik eigenlijk niet had moeten doen, want de CA lijm had zich nogal sterk gehecht aan de krimpkous :D

20210809_102908[1].jpg

Maar dan is het wel zichtbaar wat ik gedaan heb.
Een stukje 1 mm staaldraad om een geschikt stukkie gereedschap (in mijn geval een 1,5 mm imbusschroevendraaier) gewikkeld, zodat een spiraalveer met twee rechte uiteinden ontstaat, een beetje zoals een wasknijperveer. Aan één uiteinde haaks weggebogen in het verlengde van de spiraal.

Het uiteinde van de sleepdraad met wat warmte in een taps puntje smelten, en in de spiraal "geschroefd". Als dat moeilijk gaat, kun je vrij simpel de spiraal wat wijder of nauwer maken door hem tussen twee punttangetjes wat open te torderen. Als je dit goed doet, gaat de sleepdraad er redelijk strak in.

Zodra je de draad door de spiraal hebt weten te wurmen, knot je het uiteinde af met een vlammetje.

Nu buig je het uiteinde wat in het verlengde van de spiraal ligt, terug tot het langs de spiraal komt te liggen, zodat je een sleep-oogje hebt.
Daarna buig je het andere rechte uiteinde daar over heen, zodat het oog dicht blijft.

Uiteindjes op lengte afmaken, en wat CA lijm in de sleepdraad soppen ter plekke van de spiraal.

Krimpkous er overheen, en klaar is kees.

Het bedenken duurde even, het maken was 10 of 15 minuten werk. gewoon uit de vrije hand, met een imbusschroevendraaier als wikkel kern en twee punttangetjes en een zijknippertje om de draad te manipuleren.

En nu heb je geen breeklusje.
Ondanks dat ik het slim gevonden vind qua wrijving vermindering.
Nu is het veld op Roden geen enkel probleem om met kabel te landen als jouw koppel servo dienst weigert. Echter ik kom ook op velden waar obstakels genoeg zijn om je kabel te arresteren, omheining, boompjes gewassen. En dan wil je juist dat je kabel ook losbreekt. Ik heb al toestellen gezien die vast kwamen met de kabel en horizontaal omlaag klapten. Dan heb ik graag dat het kabeltje los kan breken. Nu is het f3j Kabel ook dermate hufterig sterk, maar ook die heb ik in de lucht gebroken bij een sleep waarbij de kabel eerst slap kwam en daarna strak. Let wel was met de paf van 12 kg en een fox van 18kg.

Het lusje is een breekpunt en dat is nu weggehaald. Althans zo kijk Ik er tegen aan.

En nu heb je geen breeklusje.
Ik denk dat het verdomd moeilijk is om een breeklusje te "calibreren", maar de kans is vrij goed aanwezig dat bij een echt harde ruk het oog gewoon loskomt van de kabel. Het is per slot van rekening maar een touwtje wat ingeklemd zit in een spiraal van ijzerdraad. Er is geen geknoopte of anderszins "vaste" verbinding.
Ik heb vanmorgen, toen ik de boel open sneed voor de foto, die haak verwijderd en hetzelfde ding overnieuw gemaakt maar zonder secondenlijm, want dat bleek véél vaster te zitten dan ik dacht.

Bij de vorige uitvoering was de verbinding ook gewoon een zogeheten wurgknoop, omdat het lusje vermoedelijk sowiso te sterk zou zijn om te breken. Meende dat die lusjes van dun nylon koord met 50 kilo breeksterkte waren. Dat schiet ook niet echt op.

Back