Om de motorkap te gaan aanpassen moet ik een sprongetje naar het aanstaande motortje maken.
De OS 120 FS P. Een 4-takt met brandstof pomp. Het is niet echt een BL dingetje... maar post het toch maar hier...
Dit fraaie blokje komt uit de onpeibare voorraden van
@Cnn Het moest herzien worden.
Cnn heeft het grote poets voorwerk gedaan. Wassen, knippen en föhnen en een lik Brillantine...
En zo kon ik met keurig fris materiaal aan de slag.
Nieuwe lagers in het blokje. De grote uiteraard met enige hitte. Dit keer met een brander en infrarood thermometer er bij. Waakzaam moet je blijven.
Niet over verhitten. Gemiddeld 150 graad. Met 10 minuten zit alles wel op z'n plek.
Hoofdlager om de krukas, en dan plink in het warme casco aanbrengen.
Mooi op z'n plaats. Dan kan het voorste lager er in.
Hoofdlager zonder schilden,
het voorste alleen het binnenste schild weg.
Nokkenaslagers drijf je recht met passende dop en een verlangstuk, dat gaat koud.
Direct kaars recht op de buitenrand van het lager.
Motor leunt dan met de cup op een stuk hardhout. Tot je de bekende metalen plink hoort, en ligt het lager aan.
Dan was er iets met de pomp. De motor heeft een historie.
Een modernere tandradpomp gemonteerd van een latere editie.
Die heeft geen regulerend membraan. Dat membraan vlakt pulsen af.
Een kogelklep de overboost aan brandstof terug naar de tank.
Die modernere pomp voert normaal gesproken een carburateur aan met dat membraan er op gemonteerd.
Deze pomp met de conventionele eerste serie carburateur zou vermoeddelijk niet gewerkt hebben.
Echter CNN had nog wat pompdelen kunnen vinden met montage schades.
Het carterdeksel op de motor, met de incorrecte pomp was tip top.
Moest dus gaan zoeken of de serie 1 pompdelen waren over te zetten op het onbeschadigde deksel.
Ik had 2 pompjes, dezelfde type yer beschikking...
Eerst de reservedelen bestudeerd. Wat doet wat, en hoe steekt het uurwerkje met Valejoux techniek ineen.
Een pomp was open gehaald, de ander nog origineel toe. En amper bedrijfsuren.
Schades mogelijk door demontage, en niet crashen.
Ik heb er niet ontstellend veel foto's van gemaakt... maar even tipje van de sluier...
De tandrad pomp met de perskamer waar het in draait.
De perskanalen, de overboost klep met veertje en kunststof kogel
De as vanuit de motor, die aan de keerzijde een flens heeft, die inhaakt op verlengde krukastap, een kogeltje in het als als spie voor het
hoofd-tandwieltje.
5 boutgaten, 2x aslager en doorvoer, 1x een richt-stift voor correcte passing van de onderdelen.
De carterdeksels inspecteren. De molester-sjomp en de de goede, rechts.
De as kan niet getrokken worden. De kogel-spie verhinderd dat en zou schade geven aan het bronzen glijlager.
De as wordt verder geseald met een lamel-industrie-keerring, DIN maat.
Het dekselzaak kan breken bij demontage. Deksel zit strakker dan zuigend in het carter.
Demonteer je te brusk, is het feest pardoes over. Dit wetende d delen getest op vastlopen...
de klemming weggenomen met steenwol en olie, tot ik met droog en met olie een comfortabele passing kreeg.
Je haalt hoogstens 1 duizenste weg, net voldoende en is het probleem opgelost.
Een stevig verkleefde oude pakking helpt niet mee bij het lossen van het deeltje.
Een nieuwe pakking gaat voor-ingevet met PFTE op de motor terug.
Zal niet vermengen met brandstof, en zo ook veel minder verkleven... hoop ik...
Die olie is SuperLube...
En gelukkig twee identieke fabricaten... met nu alle voorkennis, de ombouw piece of cacke...
E
enmaal bruikbare pomp? Op hoop van zegen... PFTE
Pompen deed deze direct al met de hand!
Membraam kan kritisch zijn, door ouderdom en aanraking met methanol, olieën, kan het verharden.
Hoewel er keurig zekere beweging in deze zat.
Ook het met de buitenlucht in verbinding staande deel provisorisch genat met de SuperLube PFTE
Heb daarnaast van de andere reserve pomp, het membraam in deze 'olie' gezet.
Kijken of het er mee verbeterd, het zachter wordt. Of iets reageert met enige vorm van weekmaker.
En anders of siliconen een verbetering geeft. Een memdraan als deze is zelf te maken met stock materiaal
maar vraagt vaardigheid en truckjes... ponsjes en persjes... maar het zou kunnen...
Hieronder een patent ogend pompje... In het midden net zichtbaar de geleider/klep/stopper uit wit Nylon of Delrin
En in uitslag begrenst door de hoofdas, Die daar ook deels gelagerd is, badend in brandstof...
Is een beetje complex... starten is geloven...
Fit to hit...
Opgebouwde motor zonder kop... afgetaped tegen stof...
En opgesteld om de motorkap te kunnen gaan corrigeren...
Dat waren weer wat avondjes dus...
Gr Bas