Ik heb even wat telemetrie logs bekeken (stom genoeg heb ik de hoogte niet in de logfunctie staan, maar ik weet nog dat Rob in de laatste sleep ergens rond de 160 meter hoogte afgekoppeld heeft, en dat er 1 minuut 5 seconden zat tussen dat ik de lijn strak trok en dat ik gas terug nam voor de duik terug naar het veld.
Take off met vol gas (7400~7600 toeren) en na loskomen gas héél licht terug naar 6900~7000 toeren (achteraf, logfunctie, welbewust teruggenomen maar niet bewust tot dat toerental). Motortemperatuur bij loskoppelen 119 graden en nog hééél licht stijgend maar wel afvlakkend, ik denk dat ik zonder thermische problemen bijna oneindig door had kunnen slepen in dit tempo, en mischien had er nog wat gas bij gekund.
Wat ik opvallend vond was dat in de sleep de vliegsnelheid eigenlijk gewoon gelijk was aan mijn normale vliegsnelheid met deze kist zonder dat ik daar bewust moeite voor deed, en dat in de duik terug (ongeveer 45 graden, de linedrop was ongeveer 20 seconden na afkoppelen zwever) de vliegsnelheid niet boven de 75 km/u kwam terwijl de BigLift geen flaps of remkleppen heeft.
Al met al zie ik niks wat aangeeft dat slepen met deze combo niet zou gaan, al denk ik wel dat een andere prop (meer spoed) voor snellere zwevers geen slecht idee is, want die 18 x 6 trekt wel hard maar alleen bij lagere snelheden, en sowiso gaat met een zwaardere sleep de boel wel langzamer omhoog....
Nog wat andere getalletjes, gewoon omdat dat zo nu en dan leuk is: vliegsnelheid 12,5 m/s gemiddeld, met een verticale snelheid van ongeveer 2,5 m/s geeft een klimhoek van iets meer dan 11 graden, en een basis lijntrek van een halve kilo (zeg maar het gewicht van de sleep, maal de sinus van de stijghoek) dus daar komt nog een klein beetje luchtweerstand bij, maar dat zal niet heel erg veel zijn.
De BL zelf weegt 6 kilo, en vraagt bij die klimhoek ongeveer 1,2 kilo alleen al om het gewicht omhoog te zeulen, lchtweerstand niet meegerekend.
Als ik Pé Reivers mag geloven, vergt de Big Lift gebaseerd op toerentallen en vliegsnelheden in vlakke vlucht bij 45 km/u sowiso al ongeveer 1,3 kilo trekkracht, dus dan zouden we tijdens de sleep op ruwweg 3 (1,3 + 1,2 + 0,5) kilo van de prop vergen, plus nog een beetje voor luchtweerstand van sleep en lijn.
Bij 6900 toeren en 45 km/u heeft de gebruikte prop volgens Pé ruwweg 3,5 kilo resterende trekkracht, dus ergens is Pé toch een kleine halve kilo kwijtgeraakt, want ik geloof niet dat de luchtweerstand van een zwever 5N bedraagt.
Maar het klopt an sich toch wel vrij aardig, eigenlijk, vind ik zelf dan toch.