Vintage modelboten

Ik betrap mezelf er op dat ik oudere modelboten steeds leuker ga vinden.
Misschien nostalgische gevoelens omdat je zelf ook een dagje ouder wordt?
Dit strook dan weer niet met waarmee mijn zoon momenteel druk mee bezig is: de Prinzess van Robbe en de Vegesack van Graupner.

Ook bij het googlen van vintage modelboten kom je al heel wat tegen. Het lijkt langzamerhand een aparte klasse te gaan vormen.
Daarom heb ik al eerder voorgesteld om hiervoor een apart hoofdstuk in te richten. Hier heb ik nog geen reactie op gehad.
Mocht onze moderator het een goed idee vinden, laat je niet tegenhouden om dit alsnog te realiseren.

Op dit moment van schrijven doe ik al meer dan 40 jaar aan radiografisch bestuurde modellen van diverse pluimage. Omdat ik bijna alles bewaar zou je mijn eerste modellen, b.v. de Coast Guard in houtbouw van Billing Boats, ook al vintage kunnen noemen.

Maar wat ik nu als voorbeeld op wil voeren is een recent door mij aangeschaft vintage model, dat zat verpakt in onderstaande doos.
Ik hoor graag jullie mening! Is dit nu vintage of misschien retro of een oldtimer of ................????????????????????? :confused: :rolleyes: :confused:

Dan dus de vraag, wat zit er in onderstaande oorspronkelijke verpakking? Tip: In een ander draadje heb ik dit al verklapt.

Wanneer jullie dit een leuk draadje vinden, ga ik verder vertellen over mijn droom aankoop.
Dit kan misschien wel uitmonden in een soort restauratieverslag.

En dan is het ook aan jullie om mee te helpen er een boeiend draadje van te maken!

full

Vriendelijke vintage groetjes van:

Laatst bewerkt door een moderator:
Polizeischiff Helgoland

Helemaal goed Bas! Zie 2e foto.

full

Ik weet natuurlijk dat het oorspronkelijk een, weliswaar duur, speelgoed schip was.
Toch heb ik hem altijd fraai van lijn gevonden en hij werd ook nog eens proportioneel bestuurd.
Dus toen ik deze op Marktplaats zag met originele doos en zelfs de transportdoos, ben ik voor de bijl gegaan. Er zaten zelfs 2 sets accu's bij.
Nou, ze is als vers uit de winkel! :p

Wel was de besturing instabiel, dus heb ik nu mijn eigen 2.4 GHz ingebouwd.
Ben ik meteen van die sprietantenne af. Ook loop ik geen risico meer met de voerboten die ook al op de Binnenmaas zijn gesignaleerd. Attentie voor Harm!
Nu nog beter weer, dan kan ik proefvaren.

Als er verder nog interesse in foto's van de aanpassingen is, hoor ik dat wel van jullie.

Wie is er nog meer op de "vintage toer"?

Leuk idee. Wat noem je vintage in dit geval? Telt een Dolly ook mee, die, hoewel nog steeds leverbaar, in principe meer dan 25 jaar oud is?

Heel goede vraag Henk!
Als je kijkt in de woordenboeken kom je van alles tegen. Maar geen directe link volgens mij.
Wat denk je van: Ouder dan 20 jaar en/of tweedehands?
Alleen hierover kun je draadje vullen. :rolleyes:
Misschien gewoon beginnen met: Een leuk schip dat je nog hebt of gekocht hebt en weer vaarklaar gaat maken, in ere herstellen dus, of volledig gaat restaureren.
Als we het hier over eens zijn, kan dit volgens mij een heel interessant draadje worden, want her en der verspreid kom je al van alles tegen dat onder deze noemer kan vallen.
Mijn zoon vaart b.v. met de Prinzess en is nu bezig met een Vegesack vaarklaar te maken. Vindt ik echt thuishoren in de doelgroep. en dan valt de Dolly er zeker onder en onze Katja's enz. enz.
Groetjes van:

Wat een "dure"woorden voor "ouwe meuk". ;)

Misschien mijn vintage yacht ook maar weer eens tewater leggen.

Vintage klinkt nu eenmaal beter dan "oldtimer", of "oudje", denk ik. Dat roept al snel associaties op met "vervallen" en "krakkemikkig" terwijl dat zeker niet zo hoeft te zijn. Misschien dat "klassieker" een passende term zou zijn, maar ik hoop dat je voor deze ene keer een Engels woord kan tolereren, Harm. ;)

Wel Bertus, je had het zelf al verklapt :mrgreen:
Erg mooi en koesteren. Model, en de smakelijke verpakking.

Ja... lastige vraag!
Antiek is 50 jaar of meer, volgens de antiquair?
Klassiek was 25 jaar en ouder, thans 40 jaar... autonorm...
Dan heb je nog semi-klassiek... alles wat mooie lijnen of inventiviteit bevat, en verdient om te bewaren.
Dat wat enig imprint in de hersens heeft achter gelaten en met de tijd nostalgie oproept.
Maar dat alles is in 'the eye of the beholder'.

Maar 20 jaar is vaak al behoorlijk oud. Kijk je naar een mensenleven, verouderen wij snel. Mijn energieke vader is inmiddels weggevallen. 40 en 25 jaar geleden een vitale vent.

Gekoesterde materie blijft over eind, gaat van hand tot hand, generatie op generatie. Stukjes mensencultuur. Mijn klassiekertje is uit 72. Het jaar dat ik m'n eerste modelzwevertje plakte...

Heb ik nog steeds m'n oude 4 kanaals Microprop setje liggen van toen ik 13 of 14 was. Nog in nieuw staat. Nooit iets mee gedaan. Kwam er niet meer van. Zou moeten werken. 27 MC, kristallen zijn zoek (oproepje).
En zo heb ik nog meer oud modelbouwgrut. Kasten vol.

In 2003 kocht ik een state of the art Multiplex Evo-9 syntheet... en die heb ik al weer 10 jaar lang in gebruik, perfecte staat.
Dat perfecte... dat kan ik niet van mijn gestel zeggen.

Doe mij maar flink stuk Vintage voor zover het de hobbies aan gaat... updates hebben die niet nodig.
Aan de andere kan het meest moderne, het geeft zoveel nieuwe mogelijkheden.

Ach... Vintage...Je bent immers toch kind van je tijd :-)

Gr Bas

Vintage klinkt nu eenmaal beter dan "oldtimer", of "oudje", denk ik. Dat roept al snel associaties op met "vervallen" en "krakkemikkig"

Dat is pure onzin. Er is geen mens die "oldtimer" met iets krakkemikkerigs associeert.

De betekenis van de term vintage is trouwens verre van eenduidig. Het heeft in verschillende gebieden ook verschillende betekenissen, kleding, auto's en motoren, wijn en ga maar verder. Klassiek zou eigenlijk veel beter zijn, oer Nederlands en iedereen weet wat je bedoelt.
In de meest gehanteerde en ook oorspronkelijke betekenis bij kleding gaat het om authentieke tweede hands artikelen, dat wordt hier volgens mij niet bedoeld.
Dus waarom makkelijk als het moeilijk kan:confused:.

Groet,

Ad

Ben niet heel erg een vintage fanaat, maar deze twee vallen er denk ik wel onder, en ik vind ze machtig leuk om zo nu en dan mee te varen:

full

full

Groet, Bert

Dat is pure onzin. Er is geen mens die "oldtimer" met iets krakkemikkerigs associeert.

De betekenis van de term vintage is trouwens verre van eenduidig. Het heeft in verschillende gebieden ook verschillende betekenissen, kleding, auto's en motoren, wijn en ga maar verder. Klassiek zou eigenlijk veel beter zijn, oer Nederlands en iedereen weet wat je bedoelt.
In de meest gehanteerde en ook oorspronkelijke betekenis bij kleding gaat het om authentieke tweede hands artikelen, dat wordt hier volgens mij niet bedoeld.
Dus waarom makkelijk als het moeilijk kan:confused:.

Groet,

Ad

Ik snap je redenering, Ad, al is klassiek wel erg breed. Bij een klassiek zeilschip zou ik niet direct denken aan een bouwdoos van 20 jaar terug, zoals de Hegi Saudade, maar eerder aan een ouder type schip, vierkant getuigd bijvoorbeeld.

Ik ben zelf ook geen voorstander van zinnen vol met de ene Engelse term na de andere, maar hoever wil je gaan in het weren van deze taal? Gaan we een laptop binnenkort dan een "schootrekenaar" noemen? :confused:

Maar goed, of je het nu "vintage" of "klassiek" noemt, ik denk dat de uitleg van Bertus over dit topic duidelijk aangeeft wat hij in gedachten heeft. ;)

Gaan we een laptop binnenkort dan een "schootrekenaar" noemen? :confused:

Nee, maar ik had tegen oldtimer ook niet direct bezwaar, net zomin als tegen vele ingeburgerde Engelse termen, als computer bijvoorbeeld.
Ik bedoel dat bij het begrip "vintage" iedereen daar zo zijn eigen idee op na houdt, dat soms ver is van waar het oorspronkelijk voor gebruikt werd.

Groet,

Ad

@Bas
Omdat de Helgoland installatie een eigen wil bleek te hebben heb ik een nieuw setje kristallen gekocht. Zijn FM-27MHZ, kanaal 19, merk Carrera. Als jij er wat aan hebt mag je ze hebben. Stuur dan een PB.
@Bert
Kijk dat bedoel ik! Lijkt met die buitenboordmotor op de Prinzess van mijn zoon. NOSTALGIE! ;)
@Harm
Mooi jacht. Kun je vast meer van laten zien. Heb je mijn opmerking gelezen over de voerboot op de Binnenmaas?
Groetjes van:

Nou, dan ben ik ook "vintage" bezig met het opknappen van een 1:200 Yamato van Nichimo uit (pak 'm beet) de jaren '80 of zo...

@Bert
Kijk dat bedoel ik! Lijkt met die buitenboordmotor op de Prinzess van mijn zoon. NOSTALGIE! ;)

Van de zwarte kan ik geen definitief bouwjaar vaststellen, maar hij kan mogelijk ruim 50 jaar oud zijn: productie is ergens rond 1960 begonnen ("kort na 1957" volgens een amerikaanse motorengoeroe) en geen flauw idee tot wanneer het ding in productie geweest is. Volgens de verkoper heeft het ding bijna 40 jaar op de zolder van zijn ouderlijk huis gelegen.

Loopt op brandstof, niet op electro, zoals de Roqua die achter de Prinzess hangt....

Van die witte weet ik alleen, dat hij jonger moet zijn, maar verder kan ik er maar heel weinig over vinden, maar die was nog nieuw te koop toen ik een jaar of twaalf was (eind jaren '70)....

Het lijkt wel, alsof bijna niemand ook echt met deze motoren gevaren heeft, want ik krijg genoeg tips van ervaren mensen, maar NIETS in de geest van "zo'n ding had ik vroeger ook, en mijn ervaring daarmee was...."

Idemmet youtube filmpjes... behalve mijn eigen, niets maar dan ook niets te vinden....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Dan volgen hier nog wat foto's van de Helgoland.

De romp:

full

De bovenbouw:

full

Het aandrijfconcept:

full

En tenslotte twee foto's van de proefvaart van gisteren, die perfect verliep! :razz:

full

full

De snelheid zat er goed in!

Later nog eens een filmpje.

Tsja, hebben we het over "oudjes" en opknappen: voeg ik graag nog twee modellen toe. Originele tekeningen ook nog beschikbaar. bouwjaar eind jaren 50/begin jaren 60; Duur project: lang.;)

Grt Tony

full
full

Gebouwd van tekening?
Of toch bouwpakketten?
Kun je er wat meer over vertellen?
Leuke scheepjes. R.C. gemaakt?
Groetjes,

Tsja, hebben we het over "oudjes" en opknappen: voeg ik graag nog twee modellen toe. Originele tekeningen ook nog beschikbaar. bouwjaar eind jaren 50/begin jaren 60; Duur project: lang.;)

Grt Tony

full

Die "Weeme" herinner ik me nog dat je daar wat over schreef. Zo zonde dat die Enya er uit is..... Had ik graag eens een filmpje van gezien, dat die met dat oude gloeiplofje rondtuft....

Groet, Bert

Back