VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Tjonge, wat is dat messing donker geworden, tijd voor een kleurtje Piet.


Hallo Stefan,

Tja, dat krijg je ervan als het bijna 3 jaar in een hoek heeft gestaan.

Dit wordt straks wel heel veel schuurwerk, hahaha.

Maar dat ga ik niet doen, ik ga een kleine straalcabine kopen, zodat ik mijn modellen kan glasparelen, geen schuurwerk meer, en daarna direct in de primer zetten.
 
Update : 168

Hallo allemnaal,

2 nieuwe stuurarmpjes gemaakt voor op de Rüst aangedreven voorassen.
1 stuurarmpje voor de Volvo F 16 en 1 stuurarmpje voor de MB Actros
Na gemaakt naar de onderste stuurarmpje, die door middel van twee 3mm boutjes met twee afstand busjes worden gemonteerd op de aangedreven Rüst stuuras.


HPIM9776.jpg


3 mm gaten in de stuurarmpjes geboord, daarna de stuurarmpjes uitgefreesd.

HPIM9777.jpg

HPIM9778.jpg

HPIM9780.jpg

HPIM9785.jpg

HPIM9786.jpg


Wordt vervolgd.
 
Update :169

Hallo allemaal,

Ik had graag een Pitman stuurarmpje willen gebruiken, maar helaas is daar de ruimte niet voor en die past niet zomaar op de aangedreven stuuras, dus ben ik voor dit type stuurarmpjes gegaan voor de Volvo F16 en voor de MB Actros.
Modelbouw is soms helaas concessies doen.

Nieuw gemaakte stuurstang verbonden met de nieuw gemaakt stuurarmpje op de aangedreven stuuras.
Bestaande stuurstang was te kort.


HPIM9790.jpg


HPIM9792.jpg



De stuurstang tussen de voorste en de tweede stuuras vervangen, de bestaande stuurstang was te kort en te licht en draaide tegen de band aan bij het insturen.
Zelf M3 draad gesneden op de 3mm messing stuurstang, daarna de stuurstang in model gebogen
De stuurhevels ook verzwaard met aluminium busjes

Heel veel foto's gemaakt, helaas niet allemaal even scherp, maar hopelijk is het wel duidelijk hoe ik het gemaakt/gebouwd heb.

HPIM9793.jpg


HPIM9794.jpg


HPIM9795.jpg


HPIM9797.jpg


HPIM9798.jpg


HPIM9799.jpg


HPIM9800.jpg



Wordt vervolgd.
 
Update : 170

Hallo allemaal,

Begonnen met het maken van een nieuwe motorsteun, omdat er een zwaardere motor in de Volvo F16 komt.
Door gebrek aan en walsje, het messing rond gebogen en rond geklopt met een plastic hamer.
De motorsteun wordt 35 mm inwendig.
Het rond buigen/kloppen om een stuk rond messing van 25mm.
Daarna de naad gesoldeerd en een versterkingsplaatje aan de bovenkant rond geklopt en op het ronde motorhuis/steun gesoldeerd.
Waarom dit versterkingsplaatje, omdat een (koude) lasnaad (een tegen elkaar gesoldeerde naad) niet sterk genoeg is.



HPIM9837.jpg


HPIM9838.jpg


HPIM9839.jpg


HPIM9840.jpg


HPIM9841.jpg


HPIM9842.jpg


HPIM9844.jpg


HPIM9845.jpg


HPIM9849.jpg



Het geheel wordt nog netjes afgewerkt, maar er worden eerst nog meerdere onderdelen gesoldeerd aan het motorhuis.

Wordt vervolgd.






 
Update : 171

Hallo allemaal,

Verder gegaan met het motorhuis/steun. (2x)

HPIM9850.jpg


2 Aluminium vulstukjes in het motor huis geplaatst, (onder en boven) zodat het motorhuis niet in elkaar wordt gedrukt in de machineklem van de freesbank .

HPIM9851.jpg


De boven en de onderkant vlak gefreesd.

HPIM9852.jpg


HPIM9853.jpg


HPIM9854.jpg


De onder en de bovenkant mooi vlak en haaks gefreesd.

HPIM9855.jpg


Zeg maar nee, dan krijg je er twee ! :yes:

HPIM9856.jpg


1 motorhuis/steun voor de Mercedes Benz Actros, 1 Motorhuis/steun voor de Volvo F 16.

HPIM9857.jpg



Wordt vervolgd.
 
Piet, vraagje: waarom ga je een cilindrisch onderdeel vlakken op de freesbank en niet op de draaibank?
Als je freest, dan is het eindvlak mogelijk niet haaks op de hartlijn van de cilinder en op de draaibank wèl, toch?
Cor
 
Piet, vraagje: waarom ga je een cilindrisch onderdeel vlakken op de freesbank en niet op de draaibank?
Als je freest, dan is het eindvlak mogelijk niet haaks op de hartlijn van de cilinder en op de draaibank wèl, toch?
Cor

Hallo Cor,
Normaal draai ik de bus af op de draaibank, maar doordat ik het motorhuis/bus versterkt heb aan de buitenkant met een messing versterkingsplaatje, wil dit afdraaien niet in de 3 klauw, dan moet ik de 4 klauw op de draaibank monteren, de messing bus in de 4 klauw afstellen/digitaal uitklokken, in tussentijd heb ik de bus al vlak en haaks afgefreesd op de freesbank.
Soms moet je slim zijn hé, hahahaha. :) :)
Ik heb er helaas geen foto van gemaakt, maar ik heb de bus even digitaal uit geklokt in de machineklem van de freesbank, en geloof me, de bus is vlak en haaks.
(zie op eerder geplaatste foto van het versterkingsplaatje op de messing bus)

Later volgt er nog meer freeswerk op deze manier aan het motorhuis/steun.

hpim9849-jpg.233940


Hopelijk heb ik hierbij jou vraag beantwoord.
 
Hoezo is dat niet af te draaien in de draaibank? je laat het plaatje toch tussen de klauwen vallen, dan heb je er geen last van. Je gaat toch geen RB35 motor in je truck zetten hoop ik, want daar lijkt het gatenpatroon wel erg op, en zie zoiets in jouw 170e berichtje op een doosje liggen.
 
Hoezo is dat niet af te draaien in de draaibank? je laat het plaatje toch tussen de klauwen vallen, dan heb je er geen last van. Je gaat toch geen RB35 motor in je truck zetten hoop ik, want daar lijkt het gatenpatroon wel erg op, en zie zoiets in jouw 170e berichtje op een doosje liggen.

Hallo Stefan,

Helaas was het messing plaatje net iets groot, zodat het net niet tussen de klauwen pastte, dus vandaar het freeswerk.
Maar toch bedankt voor het meedenken !

Wat is er mis met een RB 35 elektromotor, volgens mij helemaal niets !
Ik heb hele goede ervaringen met deze motoren, die ga ik ook gebruiken voor de aandrijving van de rupsen van de CAT 390 CL-LR rupskraan, sterk en mooi stil.

Zo heeft iedereen voorkeur voor bepaalde merken en onderdelen, het is maar goed dat niet iedereen de zelfde voorkeur heeft, de zelfde onderdelen gebruikt, want dan wordt het ook zo saai.
 
Tja, dat plaatje op de zijkant van de bus had ik wel in overweging mee genomen, maar dacht dat dit smal genoeg was om tussen de 2 bekken van de drieklauw te kunnen vallen.
Als dat niet het geval was,dan blijven er een paar andere opties over, zoals af frezen,maar om een vlak haaks op de hartlijn te krijgen hoef je de bus niet uit te klokken, hij zal slingeren, maar wel vlak worden en ook haaks op de hartlijn staan.
Maar goed, dit detail is niet verder van waarde voor jouw oplossingen! :friends:
Cor

PS:
Hé, wat raar, dit had ik halverwege deze middag al geschreven, maar het is nu pas geplaatst, nu ik een melding kreeg dat er een antwoord was.
Snap dit niet, maar goed, Piet heeft het hierboven al beantwoord.....
 
Laatst bewerkt:
Tja, dat plaatje op de zijkant van de bus had ik wel in overweging mee genomen, maar dacht dat dit smal genoeg was om tussen de 2 bekken van de drieklauw te kunnen vallen.
Als dat niet het geval was,dan blijven er een paar andere opties over, zoals af frezen,maar om een vlak haaks op de hartlijn te krijgen hoef je de bus niet uit te klokken, hij zal slingeren, maar wel vlak worden en ook haaks op de hartlijn staan.
Maar goed, dit detail is niet verder van waarde voor jouw oplossingen! :friends:
Cor

PS:
Hé, wat raar, dit had ik halverwege deze middag al geschreven, maar het is nu pas geplaatst, nu ik een melding kreeg dat er een antwoord was.
Snap dit niet, maar goed, Piet heeft het hierboven al beantwoord.....

Hallo Cor,

Tja, dat gebeurd wel eens dat een berichtje blijft hangen en later wordt geplaatst, hoe dit komt weet ik ook niet.
 
Wat er mis is met een RB35 motor is dat die dingen continu maar 2watt kunnen leveren of zo. Als ik op internet google dan kom in op 300ma bij 12V (3,6 watt) vermogens opname en 2 watt wat hij dan dus levert. Ik denk dat als ik zelf rijdt met mijn kraan dan sneller gaat dan bij jouw op de dieplader, maar we gaan het zien.
 
Wat er mis is met een RB35 motor is dat die dingen continu maar 2watt kunnen leveren of zo. Als ik op internet google dan kom in op 300ma bij 12V (3,6 watt) vermogens opname en 2 watt wat hij dan dus levert. Ik denk dat als ik zelf rijdt met mijn kraan dan sneller gaat dan bij jouw op de dieplader, maar we gaan het zien.

Hallo Stefan,

Tja, wat moet ik hier van zeggen, een Zwaartransporttrekker is geen raceauto.
Ik heb inmiddels het geheel ingebouwd, het bouwverslag loopt hierbij achter.
De snelheid is volgens mij goed, die zal ongeveer gelijk zijn van de Volvo FH 12 van Wil, (Arm1948)
Ik ben tevreden over deze snelheid en de Volvo F16 trekt zonder problemen het karretje met 100 kg stenen met gemak weg, zonder wielspin met een schoteldruk van 10 kg stenen.
Mogelijk is het stroomverbruik een probleem, omdat de accu te snel leeg is, maar dan zet ik op het zwanenhals een loodaccu van 9 Ah neer.
Deze is ook lekker zwaar om meer druk te krijgen op de jeepdolly en de schotel (gewicht 2780gram)

Dus Stefan, ik voorzie voor alsnog geen problemen.

En als jou rupskraan sneller rijdt dan de Volvo van Wil, (Arm1948) dan is de snelheid van jou rupskraan veel te hoog met de werkelijkheid van de 1:1
 
Update : 172

Hallo allemaal,

Na de discussie over de RB 35 motor weer verder gegaan met het motorhuis/steun.
Weer veel foto's gemaakt, misschien kan een andere modelbouwer zijn voordeel ermee doen.

De ronde plaat/flens uitgezaagd en met de hand op maat rond gevijld, zodat deze in de ronde bus past, de zes gaten voor de M3 bouten in de flens geboord en het gat geboord voor de motoras, daarna de flens vast gesoldeerd in de rond bus.

HPIM9858.jpg


HPIM9859.jpg


De flens past mooi strak in het motorhuis/bus en kan vast gesoldeerd worden.

HPIM9860.jpg


Voor het solderen eerst de flens vlak en haaks in de bus afgesteld.

HPIM9862.jpg


HPIM9863.jpg


HPIM9864.jpg


HPIM9865.jpg


Het motorhuis met nog te maken motorsteunen wordt later mooi afgewerkt.

Wordt vervolgd.
 
Back
Top