VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

1. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Fijn dat weer wat aan de slag kunt. Veel plezier, maar ook een goede en stabiel gezondheid toegewenst.

Ik ben benieuwd naar je updates.

VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  2. marcelinets

marcelinets Guest

Goedemorgen Piet,
    Een hele mooie combinatie die je aan het bouwen bent, mooi die Volvo en de dieplader.
    Veel bouw plezier met het afbouwen, heb diepe bewondering voor modelbouwers die zulke mooie dingen kunnen bouwen.

Groet, Marceline

3. demian1290

demian1290

Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Hoi Piet,

Wat fijn dat je de draad weer wat kan oppakken.
    Jammer dat de uitkomst van de test tegenvalt.

Ik ben benieuwd hoe dit zijn vervolg gaat krijgen en hopelijk zien we het model binnenkort eens op de baan.

gr
    Marco

4. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Fijn deze berichten weer te lezen, en dan bedoel ik natuurlijk niet de negatieve kant van de zaak: gebrek aan tractie, maar dat we het vervolg mogen meemaken!

Hoewel ik nooit zoiets zwaars heb gebouwd, toch een tip: de asdruk van de aangedreven assen maximaliseren, door de druk op de niet aangedreven assen te verminderen: deze as op slappere veren zetten met veel inslag naar boven. Maar het is ook niet erg raar dat dit gebeurde: de combi heeft 10 niet aangedreven assen, en slechts 2 aangedreven. Voor dagelijks transport moet 20% van het totaal gewicht op aangedreven assen staan, en daar kom je nu lang niet in de buurt.
    Ten tweede is het dan ook belangrijk waar je schotel precies staat, want als die te veel naar achteren staat, dan heeft de aangedreven vooras weinig zin, en datzelfde geldt voor de jeepdolly, als de schotel daar verder naar voren staat, krijgt de trekker meer gewicht op de aangedreven assen.
    Hopelijk kan je hier iets mee, het is ook maar een aanbeveling hè .
    Tenslotte, maar dat weet je natuurlijk wel, scheelt het ook hoe "glad" de banden zijn, een zachtere band zal meer grip hebben denk ik.
    Cor

Laatst bewerkt: 31 jan 2017
  5. luchard

luchard

Lid geworden:
    8 jan 2015
    Hallo Piet,

Ik ben pas 2 jaar actief op dit forum dus jouw bouwverslag is compleet nieuw voor mij.
    Pfff .... 70 pagina's ga ik echt allemaal wel een keer doorkijken maar ik heb
    tot nu toe alleen maar wat highlights bekeken en het is een super interessant project.:thumbsup::thumbsup:
    Succes met de verder bouw en hopelijk volgen de update's elkaar snel op.

VOLVO FH 16 750 en peter 55 vinden dit leuk.
  6. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Hoi Piet,
    Misschien dat je een planetaire reductie tussen de motor en de vertragingsbak kan zetten, dan hoef je niets te slopen, want de motor blijft in lijn. De kleinste reductie is wel 1 op 3,7, dus niet dat hij dan weer veel te langzaam gaat.

7. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Zonder 70 voorgaande pagina's door te spitten misschien even handig om te vermelden wat voor vertragingen je er nu tussen had; en hoezo een 'zwaardere'? die slechts 1:2 vertraging geeft?
    Wat voor motor komt er nu in, gezien het feit dat de Bühlers bekend staan om hun grote trekkracht en lage verbruik?

Ben benieuwd hoe dit nu allemaal gaat worden, maar dat zal de komende tijd wel leren!
    Succes in elk geval!
    Cor

Ricardo.z en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  8. Schots en Scheef

Schots en Scheef

Lid geworden:
    25 jun 2008

Dan zou ik een paar dagen extra inplannen, is ook nog een hele mooie verbouwing van een F12 en de verbouw van een bruder trailer voor weinig, dat is echt een parel geworden. Die komt volgens mij achter deze F16.

We zien je volgende maand wel eens weer veel leesplezier.

Piet !!! mooi dat het weer beter gaat na alle tegenslagen.

Mooi vedan goan !!

9. williambulldog

williambulldog

Lid geworden:
    15 okt 2015
    Hallo piet

Ik ben william verbruggen van mbvp ben naar je mooie werk aan het kijken super hoor ik heb een vraag.
    ik ben een scania 143 aan het bouwen ben nu de bumper aan het maken waar zijn de lichtunits van die in jou bumper zitten

Gr william

Ricardo.z, VOLVO FH 16 750 en peter 55 vinden dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo allemaal,

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie positieve reacties, hier ben ik heel blij mee.

Even antwoorden op de vragen die gesteld zijn :

@.Cor (Helicor),
    Ik zal binnenkort even laten zien waar de koppelschotels zijn geplaatst, ik heb deze zo geplaatst dat de schotelruk maximaal is op de achterwielen, dit zelfde geld ook voor de jeepdolly.
    Bovendien s de koppelschotel te verstellen naar voren en naar achteren, zoals bij de echte 1:1
    zie foto :

De banden is ook nog een punt, de moet ik waarschijnlijk vervangen dor banden met een zwaarder profiel (Kiepwagenbanden ?)
    Zie foto :

De 5 assige MB Actros Zwaar transporttrekker moet de zelfde verbouwing ondergaan, nu ook te weinig tractie/trekkracht.

@.Stefan,
    Ik zal binnenkort de nieuwe motor met de vertraging hier plaatsen, zodat je deze kan beoordelen.
    Verder vinden er nog een paar aanpassingen plaats aan de 2e stuuras, zodat die iets verder kan in en uit kan veren.
    En komt er een zwaardere tussenbak tussen, met geharde tandwielen. De bestaande tussenbak is ook te licht
    (Ik heb jou beloofd dat ik jou rupskraan straks ook kan vervoeren hé, dus moet ik wel voldoende trekkracht hebben)

@.Schots en Scheef,
    Er is ook nog een bouwverslag 5 assige MB Actros Zwaar Transporttrekker

Bovendien is er is ook nog een bouwverslag van de Caterpillar Generator ingebouwd in een 30 feet container met een Pacton containertrailer.
    Deze is inmiddels klaar. (bouwverslag met nog worden afgemaakt op het MBF Truckersforum

De Volvo F12 is inmiddels ook in de kleur gespoten en moet nog in elkaar gezet word.
    Ook dit bouwverslag moet nog worden afgemaakt.
    Ook eerst nog even 7 transportkisten maken om alles te vervoeren aar Rij-demo's

Als al deze projecten zijn afgebouwd, ga ik weer verder met de CAT 385 CL LR rupskraan, hier zal ik t.z.t. ook een bouwverslag van gaan maken. (hier zal Stefan ook blij van worden)

@.Hallo William,
    Als je vragen hebt, stel ze maar even via een P.B.tje
    (Ik ben ook lid van de MBVP)

@.Hallo Luchard,
    Even doorlezen, hahaha.

Kortom, nog genoeg te doen de komende tijd.

Laatst bewerkt: 31 jan 2017
  11. Schots en Scheef

Schots en Scheef

Lid geworden:
    25 jun 2008
    Hoe kan ik de mb nou vergeten........ Ook een kunstwerkje

VOLVO FH 16 750 en Jeroen85 vinden dit leuk.
  12. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Dat mag wel eens tijd worden piet, ik wacht al jaren op de foto's van jouw catje.

Maar hoeveel keer rijd hij nu te snel? en hoeveel RPM maakt de motor nu? Het nadeel van een Buhler is dat hij langzaam draait en dus niet zoveel vermogen heeft. Misschien anders een 550er met een planeetvertraging erachter, maakt wel iets meer geluid, maar wel veel meer vermogen.

13. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Ik heb toen der tijd voor de simpelste oplossing gekozen. Een gear reduction van 4:1.
    Dit is die, die ik toen gebruikt heb:
    http://shop.der-getriebedoktor.de/a...Ultra-compact-4-1-gear-reduction-for-540.html
    Gewoon voor op de standaard Tamiya 540 motor gezet.
    In 1 klap, 1/4 minder maximum snelheid, en meer power.

Ik weet alleen niet of jij daar de ruimte voor hebt om deze box tussen de motor en de versnellingsbak te plaatsen.

Laatst bewerkt: 1 feb 2017
  14. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Dat bedoel ik, ik zou alleen een 550pakken en geen 540 zoals die van tamiya, want die is wat sterker.

15. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

@.Stefan, komt goed met de foto's ! Geduld is een schone zaak :):)
    Wat de aandrijfmotor betreft : Binnenkort in dit theater. :yes:
    Niet gelijk alles verklappen, de spanning even opvoeren hé. ;) ;)
    Het is een elektromotor die heel ongebruikelijk is in de vrachtauto modelbouwwereld, maar loeisterk en geruisloos, de uitgaande as is 6 mm rond, geen extra vertragingen (meer) nodig, dit zegt al genoeg !

16. vwforum

vwforum

Lid geworden:
    8 jan 2009
    Een servenaut motor piet?

17. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo vwforum,

Nee, geen servonaut motor.

18. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Update : 167

Oude stuuras verwijderd.
    De velgen met banden overgezet op de nieuwe vooras.
    De nieuwe Rüst aangedreven vooras geplaatst. De stuurstangen moeten allemaal gewijzigd worden, ook de stuurstang vanaf de stuurservo moet vervangen worden.
    Ook moet de tweede stuuras worden aangepast i.v.m. de nieuwe tussenbak.

HPIM9765.jpg

HPIM9763.jpg

Oude Rüst stuuras vervangen, deze gaat weer terug op Voorraad in de rommelbak.

HPIM9835.jpg

peter 55 en Cor vinden dit leuk.
  19. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Hallo Piet, ik val ook in je projectje binnen en ga dit na terug gelezen te hebben ook volgen.

20. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Tjonge, wat is dat messing donker geworden, tijd voor een kleurtje Piet.

Deel Deze Pagina