VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Update : 218

Hallo allemaal,

Verder gegaan met het aansluiten van de achterlichten.
De draden van de kabelboom voor het aansluiten eerst vertind, alvorens de dunne zwarte gloeilampdraadjes aan de kabelboom worden gesoldeerd.

Drie draden rood-oranje-bruin samengevoegd en gesoldeerd, dit wordt de plus + draad.
IMG_4135.jpg


In een later stadium worden ook de gele en de groene draad samengevoegd en gesoldeerd, dit wordt de min - draad voor de richtingaanwijzers,
IMG_4154.jpg


De gele en de groene min - draden samengevoegd en gesoldeerd voor de richtingaanwijzers links/rechts.
IMG_4253.jpg


De zwarte plus + en min - draden gegroepeerd op : Achterlichten, rem/stoplichten richtingaanwijzers, de zwarte + en - draadjes even vast geklemd in de blauwe klemmetjes.
Ook de zwarte plus + en min - draadjes met plakbandjes gemerkt.
IMG_4254.jpg


Tot zover deze kleine update.
 
Update : 219

Hallo allemaal,

Verder gegaan met het aansluiten van de achterlichten.

Begonnen met het solderen van de zwarte plus + en zwarte min - draadjes aan de kabelboom aan de linker en rechterkant.
Een met een accu kijken of het desbetreffende lampje(s) brand(en), daarna de zwarte krimpkous om de soldering gekrompen.
IMG_4256.jpg


De helpende handjes.
IMG_4257.jpg


IMG_4258.jpg


Krimpkous over zwarte plus draden + en de 3 plusdraden + van de kabelboom de soldering heen schuiven en vast krimpen met een hete lucht verfafbrander. (dit gaat voortreffelijk goed)
IMG_4260.jpg


Daarna de zwarte draden met de kabelboom met een grote krimpkous afgedekt en aan de linkerkant in het chassis weggewerkt.
T.z.t. komt hier nog een kunststof afdekplaatje voor de bedrading, zodat de bedrading en de grote krimpkous niet meer zichtbaar is.
IMG_4267.jpg


Grote krimpkous over de bedrading geschoven, hiervoor komt nog een grijskuststof plaatje.
Zodat de grote krimpkous wordt platgedrukt.
IMG_4273.jpg


Nu even bekijken of de gloeilampjes ook daadwerkelijk aan de linkerdkant branden.
Yes, de 3 achterlichten branden.
IMG_4277.jpg


Ook de 3 stop/remlichten branden
IMG_4278.jpg


Ook de 3 richtingaanwijzerlampen branden.
IMG_4280.jpg


En ook de achteruitrijlamp brandt.
IMG_4283.jpg

Missie linkerkant geslaagd, ik ben tevreden over het resultaat !

Tot zover deze update, morgen weer verder.
 
Update : 220

Hallo allemaal,

Verder gegaan met het aansluiten van de achterlichten aan de rechterkant.

IMG_4297.jpg


IMG_4299.jpg


De achterlichten aan beide kanten zijn nu aangesloten en dan houd je een restant aan te lange gelabelde afgeknipte draadjes over.
IMG_4300.jpg


Wie weet komen de nog eens van pas, dus bewaar ik deze draadjes in de rommelbak.
IMG_4302.jpg


Nu nog even controleren of alles daadwerkelijk brandt.
De 6 achterlichten branden.
IMG_4290.jpg


De 6 stop/remlichten branden.
IMG_4295.jpg


De 6 richtingaanwijzers branden.
IMG_4284.jpg


De 2 achteruitrijlampen branden.
IMG_4288.jpg

Alle gloeilampjes branden, dus is deze missie geslaagd ! :yes:

Tot zover deze update.

Dit was voor deze week de laatste update, morgen twee en halve dag en nacht On Road in Duitsland en zaterdag naar Ede.
Mogelijk zondag of maandag weer verder met een nieuwe update.
 
Update : 221

Hallo allemaal,

Weer verder gegaan met de elektronica/verlichting van de Volvo F16 Zwaar transsporttrekker.

De bedrading aan de achterkant van de lichtbakken zo mooi mogelijk weggewerkt.

Vind ik dit zelf mooi, NEE !
Bij d 1:1 zie je ook niet bedrading aan de achterkant van de lichtbakken in het zicht zitten.
IMG_4298.jpg


Dus maar weer aan de slag gegaan met kunststof en messing.

Deze kunststof plaatjes zijn om de bedrading in het chassis af e dekken
IMG_4305.jpg


De kunststofplaatjes grijs gespoten.
IMG_4306.jpg


De messing afdekplaatjes voor de achterkant n de lichtbakken grijs gespoten.
IMG_4311.jpg


Het eindresultaat van de kunststof en messing afdekplaatjes.
IMG_4320.jpg


IMG_4321.jpg


Nog even een achteraanzicht van de vangmuilkoppeling, de luchtslangaansluitingen de stekkerdoos voor de verlichting.
IMG_4323.jpg


IMG_4324.jpg


Tot zover deze update.
 
Update : 221

De bedrading aan de achterkant van de lichtbakken zo mooi mogelijk weggewerkt.

Vind ik dit zelf mooi, NEE !
Bij d 1:1 zie je ook niet bedrading aan de achterkant van de lichtbakken in het zicht zitten.

.
Tja Piet, dat krijg je als je de bedrading van de achterlichten niet 1:16 maakt, jouw bedrading is veel te dik, toch?
En daarbij, de grote broer heeft niet een hele bende massadraden vanaf de lampen sets lopen, maar slechts 1 (OK, misschien 2 of 3, mogelijk ook 0 [nul] als de massa draad inderdaad aan massa ligt). En ook niet 1 draad voor elk lampje.
Daarmee kan je misschien rekening houden bij je volgende project.
Tenslotte, ook de eerdere opmerking dat je een aantal diodes in serie kunt zetten heeft verreweg de voorkeur, niet alleen uit het oogpunt van energie besparing, maar ook qua bedrading, zoals je nu ondervonden hebt.

Ik hoop dat je hiermee iets kunt, later!
Groet,
Cor
 
Tja Piet, dat krijg je als je de bedrading van de achterlichten niet 1:16 maakt, jouw bedrading is veel te dik, toch?
En daarbij, de grote broer heeft niet een hele bende massadraden vanaf de lampen sets lopen, maar slechts 1 (OK, misschien 2 of 3, mogelijk ook 0 [nul] als de massa draad inderdaad aan massa ligt). En ook niet 1 draad voor elk lampje.
Daarmee kan je misschien rekening houden bij je volgende project.
Tenslotte, ook de eerdere opmerking dat je een aantal diodes in serie kunt zetten heeft verreweg de voorkeur, niet alleen uit het oogpunt van energie besparing, maar ook qua bedrading, zoals je nu ondervonden hebt.

Ik hoop dat je hiermee iets kunt, later!
Groet,
Cor

Hallo Cor,

Tja, inderdaad is de bedrading niet op schaal in 1:14.8.
Maar je weet toch ook wel dat Modelbouw is concessies doen. :)
Inderdaad zitten er bij een 1:1 model maar 2 draden per lichtpunt, of 1 + draad als de min is aan gesloten op de massadraad, ook als er meerdere lichtunits zijn gemonteerd.
Dat ik zoveel draden heb gebruikt, heeft te maken met mijn kennis van elektronica. :( :(
Ik heb gekozen om alles uit te voeren in 12 volt, wat straks ook echt werkt en blijft werken en dat het stroomverbruik iets hoger is, neem ik voor lief. :)
Ik ben een snelle leerling, bij het volgend model zal ik inderdaad minder bedrading gebruiken. :yes:
 
Back
Top