VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Hoi Piet ,

Heb jij voor dit project een CNC freesbankje gebruikt ?

Groeten, Nico

Hallo Nico,

Nee, voor de spiegels heb ik geen CNC freesbankje gebruikt.
Dit is puur handwerk !!

Voor het voorfront/grille heb ik wel de freesbank gebruikt, maar wel handmatig bediend, want ik heb geen CNC freesbank. !!

Een CNC freesbank is voor mij niet interessant, want ik maak geen productiewerk, meestal zijn het maar kleine aantallen of overal maar 1 stuks van !
Bovendien is een beetje goede kwaliteit CNC freesbank nogal duur, minimaal :10.000,= Euro, dat haal ik er als hobbyist nooit meer uit !
 
Hallo Cris,

Nee, de spiegels worden geen verwarmde elektrisch bedienbare buitenspiegels.
In de jaren 80 en 90 waren er nog geen elektrische bedienbare buitenspiegels bij Volvo, wel waren er al verwarmbare buitenspiegels !!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Wil,

Leuk dat je weer even terug bent op het MBF truckersforum !!

Bedankt voor je compliment.

Tja, de Grolsch fabriek staat in Tukkerland (Twente) hé, vandaar, Vakmanschap is Me............... !! :cool: ;) :cool: ;)

Deze slogan komt trouwens weer terug in 2012 bij Grolsch.
Alleen jammer dat het nu een Afrikaans bedrijf is geworden.
Alle Nederlandse bedrijven worden verkwanseld aan Buitenlandse bedrijven. :( :(
 
Update : 0134


Hallo allemaal,


Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Verder gegaan met de buitenspiegels.

Nieuwe spiegelsteunen (beugels) van messing gemaakt, omdat de RVS Wedico
spiegelsteunen niet natuurgetrouw zijn naar de 1:1 spiegelsteunen.

De spiegelsteunen gebogen, zie het verschil met de Wedico spiegelsteun.

HPIM5229.jpg


De bevestigingsbeugeltjes gemaakt om de buitenspiegels te monteren op de spiegelsteunen.

HPIM5232.jpg


HPIM5231.jpg


HPIM5233.jpg


Deze bevestigingsbeugeltjes op de spiegelsteunen gesoldeerd.

HPIM5242.jpg


HPIM5241.jpg


De buitenspiegels gemonteerd op de spiegelsteunen.

HPIM5234.jpg


HPIM5235.jpg


HPIM5236.jpg


HPIM5237.jpg


De spiegelsteunen met de bevestiginggsbeugeltjes in de primer gezet.

HPIM5245.jpg


HPIM5243.jpg


HPIM5244.jpg


De buitenspiegels even gemonteerd om te kijken hoe het staat.
Nou volgens mij staat het goed en natuurgetrouw.

HPIM5251.jpg


HPIM5250.jpg




HPIM5248.jpg


HPIM5252.jpg


De buitenspiegels en de spiegelsteunen moeten nog mat zwart gespoten worden
en de spiegels moeten nog gemonteerd worden.

Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Patrick,


Nou, vooruit dan, op speciaal verzoek van jou, een paar foto's van de Volvo F16 Zwaartransporttrekker met de Zwaartransportmodule.

HPIM5336.jpg


HPIM5340.jpg


HPIM5338.jpg


HPIM5330.jpg
 
Wat een mooi ding geworden zeg! en dan is hij nog niet eens klaar.
Als we allebei klaar zijn wil ik wel een stukje met je rijden :D
suc6 verder met bouwen
 
Update : 0135


Hallo allemaal,



Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Verder gegaan met de buitenspiegels.

De buitenspiegels met de spiegels mat zwart gespoten.

HPIM5297.jpg


De spiegels (blinkertjes) gemonteerd

HPIM5298.jpg


Daarna de spiegels op de deuren van de Volvo F16 gemonteerd.

HPIM5331.jpg


HPIM5329.jpg


HPIM5327.jpg


HPIM5279.jpg


HPIM5292.jpg


De spiegels staan wel stoer op de deuren van de Volvo F16 vind ik zelf.

De spiegels zijn natuurgetrouw nagemaakt zoals bij de 1:1 Volvo F16.


Het begint zo langzamerhand een hele dikke stoere Zwaartransporttrekker te worden !!

HPIM5338.jpg


HPIM5327.jpg


HPIM5326.jpg


Tot zover deze update.

Nu ga ik het interieur met navigatie en telefoon, een nieuw Volvostuur, de vloer
en de slaaphut, het tussendak en het accu compartiment maken.
Op het tussendak wordt de elektronica gemonteerd.

Wordt vervolgd.
 
Update : 0136


Hallo allemaal,


Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

De oplettende forumbezoeker zal misschien al ontdekt hebben dat de aandrijflijn in de volvo F16 al enige tijd gemonteerd is, maar hier is nog niets van te zien geweest in dit topic, dus bij deze zal ik de verbouwing en montage van de aandrijflijn gaan plaatsen.

De versnellingsbak, de tussenbak, de cardan aandrijfassen en de kruiskoppelingen gekocht bij Osswald Modellbau.DE

De versnelingsbak heeft 2 versnellingen, maar die gebruik ik niet, de versnellingsbak wordt permanent vastgezet in de 1e versnelling.
Dan is de vertraging 4:1.
De tussenbak heeft ook een vertraging van 4:1.
De cardans, (differentieels) hebben een vertraging van 2:1.
Deze 2 cardans komen uit de Duitse rommelbak.

Dus door deze behoorlijke vertraging heb ik straks een behoorlijk koppel (trekkkracht) op de achterassen.
Hierdoor is de snelheid van de Volvo F16 relatief laag, maar wel beresterk straks.
Maar een Zwaartransporttrekker is ook geen raceauto hé ! ;) :cool:

full


full


full


full


full


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Piet,

Hadden ze in de tijd van dit model al Navigatie in de truck?:rolleyes:;):p

groet Brudertje


Hallo Bruderboer,


Nee, in 1993 hadden ze nog geen navigatie in de cabine, maar ook nog nauwelijks een mobiele telefoon, laat staan GPRS.

Toen was het nog gezellig in de cabine, hahahaha !!:cool: ;) :D
 
is er ergens meer informatie van osswald?
ze hebben mooie spullen (wel duur) maar een site met totaal 0 aan informatie...
 
hallo
toen had je geen radio of navigatie,
zingen deed de chauffeur dan ook zelf achter het stuur of ergens anders net zo als henk wijngaard bijvoorbeeld:music:
tegenwoordig heb je idols en popstars nodig om een beetje talent te vinden,:D:D:D
mvg markioo
 
heee psssssst Piet,
ik mis een kentekenplaat!

Hallo Marcel,

Hmmm, de kentekenplaten liggen al klaar hoor, maar deze worden pas gemonteerd als de trekker klaar is !
Maar de 4 assige trekker moet nog wel eerst goedgekeurd worden door de RDW.

Of wilde je al beginnen met bekeuringen uitschrijven, hahahaha !;) :cool: ;) :cool:
 
Hallo Alwin,

Osswald heeft een eigen website, waar alles opstaat wat hij maakt.
Je moet wel even goedkijken waar alles staat en heel veel doorklikken !!
De website is niet echt handig ingedeeld.

Hij heeft een klein eenmansbedrijfje en maakt echt alles zelf !!

De onderdelen zijn van goede kwaliteit en maatvast !

Osswald is niet echt goedkoop en een erg lange levertijd, want hij maakt niets meer in voorraad, alleen op bestelling !
Ik heb op de versnellingsbak en de tussenbak een half jaar moeten wachten !!

P.S.
Je kan hem ook gewoon bellen !

Arno heeft een link al geplaatst, kijk maar eens even rond.
 
Update : 0137


Hallo allemaal,


Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Verder gegaan met de aandrijflijn.

Begonnen met het maken van de nieuwe messing steunen op de versnellingbak.

Het keukenrolpapier om de motor is bedoeld om de motor tijdens het (ver)bouwen niet te beschadigen.


HPIM4959.jpg


HPIM4960.jpg


Ik wil de motor met de versnellingsbak zo laag mogelijk tussen het chassis geplaatst hebben,
omdat anders de tunnel in de cabinevloer te hoog wordt.
Dus ga ik de motor met de versnellingsbak iets naar rechts gekanteld tussen het chassis monteren.
Hiervoor moet is speciale steunen maken voor de versnellingsbak en de tussenbak.
In beide heb ik de zaag gezegd en de bestaande steunen van de versnellingsbak en de tussenbak
afgezaagd.
Maar ik heb ook een stuk aan de zijkant van de tussenbak weggefreesd.
Aan deze tussenbak zat aan de rechtrkant een loze onnodige bult.
Hierdoor kon ik de tussenbak niet recht tussen het chassis plaatsen.

Zie het zaag en freeswerk !!
De afgezaagde steunen van de versnellingsbak en tussenbak en het gat in de tussenbak.
Weer veel foto's gemaakt.

Zie de afgezaagde versnellingsbak en tussenbak steunen.

HPIM4955.jpg


HPIM4956.jpg


De tussenbak onderdelen gemerkt met een blauwe markeerstift, zodat de tussenbak weer
op de juiste wijze in elkaar wordt gezet.

Zie het ontstane gat, na het affrezen van de overbodige bult aan de rechtkant van de
tussenbak.

HPIM4990.jpg


HPIM4989.jpg


HPIM4994.jpg


HPIM4993.jpg


HPIM4992.jpg


HPIM4991.jpg


Het ontstane gat in de tussenbak wordt weer netjes dichtgemaakt met een passtukje van messing.


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top