VOR bouwverslag; plug, mal, romp, dek, zeilen, kiel en klaar

gefeliciteerd met de eerste vaart! Ziet er zeer goed uit! Ik heb nog een paar vraagjes over het kantelmechanisme. Hoelang duurt het ongeveer om de kieL van de ene naar de andere kant te kantelen? Bij meer wind is het toch belangrijk dat dit snel gebeurt heb ik gemerkt. En hoeveel graden is jullie maximale kantelhoek? enb kunnen jullie als de boot al onder helling vaart de kiel volledig kantelen zonder in de wind te moeten / boot recht te laten komen?

Mijn boot ligt helemaal uitelkaar en er wordt gewerkt aan een nieuw kantelsysteem maar als de boot weer vaart lijkt het me leuk om eens samen te varen! :lol:
We krijgen al een hele vloot :D

mvg Robert

Dat lijkt er al aardig op !!!! Ikke nu wel wat jaloers dat jullie al zo ver staan.... maar jullie hebben dan natuurlijk ook ongeveer een half jaar voorsprong op mij, én ik ben maar alleen..... 6 handen kunnen sneller werken dan 2 nietwaar ;)

Enne Robert.... dat van die vloot.... ik tel er momenteel 3: Jij, deze hier van Matthijs & Co, en de mijne....
Verder dacht ik dat we nog hadden: Ies Meulmeester, Johan K, Heugene, Snoep, Pendelaar, Wouter 647, mm801mm en VOR8 die met een VO70 bezig waren, maar daar heb ik de laatste tijd niet veel updates of resultaten van gezien op het forum helaas....

@Robert: de boot ligt nu weer uit elkaar, ik ben bezig om de romp in de spuitplamuur te zetten en waterdicht te maken :wink:

maar binnen 5 of 6 seconden is de kiel aan de andere kant. De hoek is iets van 40 graden, waarbij de uitslag beperkt wordt door de hevel in de kiel die tegen de katrollen aankomt in de romp. Bij de weinige wind die we hebben gehad hadden we een kleine helling in de boot waarbij de kiel zonder problemen te kantelen is. Natuurlijk was de eerste kanteling de verkeerde kant op (boot lekker schuin :roll: ) maar daarna zwenkte de kiel zonder problemen de andere kant op. Als de boot waterdicht is en het wat harder waait zullen we verder testen.

Hoi broer,
Mooi bouwverslag, dat ik die niet eerder heb ondekt :?
Ziet er mooi uit, zo compleet in elkaar gezet in het water!
Succes met plamuren en vertel me nog maar eens waar je die spuitplamuur vandaan hebt want volgens pappa verkopen ze dat niet meer!
Grtn Ruben

Nu ik zelf weer in de afbouwfase van mijn boot zit en een beetje op het gewicht van de boot probeer te letten zou ik graag willen weten wat jullie romp/dek en het totaal vaarklaar gewicht is? jullie boot ziet er namelijk een stuk lichter uit dan die van mij.Mischien maak ik het allemaal een beetje te sterk maar ik zou het niet leuk vinden als er iets stuctureel afbreekt tijden het varen :?

de volgende wordt een 100% race versie :wink:

mvg Robert

ik dacht dat wij nu op 4,3 kg zaten, zal iets bijkomen door de nieuwe plamuurhoekjes en polyesterhars :wink:

Onze volgende boten zijn al in aanbouw....romp / deksetje is er al weer, vanavond weer verder!

Hoi,

Ziet er leuk uit, maar ik wil toch even een opmerkingetje maken (lees; zeuren)

De VOR boten hebben in het echt van die volledig uitgebouwde grootzeilen, waardoor het zeiloppervlak echt stukken groter is en de top van het grootzeil rond loopt. Dat zie ik bij jullie zeiltje niet terug...

Anne

De top is al behoorlijk breed, ik denk dat het een beetje vertekend op de foto's.
Je ziet de boot namelijk niet recht van opzij.
Op deze foto kun je zien hoe breed de top van het grootzeil is.
vor%20135small.jpg

Hij zou misschien nog iets breder kunnen maar voorlopig voldoet het goed.

Groeten
Jeroen

Hey,
suuuper mooie VOR, maar heb een vraagje : waarom hebben jullie er nog een steekzwaard ingestoken?
heeft het veel effect? anders lijkt het voor mij maar extra 'drag' :?:

Ik ben zeer onder de indruk van jullie zeiltjes. Wat voor materiaal hebben jullie gebruikt en waar hebben jullie dat gekocht.

Over het steekzwaard:

Zodra de kiel gekanteld is, geeft deze geen weerstand meer tegen verlijeren. Dus heb je een 2e foil nodig om verlijeren tegen te gaan.

Roy Heiner is nu zelfs bezig met 38 voeters met een kantelkiel, en een tegenkantelend zwaard.

juist dacht ik even niet aan. Maar dan is de mini transat toch een uitzondering want die heeft wel een kantelkiel zonder een steekzwaard?
g2.html

@kylix

Het zeildoek is een speciaal laminaat dat gebruikt word voor code-zero voorzeilen(hele vlakke gennakers), het word gemaakt door dimension poliant.
Ik heb het doek meegenomen uit de zeilmakerij waar ik werk.

Groeten
Jeroen

@jeroen, wat is het gewicht van dat doek? Ik heb hier een mylar/kevlar laminaat wat nogal stijf is en redelijk wat weegt volgensmij.

mvg Robert

Back