VSB Scania met haakarm systeem

Hallo Marko,
Misschien kan je het mechanisme in het chassis verwerken?

MVG Robin

dat is echt balen marko!
ik hoop dat je een goede oplossing kunt vinden om de haakarm realistisch op het chassis te krijgen!

het is een zeer mooie wagen! zowel wat uiterlijk betreft en ook wat techniek betreft!
dit "probleem" zal je ook vast wel weer oplossen! haha

succes met uit denken.

Hallo Marko,

Hmmm, jammer dat je niet het geheel kunt verlagen.

Maar hoe zit het dan bij een hydraulisch haakarmsysteem, heb je daar al eens naar gekeken ???

ik heb het idee dat bij een leimbach systeem de rollen achter op de haakarm lager zitten. er zit bij marko meer ruimte tussen de onderkant van de slede en de haakarm. tenminste, zo lijkt het op de foto's

wanneer je naar de foto kijkt van de truck zonder slede, ziet de hoogte van het chassis er niet overdreven hoog uit.

Hallo Marko,

Hmmm, jammer dat je niet het geheel kunt verlagen.

Maar hoe zit het dan bij een hydraulisch haakarmsysteem, heb je daar al eens naar gekeken ???

Ja die hebben geen spindel onder de arm doorlopen. daardoor is het systeem zeker 1.3cm lager. Heb het ooit bij Henk opgemeten. Denk dat ik nu een nieuwe chassis gaat maken van 35mm strip (15mm hoger als standaard) dan frees ik alles onder de kabine terug naar 20 zoals het hoord en achter op laat ik het 35mm en komt in het bovenste deel de lager geleiding in gefreesd. Dan kan tegen de zijkant de wielen en spatborden komen. Als het lukt wat ik probeer zo ik iets meer dan 18mm aan ruimte winnen ben nu 26mm te hoog als ik naar de echte vrachtwagen kijk. dan nog de winst die ik hem door iets optimaler de lager geleiding te maken moet nog 2 a 3 mm zijn dan hou ik 5mm over wat ik hoger zou zijn dan de 1:1 ( onderkant van de zij wind geleider zou gelijk zijn met de onderkant van de container.
Zie voorbeeld van de wagen die ik nabouw
dsc00969cl.jpg

IMG_1180.jpg

Hallo Marko,

Zoals ik nu op de bovenste foto van de 1:1 bekijk en jou Scania bekijk is jou hulpchassis zo ie zo te hoog !!

Bij de 1:1 is het hulpchassis ongeveer net zo hoog als de bovenkant van de spatborden en bij jou Scania steekt dit hulpchassis ongeveer 15mm boven de spatborden uit !!

Is het niet mogelijk om de spindel in het chassis zelf te laten zakken en door middel van een kruiskoppeling de schroefspindel aan te sluiten om de elcetromotor met vertraging ??

Ik probeer mee te denken met jou om tot een goede oplossing te komen, maar misschien zie ik het niet goed en moet ik het model er bij zien om een goed oordeel te geven.
In ieder geval succes met het expermiteren van het wijzigen van het chassis !!

Hallo het probleem met de hoogte van het containerafzetsysteem komt omdat u de spindel geintegreerd heeft in het afzetsysteem .
Bij al de spindelafzetsystemen die ik ken ,en die realistisch zijn zit de spindel tussen de chasisplaten van de truck ,en niet tussen de balken van het afzetsysteem.
de meeste gebruiken de chasis balken van de truck zelf als gelijding voor de lagers van de spindel .
Het is trouwens ook mogelijk om een smallere spindel tussen de chasisbalken van de truck te gebruiken, dan moet men niets aan de originele balken wijzigen en is het systeem in zijn geheel uit te bouwen.

Hallo Marko,

Het is hier nu al een tijdje stil......Je hebt nog geen oplossing gevonden?

hallo
op marktplaatss stond iemand met een afzetinstallatie te koop en die
deed het in grotere aantallen produceren,
advertentie bestaat niet meer helaas,wilde hem linken,
maar kan je niks op google afbeeldingen vinden over de hoogte??!!
mvg markioo

Laatst bewerkt:
Hallo Marko,

Het is hier nu al een tijdje stil......Je hebt nog geen oplossing gevonden?

Ben op dit moment erg druk bezig met me andere hobby's . De haak arm is nu wel verlaagd.
Er is in totaal 17mm af gegaan. Mooiste zou 21 zijn maar je kan niet alles hebben.

Zal deze week wat fotos maken.

Helaas heeft ieder voordeel een nadeel. De bak wil niet zo lekker meer afzetten. doordat de 2 schanier punten in hoogte nu bijna op 1 lijn liggen. Gebeurt het nu vaak dat de wagen wil gaan kiepen ivp afzetten. Om nu weer alles opnieuw te gaan maken zag ik niet meer zitten.
ik heb nu samen met me vader een slot gemaakt die je er af moet halen wil je gaan kiepen.
Nu zal dit wel altijd een handmatig aktie bijven. Kon op die plek geen servo meer kwijt.

Zal als het er nu voorstaat kan ik hem werkend en gespoten mee nemen naar Ede.

Hier de fotos van de wagen na de verlaging.
De bak is nu 17mm gezakt.

IMG_1447.jpg

IMG_1448.jpg

IMG_1451.jpg

Tussen de spatborden en de bak komt nog een balk te liggen. Dan zal de ruimte nog kleiner lijken.

Als je een balk tussen de spatborden en de bak doet,loopt de bak dat niet tegen de balk aan tijdens het afzetten?

Het is en blijft een prachtige truck!

Hallo Marko,

Dit ziet er veel beter uit, maar optisch zou de bak nog wel 10 mm mogen zakken.

Maar ik begrijp dat je dit eerst niet gaat doen, want dat wordt een hele verbouwing !!

Als je een balk tussen de spatborden en de bak doet,loopt de bak dat niet tegen de balk aan tijdens het afzetten?

Het is en blijft een prachtige truck!

Hier zie je die balk ook zitten geel met rood gestreept.
dsc00969cl.jpg

@ Piet
Nee wil er niet meer aan verbouwen. Voor een eerste truck vindt ik het wel even best.
Op naar de volgende uitdaging.

Die heeft het afzetten ook niet werkend gekregen zo als het hoord. Zit ook een blokkerings systeem op zie de messing haakjes. ben dus niet de enige die daar tegen aan is gelopen.

Maar de mijne werkt nu goed en is bijna klaar voor Ede.

hallo marco

zonder dubbele blokeering werkt een echt systeem ook niet.
door het gewicht van container met lading
wil het schanier punt toch niet werken.
op een echt systeem wordt dit geblokkeerd dmv hydroliekcilinder.

Back