Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

Berrie.. volgens mij kun je het best een stukje balsa in de benodigde vorm schuren dat je dan in de cockpit harst.. vervolgende de servo's met tape omwikkelen en deze met 1 of 2 druppel hars of turbolijm vast zetten. Maak vervolgens een plankje van triplex of koolstof voor vastzetten van ontvanger, accu, etc. Dit plankje kan dan tevens extra sterkte aan je romp geven voor als je het model daar aan opvangt na een vlucht.

Hallo Berrie misschien is dit iets voor je!Servorahmen Type Robbe 8
of zo iets zelf maken!
Ziet goed uit Berrie.
@Gravity Cutter = Fun, ik heb alle kernen nieuw gesneden met goed resultaat! Het is nu een fluitje van een cent.

Laatst bewerkt:
Berrie,

Dit komt van de Vortex dlg zie Vortex Baubericht - Seite 3

Ich habe unten eine 5*5 mm Balsaleiste geklebt um eine bessere Torsionsfestigkeit der Rumpfspitze zu erhalten. Die Leiste wurde durch Schleifen am Rumpf angepasst und einfach mit Seku verklebt!

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Gr Lyckele

Bedankt voor het meedenken.

Ik denk echter dat het toch gaat lukken met een 'normale' servo opstelling. Dat heeft natuurlijk de meeste voordelen. Door de servo's zo tegenover elkaar te plaatsen dat de servosnoeren aan de zijkanten afgevoerd kunnen worden, kunnen ze zo laag mogelijk in de romp komen. Door de buisjes niet op 3 of 9 uurs positie te draaien, maar op 11 of 2 uur, komen deze ietsie omhoog. Ballast moet dan nog zonder problemen de pijp in kunnen worden geschoven. Als dan ook de achterste servo verhoogt gemonteerd word, zonder tegen de cockpitkap aan te schrapen klopt het op de millimeter!

@Robert, jij gebruikt 0.3mm stalen stuurlijnen, toch? Hoe heb jij die vast gezet aan je roerhoorntje en servohevel?

Verder piel ik rustig verder. RDS is bijna klaar, dan kan de vleugeldelen ook aan elkaar gezet worden. Accuutjes zijn besteld. Ballast maken (haatklus) en dan kijken of het past. Dan romp/staartboom/staboliosteun verlijmen/afwerken. Roerhoorntjes in hoogte en richting. Vleugel bevestigen. Als de vleugel op de romp past kan de mal voor de definitieve cockpitkap gemaakt worden. Dat wordt nog leuk.....

@Robert, jij gebruikt 0.3mm stalen stuurlijnen, toch? Hoe heb jij die vast gezet aan je roerhoorntje en servohevel?

Berrie,

Ik maak vandaag of morgen even een tekeningtje hoe je de stalen stuurlijn makkelijk vast kan zetten. Moet zeggen dat ik je projectje met intresse volg en alles ziet er netjes uit! (oftewel ben jaloers)

Berrie,

Moet zeggen dat ik je projectje met intresse volg en alles ziet er netjes uit! (oftewel ben jaloers)

Als je nou geen tijd aan Facebook besteedt en gewoon een beetje bouwt dan had Berrie op jou jaloers kunnen zijn.:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Ik heb begrepen dat Jaap je de 28-ste december aan het werk zet. ;)

Loet

Robert, dank je wel. Dat is zeer duidelijk. De truuk is dan wel dat je de stuurlijn in 1 keer op de goede lengte buigt. Borging vindt dus plaats dmv het haakje dat je gebogen hebt.

full
full
full
full

Hallo allemaal en zalige kerst!
Mijn eerste disser stabilo en kielvlak zijn uit de bag, moeilijk, moeilijk. Ik heb stress gekregen dat allemaal klaar te krijgen! Dat oefenen we nog een beetje:wink: Gebruiken jullie 2 disserrekjes? Tussendoor rovings op het rekje zetten kost tijd!
Helaas is het stabilo niet stabiel genoeg, en wel in de lengte! De torsiestabiliteit gaat nog, maar daar moeten in lengte toch nog een paar rovings erin. Voorlijst is nou dunner gemaakt! Gewicht is met 11.9gr ok denk ik!

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de disser met een beetje spuitlijm op het glas vast zet kun je alles van te voren klaar maken en op maat snijden. Overigens wikkel ik voor de T2 4 maal een groot frame voor 2 vleugels allemaal achterelkaar in dezelfde potlijf. Het wikkelen van dat frame kost precies 2 minuten dus is de stress nergens voor nodig.

Mijn eerste disser stabilo en kielvlak zijn uit de bag, moeilijk, moeilijk. Ik heb stress gekregen dat allemaal klaar te krijgen! Dat oefenen we nog een beetje:wink: Gebruiken jullie 2 disserrekjes? Tussendoor rovings op het rekje zetten kost tijd!

Ik haat werkjes die gedaan moeten worden als de epoxy gemixt is. Het is voor mij een sport om zoveel mogelijk voorwerk te doen.

Mijn werkmethode in dit geval:
- Disser op het frame wikkelen.
- stukkie glasdoek klaar leggen.
- Ingewaxte mylar spuitje lijm geven. Dit kan op geverfde en ongeverfde mylars. Dunne mist!
- Ingespoten mylar op het disser leggen.
- Disserframe met mylar (lijmzijde, uiteraard) op het glas leggen.
- Met vingertjes glas vast strijken aan de mylar. Zo heb je gelijk de disser opgesloten.
- Disser losknippen
Herhalen voor andere mylar.
Verhaal duidelijk zo?

Helaas is het stabilo niet stabiel genoeg, en wel in de lengte! De torsiestabiliteit gaat nog, maar daar moeten in lengte toch nog een paar rovings erin.

Je kunt nu nog een carbon strookje in de lengte richting baggen! Vleugeltjes kunnen prima meerdere keren in de zak..... Ik weet niet wat je aan koolstofband, roving of UD- carbon hebt liggen??

full

Gebruiken jullie 2 disserrekjes?

yup, dennis, daniel en ik hebben 2 disserrekken voor de vleugels. scheelt idd stress :)

overigens gebruiken wij voor de staartjes geen disser maar een 1 strook ud over de hele lengte aan beide kanten (zie "Tantalus goes molded")

Jaap

Hallo allemaal, dank voor de reakties
Ben bezig met de grote vleugels en heb weer een paar vragen:
-is het textreme band geschikt voor webbing of vanwege de unidirektionele vezels niet geschikt. liever normaal carbon onder 45°
-welke methode webbing te maken.
-scharnierpunt kielvlak belangrijk.
-Beide glaslagen op 45° of eentje normaal
Alvast bedankt voor jullie raadgevingen.:p

Laatst bewerkt:
Bijna klaar!!!

Mijn Zone V2 is bijna klaar!

Ik vindt de glasneus met die flodderige carbonrovings voorin niet echt mooi. Daar moet ik toch nog eens iets op verzinnen.

Nog even de veertjes in lijmen en de stuurdraden afstellen. Programmaatje afmaken en vliegen maar weer. Vlieggewicht zonder ballast is 270gram. Ik ben heel benieuwd hoe hoog deze zwever, met glas/disser en eigenbouw romp gegooid kan worden. Zo heel stijf vindt ik het allemaal niet. De RAM3 zal duidelijkheid verschaffen.

Ondertussen dan nog de mal voor het kapje maken. Dat gebeurt de komende weken, tussen andere bedrijven door.

Vraag aan de Zone V2 vliegers: zijn er nog dingen die je juist wel en juist niet moet doen met dat vleugeltje? Hoe ver kun je gaan in de thermiekstand met de flaps?

Mooi hoor Berrie, is er een reden dat het staartstuk van een ander schuim is gesneden?

Kan je de glasneus niet spuiten in een kleur zodat je de rovings niet meer ziet?

Ben benieuwd naar je werp/vlieg ervaring.

Grt Lyckele

Hallo allemaal
@Berrie, ziet er toch goed uit, ik wilde ik was al zover! Naja je heb er ook een tijdje over gedaan. Ben benieuwd naar je vliegprestaties.
Ik ben aan webbing aan het klooien, gaat alles langzaam maar eens zal hij klaar zijn;)

Hallo allemaal, zo mijn kernen zijn zover klaar:yes:helaas met kleine schoonheids foutjes, maar daar leer ik hopelijk van:cool:
Nu nog mijn mylars behandelen en kleurtje geven en dan in de zak:p
full
full

Back