Ondanks de schaatspret nog wel wat gebouwd. Alleerst heb ik naar aanleiding van deze video:
Vbe0eAxMzPE[/media] a DLG fuselage - YouTube
eens wat anders geprobeerd dan dat ik altijd deed. Als ik een romp maakte liet ik in elke malhelft een overlapnaad staan. Ik heb dat nu eens geprobeerd zoals in bovenstaande video vanaf 10 minuut 20 te zien is. Beide deelnaden in 1 malhelft, en dan met draadjes de deelnaden naar binnen houden. Malhelften op elkaar, draad lossnijden en weg trekken. Dan klemmen en ballon opblazen. De eerste keer mislukt dat, dus 1 van de 2 deelnaden heeft lekker tussen de malhelften in uitgehard. De tweede keer ging het beter. Ik wikkelde toen meer draad, en de draad ook strakker gewikkeld.
Toen lukte het wel! Daar heb ik dan weer zo'n schik van zeg, niet te geloven gewoon.
Het systeem met ballon opblazen in de romp werkt elke keer voor de volle 100%. Super! Loet z'n buisje uit stand!!
Doordat ik nu de deelnaden in de onderste helft plaats ben ik in staat een strakke carbon rand te maken langs de rand van de bovenste mal. In die carbonstrook kan dan de servoplank geharst worden. Lekker solide, als je je ballast weer in de servoplank wil haken. Je hoeft niet echt op gewicht te letten, het zit toch voor het zwaartepunt!
Inmiddels is ook het ballast systeem van m'n huidige Zone V2 gereed. Een Ø1.6mm RVS lasdraadje is voorzien van vislood. Eentje met 40 gram, en eentje met 60 gram ballast. De visloodjes zijn een beetje ronder gemept op de bankschroef. In hun originele wibertjesvorm paste ze niet de buis in. Een stangetje met 80gram gaat nog gemaakt worden. Dan kan ik maximaal met een vlieggewicht van 350gram rond scheuren.
De haak waarmee ik de stangetjes in de servoplank hang is zo hoog, dat deze door de cockpitkap vast gehouden wordt. Het verwisselen van het lood is echt nog maar secondenwerk. Ideaal!!!
Afgelopen zaterdagochtend, toen het winderig was, is de Zone V2 getest. Alles bleef heel en geen flutter!! Het gooien was erg lastig. De DLG wapperde in de wind bij de start van de worp. Ik vindt er niks aan om met die wind te vliegen, al wist ik zelfs een belletje te pakken en wat mee te cirkelen.