Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

profiel is HM51

in de vleugel zitten nog 2 liggers 3x0.5mm carbon onder de spread tow strip. Het carbon wat je ziet is 100 grams. Doel was eigenlijk om een mini te bouwen die boven de 55 meter te gooien was.. De toekomst zal het uitwijzen :)

Ondanks de schaatspret nog wel wat gebouwd. Alleerst heb ik naar aanleiding van deze video:
Vbe0eAxMzPE[/media] a DLG fuselage - YouTube

eens wat anders geprobeerd dan dat ik altijd deed. Als ik een romp maakte liet ik in elke malhelft een overlapnaad staan. Ik heb dat nu eens geprobeerd zoals in bovenstaande video vanaf 10 minuut 20 te zien is. Beide deelnaden in 1 malhelft, en dan met draadjes de deelnaden naar binnen houden. Malhelften op elkaar, draad lossnijden en weg trekken. Dan klemmen en ballon opblazen. De eerste keer mislukt dat, dus 1 van de 2 deelnaden heeft lekker tussen de malhelften in uitgehard. De tweede keer ging het beter. Ik wikkelde toen meer draad, en de draad ook strakker gewikkeld.

Toen lukte het wel! Daar heb ik dan weer zo'n schik van zeg, niet te geloven gewoon.

Het systeem met ballon opblazen in de romp werkt elke keer voor de volle 100%. Super! Loet z'n buisje uit stand!!

Doordat ik nu de deelnaden in de onderste helft plaats ben ik in staat een strakke carbon rand te maken langs de rand van de bovenste mal. In die carbonstrook kan dan de servoplank geharst worden. Lekker solide, als je je ballast weer in de servoplank wil haken. Je hoeft niet echt op gewicht te letten, het zit toch voor het zwaartepunt!

Inmiddels is ook het ballast systeem van m'n huidige Zone V2 gereed. Een Ø1.6mm RVS lasdraadje is voorzien van vislood. Eentje met 40 gram, en eentje met 60 gram ballast. De visloodjes zijn een beetje ronder gemept op de bankschroef. In hun originele wibertjesvorm paste ze niet de buis in. Een stangetje met 80gram gaat nog gemaakt worden. Dan kan ik maximaal met een vlieggewicht van 350gram rond scheuren.

De haak waarmee ik de stangetjes in de servoplank hang is zo hoog, dat deze door de cockpitkap vast gehouden wordt. Het verwisselen van het lood is echt nog maar secondenwerk. Ideaal!!!

Afgelopen zaterdagochtend, toen het winderig was, is de Zone V2 getest. Alles bleef heel en geen flutter!! Het gooien was erg lastig. De DLG wapperde in de wind bij de start van de worp. Ik vindt er niks aan om met die wind te vliegen, al wist ik zelfs een belletje te pakken en wat mee te cirkelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo, vandaag mijn nieuwe kernen gesneden. Weer Drela profiel maar nu met 2 panels! Mijn eerste bestond uit 3 panels en was een interim oplossing! Maar nu ik met mijn gravity cutter snij is een 50 cm panel geen probleem meer. Het gaat langzaam maar het is lol als je de resultaten ziet.
full

Hallo, ik heb weer een vraagje aan de experten;)
Ik wil dit keer in mijn vleugel RDS maken! Daarvoor moet ik in het aileron een pocket maken. Gaat die bij jullie door de webbing? of maken jullie geen webbing meer in het aileron.
Hoe versterken jullie, als men geen webbing maakt, dan het aileron?
Thx voor reakties.

Webbing is het beste en lichtste.. ik heb er eentje met RDS.. gekocht daar waar ze ook losse RDS setjes aanbieden.. www.rcbuilder.com

Hallo Oswaldo, dank voor de link en de reaktie.
Maar ik wil het RDS zelf maken(proberen). Ik wil proberen het aandrijfstangetje door een soort van lager(cfk of teflonbuisje) te bewegen.
Dit lager kan men dan vastepoxien in de vleugel, waardoor er zelfs meer stabiliteit ontstaat.
Mijn vraag was echter of die pocket, waar het stangetje van de aandrijving in zit, door de webbing gaat, of op die plaats geen webbing is.

Volgens mij zit er wel webbing... Ik heb gewoon het minimale nodige hoeveelheid schuim eruit gepeutert en daar dan de pockets ndat deze op maat geschuurd waren erin gelegd.. flink strak en daarna er weer uit om met 2 druppels epoxy op boven en 1 op onderkant te verlijmen in de aileron. Ging heel goed.

Hallo Oswaldo, dank voor de link en de reaktie.
Maar ik wil het RDS zelf maken(proberen). Ik wil proberen het aandrijfstangetje door een soort van lager(cfk of teflonbuisje) te bewegen.
Dit lager kan men dan vastepoxien in de vleugel, waardoor er zelfs meer stabiliteit ontstaat.
Mijn vraag was echter of die pocket, waar het stangetje van de aandrijving in zit, door de webbing gaat, of op die plaats geen webbing is.

RDS is magic. Boor "gewoon" door alles (dus ook door de webbing) maar vermijdt zelfs de minste speling, anders fluttert het spul aan diggelen (typisch Nederlandse uitdrukking). Hier een steuntje om het allemaal glashelder te maken http://www.rcsoaring.com/rcsd/RCSD-2010-05.pdf zie paginas 4,5,6 en zeeven.
Groetjes,

Yves
Rotatie Draait Snel

Hallo
Yves bedankt voor de mooie link. Zo ongeveer wil ik het maken.
Mijn nieuwe vleugel neemt vorm aan. 1 pokkewerkje is klaar, de webbing met de liggers. Of ik aan de ailerons webbing maak weet ik nog niet. Hoe denken jullie daarover?
full

Ik pas altijd webbing toe op de flaperons. Een laagje 54grams glas onder 45° over de flapering geplakt heeft tot nu toe altijd voldaan, bij mij.

Ik neem het risico niet dat de vleugel fluttert. Als dat zo is heb je een waardeloze DLG omdat je heb niet voluit kan smijten.

Ik pas altijd webbing toe op de flaperons. Een laagje 54grams glas onder 45° over de flapering geplakt heeft tot nu toe altijd voldaan, bij mij.

Ik neem het risico niet dat de vleugel fluttert. Als dat zo is heb je een waardeloze DLG omdat je heb niet voluit kan smijten.

Hallo Berrie
dus als ik het goed begrijp snijd je het flaperon uit en plakt het 54grams glas onder 45° om de voorkant van het flaperon?

ik gebruik nooit webbing. gewoon de liggers inschuren en inlijmen met gewoon schuim ertussen.. werkt prima en zeker sterk genoeg ;)

Hoi Robert, het gaat hier nu niet om de ligger, maar om de flaperon.

@ Domi, yep. Ik snij een strook van 6mm breed (3mm voor de scharnierlijn, en 3mm na de scharnierlijn uit de vleugel. Om de flaperon kom dan een strookje glas onder 45° (net zoals je de neuslijst aanbrengt, en om de vleugel komt een strookje glas. Het reepje schuim stop je tussen de flaperon en vleugel terug. Dit pakketje moet je vast zetten voor het baggen. Dat kan met een strookje glas dat je van te voren uit gerekt hebt. Ik plak zo'n stukje glas (pakweg 20*10mm) op 3 plekjes verdeel over de spanwijdte.

Misschien dat je wat hebt aan de foto's hier: bouw-nieuwe-dlg-met-veel-fotos

Hallo mijn nieuw stabilo en kielvlak zijn uit de bag. Helaas iets te zwaar, waarschijnlijk door de vele verf! Hopelijk is er geen copyright op het design;)
full
full

gewicht valt mee hoor. staartjes uit de zak zit ik zonder verf op 13.5-14 gram per setje. ziet er prima uit verder!

Hoi Lyckele, hij komt niet op pylons te staan. Vleugelmontage is nu zoals bij vrijwel alle DLG's, direct op de romp. Ik heb nog wel buisjes op de romp staan, met daar in schroefdraad van de slagmoer, die weer in de romp zit geharst. Over de buisjes past dan de vleugel. Een soort rudimentair pylon systeem. (beetje beroerd uitgelegt, maar als je het ziet wordt het duidelijk)

Back