Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

vleugeltje klaar om aan elkaar te lijmen:

scaled.php

onderkant Rood/zwart
scaled.php

scaled.php

redelijk gewicht vind ik. Zeker omdat ik 100 grams koolstof heb gebruikt. Daar had ik nog wat grammetjes kunnen sparen maar had de 100gr liggen
scaled.php

Ik snij een strook van 6mm breed (3mm voor de scharnierlijn, en 3mm na de scharnierlijn uit de vleugel. Om de flaperon kom dan een strookje glas onder 45° (net zoals je de neuslijst aanbrengt, en om de vleugel komt een strookje glas. Het reepje schuim stop je tussen de flaperon en vleugel terug. Dit pakketje moet je vast zetten voor het baggen. Dat kan met een strookje glas dat je van te voren uit gerekt hebt. Ik plak zo'n stukje glas (pakweg 20*10mm) op 3 plekjes verdeel over de spanwijdte.
[/url]

@ Berrie:
Dit begrijp ik niet helemaal. Wat doe je hier nu precies Berrie?
Is dit ipv de facings in de V-groef, zoals beschreven bij de SG-II?
De 'facing' zit nu dus achter 2-3mm schuim en in de roerspleet kijk je weer op het kale schuim.
Of haal je die 6mm schuimstrook er later weer uit? (zoals bij de bouw van supra-vleugels)
Maar wat doe je dan met de onstane ruimte?

Alvast bedankt voor je reactie!
Patrick

Hoi Patrick,

Je kijkt gewoon in het schuim idd. Ik haal de 6mm strook niet weg. Het is een veel makkelijkere manier van werken dan precies die V-naad te maken. Resultaat is gelijk.

Briljant!
Inderdaad veel makkelijker dan die V-naad precies glassen.
Deze methode is waarschijnlijk ook toepasbaar op grotere vleugels (supra..)

Heb jij nog een kevlar strook als scharnierband, of scharniert de flap op het glas?

Groet!

Briljant!
Inderdaad veel makkelijker dan die V-naad precies glassen.
Deze methode is waarschijnlijk ook toepasbaar op grotere vleugels (supra..)

Ik ga het op mijn "grean and lean" glas Supra in aanbouw zeker doen. Dat wordt dan de gooi en smijt versie voor aan de helling.

Heb jij nog een kevlar strook als scharnierband, of scharniert de flap op het glas?

Ik laat het scharnieren op een strookje dun doorzichtig tape. Gewoon 'kantoortape', wel een soort zoeken die niet zo heel makkelijk scheurt. Het tape heb ik in de lengte richting doorgesneden zodat je maar halve rol breedte gebruikt. Ik plak daartoe een strook van 800mm op een stalen liniaal met halve breedte oversteek, en snij dit dan glad af langs de liniaal. Een paar seconden werk. De strookplakband op de liniaal gooi ik weg omdat de cijfertjes en streepjes van de liniaal in de tape te lezen zijn, het andere gebruik ik.

Gewoon weer tape als scharnier, tja waarom niet. Wel weer makkelijker!

Nog 1 vraagje Berrie:
Gebruik jij nog doublers op de ailerons?

vleugeltje klaar om aan elkaar te lijmen:

scaled.php

onderkant Rood/zwart
scaled.php

scaled.php

redelijk gewicht vind ik. Zeker omdat ik 100 grams koolstof heb gebruikt. Daar had ik nog wat grammetjes kunnen sparen maar had de 100gr liggen
scaled.php

Mooi werk en het gewicht is ook super.
Dit is toch zonder servos en aansturing? Ik zit met mijn RDS op 160 gram:(

Jaaaaaa ook ik ben aan het baggen geslagen en het is leuk :mrgreen:
Het is een stabilo voor de Mini zone en moet zeggen dat het een gaaf resultaat is als je voor de 1e keer de mylars er afpielt en je dit moois tevoorschijn ziet komen

foto1-5.jpg

En hier een beetje bij gesneden

foto2-4.jpg

Ok hij is nog niet perfect maar voor mijn eerste keer vind ik het super ;)

Alleen heeft hij aan de LE hier en daar niet goed gepakt, zitten plekken waar het glas elkaar niet goed geraakt heeft. maar ligt dit aan? Zijn mijn mylars te ruim geknipt?

Moeten ze net over de LE vallen? Ik heb ze nu wat overlaten steken, ook wel te zien op de foto.

Tips zijn welkom

Grt Lyckele

Alleen heeft hij aan de LE hier en daar niet goed gepakt, zitten plekken waar het glas elkaar niet goed geraakt heeft. maar ligt dit aan? Zijn mijn mylars te ruim geknipt?

Moeten ze net over de LE vallen? Ik heb ze nu wat overlaten steken, ook wel te zien op de foto.

Tips zijn welkom

Grt Lyckele

de le sluit nooit goed met mylars, dit los je op door een strookje glas op dubbelzijdig tape op de le te plakken en in te rollen met epoxy voordat het staartje tussen de mylars gaat. daarna schuur je het weefsel dat niet aansluit weg.

P1010003_.JPG

Hoi Jaap,

Die strook had ik er al op gedaan. Ik ga er nog een baggen en dan met een minder overlap aan mylar. Kijken of dat beter uitpakt.

Bedankt voor je reactie.

Grt Lyckele

Hoi Jaap,

Die strook had ik er al op gedaan. Ik ga er nog een baggen en dan met een minder overlap aan mylar. Kijken of dat beter uitpakt.

Bedankt voor je reactie.

Grt Lyckele

goed plan. de mylar een paar mm laten uitsteken bij de le, dan komt deze mooi om de le te liggen onder vacuum. als het dan nog niet goed gaat kun je de mylar dunner maken bij de le, meer vacuum helpt ook.

Back