Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

'k vind de pook ook wat kort....

Krijg jij toch je zin,

DSC05641_zps9d5a8e12.jpg

Pookje van een oudere Mini

Neus is iets kort,
Alles past maar net. En grotere servo's dan D47 lukt niet....
De neus is niet te spits.
Solidworks verzekerde me een radius van 5mm.

Hier en daar mogelijkheden tot verbetering ;)

! Da's best licht!
Is de vezel in kwaliteit vergelijkbaar met het prepreg dat jij en Kevin regelde?
Ik ben niet thuis in de getallen van HT, HM e.d.
Met dit losse spul kun je natuurlijk wel dubbele krommingen volgen.
Mooi voor zwarte staartvlakken!

Vraagje mbt. koordes
Als ik een tussen koorde wil maken dus tussen twee koordes een nieuwe koorde kan ik dan het gemiddelte nemen van de thickness en camber?
Bv. wortelkoorde thickness 6.16% camber 1.58% tweede koorde thickness 5.26% camber 1.39% als ik op precies de helft tussen deze koordes een extra koorde wil maken dan thickness 5.71% camber 1.485%?????
Bij voorbaat dank

Als je profili hebt, of XFRL5 kun je twee profielen mixen en zo een nieuw profiel creeren.

Van beide neem je dan 50%.

Berrie,

Ik heb profili ook even bekeken, een erg mooi programma en veel mogelijkheden vooral het maken van frees bestanden is interessant maar volgens mij kan je niet de profielen optimaliseren. Of heb ik dit mis?

gert-jan

Onder Profili draait Xfoil. Daarmee zou je profielen naar wens aan kunnen passen. Of dat soort acties tot verbetering leiden is nog maar de vraag. Dan moet je wel weten wat je doet.

Berrie,

Ik heb profili ook even bekeken, een erg mooi programma en veel mogelijkheden vooral het maken van frees bestanden is interessant maar volgens mij kan je niet de profielen optimaliseren. Of heb ik dit mis?

gert-jan

Dit heb je mis.:mrgreen:
Onder -Bewerken- heb je X foil bewerken. Hier kun je diktes, welvingen neusrondingen en nog veel meer aanpassen en daarna gladstrijken. Daarna polaires uitdraaien om te zien of je veranderingen het gewenste resultaat hebben.

@Erik,
Dat UD spul wat Allard plaatste is gemaakt van een T700 vezel, redelijk huis-tuin-en-keuken koolstof, wel weer wat sterker dan T300 maar niet stijver. Onze prepreg is T800, die heeft een wat hogere stijfheid.
K.

Hallo Berrie,
Ik heb het nu met met profili gemixt en de waardes zijn toch totaal anders als bij middelen. Die profie instellingen heb ik niet gebruikt omdat ik daar nog te weinig over airodynamica weet. Eens kijken hoe het bij XFLR5 gaat, ook dat weet ik nog niet (kijken of daar dezelfde waardes uitkomen) Maar het duurt allemaal uren eer men een programma een beetje kent.
Kent iemand goede, niet te zware literatuur over airodynamica?
Bedankt

Een paar goede titels:

• ‘Model Aircraft Aerodynamics’ van Martin Simons
  • ‘Basics of R/C Model Aircraft Design’ van Andy Lennon
  • ‘Understanding Aerofoil Data for R/C Soarers’ van Denis Oglesby
Groet, Sinan

Back