WID ( Water Injection Dredger) MERSEY van Oord. Scratchbouw

Hallo allemaal,
Vandaag heb ik me bezig gehouden met de inlaat voor de injectie pompen. Aangezien mijn wens is om deze ook werkend te maken, ben ik er niet alleen met het aanbrengen van de roosters. Heb er een aantal foto's van gemaakt.
Eerst nog een plaatje van de boegschroef. Heb het geheel ingegoten met Epoxy. Alles muurvast en waterdicht. Aan de achterkant heb ik nog 2 schotjes neergezet. De ruimte hier achter wordt ook opgevuld met epoxy. Als dat uitgehard is kan ik vanaf de buitenkant de schelp er in maken. Dat is dus de functie van deze schotjes. De schelp is vrij lang, zonder deze epoxy achter de schotjes zou ik in de romp uitkomen.



va
P1010081.JPG


De roosters voor de waterinlaat heb ik gemaakt van messing staf rond 0,8 mm.
P1010076.JPG


Na het aftekenen van de gaten, deze uitgesneden met de multitool. Blijft altijd een beetje spannend om van die grote gaten te maken.
P1010077.JPG


Van 6 mm Styreen 2 plaatjes gemaakt die uiteraard in de gemaakte gaten moeten komen.
P1010078.JPG


De plaatjes voorzien van gaten waar de roosters inkomen.
P1010079.JPG


De bovenste en de onderste dwars staaf verwijderd en vervangen door langere. De reden zie je op de foto. In het plaatje groeven gemaakt waar de verlengde staven in passen. Beetje secondelijm er op, klaar. Uiteraard wordt dit in een later stadium afgewerkt met plamuur.
P1010080.JPG


Aan de binnenkant is te zien dat het gat vlakaf is met de bodem van het schip.
P1010085.JPG


En vanaf de buitenkant met het plaatje er in.
P1010086.JPG


En vanaf de binnenkant gezien met het geplaatste rooster. De plaatjes zijn met secondelijm gefixeerd.
P1010088.JPG


En hier wordt duidelijk wat de uiteindelijke bedoeling is. De roosters worden met elkaar verbonden door een kanaal over de breedte van het schip. De tussen schotjes zijn aan de onderkant voorzien van een paar openingen, zodat het als het ware één ruimte wordt. Uiteindelijk komt er aan de bovenkant nog een plaat op zodat het geheel waterdicht is en er geen water in de romp kan komen. Hier wil ik nog even mee wachten tot ik een pomp heb en weet waar de aansluiting moet komen te zitten. Wel wil ik het zo maken dat ik er ten alle tijden nog in kan. Dit ivm vervuiling. Ook is op deze foto te zien dat de ruimte achter de schuine plaatjes reeds is gevuld met epoxy. Dat is morgen waarschijnlijk hard genoeg om de schelpen te kunnen maken.
P1010090.JPG


Vruchtbaar dagje geweest. Tot de volgende keer.
 
hey Sjoerd,
ben ik een tijdje afwezig wegens familiale redenen en ondertussen schiet jij flink op met een nieuw scheepje.
Ben nog niet voor100% terug maar hopelijk voldoende om alvast je verslag terug te volgen.
Mooi project en zeker apart, maar als je de werf achter je hebt vast leuk om te doen.
Niets dan lovende woorden voor het fabriceren van de romp, bij je laatste post misschien 1 bedenking.
Ik zou zeker geen controle luik maken aan de binnen zijde van je romp, maar aan de onderzijde een verborgen luik voorzien is zeker voor jou een koud kunstje.
Het is maar een idee maar je weet het, het is jouw bouwproject.
Veel bouw plezier en tot later, Marc
 
En hier wordt duidelijk wat de uiteindelijke bedoeling is. De roosters worden met elkaar verbonden door een kanaal over de breedte van het schip. De tussen schotjes zijn aan de onderkant voorzien van een paar openingen, zodat het als het ware één ruimte wordt. Uiteindelijk komt er aan de bovenkant nog een plaat op zodat het geheel waterdicht is en er geen water in de romp kan komen. Hier wil ik nog even mee wachten tot ik een pomp heb en weet waar de aansluiting moet komen te zitten. Wel wil ik het zo maken dat ik er ten alle tijden nog in kan. Dit ivm vervuiling. Ook is op deze foto te zien dat de ruimte achter de schuine plaatjes reeds is gevuld met epoxy. Dat is morgen waarschijnlijk hard genoeg om de schelpen te kunnen maken.
Bekijk bijlage 363508.
Verwacht je dat je voldoende volume door die 4 poortjes in die twee schotjes kan krijgen?
Ze lijken mij nog al klein en ik vraag mij af of je er voldoende water door heen kan zuigen.....
Welke nut dienen de schotjes uberhaupt?
 
hey Sjoerd,
ben ik een tijdje afwezig wegens familiale redenen en ondertussen schiet jij flink op met een nieuw scheepje.
Ben nog niet voor100% terug maar hopelijk voldoende om alvast je verslag terug te volgen.
Mooi project en zeker apart, maar als je de werf achter je hebt vast leuk om te doen.
Niets dan lovende woorden voor het fabriceren van de romp, bij je laatste post misschien 1 bedenking.
Ik zou zeker geen controle luik maken aan de binnen zijde van je romp, maar aan de onderzijde een verborgen luik voorzien is zeker voor jou een koud kunstje.
Het is maar een idee maar je weet het, het is jouw bouwproject.
Veel bouw plezier en tot later, Marc

Hey Mark, bedankt voor je reactie. Ik had daar ook zeker mijn bedenkingen over en je komt gewoon met DE oplossing. Natuurlijk is een luik in de bodem een veel betere optie. Aan de binnenkant van de romp kan ik dan alles gewoon dichtmaken:worship:. Bedankt voor deze bijdrage.
 
Verwacht je dat je voldoende volume door die 4 poortjes in die twee schotjes kan krijgen?
Ze lijken mij nog al klein en ik vraag mij af of je er voldoende water door heen kan zuigen.....
Welke nut dienen de schotjes uberhaupt?
Hallo Adam,
De schotjes had ik bedacht om er een luik op te kunnen maken om in de koker te kunnen komen ivm vuil ed. In de vorige reactie kun je eigenlijk lezen wat een veel betere oplossing is. Dat ga ik dus ook doen. De gaten in de schotjes te klein? Zou zomaar kunnen. Heb nog geen idee welke pomp er in komt. Maar ik kan nu de schotjes er gewoon uithalen. Hebben nu geen zin meer. Bovenkant van de koker wordt nu gewoon dichtgemaakt met alleen een aansluiting voor de aanvoer naar de pomp. (wel met een gaasje ervoor om vuil buiten de pomp te houden)
 
Mooi project, Sjoerd.

Ik zou die schotjes in je kanaal laten zitten en er grotere gaten bij boren, op ongeveer halve hoogte.
Dan geven ze nog wat stevigheid mee en je vergroot de toevoer van het water, dat kanaal staat toch helemaal onderwater.
Misschien nog een ontluchting erop?

Groet,
Mathieu
 
Mooi project, Sjoerd.

Ik zou die schotjes in je kanaal laten zitten en er grotere gaten bij boren, op ongeveer halve hoogte.
Dan geven ze nog wat stevigheid mee en je vergroot de toevoer van het water, dat kanaal staat toch helemaal onderwater.
Misschien nog een ontluchting erop?

Groet,
Mathieu

Bedankt voor je reactie Mathieu,
Schotjes zitten er nu met epoxy ingelijmd. De reden waarom ik ze had geplaatst kun je in de reactie naar Adam lezen. Ik ga dus nu aan de onderkant van het schip een afneembaar luik maken. ( hoeft niet eens waterdicht te zijn:).) De bestaande schotten ga ik via dit luik inkorten, dusdanig dat aan de boevenkant nog een rand blijft staan. Deze geeft dan nog een beetje steun aan het schot wat er nu bovenop gelijmd gaat worden. Op de plaat wordt de aansluiting gemaakt naar de pomp met hierin een filter tegen vuil. Omdat het een volledig open kamer is naar de buitenkant, weet ik eigenlijk niet of er een ontluchting nodig is. Zo ja, kan ik hier heel gemakkelijk een ontluchting in maken natuurlijk.
 
Sjoerd,
De ontluchting is niet direct nodig maar als je het model rechtstandig te water laat lijkt het dat er een luchtbel kan blijven hangen aan de bovenzijde.
Je inlaat roosters lopen niet helemaal tot de bovenkant, je kan het ondervangen door je model met wat slagzij te water te laten, dan vult de kamer zichzelf geheel op of de boot na het te water laten wat heen en weer slingeren.
Is ook afhankelijk waar je de zuigleiding van de pomp aansluit, bovenkant of zijkant van het kanaal.

Groet,
Mathieu
 
Een zelf aanzuigende pomp maakt geen punt van een luchtbel, die zuigt ie vanzelf op.
Maar ligt natuurlijk er aan welk type pomp sjoert gaat plaatsen?
Grt peter.
 
Peter 58 en Watergeus,
Wat betreft de pomp, ik weet nog niet welke ik ga gebruiken. Het water moet uiteindelijk door 2 pijpen van 14 mm naar achteren gevoerd worden waar de injectie pijp zit. Dwars achter het schip. Het geheel kan men laten zakken. Op de dwarspijp zitten de openingen waar het water doorheen geperst wordt. Moet dus een beetje experimenteren wat realistisch is. Ben heel blij met de eerdere opmerking van Mark. Inmiddels zit het gat al in de romp. De aansluiting van de pomp wordt later bepaald en wordt boven op de ontstane bak geplaatst. Ontluchting lijkt me ook niet nodig, maar kan simpel alsnog gemaakt worden indien nodig.
 
b_14930.jpg

"Zwerg" centrifugaalpomp op met een zelf te bepalen motor er op, opbrengst 6l/min

d9d8da6b67806110fe5b3c1a7046ddff7e2eb05d.jpg

"Komet" centrifugaalpomp met 25l/min

Schijnt ook nog een "Taifun" te zijn, doe nog meer liters.
Voordeel van een centrifugaalpomp is dat hij lekker stil is, vuil ongevoelig.
Omdat hij toch onder de waterlijn staat, is het niet zelfaanzuigend zijn geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
Als je ook nog het echte effect wil hebben van WID dan zou ik voor de "komet" gaan, zeker met die 14mm buis er achter.

Groet,
Mathieu
 
b_14930.jpg

"Zwerg" centrifugaalpomp op met een zelf te bepalen motor er op, opbrengst 6l/min

d9d8da6b67806110fe5b3c1a7046ddff7e2eb05d.jpg

"Komet" centrifugaalpomp met 25l/min

Schijnt ook nog een "Taifun" te zijn, doe nog meer liters.
Voordeel van een centrifugaalpomp is dat hij lekker stil is, vuil ongevoelig.
Omdat hij toch onder de waterlijn staat, is het niet zelfaanzuigend zijn geen probleem.

Wow wat een pomp geweld, als je kelder onderloopt kan je gewoon je boot gebruiken om hem leeg te pompen, geweldig, ik wil deze boot wel zien werken als hij klaar is het wordt een plaatje!
 
Bedankt voor de plaatjes Adam, heb je ook nog een link? Via Google kan ik hem niet vinden.....
 
Bedankt voor de linkjes Jan. Zal toch op één of andere manier iets moeten testen om te bepalen hoe zwaar de pomp moet zijn. Een collega heeft één van de pompen ook. Die krijg ik tzt ter beschikking om te testen. Dan weet ik iets meer. Er komt niet zo een hele zware accu in, moet dus uitkijken met de pomp, dat deze niet in no time mijn accu leeg slurpt.
 
Back
Top