Zeesleper SMIT ROTTERDAM schaal 1:50 zonder bouwkit bouwen.

Misschien een kleine tip voor de volgende keer (mocht deze er ooit komen) Bij zo'n bolling zoals in de tunnel..
Dan zou ik over de hele omtrek aan de binnenzijde van de tunnel een "strip" of ABS staf verlijmen. Hierdoor creëer je automatisch al de gewenste voor vorming van de tunnel.
Dan op/ afvullen en schuren en plamuren.
 
Ik heb overmaatse schroeven besteld ( 75mm diameter) waar ik van ieder blad 1,5 a 2mm afhaal en dat moeten ze net passen in de straalbuizen met een binnendiameter van 74mm op het smalste punt.

Welke precies?? Ik heb nog een 1:50 Smit Rotterdam waar nieuwe schroeven in moeten namelijk.
 
De "stootrand" zoals u deze noemt heet Berghout of "het berghout". Als deze verticaal gericht zijn heet deze Apostelen. Tegenwoordig bij slepers van rubber, kunststof of teflon gemaakt. Bij vrachtschepen van staal ;)
Bedankt voor de uitleg. Ik wist het op dat moment niet dus ik koos maar een naam die de functie duidelijk maakte. Weer wat geleerd ! :)
 
Misschien een kleine tip voor de volgende keer (mocht deze er ooit komen) Bij zo'n bolling zoals in de tunnel..
Dan zou ik over de hele omtrek aan de binnenzijde van de tunnel een "strip" of ABS staf verlijmen. Hierdoor creëer je automatisch al de gewenste voor vorming van de tunnel.
Dan op/ afvullen en schuren en plamuren.
Goeie tip, bedankt. Nooit te oud om te leren :)
 
Bij mijn stoomsleepboot heb ik een kort straalbuis.
De binnen diameter heb ik niet conisch gemaakt.
Ik kan nu de schroefas met schroef door de straalbuis uitnemen.
Dat het rendement een paar procent minder is, is jammer.
Het voordeel van eenvoudig uitnemen weegt voor mij zwaarder.
Groet. Henk.
 
Bij mijn stoomsleepboot heb ik een kort straalbuis.
De binnen diameter heb ik niet conisch gemaakt.
Ik kan nu de schroefas met schroef door de straalbuis uitnemen.
Dat het rendement een paar procent minder is, is jammer.
Het voordeel van eenvoudig uitnemen weegt voor mij zwaarder.
Groet. Henk.
Goede tip, Henk. Het is bijna micrometerswerk, maar als het klopt dan kan ik de schroef en de as er nog net uitschuiven.
 
Wump, Maak de speling niet al te klein. Bij de geringste vervorming gaat het aanlopen en vuil in het water loopt klem tussen de bladen en de straalbuis. Altijd een soort compromis. Nadeel bij een straalbuis is dat je vuil in de schroef moeilijk kwijt raakt door even voor- en achteruit te slaan. Zodra je merkt dat er iets hapert, op de nog werkende schroef naar "huis" en de boel klaren. Zou jn jouw geval met dat grote schip de boel per motor afzekeren. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Wump, Maak de speling niet al te klein. Bij de geringste vervorming gaat het aanlopen en vuil in het water loopt klem tussen de bladen en de straalbuis. Altijd een soort compromis. Nadeel bij een straalbuis is dat je vuil in de schroef moeilijk kwijt raakt door e en voor- en achteruit te slaan. Zodra je merkt dat er iets hapert, op de nog werkende schroef naar "huis" en de boel klaren. Zou jn jouw geval met dat grote schip de boel per motor afzekeren. Gr. Klaas.
Bedankt voor de tip.
 
45. Straalbuizen maken (vervolg).

Impressie van de straalbuizen als dte eenmaal geplaatst zijn. Het Tesa tape dat de boel op zijn plaats houdt, heb ik weg gewerkt met Photoshop.
Mijn gevoel zegt me dat de straalbuizen bij de echte sleper verder uit elkaar stonden, dus er is nog werk aan de winkel.

foto422-13092022.jpg
 
Laatst bewerkt:
Komplimente voor de bouw je maakt het mooi even weer de 2 laatste pagina's door gelezen. Misschien zeur ik maar als je de straalbuizen die overigens schitterend zijn gemaakt naar buiten zou plaatsen het horizontale tussen stuk zit op de foto van de originele schuin omhoog beetje maar. Maar toch. Maar ga zo door wordt heel netjes.
 
Komplimente voor de bouw je maakt het mooi even weer de 2 laatste pagina's door gelezen. Misschien zeur ik maar als je de straalbuizen die overigens schitterend zijn gemaakt naar buiten zou plaatsen het horizontale tussen stuk zit op de foto van de originele schuin omhoog beetje maar. Maar toch. Maar ga zo door wordt heel netjes.
Klopt, Hans. Op de foto's op de vorige pagina zie je dat de kielbevestigingen iets schuin ophoog staan en heel slank zijn. Dat ga ik zeker nog corrigeren.
 
46. Straalbuizen maken (vervolg).

Nog meer afwijkingen t.o.v. de Billing Boats 1:75 kit en dus nu nog realistischer.
straalbuis.jpg
In de rood omlijnde delen op de foto is te zien dat de hoofdbevestiging van de straalbuis veel groter is dan op de tekeningen van de BB kit. De horizontale kiel bevestigingen zijn smaller en gestroomlijnder.
Ik moet dus aan de slag met een paar aan passingen
IMG_6822.JPG IMG_6823.jpg
De boogvorm van die hoofdsteun op de eerste foto beslaat ongeveer een hoek van 40 graden. Dus daar plaats ik mijn eerste opvulbalkje. Daarna plaats ik er nog meer opvulbalkjes tussen.
IMG_6824.jpg IMG_6825.JPG
Als de laatste balkjes zijn geplaatst, vul ik de ruimtes op met houtrotvuller. De volgende dag als alles goed is uitgehard, schuur ik het overtollige materiaal weg.
Om de straalbuizen naadloos te laten passen zal nog wel wat meer schuurwerk gedaan moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Even een time-out voor de modelbouw vanwege de restauratie van de doorgerotte en klemmende schuurdeur van mijn alleenstaande buurvrouw en de bouw van een poppenhuis voor mijn kleindochter.
Verslag nr 47 als ik weer terug ben.
 
De winter komt eraan, dus tijd voor wat aanpassingen van de bouwvoortgang.

IMG_6830.JPG IMG_6831.JPG
Het casco van het model verhuist van het tuinhuis naar de woning. Met de hoge elektriciteitsprijzen is verwarmen van 55m3 ongeïsoleerde ruimte niet erg handig.:(
Binnen kan (lees mag :mad:) ik niet schuren dus de romp gaat tijdelijk op de plank.
IMG_6832.JPG
Als klap op de vuurpijl heeft mijn vrouw een flink deel van de vloer van mijn werkkamertje ingepikt om haar puzzel van 6000 stukjes uit te leggen :stout: en het gaat nog wel even duren voordat die klaar is. :eek:
IMG_6833.JPG
Ik ben dus verbannen naar een klein hoekje van de kamer en kan niet veel meer doen dan wat montagewerk aan de bovenbouw en plamuren.

Hopelijk voor de kerst nog een update en zo niet dan wens ik jullie allemaal vast fijn feestdagen! :bier:
 
Laatst bewerkt:
Ik zou beginnen met het helpen puzzelen. Hoe eerder die klaar is hoe eerder je de ruimte terug hebt. [emoji16]
Je kan ook zo'n puzzelmat kado geven namens Sinterklaas. Dan kan je de puzzel oprollen en heb je ook de ruimte weer terug.
Maar goed, veel succes komende winter.
 
Wat een mooi verslag maakt u van de bouw Wump. Ik kijk goed met u mee, ben er zelf ook een aan het afbouwen.
Binnenkort ga ik de romp in de epoxy zetten en motoren uitzoeken.
Iemand tips voor de motoren?
 
Wat een mooi verslag maakt u van de bouw Wump. Ik kijk goed met u mee, ben er zelf ook een aan het afbouwen.
Binnenkort ga ik de romp in de epoxy zetten en motoren uitzoeken.
Iemand tips voor de motoren?
Bedankt Bart!
Was zelf ook van plan om de romp glad te schuren en daar na met dun keperdoek en epoxy af te werken, maar de winter komt eraan en in mijn werkplaatsje in de tuin is het te koud en binnen mag ik niet schuren en zeker niet met epoxy aan de gang want mijn vrouw heeft een luchtweg allergie.
Dus het zal wel voorjaar worden voordat dat gebeurt. Ondertussen werk ik aan de bovenbouw maar dat gaat ook langzaam.

Even voor de nieuwsgierige lezer: Mijn oom zaliger, die veeboer was in de Krimpenerwaard, noemde me als kleine jongen altijd Wump of als hij een Engelese bui had William, maar het is gewoon Willem. Wump mag natuurlijk ook ;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top