Zeesleper SMIT ROTTERDAM schaal 1:50 zonder bouwkit bouwen.

42. Straalbuizen maken.

Het is nog maar een proef en bij iedere stap denk ik: "Ga ik dit echt proberen?"
Misschien gaat het de vuilnisbak in en wordt het uiteindelijk toch een 3d-print, maar het is leuk gefröbel.
foto368-26062022.jpg
Met behulp van foto's en mijn pdf-tekening heb ik de maten bepaald. De kleine diameter wordt 7,4cm en de grote diameter wordt 8,6 zodat de schroefbladen, met een diameter van 75mm, in het midden van de buis ca 2mm ruimte hebben. De lengte van de buis is ca 3,6cm
foto408-06082022.jpg
Het blijkt na veel zoeken dat een bekertje van snoeptomaatjes uit de supermarkt mij precies de juist mal geeft. Met kleine iets tapse 1mm abachi plankjes van 1 bij 1,2 bij 3,75cm zou ik met 25 plankjes de eerste laag moeten kunnen vormen.
Deze plankjes worden niet gelijmd maar een elastiekje houdt het zaakje in vorm.
foto409-07082022.jpg foto410-08082022.jpg
De tweede laag wordt op de eerste laag gelijmd en daarna met schildersplakband gefixeerd.. Na het uitharden kan de binnenkant in de houtplamuur. Een dag later schuur ik de binnenkant glad en vlak ik de randen af tot een buislengte van 3,6cm.
Ondertussen groeit mijn vermoeden dat ik er een zware klus aan zal hebben om dit tot een goed einde te brengen :( :).
 
Wump, Hierboven een filmpje, waarin op het eind de stroming door en langs de straalbuizen zichtbaar is gemaakt. Ook zie je het profiel van de buis. De buitenkant is een recht vlak. De binnenkant is gewelfd en heeft van voor tot achter het profiel van de bovenkant van een vliegtuigvleugel. Het deel waar de schroef draait en daarachter is min of mee cylindrisch. Zou het daar niet meer taps laten lopen. Meer werk, maar maakt het echter en dat is je model wel waard! Kijk maar of je er iets aan hebt. Een alternatief is misschien een plastic beker met de juiste diameter. Hema, Mepal, Blokker? Even gluren links en rechts. PVC mof of verloopstuk zou ook nog kunnen. Gr. Klaas.
https://www.gamma.nl/assortiment/martens-verloopstuk-pvc-grijs-1x-lijmverbinding-75x80-mm/p/B386406
 
Laatst bewerkt:
@k-k : Ik begrijp (na enig onderzoek) dat sleepboten meestal uitgerust worden met zgn. kortstraalbuizen want die geven 20-30% meer 'pull'.
De SmitWijs Rotterdam en SmitWijs London kregen hun 4-blads schroeven en geoptimaliseerde straalbuizen als ik me niet vergis pas na 23 jaar dienst. Origineel hadden deze schepen bij de tewaterlating 3-blads schroeven.
In dit stadium van mijn gefröbel wacht ik nog even met het aanbrengen van een welving aan de binnenkant van de straalbuis, maar bedankt voor de tip!
 
Dit zou het achterschip van de Smit Rotterdam in aanbouw zijn, maar ik ben er niet bij geweest.
http://www.hobbyjan.nl/site/index.php?id=109&pagina=1#
Ook een paar plaatjes van zusterschip Smit Singapore, maar die heeft een iets ander model schroeven. Net gevonden dat men in 2009 bij Niestern Sander andere straalbuizen en schroefbladen heeft gemonteerd. Waarschijnlijk zijn de plaatjes in de eerste link van die exercitie. De tweede link is van de werf.
http://www.hobbyjan.nl/site/index.php?id=110&pagina=21
https://www.niesternsander.com/nl/project/groot-onderhoud-voor-smit-singapore/
Maar je moet het gewoon zo doen als jou het beste lijkt. Gr. Klaas.
 
@k-k : 1e foto klopt Klaas. Dat is de werf langs de Merwede bij Hardinxveld-Giessendam in het najaar van 1974. Die straalbuizen lijken bijna geen welving te hebben
2e foto klopt ook, maar het is grappig dat ze daar juist straalbuizen van het type waterjet opgezet hebben ipv. kortstraalbuizen. Moet ik me toch eens in verdiepen.
Vreemd is dat op de website van de werf ze juist praten of nozzles die meer pull geven. Het lijkt wel alsof ze zowel de buiten- als de binnenkant een welving hebben gegeven wat kan resulteren in meer snelheid zonder sleep en meer bollard pull met sleep, afhankelijk van de stand van de schroefbladen.
Bedankt voor de links. Ik heb ze gebookmarked.
 
Je ziet ook dat de schroefbladen anders gevormd zijn. In het begin waren ze min of meer symmetrisch, later is de kant die het water vooruit aansnijdt bol en de andere kant hol. Voor het waarom schiet mijn kennis tekort. Wel herinner ik me dat deze sleepboten in een soort overgangsfase zijn gebouwd. Snelheid raakte steeds verder op de achtergrond en men ging voor kracht en een zo efficient mogelijke inzet. In de binnenvaart zag je ook steeds meer straalbuizen en 5 bladige schroeven. Ook daar een verandering van het model van de schroefbladen. Maar verstelbare schroeven zie je daar eigenlijk niet. Best wel een interessante ontwikkeling. Gr. Klaas.
 
Inderdaad verwijden ze iets naar achteren Adam. Voor de goede orde, dit heten straalbuizen en zitten rondom de schroef. Tunnels ziiten alleen maar aan de bovenkant en dienen voor wateraanvoer van een schroef waarvan de bladen bij ongeladen schip iets boven water uitsteken. Gr. Klaas.
 
43. Straalbuizen maken (vervolg).

Ondanks mijn bedenkingen over het succes van mijn (proef)knutselwerkje heb ik toch maar besloten om de tweede (kort)straalbuis ook maar van abachi-hout te maken.
foto411-30082022.jpg
De stuurboordstraalbuis heeft nu zijn bevestigingspunten gekregen maar de ondersteun voor de roer-as zit er nog niet aan.
Ondertussen staat de bakboordstraalbuis in de steigers
foto412-30082022.jpg
Zowel de voor- als de achterkant worden gladgeschuurd op een velletje grid 100.
foto413-30082022.jpg foto414-30082022.jpg
Ook de buitenkant wordt op het vlakke vel geschuurd maar voor de binnenkant gebruik ik een stukje schuurpapier dat op het bekertje is geplakt.
foto415-30082022.jpg
Tenslotte worden de bevestigingspunten aan de straalbuis gelijmd. Om het af te maken worden straks de binnen- en buitenkant nog geplamuurd.
De binnenkant van beide straalbuizen worden zodanig geplamuurd dat ze de vorm krijgen van Adam's tekening (dank daarvoor) en daardoor worden het dus kortstraalbuizen die (onder een echte sleper) meer pull geven bij lagere snelheden.
 
Laatst bewerkt:
@k-k : Ik begrijp (na enig onderzoek) dat sleepboten meestal uitgerust worden met zgn. kortstraalbuizen want die geven 20-30% meer 'pull'.
De SmitWijs Rotterdam en SmitWijs London kregen hun 4-blads schroeven en geoptimaliseerde straalbuizen als ik me niet vergis pas na 23 jaar dienst. Origineel hadden deze schepen bij de tewaterlating 3-blads schroeven.
In dit stadium van mijn gefröbel wacht ik nog even met het aanbrengen van een welving aan de binnenkant van de straalbuis, maar bedankt voor de tip!


Hallo, de Smit Rotterdam had al vanaf het begin 4 bladschroeven. Ik heb wat afbeeldingen ervan bijgevoegd ook van de London ook met de straalbuizen. Hoop dat je er wat aan hebt.

IMG_2156.jpg
3637.jpeg
3639.jpeg
IMG_5108.jpg
IMG_5107.jpg
 
Na het zien van de foto's is me dat ook onmiskenbaar duidelijk geworden. Tjonge . . . altijd gedacht dat die begonnen was met 3-blads schroeven.
Wat zit er waanzinnig weinig ruimte tussen de schroefbladen en de straalbuis.
 
Laatst bewerkt:
Na het zien van de foto's is me dat ook onmiskenbaar duidelijk geworden. Tjonge . . . altijd gedacht dat die begonnen was met 3-blads schroeven.
Wat zit er waanzinnig weinig ruimte tussen de schroefbladen en de straalbuis.
Klopt, dit zijn ook wel "af getopte schroeven" Dit doen veel mensen in de modelbouw hier ook mee.
De schroeven zijn als het ware "oversized" en daar zijn de "tips" dus de "Normale rondingen" aan het einde van het blad afgehaald/ weg gelaten om een betere "werkschroef" en dus tractie te krijgen. Doordat nu de de bladen voor het grootste deel bijna gelijk zijn aan de tunnel en de minimale afstand tussen de bladen en de tunnel krijg je een veel sterkere directe waterverplaatsing (Thrust) en minder cavitatie.
 
En waar bij een normale schroef zonder straalbuis het water van de bladtoppen wordt weggeslingerd kan dat bij deze niet. Het water kan dus maar naar één kant weg en dat levert extra stuwkracht. Indertijd leverde scheepswerf Vos in Groningen voor de binnenvaart stalen schroeven met aan de tip van de bladen een speciale strip, die moest voorkomen dat het water van de tippen "gleed". Werd geleverd onder de naam "Vosta" schroef. maar kan zo gauw geen plaatje vinden. Best wel slim, maar er bleef ook vuil achter hangen. Gr. Klaas.
 
44. Straalbuizen maken (vervolg).

Tijd om de welving aan de binnenzijde van de straalbuizen te maken. Daardoor worden het dus kortstraalbuizen die, zoals hierboven uitgelegd is, voor meer stuwkracht zorgen.
foto416-11092022.jpg
Het diagram van Adam (enkele posts terug) geeft aan waar ik het houtvulmiddel moet aanbrengen.
foto417-11092022.jpg foto418-11092022.jpg
Het mengen van de twee componenten is een smerig klusje en het aanbrengen misschien nog wel smeriger. Niet te veel aanmaken want de verwerkingstijd is maar 15 minuten.
Ik breng meer dan genoeg aan want ik heb geen zin om nog eens een tweede laag aan te moeten brengen.
foto419-12092022.jpg
Na het uitharden worden eerst weer de voor- en achterkant gevlakt zodat de lengte/diepte van de straalbuizen 36mm is.
foto420-12092022.jpg
Vervolgens bouw ik een opstelling om machinaal te schuren met een smalle vlakschuurmachine. Het schuurlint heeft een korrel 100. Stofzuiger erbij en mondkapje op want die vulprut geeft heel fijne stof.
foto421-12092022.jpg
En dan is dit het resultaat na het machinaal schuren. De fijnere afwerking doe ik met de hand.
 
Laatst bewerkt:
En waar bij een normale schroef zonder straalbuis het water van de bladtoppen wordt weggeslingerd kan dat bij deze niet. Het water kan dus maar naar één kant weg en dat levert extra stuwkracht. Indertijd leverde scheepswerf Vos in Groningen voor de binnenvaart stalen schroeven met aan de tip van de bladen een speciale strip, die moest voorkomen dat het water van de tippen "gleed". Werd geleverd onder de naam "Vosta" schroef. maar kan zo gauw geen plaatje vinden. Best wel slim, maar er bleef ook vuil achter hangen. Gr. Klaas.
klopt, hiermee wordt het schroef effect ook veel minder dan bij de vrachtschepen met conventionele schroefbladen.
Ik vaar zelf met conventionele bladen in een tunnel, maar het schroef effect wordt er soms zelf eerder door versterkt dan dat het erdoor wordt verminderd!
 
Ik heb overmaatse schroeven besteld ( 75mm diameter) waar ik van ieder blad 1,5 a 2mm afhaal en dat moeten ze net passen in de straalbuizen met een binnendiameter van 74mm op het smalste punt.
 
44. Straalbuizen maken (vervolg).

Tijd om de welving aan de binnenzijde van de straalbuizen te maken. Daardoor worden het dus kortstraalbuizen die, zoals hierboven uitgelegd is, voor meer stuwkrachtzorgen.
Bekijk bijlage 509622
Het diagram van Adam (enkele posts terug) geeft aan waar ik het houtvulmiddel moet aanbrengen.
Bekijk bijlage 509623 Bekijk bijlage 509624
Het mengen van de twee componenten is een smerig klusje en het aanbrengen misschien nog wel smeriger. Niet te veel aanmaken want de verwerkingstijd is maar 15 minuten.
Ik breng meer dan genoeg aan want ik heb geen zin om nog eens een tweede laag aan te moeten brengen.
Bekijk bijlage 509625
Na het uitharden worden eerst weer de voor- en achterkant gevlakt zodat de lengte/diepte van de straalbuizen 36mm is.
Bekijk bijlage 509626
Vervolgens bouw ik een opstelling om machinaal te schuren met een smalle vlakschuurmachine. Het schuurlint heeft een korrel 100. Stofzuiger erbij en mondkapje op want die vulprut geeft heel fijne stof.
Bekijk bijlage 509627
En dan is dit het resultaat na het machinaal schuren. De fijnere afwerking doe ik met de hand.

Het "dikste" deel moet achter de tip van de bladen liggen en de diameter mag niet kleiner zijn dan die van de schroef.
Ik weet niet wat de nominale waarde is van do doorlating maar ik geloof ergens iets van tussen de 5 en 10% de straal, niet de diameter. Dus inderdaad minimaal
 
De "stootrand" zoals u deze noemt heet Berghout of "het berghout". Als deze verticaal gericht zijn heet deze Apostelen. Tegenwoordig bij slepers van rubber, kunststof of teflon gemaakt. Bij vrachtschepen van staal ;)
 
Back
Top