Zender nostalgie

Discussie in 'Besturen' gestart door jef, 23 sep 2012.

1. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  2. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Prachtig om die oude techniek weer eens te zien. Wacht in spanning tot het weer een werkend setje wordt. Lukt je vast!

Raymond-v-M vindt dit leuk.
  3. Raymond-v-M

Raymond-v-M Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    19 okt 2021
    @Bruno van Hoek Hallo Bruno, wat voor signaal zou er uit het tongenrelais moeten komen? Het maakt zoals ik het zie maar beperkt contact. Dus eigenlijk pulsjes dus! De draadjes van het tongenrelais gaan direct naar de stuurmotoren, zonder afvlakcondensatoren of iets dergelijks. Wat ik me kan voorstellen, is dat voor of in de de H-brug een condensator de stuurmotor even “vasthoudt” over meerdere pulsjes van het tongenrelais. Als er geen pulsjes meer komen, dan afvalt en de stuurmotor naar het midden terugstuurt.
    Een en ander om de stuurmotoren aan de gang te krijgen. 6V voeding hebben ze. En ze zijn verbonden met het tongenrelais.
    Al met al prachtige materie!

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Dat RC netwerkje zit in de servo.
    Hier een voorbeeld met een halve H-brug:
    Servoversterker voor reeds.jpg

Raymond-v-M vindt dit leuk.
  5. Raymond-v-M

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Dankje Bruno! Weer een puzzelstukje gelegd. Nu maar eens uit gaan meten, en erns kijken of ik het schemaatje van de stuurmotor kan maken, om te achterhalen wat er nog niet werkt.
    Wat me enigszins zorgen baart, is dat de stuurmoteren een soort potmeter-achtig sleepcontactdingetje hebben, dat mogelijk gocorrodeerd kan raken.

6. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Dan zou dat het niet werken verklaren.
    Het schema hierboven is van een veergeneutralisserde stuurmotor ( zoals een Bellamatic II).
    Wat jij hebt is elektrisch neutraliserende exemplaren ( zoals de Bonner Transmite, waarvan hieronder het schema).
    Bonner Transmite.jpg
    Van de neutraalstand tot aan de einduitslag is er (via het 'Limit' contact) verbinding van de aansturing tot de betreffende eindtransistor.
    Gaat er een tong trillen dan loopt de stuurmotor naar zijn einduitslag, dan wordt de aansturing onderbroken.
    Trilt er een tong dan wordt het neutralisatiecircuit (Q1, Q2) uitgeschakeld, maar als alle twee de tongen niet trillen, dan is het neutralisatiecircuit actief.
    Dat werkt via de derde (centering) sleepcontacten, net zolang totdat de neutraalstand weer is bereikt.
    Twee redenen die ik kan bedenken waardoor het niet werkt zijn de elcootjes, aan de ingang ( preventief vervangen!) of inderdaad, de sleepcontacten zijn vuil / geleiden niet meer...
    Moet je ook nog even hier kijken: https://www.vintagercfiles.com/Files/Bonner/Bonner%20Transmite/
    Bonner_Transmite_instructions.pdf

Nu werken die van jou weliswaar met een hele H-brug, maar het principe blijft hetzelfde....
    Transmite open:
    Bonner Transmite open.jpg
    De buitenste banen zijn die van het neutralisatiecircuit.

Laatst bewerkt: 26 jan 2024
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Raymond-v-M

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Hallo Bruno,
    even wat uitgemeten, en het tongenrelais zit zo dat het in geleiding naar 0 volt gaat van de 6V batterij. Op de stuurmotoren zit 0 en +6V van de batterij, dus de tongen trekken de boel richting 0. Spanning op het tongenrelais bekrachtigd is voor de verschillende stuurmotoren en richting allemaal anders. 1,6 V het laagste (1 keer) 4,5 V (1 keer) en de andere 4 blijven op 6 V. Nou zegt dat natuurlijk allemaal niets, want de voltmeter is niet true RMS. Op de printjes in de ontvanger zitten elk 2 25 microfarad condensatoren. Duidelijk de polariteit aangegeven, maaaarrrr…. zeer moeilijk, zoniet onmogelijk te wisselen….
    Over het printje loopt de hoofd-as. En de draadjes van het ruiterprintje zitten in lijm of was.
    En ik denk inderdaad dat de condensatoren de geest hebben gegeven.
    IMG_0470.jpeg IMG_0471.jpeg

8. Raymond-v-M

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Misschien dat het zoo gaat lukken:
    Eerst maar eens nieuwe bestellen.
    IMG_0472.jpeg

9. Raymond-v-M

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Eventjes voor de test 22 mu met andere bouwvorm erin gezet. Gebeurt precies hetzelfde. Wat ik wel zie, is dat op kanaal 3, dat had ik nog niet geprobeerd, de spanning van 6 naar 2 volt valt, wanneer er aansturing plastsvindt. Ook nog eens met de hand aan het motortje gedraaid zodat er scheefstand is. Deze blijft, ook met de spanning erop. Dus verder met de ruitertjes… IMG_0479.jpeg Oh, en laat even weten als jullie me moe worden. Voor vanavond wordt het in ieder geval radiostilte, en… oogjes dicht en snaveltjes toe. Slaap lekker!

10. Raymond-v-M

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Vraagje:
    Hoe zou ik het beste de contacten kunnen schoonmaken van de ruiter/geleidingsbanen en het tongenrelais?
    Groeten,
    Raymond.

11. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    We pakken de "Dunne Kreulen" er even bij:
    Schoonhouden relaiscntacten.jpg

De "Dunne Kreulen":

12. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Ik zie daar twee stuks afgeknipte wit en gele draadjes zitten... is dat toevallig niet de ingang? Want dan wordt het wel heel stil, verderop in de schakeling.
    Heb je al gekeken wat voor signaal er op die elco's binnen komt (400-700Hz blokgolfje, met RC uitloop)?

13. Raymond-v-M

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Hallo Bruno, Dankje voor het meedenken! Er zitten inderdaad 4 afgeknipte draadjes. Bij alledrie de stuurmotoren. Ik heb helaas nog geen scoop, dus geen idee wat er aankomt. In ieder geval moet de stuurmotor naar het midden lopen als ik de voeding erop zet. Morgen of overmorgen maar weer verder zoeken. Natuurlijk ook naar de losse eindjes…
    Groeten,
    Raymond.

14. Raymond-v-M

Lid geworden:
    19 okt 2021
    De elcos zijn vanmiddag binnen gekomen, dus er kan verder geknutseld worden. Alle stuurmotoren geopend, en die hebben wel alle draadjes aangesloten.
    Mijn theorie is dat de “geknipte” stuurmotor voor het gas is. Dus met een tip naar volgas gaat, en met een tip de andere kant uit naar stationair draait. Dus niet naar het midden terugloopt.
    Geen enkele stuurmotor loopt terug naar de midden als de voerding erop staat.
    Ik ga eens schema proberen te tekenen.
    En alvast de elcos vervangen. IMG_0495.jpeg

HansH, janhein en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  15. Raymond-v-M

Lid geworden:
    19 okt 2021
    IMG_0507.jpeg :banana:Goed nieuws!
    Een stuurmotor nieuwe elcos ggeplaatst en de sleepconracten met een wattip en Alcohol schoongemaakt. De rode schijf met ruitertjes losgezet. Door het schijfje te verdraaien en aan het motortje te draaien kwam er voorzichtig en langzaam leven in. Hel lijkt erop dat ook het motortje even tijd nodig heeft om weer op gang te komen. Waarschijnlijk ook door de oxidatie heen breken. Nadat de stuurmotor zowel links als rechtsom draait, het schijfje met de ruitertjes weer vastgezet. En warempel… ingestoken op de ontvanger, en het werkt!
    magisch moment.
    Nu nog 2 stuurmotoren. Een heeft de witte en gele draad geknipt, lijkt opzettelijk, en de andere heeft een los rood ruiterschijfje. Kunststof sprok geworden door veroudering.
    Met een werkend voorbeeld allemaal op te lossen!

16. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Het motortje lijkt me een Marx Microperm.
    https://www.miniflotte-bern.ch/perm-motoren

Rond 1972 begon ik te experimenteren met electrovliegen en heb toen een Monoperm omgewikkeld om meer toeren te krijgen.
    Vandaar dat me de vorm en kleur meteen opviel.
    Die Monoperm mod was geen succes. Later met een Mabuchi lukte het vliegen wel.

Raymond-v-M en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. Raymond-v-M

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Mooi hoe veel informatie er los komt! Bruno kende de motor ook uit Europeese stuurmotoren. Alles duidt op een Europeese set. Jammer dat nog niemand de set herkend. Een dezer dagen zal ik eens op Mode-Zero vragen.

18. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Ja en nee....
    Ik wist dat ik die Micro Perm motor al eens eerder had gezien.
    En ja hoor: http://www.rchalloffame.org/Exhibits/Exhibit34/index.html
    Vaag herinner ik mij die Annco's uit één of meer Amsterdamse modelbouwzaken, toen ik nog alleen LB vloog. (~1965-1970).
    Nog wat documentatie over de Annco: https://vintagercfiles.com/Files/Annco/
    Dat ze uiteindeljk overgingen op eigen motoren kan een economische reden hebben gehad, maar evengoed iets met betrouwbaarheid, alhoewel ik weet dat de "Perms" een goede reputatie hadden. Misschien dat Rick daar meer over weet.

Laatst bewerkt: 31 jan 2024
  19. Raymond-v-M

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Eens kijken of de filmpjes doorkomen:

20. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Yesss!:thumbsup: