FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Met dit apparaat kan je temperaturen meten met behulp van Thermocouples. Een thermokoppel (Nederlandse naam) wordt gemaakt door de uiteinden van twee draden van verschillende metalen aan elkaar te lassen. Wanneer je die las verwarmt zal er aan het andere uiteinde een spanningsverschil ontstaan die proportioneel is met de temperatuur.

Het temperatuurbereik, de hoogte van de spanning en hoe het verloop met de temperatuur is hangt af van de gebruikte metalen. Daarom heb je verschillende schaalverdelingen voor de verschillende thermokoppels.

Om de temperatuur te kunnen meten wordt de thermokoppel in een brugschakeling gezet. Als de beide takken van de brug in balans zijn zal de meter op "0" staan en kan je op de schaal de temperatuur aflezen.

De ene tak is dus de thermokoppel met een paar weerstanden. Die "spoelen" zijn draadgewonden weerstanden die een hele kleine temperatuurcoëfficient hebben. Deze worden gebruikt om de buiten temperatuur een zo klein mogelijke invloed op de uitlezing te hebben.

De tweede tak van de brug zijn ook weerstanden maar die moeten wel van een spanning worden voorzien om de brug ik evenwicht te brengen. Die spanning komt van twee "standaard cellen", die glazen buisjes. Dat zijn feitelijk batterijen! Ze leveren een hele kleine spanning van ongeveer 0,2 á 0,3V en kunnen hoegenaamd geen stroom leveren maar ze gaan vele heel vele jaren mee.

Er moet ook nog een zogehete "koudelas compensatie" gebruikt worden. Die kan op diverse manieren gebeuren maar hier is het een knop en een extra (hele kleine) schaal op de ring. De thermometer in de deksel is daarbij nodig.

Heel het apparaat uitleggen gaat te ver maar ik hoop dat je mijn verhaal en de functie van de onderdelen nu begrijpt. Hoe ik dit apparaat ken? Toen ik bij Fokker werkte heb ik onder andere soortgelijke apparaten gekalibreerd en gerepareerd.
 
Op de schijven is inderdaad een kleine schaalverdeling van 0 tot 30 aanwezig. Die zal met de koude las compensatie te maken hebben.

Dat die glazen buisjes batterijen zijn had ik niet kunnen bedenken.

Zal met je informatie nog een door de handleiding lezen.

Dat je bij Fokker met dit apparaat hebt gewerkt, houdt dit in dat het wordt gebruikt in de luchtvaartindustrie? Het apparaat komt waarschijnlijk uit een heel andere bedrijfstak.

Kan je iets zeggen over hoe lang het geleden is dat je met deze apparaten hebt gewekt?

Het is in ieder geval een leuke aanvulling voor m'n verzameling meetinstrumenten.
 
Laatst bewerkt:
Het apparaat komt waarschijnlijk uit een heel andere bedrijfstak.

Het is een universeel instrument voor het nauwkeurig meten van temperaturen, en is dus niet bedoeld voor één bepaalde bedrijfstak. In wetenschappelijke publikaties uit uiteenlopende richtingen kom je tegen dat temperatuurmeting met behulp van dit apparaat zijn uitgevoerd. Zonder verdere uitleg, dat was kennelijk (toen - jaren '60) voldoende om aan te geven dat de metingen voldoende nauwkeurig waren uitgevoerd.

Groet,

Ad
 
Even een lesje geschiedenis doorgenomen, maar het blijkt dat ik helemaal niet aan de beurt was. Het navigatieinstrument van Dirk was door Harm (baggeraar) op de exacte naam na geraden. Als een tussendoortje had N.P.S. een vraag gesteld over een apparaat om temperaturen te meten, maar dat was "off topic".
Nu zou het onduidelijk zijn wie aan zet is. De exacte naam waar Dirk om vroeg is niet gegeven, maar Harm had wel uitgelegd hoe het een en ander werkt.
Als ik wat kan vinden, plaats ik wel wat voor een herstart. Anders moet Steffe als TS maar wat verzinnen.

Groet,

Ad
 
Even een lesje geschiedenis doorgenomen, maar het blijkt dat ik helemaal niet aan de beurt was. Het navigatieinstrument van Dirk was door Harm (baggeraar) op de exacte naam na geraden. Als een tussendoortje had N.P.S. een vraag gesteld over een apparaat om temperaturen te meten, maar dat was "off topic".
Nu zou het onduidelijk zijn wie aan zet is. De exacte naam waar Dirk om vroeg is niet gegeven, maar Harm had wel uitgelegd hoe het een en ander werkt.
Als ik wat kan vinden, plaats ik wel wat voor een herstart. Anders moet Steffe als TS maar wat verzinnen.

Groet,

Ad



hoi
dag Ad en iedereen,


kwas een tijdje afwezig...

mare...
ik ben terug
ik zoek een nieuw instrument.....(misschien in het oranje)

groeten
steffe
 
full


Goede morgen,
Onlangs kwam ik in het bezit van een meetapparaat(zie foto)
Wat het is weet ik niet en vooral de benaming ervan is mij niet bekend.
Er zit een nonius op die bij een omwenteling 0,5 mm verandering geeft in de stift C.
Met B kun je stift C verstellen.
Op de stift staan getallen 15 , 30 , 45 , 60.
De afstand tussen die getallen is 15 mm.
Ook de totale verandering van de nonius is 15 mm.
Maar wat is het nu.?
Volgens mij werd dit in de scheepsmotorenbouw gebruikt.
Gr
Rins
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is een diepte micrometer. (voordat de meetklok er was)
Om nu niet een dure kwetsbare draadspindel van vele cm te maken maar een standaard(?) lengte van 15 mm is de stift handmatig te verstellen.

Ik heb zelf wel eens een hulpstukje gemaakt om de diepte van putcorrosie te kunnen meten in een stoomketel.

full


Mogelijk dat jouw meter werd gebruikt om de ruimte tussen zuiger en kop te meten.
En anders om een gatdiepte exact op te meten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Baggeraar.
Nu weet ik eindelijk hoe die heet en wat het is.
Ik begrijp dat de meetzijde links op de foto moet zijn.
Dus de stift zit er verkeerd in.
Dat bolletje rechts op de stift moet links zitten.
Gr
Rins
 
Hoezo Johannes?

Omdat de klok niet op nul staat?
(die moet ik nog een keer openmaken, is een keer te ver ingeduwd en waarschijnlijk een tandje doorgeschoten, toen ik met het support van de draaibank te ver reed)
 
Hoezo Johannes?

Omdat de klok niet op nul staat?
(die moet ik nog een keer openmaken, is een keer te ver ingeduwd en waarschijnlijk een tandje doorgeschoten, toen ik met het support van de draaibank te ver reed)

Ja, omdat de klok niet op nul staat.
Maar nu is het voor mij duidelijk!
Ik vroeg me af of je bewust de bewegende as hebt geremd.
In sommige situaties kan dat nodig zijn.

Johannes
 
Ik had onlangs bij een setje gereedschap wat ik had gekocht ook een houten kistje zitten. Geen idee waarvoor de meetinstumenten zijn, weet alleen dat ze v=door de nederlandse marine zijn gebruikt.

De linker lijkt me om diameters van asjes te controleren, en de rechter lijkt me om de diameter van een schijf te controleren. dus zat zelf te denken in de richting van kleppen nameten uit een motor, maar weet het niet zeker.

Iemand enig idee? Op het kistje zelf staat MEOB 30304 en MEOB 30305

20130608_123629_zpsa30339f5.jpg


20130608_123659_zps891c77cb.jpg

Bij deze zit dus een kaliber, neem aan dat deze gebruikt word om de klok op 0 te stellen.

20130608_123715_zpsbdf30c10.jpg
 
full


Goede morgen,
Onlangs kwam ik in het bezit van een meetapparaat(zie foto)
Wat het is weet ik niet en vooral de benaming ervan is mij niet bekend.
Er zit een nonius op die bij een omwenteling 0,5 mm verandering geeft in de stift C.
Met B kun je stift C verstellen.
Op de stift staan getallen 15 , 30 , 45 , 60.
De afstand tussen die getallen is 15 mm.
Ook de totale verandering van de nonius is 15 mm.
Maar wat is het nu.?
Volgens mij werd dit in de scheepsmotorenbouw gebruikt.
Gr
Rins

Dit soort meters wordt niet gebruikt om de ruimte tussen kop en zuiger te meten, want die ligt min of meer constructief vast en het verstelbereik ervan middels compressieplaten ligt altijd binnen dusdanige grenzen dat ze elkaar niet gaan raken.
Het hoofdzakelijke gebruik wat ik er van ken, is controleren van de timing van brandstofpompen: Hiervoor verwijder je de brandstofpomp, en torn je de desbetreffende zuiger in top arbeid. De diepte van het drukstuk op de nokvolger moet nu voldoen aan een door de fabrikant opgegeven waarde, en zeker tegenwoordig met de uitstoot-regelgeving is dit weer een hot item.

Uiteraard kun je er veel meer vormen van dieptemeting mee doen, maar in de motoren bouw is dat een van de belangrijkste en meest voorkomende.

Ik vond het altijd een vervelende rotklus: veel werk voor weinig resultaat, want ik heb zelden meegemaakt dat de timing afweek.

Ik heb deze meting nooit met een meetklok zien uitvoeren, het is naar mijn beste weten een meting die met een vaste maat gedaan moet worden, niet met een klok die je "op een willekeurig punt" op nul kunt stellen en daardoor fouten kunt maken die je een drijfstang of uitlaatkleppen kunnen kosten.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had onlangs bij een setje gereedschap wat ik had gekocht ook een houten kistje zitten. Geen idee waarvoor de meetinstumenten zijn, weet alleen dat ze v=door de nederlandse marine zijn gebruikt.

De linker lijkt me om diameters van asjes te controleren, en de rechter lijkt me om de diameter van een schijf te controleren. dus zat zelf te denken in de richting van kleppen nameten uit een motor, maar weet het niet zeker.

Iemand enig idee? Op het kistje zelf staat MEOB 30304 en MEOB 30305

20130608_123629_zpsa30339f5.jpg


20130608_123659_zps891c77cb.jpg

Bij deze zit dus een kaliber, neem aan dat deze gebruikt word om de klok op 0 te stellen.

20130608_123715_zpsbdf30c10.jpg

Het is een pure gok want ik heb zoiets nog nooit gezien, maar de bovenste lijkt mij iets toe waarmee je rondheid kunt meten o.i.d.
De onderste, ik heb geen flauw idee....

Groet, Bert
 
Dat is inderdaad een goeie, van die kant had ik het nog niet bekeken. Zat zelf alleen aan een diameter meting te denken, maar on-rondheid zou inderdaad logischer zijn.
iig bedankt voor 't meedenken! :thumbsup:
 
Back
Top