Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Striling: heet, mooi & heel moeilijk

@ Barry:

ik loop toch serieus te overwegen om te gaan frezen met behulp van de draaibank. Ik heb namelijk al een verticaal hoogtesupport. Ook denk ik dat ik toch niet zo heel grote dingen zal moeten gaan frezen, hooguit iets van 140 x 70 en dan ovaal. Nog stevig nadenkwerk dus:rolleyes:.

Nu een kijken of ik met het machientje van Fanaat aan de slag kan maar eerst een zwevertje klaarmaken voor mee te nemen op vakantie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Barry:

ik loop toch serieus te overwegen om te gaan frezen met behulp van de draaibank. Ik heb namelijk al een verticaal hoogtesupport. Ook denk ik dat ik toch niet zo heel grote dingen zal moeten gaan frezen, hooguit iets van 140 x 70 en dan ovaal. Nog stevig nadenkwerk dus:rolleyes:.


Nu een kijken of ik met het machientje van Fanaat aan de slag kan maar eerst een zwevertje klaarmaken voor mee te nemen op vakantie.[/QU

Misschien wat meer stelwerk maar gaat perfect op de draaibank , ik heb zelf nog een Myford Ml 7 van onder het stof gesleurd waar enkele zaken aan ontbreken maar heb er wel een Myford freessupport bij en ga die gebruiken als horizontale freesbank , lijkt me handig om erbij te hebben , ook heb ik nog een Baloni draaibankje op de kop getikt , zou Hollands fabrikaat zijn , is er iemand die dit kent , met elektrische langsvoeding

full


Zwevertje

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Groeten Jef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Heer Frederik: ziet er mooi uit. Zie op de foto en begrijp aan de hand daarvan nu ook wat je bedoelt met het zo te maken dat de wobbler beide kanten op kan werken.

[QUOTE Frederik: Als je de inlaatstoomgat net eender maakt als de uitlaat dus niet doorboren, kan je hem ook twee kanten laten draaien hoor
UNQUOTE]

als: inlaatstoomgat (A) = uitlaatstoomgat (B)

wanneer A inlaat, dan stoom eruit via B
wanneer B inlaat, dan stoom eruit via A.
 
@ Barry:

maak je nog een draadje van je te bouwen Webster of doe je dat hier?

Ik ben zeer benieuwd naar foto's en/of bouwbeschrijvingen, kun je al iets laten zien hoe het machine er uiteindelijk uit komt te zien?

Je hebt het over een vliegwiel, maak je dat van messing?
Wat voor afmetingen heeft dat messing in je klauw? Daar komen toch geen blauwe spanen vanaf?
 
@ Barry:

ik loop toch serieus te overwegen om te gaan frezen met behulp van de draaibank. Ik heb namelijk al een verticaal hoogtesupport. Ook denk ik dat ik toch niet zo heel grote dingen zal moeten gaan frezen, hooguit iets van 140 x 70 en dan ovaal. Nog stevig nadenkwerk dus:rolleyes:.


Nu een kijken of ik met het machientje van Fanaat aan de slag kan maar eerst een zwevertje klaarmaken voor mee te nemen op vakantie.[/QU

Misschien wat meer stelwerk maar gaat perfect op de draaibank , ik heb zelf nog een Myford Ml 7 van onder het stof gesleurd waar enkele zaken aan ontbreken maar heb er wel een Myford freessupport bij en ga die gebruiken als horizontale freesbank , lijkt me handig om erbij te hebben , ook heb ik nog een Baloni draaibankje op de kop getikt , zou Hollands fabrikaat zijn , is er iemand die dit kent , met elektrische langsvoeding

full


Zwevertje

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Groeten Jef

Jef,

Dat BALONI draaibankje kan ik mij nog herinneren, het is niet zo lang na WOII gemaakt en ik dacht dat het in Breda werd gegoten, ook heeft het toen in "de modelbouwer" gestaan (beschreven) en ik meen ook, dat alleen de losse voorbewerkte gietstukken geleverd konden worden om het zelf verder af te werken, evenals de spantangen!
Nu ben ik er zelf ook benieuwd naar en ga proberen die oude modelbouwer op, te snorren!

Groeten

fanaat Sjef

Groeten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Sjef , alle informatie omtrent het Baloni bankje is welkom , ik heb er nog wel wat werk aan , misschien moet ik er ook maar een "restauratie"verslag voor op het forum

Groeten Jef
 
@Sjef , alle informatie omtrent het Baloni bankje is welkom , ik heb er nog wel wat werk aan , misschien moet ik er ook maar een "restauratie"verslag voor op het forum

Groeten Jef

Alléé Jef , een mooi antiek stukje gereedschap. Het word tijd dat ik nog eens bij je binnenspring.

Gr. Barry
 
Jongelui, een handig knopje voor het werken met foto's en quotes, daarmee schakel je heen en weer tussen tekst-weergave, waarbij je de tags ziet, en eindresultaat. Voor locatie zie bijgevoegde afbeelding hier onder.
switchmode.gif
 

Bijlagen

  • screen_button.jpg
    screen_button.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 129
Laatst bewerkt:
Striling: heet, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

nog weer wat geknutseld aan de wobbler. ik heb "de ruimte" maar gevijld, er is iets meer dan een haar vanaf.

full


full


vervolgens het luchtpijpje er aan gemaakt .... dat vond ik nog best wel een gedoe. Ik durfde het eigenlijk niet aan om het pijpje aan de voorkant te maken , dan het inlaat-gat half door te boren om dan vervolgens een gat van de voorkant naar het halve gat te boren. Mijzelf kennende, zou ik naar alle waarschijnlijkheid niet goed uitgekomen zijn :rolleyes:.

Omdat de in- en uitlaatgaten te dicht bij elkaar zaten, heb ik het niet zo kunnen maken als volgens de tip van Frederik. Het machientje van Sjef lijk mij daar trouwens beter geschikt voor.

full


Maar nu komt het ........ het LOOPT 8O :rolling::thumbsup::music:

Ik heb er zelfs een filmpje van maar weet niet hoe dit hier op te krijgen.
Heb het ook al (maar één keer, dat dan weer wel) meegemaakt dat het ding uit zichzelf begon nadat ik de luchtslangetje erop aansloot.

@ Ron: dat is dus een machtig handig knopje, wist van het bestaan ervan niet af :rolleyes:.

Het vliegwiel zit een beetje geklemd maar steek wat ver uit. Wat dus nu nog moet gebeuren, is dit pieletje aan het vliegwiel monteren

full


zodat het er zo uit komt te zien......

full


Dan wordt het vliegwiel altijd meegenomen en is het ook (ooit) demontabel. Ik heb het geprobeerd met Lock-tite te plakken maar dat werkt dus niet. Waarschijnlijk is er een druppeltje lock-tite in het gat gelopen, wat de reden is waarom het vliegwiel nu wat klemt (op het begin van het asje).

Moet ik dat solderen? En zo ja, moet dat dan met S39 en 40/60 soldeer? Waar smeer je wat?
Ik heb zo'n ding ...
full


maar hoe pak ik dat nu goed aan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[Je had die gaten ook niet moeten doorboren he
je had de kant waar nu de nippel zit dicht moeten laten
En dan aan de onder en bovenkant Moeten boren tot je weer in het in en uitlaat gat zat dan kon je er aan de onder en bovenkant een aansluiting maken
mvg
Frederik
 
Striling: heet, mooi & heel moeilijk

@Frederik: aan de voor en achterkant van de steun gedacht maar nu net niet aan de boven- en onderkant. :( Dat wordt dan maar voor de volgende keer.
Het was het kleinste plugje wat ik kon krijgen, 3mm terwijl de dikte van het steuntje 6 mm is.
En ik ben nog niet zo'n held in het tappen van schroefdraad ;)

maar het werkt en dat is al heel wat :D

http://youtu.be/hvnOhs6RzgU
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,

nog weer wat geknutseld aan de wobbler. ik heb "de ruimte" maar gevijld, er is iets meer dan een haar vanaf.

vervolgens het luchtpijpje er aan gemaakt .... dat vond ik nog best wel een gedoe. Ik durfde het eigenlijk niet aan om het pijpje aan de voorkant te maken , dan het inlaat-gat half door te boren om dan vervolgens een gat van de voorkant naar het halve gat te boren. Mijzelf kennende, zou ik naar alle waarschijnlijkheid niet goed uitgekomen zijn :rolleyes:.

Omdat de in- en uitlaatgaten te dicht bij elkaar zaten, heb ik het niet zo kunnen maken als volgens de tip van Frederik. Het machientje van Sjef lijk mij daar trouwens beter geschikt voor.

Maar nu komt het ........ het LOOPT 8O :rolling::thumbsup::music:

Ik heb er zelfs een filmpje van maar weet niet hoe dit hier op te krijgen.
Heb het ook al (maar één keer, dat dan weer wel) meegemaakt dat het ding uit zichzelf begon nadat ik de luchtslangetje erop aansloot.

@ Ron: dat is dus een machtig handig knopje, wist van het bestaan ervan niet af :rolleyes:.

Het vliegwiel zit een beetje geklemd maar steek wat ver uit. Wat dus nu nog moet gebeuren, is dit pieletje aan het vliegwiel monteren

zodat het er zo uit komt te zien......

Dan wordt het vliegwiel altijd meegenomen en is het ook (ooit) demontabel. Ik heb het geprobeerd met Lock-tite te plakken maar dat werkt dus niet. Waarschijnlijk is er een druppeltje lock-tite in het gat gelopen, wat de reden is waarom het vliegwiel nu wat klemt (op het begin van het asje).

Moet ik dat solderen? En zo ja, moet dat dan met S39 en 40/60 soldeer? Waar smeer je wat?
Ik heb zo'n ding ...

maar hoe pak ik dat nu goed aan?

Peter,

Dit is al wel een hele prestatie om je eerste stoommachine op lucht al draaiend te krijgen!
Waarom moet dat losse busje tegen het vliegwiel vastgemaakt worden,ik neem aan dat in de naaf van het vliegwiel een boutje M3 zit om het vast te zetten op het asje?
Ook kun je met soldeer 40/60 in combinatie met S39 praktisch alle metalen heel goed solderen, de verbindingen zijn steviger dan met lichtere tin die o.a. in de elektronica wordt gebruikt.
Het solderen van aluminium dat wordt wel eens toegepast, maar beter is om er niet aan te beginnen want het haalt heel weinig uit!
Datzelfde geld voor lock-tite,probeer het zo weinig mogelijk te gebruiken,het is beter om b.v.een wieltje op asje netjes pas te maken dan later tot de ontdekking te komen dat het slingert.
Daarom moet je ook niet proberen om op de draaibank nog 0,01 mm eraf of eruit te draaien,dit gaat niet lukken en is het beter om dat met een zoetvijltje of schuurlinnen te doen,wel dan het bed van de draaibank afschermen voor het vijlsel en schuursel!
Aan de tekening van het stoomketeltje wordt hard gewerkt,dus zul je straks wel een iets grotere soldeerbout aan moeten schaffen,omdat je met het afgebeelde brandertje in de metaalbewerking weinig kunt beginnen!
Tenslotte moeten straks alle oscillerende stoommachines ook echt op stoom gaan werken....!

Groeten

fanaat Sjef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Striling: heet, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

@ Fanaat: er zit geen M3 boutje in het vliegwiel. Het stukje metaal dat ik voor het vliegwiel beschikbaar had, was daar niet groot genoeg voor. Verder is mijn M3 tap gebroken, een nieuwe M3 moet € 22 kosten 8O .
 
Back
Top