BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door P Voogt, 22 sep 2023.

  1. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.413
    Locatie:
    Woudrichem
    In de vorige post had ik al het spant 51 genoemd. Niet voor niets. De achtersteven is complex om te maken. Daarom begin ik bij de boeg. Om al werkend naar achter ervaring op te doen.

    Om te verduidelijken waar ik ga beginnen, eerst even wat uitsneden van tekeningen:
    0098 Voorpiek.jpg
    Links het lijnenplan dat ik ook bij het tekenen in Fushion heb gebruikt, in het midden de tekening van het 'Constructieplan voor een Loggerschip" van de eerder genoemde werf A. de Jong alsmede rechts uit de detailtekeningen voor de waterdichte schotten. Alle tekeningen deel uitmakend van de bestanden die ik van de SZB heb gekregen.

    Het gaat dan om de spanten 51 t/m 54 waarbij 51 het waterdichte schot is. Dat schot wordt mijn uitgangspunt. Op dat schot kan ik de andere 3 spanten uitlijnen.
    Eerste belangrijke verschil:-
    Op het lijnenplan is de afmeting tussen schot 51 en waterlijnpunt op het kiel/boeg spant 1550 (mm = 1.55 mtr), zie omcirkeling onderaan.
    Op het Coinstructieplan is deze afmeting 1500.
    Voor het verwerken van alle afmeting gedurende de bouw, moet ik de maten op het lijnenplan als uitgangspunt nemen.

    Op het schot 51 moet ik aan gaan brengen:
    -de L-profielen A1 t/m A9
    -de T-profielen B1 t/m B3
    En rekening houden met de later aan te brengen:
    -Knieplaat C1
    -langsprofielen D1 en D2
    -vloerplaten E1, E2 en E3
    Ik ben nog in overleg met de techneuten van de Balder of de 'vrangen' F ook op de Balder zijn aangebracht. Op een oude restauratie foto is dat niet duidelijk te zien.
    Onder de voorpiek denk ik wel, want daar houden ze het cement op hun plek.

    Aan de slag gegaan! Na bijna 2 maanden voorbereiding.
    Aan de hand van het getekende spant de vorm uit 0.13 mm plaat gesneden.
    0099 51 Voorzijde.jpg
    Aan de bovenrand van de voorzijde eerst L-profiel A1 aangebracht.
    De horizontale lijnen uitgezet en daar de T-profielen B1 t/m B3 op aangebracht.

    Op de achterzijde ook de L-profielen aangebracht:
    0100 51 Achterzijde.jpg
    De middelste verticale met corresponderende uitsparing over het horizontale profiel bevestigd.

    Alle profielen aangebracht:
    0101 51 Hoeken.jpg
    De uiteinden van de profielen allemaal in de hoeken van de ronding van de romp en het dek gezet danwel gevijld.
    Links onder even 1 van de 2 L-profiel op het liggende profiel gelegd. Die lopen straks helemaal door over de spanten tot aan waterdicht schot 39.

    Volgende stap: de klinknageltjes aanbrengen.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2023
    Jaques, EUSIV, Jan Walpot en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.413
    Locatie:
    Woudrichem
    Waterdicht schot 51 is gereed:
    0103 51 Rivets.jpg
    Heel veel decal-klinknageltjes die nu wel heel dominant zichtbaar zijn. Maar even wachten .........

    De bakboord zijde van de romp wordt geheel ingericht, dus ook met huidplaten.
    De stuurboordzijde is wel voorgeboord voor de klinknagels:
    0104 51 Holes.jpg
    Zie de pijl bij de zijkant van het L-profiel.

    Vervolgens op zoek gegaan naar geschikte verf.
    Air-brush testje met Vallejo Model Color gedaan, maar die is te dik. Dan zijn de klinknageltjes haast niet meer te zien.
    Bleek dat ik dunnere Air moet hebben:
    0105 51 Front.jpg
    De voorzijde. Nu blijven ze wel subtiel zichtbaar. Het breedste deel is 72 mm, de hoogte 78 mm.

    0106 51 Back.jpg
    De achterzijde. Met de insert detailfoto met de voorgeboorde gaatjes.

    Ik snij het schot nog niet doormidden. Ik ga eerst de spanten/frames 52, 53 en 54 maken. Als ik die netjes kan uitlijnen en passend maken met ook nog een tussenvloer, dan beslis ik over de go or no-go.
    Ik realiseer mij steeds meer dat het complex wordt qua bouwen.
    Voor die 3 spantjes moet ik nog wat details gaan bekijken, want ik kan niet alles uit de oude tekeningen halen.
    Het zaadhout ligt op de keerspanten die deels samenvloeien met de gewone spanten. Mij is het nog niet duidelijk naar welke zijde ze beiden gekeerd zijn. Welke delen van de beide L's tegen elkaar komen. Wordt het een haakse-Z of een U?
    Ook de aansluiting van de zij L-profielen met de dekbalk en kniestuk moet ik nader bekijken.
    Volgende week een bezoek aan de Balder. Eigenlijk vandaag met met de storm was het niet verantwoord om op de motor weg te gaan.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2023
    Kees de Mol, M@rcel, Pingu57 en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Friesland
    Prachtig , Peter, wat bouw jij toch mooie schepen!!

    Gr. Menne
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.824
    Locatie:
    Tilburg
    Man man wat maak je er weer iets geweldigs van zo Peter, knap hoor mijn petje af :worship::thumbsup::worship:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  5. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.413
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Menne en Koos.
    ‘t is het 1e schot, nog aardig wat te gaan voordat het iets gaat lijken. Maar hier ben ik ook tevreden mee.
    Laten we het houden op het ‘start schot’.
    Gr. Peter
     
    Jaques en Zeiler vinden dit leuk.
  6. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.413
    Locatie:
    Woudrichem
    Op het SoS kreeg ik een aantal opties aangeboden om mijn model vorm te geven. Kennelijk had een aantal leden nog geen goed beeld van hoe de constructie van deze logger was. Maar dan kan hier dus ook het geval zijn.
    Alleen heb ik jullie nog maar een paar fragmenten van de oude tekeningen laten zien alsmede de 54 frames die ik getekend heb.
    Terwijl ik zelf al vele uren de tekeningen heb bestudeerd om een beeld van de interne constructie te krijgen. Om een beeld te krijgen waar ik allemaal rekening mee moet houden.
    Daarom nu maar eerst 2 uitsnedes uit de oude 'Constructietekening' van de werf A. de Jong. Ik heb deze met gele accenten getracht te verduidelijken.

    Als eerste doorsnede vanaf de zijkant gezien:
    0107 Langsdoorsnede.jpg
    (Bron: Digitale bestanden van SZB van de oude tekeningen van Scheepswerf A. de Jong)
    Onderaan de tekening de positie van de 54 spanten.
    A: Langs de buitenzijde van het dek een L-profiel van 75x75x8
    B: Het zaathout, gepositioneerd op wrangen boven de kielplaat, bestaande uit een 'Bulbplaat' (Met ronde staaf bovenop) 220x14, met aan weerszijde een L-profiel 100x75x8, met de schouders tegen de bulbplaat. Op de tekening staat dat de wrangen alleen toegepast worden bij de bouw van ‘loggerschip bouw no.70’. Niet bekend is of dit de Balder is. Maar dat ga ik nader bekijken in de Balder zelf.
    Bij mijn model krijgt de afgewerkte bakboordzijde de Bulbplaat en 1 L-profiel. De open stuurboordzijde het andere L-profiel.
    Verder hem ik de 3 waterdichte schotten nog geaccentueerd.

    Dan de bovenzicht tekening:
    0108 Bovenzicht.jpg
    (Bron: Digitale bestanden van SZB van de oude tekeningen van Scheepswerf A. de Jong)
    A: Het L-profiel aan de buitenzijde van het dek, 75x75x8
    Met een 2e profiel, gekeerd naar het L-profiel aan de buitenzijde, 65x65x8.
    Binnen deze 2 profielen wordt volgestort met cement.
    A1: 2 L-profielen met de schouders tegen elkaar, in het midden van het dek.
    C: De dekbalken, 130x75x9.5. Niet elk spant krijgt een dekbalk.
    In de lengte richting wordt het dek over de dekbalken versterkt met:
    D: een schetsplaat voor en achter met daar tussen Stringerplaten langs de gehele zijkant.
    E: lengte platen, met name aan weerszijde van de luiken.
    F: platen in het midden ter versterking van de bezaansmast , stoomspil en de koker bij de voormast, omdat deze gestreken kan worden tijdens het vissen.

    Dus veel details voor mijn bouwplan in mijn hoofd.
    Om te beginnen met het schot 51 uit één stuk en de spanten 52,53 en 54 niet doormidden is voor mij puur om de lijnen van de romp beter te kunnen zien. Om wat zekerheid in te bouwen voor mijn gemoedsrust.
    Vervolgens snij ik ze doormidden en begin ik met de definitieve constructie van beide helften.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2023
    Kees de Mol, k-k, Jan Walpot en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.046
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Heel bijzonder project zo Peter.
    Prachtig om te zien wat jij met die dunne kunststof plaat kan.
    Heb niet eerder gereageerd omdat ik helemaal niets heb met computertekenen.
    Maar nu het echte handarbeid erbij komt ben ik er helemaal bij.
    Veel succes met dit ambitieuze project.
    Ik heb al een abonnementjes op dit draadje genomen.
    Gr. Jan
     
    k-k, Jan Walpot en P Voogt vinden dit leuk.
  8. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.413
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel voor deze reactie, Jan. Van een mede vissersboot bouwer waardeer ik dat zeer.
    Ik ga mijn best doen om er wat moois en interessant van de maken.
    Gr. Peter
     
    k-k en Jan Walpot vinden dit leuk.
  9. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.413
    Locatie:
    Woudrichem
    Tijd om weer wat van mij te laten horen.
    De afgelopen week veel nagedacht en gepuzzeld over de manier van bouwen. Want theorie en praktijk gaan nog niet samen.

    Ik denk dat mijn beoogde werkwijze voor het plaatsen van de spanten niet gaat werken:
    0109 A-B-51-53.jpg
    Ik was voornemens om op de bouwmal A de halve spant mallen B te plaatsen, die ik verkrijg als ik de vorm van het betreffende spant uit heb gesneden.
    Hier heb ik 51 en 53 geplaatst. Hier moeten 52 en 54 nog tussen komen. Gemiddeld elke 9 mm een spant van 1,5 mm.
    (Afhankelijk van de hoeveelheid scheerlicht tonen de kleine klinknagels best aardig.)

    Voor het uitlijnen van de spant mallen wilde ik ook een mal gebruiken die de vorm heeft van het dek:
    0110 Dek.jpg
    Er waarop ik de spanten heb uitgetekend.
    De bouwmallen komen zodanig dicht op elkaar te staan dat ik nagenoeg geen ruimte meer heb om de te plaatsen spanten/frames goed uit te lijnen en te voorzien van de nodige langs profielen. En ik moet ze allemaal onderling met elkaar gaan verbinden om alle speling weg te werken.

    Weer een poos nagedacht en nu ga ik het zonder die spant mallen doen, als 2e test.
    Daarom eerst spant 53 gemaakt:
    0111 53.jpg
    A: dekbalk
    B: knie
    C: spant
    D: keerspant*, dat bij dit spant de vloerplaat in de voorpiek draagt (aan de onderzijde de klinknageltjes vergeten ......)
    E: vrangen/wrangen
    Al de verbindingen voorzien van de klinknagels.

    *Een kleine aanvulling op het keerspant dat deels op het spant is aangebracht.
    In de oude bestekken staat vermeld:
    "Keerspanten op elk spant, om het andere spant tot dek of bovenkant kim".
    Gisteren ben ik weer in de Balder in Vlaardingen wezen kijken. En mede aan de hand van foto's tijdens de restauratie blijkt:
    -Bij de spanten met een dekbalk loopt het keerspant tot de kim.
    -Bij de spanten zonder dekbalk loopt het keerspant tot aan het dek. Daar heeft het een kleine knie en zit de bovenzijde van die knie met een klein stukje profiel, een mannettje, aan de stringer vast.
    En op de Balder werd zichtbaar dat het spant en keerspant zodanig op elkaar zitten dat ze een haakse Z vormen.
    -In het voorste stuk van het schip wijst het bovenste stuk van het dek L-profiel naar voor. Vanaf het waterdichte schot 39 wijzen deze naar achter.
    Het zijn kleine details, maar zijn wel richting bepalend voor de stand van de spanten en de keerspanten.
    Hij het spant 51 op de foto hierboven zie dat achter het naar onder gerichte deel van de dekbalk de knie zit en daar weer achter het spant. Het keerspant zit dan weer aan de zijde van de dekbalk.
    Dit is tevens een bevestiging van hoe ik de oude tekeningen had gelezen. De niet zichtbare profiel delen zijn getekend met een stippellijn.

    Terug naar mijn 2e test voor het plaatsen van de spanten.
    Om de halve spanten in positie te houden ga ik ze aan de buitenzijde verbinden met de stringers:
    0113 Stringer.jpg
    A: hoekprofiel aan de buitenzijde van het dek
    B: hoekprofiel dat naar binnen gekeerd is en waartegen het hout van het dek komt
    C: de stukjes hoekprofiel, mannetjes, waar tussen later de verschansing platen komen te staan.

    Deze 2 spanten ga ik nu aanbrengen met de stringer aan de buitenzijde en enkele andere stukken profiel als onderlinge verbinding tussen de spanten.
    Dan de spanten 52 en 54.
    Dat wordt dan tevens een test om te kijken of ik dan nog wel voldoende ruimte heb om per compartiment alle delen in kleur te spuiten.
    Nog even geduld, maar ik zal proberen om wat foto's te maken van alle tussen stapjes.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2023
    Pingu57, Marc w, Bert V en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.523
    Locatie:
    Leeuwarden
    Peter, ik had afgelopen week al eerder even gekeken, maar nu helemaal bijgelezen.
    Dit lijkt weer een pareltje te gaan worden.
    Omdat ik totaal geen kennis heb van Fusion of dergelijke programma's was dit eerste deel vrij lastig om te volgen, maar jonge, jonge, wat een kunst heb jij je daar al aangeleerd. :rofl::rofl:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  11. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.354
    Locatie:
    Giessenburg
    Peter, het is al moeilijk genoeg om te begrijpen hoe alles in elkaar zit en jij moet het nog uitvoeren ook.
    Wat een klus maar het zal ongetwijfeld leiden naar een prachtig resultaat.
    Groet, Jan.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  12. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.413
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Peter. Het kostte de nodige moeite, maar stapje voor stapje heb ik toch gekregen wat ik hoopte: de 54 spanten.
    Gr. Peter
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  13. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.413
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel voor het vertrouwen, Jan. Zometeen meer .......
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2023
  14. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.413
    Locatie:
    Woudrichem
    Spant 51 op de kiel gelijmd:
    0114 51.jpg
    En het 1e tussen balkje van 16 mm dat als zijsteun dient voor het luik naar de voorpiek:
    0115 53.jpg

    Het balkje en spant 53 geplaatst:
    0116 53.jpg
    Met het 2e balkje dat onder het dek tussen spant 53 en de kiel komt. Helaas met de iPhone niet alles scherp.

    Spant 51 en 53:
    0117 51-53.jpg
    Met de 2 balkjes. Aan de voorzijde komt daar de stinger op te rusten.

    Het moment van de waarheid:
    De bakboord bouwmal rechtop gezet:
    0118 51-53.jpg
    Links het waterdichte schot 39 dat ik als proef had gemaakt. Daar kan ik straks de stinger op uitlijnen.
    Voor de zekerheid krijgen 51 en 53 straks nog een schoor.

    Vanaf de andere zijkant:
    0119 51-53.jpg
    Als straks de spanten 52 en 54 op hun plek staan, kan ik met strookjes papier de uitlijning aan de buitenzijde controleren.
    Gelijktijdig ook het vloertje maken vanaf 51 naar voren over 52, 53 en 54 naar de kiel.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2023
    EUSIV, ewapenaar, Bertho en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.533
    Locatie:
    Brugge
    Dag peter, ik volg met veel interesse hoe dit schip tot stand komt.
    In de houtbouw is één van de eerste werkjes dat veel aandacht vereis het afschuinen van de buitenzijde van de spanten zodat de huidlatten de spanten over de volledige breedte raken.
    in welke mate speelt dit bij dit model een rol?
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  16. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.413
    Locatie:
    Woudrichem
    Dat heb je goed gezien, Herman. Dankjewel voor het meedenken. Hier speelt dat ook een rol. Bij spant 51 staat de buiten flank van het L-profiel al ‘op afschuining’. Ook te zien aan de schuine kanten aan het uiteinde van de liggende T-profielen aan de voorzijde.
    Bij spant 53 moet ik dat nog bijwerken. Omdat er een verloop zit van onder (weinig) tot boven (veel) kan ik dat nu pas zien en aan gaan passen.
    Daarom ben ik ook aan de voorzijde bij de spanten 51 t/m 54 begonnen. Normaal is spant 0 eerst, maar dat is de achterzijde die veel complexer is. Nu kan ik het materiaal goed leren kennen om dat achterop goed toe te passen.
    Ik ben dus nog wel even bezig voordat 51 t/m 54 goed heb staan. 52 t/m 54 zijn ook niet zo groot, desnoods wordt er eentje opnieuw gemaakt. Aan deze zijde zijn straks ook niet alle klinknagels zichtbaar omdat deze kant geheel ingericht wordt. Maar de aangebrachte klinknagels waren ook een test om te kijken of ze onbeschadigd door de montage komen. Dat weet ik dat weer voor de open blijvende stuurboord zijde. Dus nu nog heel veel test, test, test …….
    Gr. Peter
     
    Jaques, Pingu57 en Jan Walpot vinden dit leuk.
  17. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.413
    Locatie:
    Woudrichem
    Na wat kleine aanpassingen heb ik de stringer geplaatst vanaf het boeg/kiel spant, over de spanten 53 en 51 en laten rusten op spant 39:
    0120 Mal.jpg
    Hier nog met de mal met de positie van de spanten.

    0121 Stringer.jpg
    Met de stringer op zijn plaats. De stringer plaat moet nog wel vastgeklonken worden op de dakbalk van spant 53 ……. ;)

    De zeeg komt al aardig tot uiting:
    0122 Stringer.jpg
    Het geeft het geheel gelijk al stevigheid.

    Nu kon ik de uitlijning over de 2 spanten richting de boeg ook controleren:
    0123 Lining.jpg
    Op 4 posities met een strook papier. Deze sloot netjes aan op de zijkanten van de spanten. Met name bij spant 53 heb ik de achter wijzende zijkant iets naar buiten gebogen met een verloop van boven (meer) naar beneden (minder). Ik hoop ter gerust stelling van Herman @Herby63 ;):)
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2023
    k-k, Herby63, Marc w en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.413
    Locatie:
    Woudrichem
    De 4 voorste spanten op hun plek:
    0124 54-51.jpg
    De vloer van de voorpiek ook op maat gemaakt. Alleen de klinknageltjes aan de andere zijde aangebracht. Want die zitten in het zicht.

    De uitlijning lijkt aardig goed:
    0125 54-51.jpg
    Nu iets verzinnen voor het cement waarmee het onderste deel is gevuld.
    Ik ga eens bij de bloemist langs voor 'oase'. Is makkelijk te snijden en wie weet met een 'beton-kleurtje".
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2023
    Pingu57, Jaques, Stephan Kertész en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.335
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb ook wel grijs steekschuim gezien. Gr. Klaas.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  20. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.413
    Locatie:
    Woudrichem
    Dank voor de tip, Klaas.
    Net gevonden op de site van een grote winkelketen waar een blok van 23x11x7,5 kost: € 0,55. Da’s de gok/investering wel waard. ;)
    Gr. Peter
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina