WazzUp (take 2)

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Eric R, 29 nov 2022.

  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.351
    Locatie:
    REO
    Ik kan evt. materiaal voor Hein meenemen als ik naar Hoogeveen ga (familie en een lokale vliegclub). Heb zelf ook wel belangstelling.

    groet,
    Erik
     
    Terence vindt dit leuk.
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.533
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik werk gewoon op een dikke handdoek... Kun je makkelijk oprollen, uit kloppen en in de was doen.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Of een oud stoelkussen van de tuinstoelen. Noem het maar op. Allemaal toepasbaar.
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    De Wazzup voor Leon is klaar. Hij moet alleen nog worden voorzien van een ontvanger, uitslagen in stellen en vliegen maar.

    Hij is wat zwaarder uitgevallen dan gedacht maar de kist kan het makkelijk hebben.
    Veel plezier ermee Leon!

    IMG_0860.jpeg

    IMG_0861.jpeg

    IMG_0853.jpeg
     
    lecraM, Wubbe, Eric R en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.563
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Proficiat @Wubbe, n mooi kistje!!
     
    Wubbe vindt dit leuk.
  6. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Groningen
    Ik werk op zgn piramideschuim:

    Zoiets dus:
    https://www.schuimrubberbetaalbaar....MIvrKJz4vnigMVFpiDBx0M4jmkEAQYAyABEgLwPPD_BwE

    Voordeel is als je in het heetst van de strijd eens wat kleins laat liggen dit wegvalt in het schuim.
    Ja inderdaad, dit lag dan weer op mijn vroegere werk als geluidsisolatie.

    Heb een professionele bouwer zien werken op een stuk hoogpolig tapijt. Om dezelfde reden, ook bij hem viel wel eens wat weg.
    Johnny
     
    Eric R, jve en Berrie vinden dit leuk.
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Nog even een aanvulling mbt het cg. Om deze goed te krijgen met de setup waar ik zelf en meerdere mee vliegen ( ook die van Leon ) moet er +_ 200 gram lood in de neus.
    Dit is wel afhankelijk van het kleuren schema, met name hoeveelheid verf op de staart.

    Als eerst plak ik een stuk lood (daklood) in de neus van +_ 100 gram. Let wel, de motor moet er nog doorheen passen. Deze zit dus rond net na de cockpit opening.
    Als alles klaar is met de afbouw vul ik het restant aan met putty, dit wordt in de hengelsport veel gebruikt, het mooie is dat een compact en vormbaar is.
    Je kant het op alle plekjes en gaatjes plakken waar je wil. Makkelijk te doseren.
    Plakt goed uit zich zelf maar voor de zekerheid verlijm ik het met een beetje epoxy.
    De putty is bij hengelsport zaken te koop maar ook, en vaak goedkoper, via amazon, ali etc.
    Het is uiteraard ook mogelijk om de neus verder vol te leggen met daklood maar in de praktijk is dit echt proppen.
     
    Wubbe, Eric R, lecraM en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.563
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Goed idee, ik ga ff kijken of ik wat lood kan vervangen door Putty.
     
    lecraM vindt dit leuk.
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.826
    Locatie:
    Ede
    Putty een term die ik nog niet kende .
    Wat ik zo terug lees op het net middels Google is dit een stopverf achtige substantie met Wolfram of tungsten slijpsel gemengd wat een hoger eigen gewicht heeft dan lood . Dus zou je er in hoeveelheid. Minder van nodig hebben dan ipv lood . Lood oxide is ook ernstig niet gezond . Dus eigenlijk een betere vervanger .
     
    lecraM vindt dit leuk.
  10. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dat klopt, het is alleen in ons landje aan de prijzige kant en wordt eigenlijk alleen geleverd in kleine hoeveelheden. Maar via de wel bekende shops verder weg, is het een stuk goedkoper. Duurt alleen iets langer voor je het in huis hebt.
    Natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid die je nodig hebt.
    Gebruik het zelf nu al een tijdje en vindt het ideaal.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.533
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het gaat hier gestaag verder. Beide vleugels zijn vliegklaar.

    De ontvanger en vario komen op een plankje in de romp, naast de servo's:

    [​IMG]

    De servokabels kunnen straks met een tie wrapje vast gezet/geborgd worden. De ontvanger zit met een stukje krimpkous vast. De vario zit met klittenband op z'n plek en kan relatief makkelijk uitgewisseld worden. M'n Grunua BABY en Skyfall vliegen met dezelfde vario.

    [​IMG]

    Het plankje zit met 1 M3 boutje vast en het blokje is zó gevormd dat het geheel vormgesloten is, niet kan roteren.

    Gisteren heb ik een eerste balansmeting gedaan op het zwaartepunt. Ik begin, op advies van @Lyckele op 90mm. Voor mijn set-up blijkt zo'n 45gram lood in de neus nodig te zijn. Dit komt door de zwaardere motor met vertraging, zwaardere accu én iets lichter uitvallende aansturing van hoogte/rudder middels carbonbuizen. Totaal vlieggewicht gaat richting de 2360 gram.

    Nu iets bedenken om de accu op z'n plek te zetten en te borgen.
     
    Eric R, ISOLA2, DirkSchipper en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.808
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.533
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het bleek erg eenvoudig om iets te maken om de accu goed op zijn plek te houden. De onderzijde van de romp is vlak genoeg om de accu met klittenband te kunnen monteren:

    [​IMG]

    Daarmee is de accu ook makkelijk verplaatsbaar en de ligging van het zwaartepunt is zo fijn instelbaar. Een paar streepjes markeren waar de eerste vluchten mee plaats zullen vinden:

    [​IMG]

    Alles past echt strak op elkaar! De regelaar zit los, bovenop de accu:

    [​IMG]

    Om in balans te komen was een lapje lood van 50gram voldoende. Dat zit met een dotje 2 componenten epoxy (je kent het wel, die 5 minuten epoxy die er 24h over doet om uit te harden....) op de bodem verlijmd, zo ver mogelijk naar voren tot tegen het motorschotje.

    Het motorschot heeft ruime inlaten voor koellucht. Dat zal nodig zijn, want de aandrijving krijgt maximaal voor z'n kiezen. Het zal mij zowieso benieuwen of de motor het uit houdt...

    [​IMG]

    In de foto hierboven is een mooie Freudentaler spinner te zien, maar helaas, de 16x8GM klapprop ligt daarmee op zo'n manier aan dat het blad het cockpitkapje er af mept, zo bleek bij de eerste testrun!!:eek:

    Ik kreeg de tip van @Lyckele hoe dit op te lossen. Dit kan door transparante krimpkous om de romp+kapje in het gebied waar de blad van de klapprop onder het cockpitkapje hapt te krimpen. Je krijgt dan een huls die je naar voren kan schuiven om het kapje te verwijderen. Zit het krimpkous op z'n plek dan zou het blad hier overheen schuiven. Passende kous is besteld.

    De maiden kan ik doen met een versprongen Reisenauer spinneropnemer en voor de zekerheid tape over het kapje+romp.

    Wellicht komend weekend de maiden..!
     
    Eric R, jve, DirkSchipper en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Let op met die krimpkous Berrie: die kan wel krassen op de lak maken. Dat ligt waarschijnlijk aan mijn lakwerk (supra), maar wees dus even voorzichtig met erop en eraf schuiven. Het werkt verder flitsend om te voorkomen dat de prop in de kap hapt.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.563
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Oh, goeie tip, dat ga ik ook doen, ik heb nu een tapeje op de cockpitkap geplakt maar vind ik niet mooi.
    Op de foto zie je het witte tapeje.

    [​IMG]
     
    ISOLA2, DirkSchipper en Berrie vinden dit leuk.
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.355
    Locatie:
    Utrecht
    Er bestaat ook doorzichtige tape ... daar zie je niks meer van! ;)
     
    Lyckele en Berrie vinden dit leuk.
  17. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.563
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Kan ook maar er blijft altijd plaksel achter.
    Krimpkous lijkt me cleaner
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.533
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het weer van vandaag was een cadeautje! HEERLIJK! Mijn WazzUp heeft zijn maiden gehad!

    [​IMG]

    De eerste start was een beetje eigenaardig, daar ik up moest geven om de kist te laten stijgen. Later bleek dat de downcompensatie van de butterfly ook op throttle mee liep. Da's niet zo handig...
    De uit de handleiding over genomen basisinstellingen functioneerden prima. De duikproef liet een neutraal gedrag zien, het zwaartepunt zit al in de richting waar ik het hebben wil. Er stonden zowaar wat thermiekbelletjes en de Wazzup heeft daar dan ook direct gebruik van gemaakt. Maak je hem te langzaam dan kiepelt íe naar buiten toe weg. Niet te langzaam maken dus, en wellicht valt er nog wat te halen in een passende programmering van de flaps, snapflap of het mee mixen van rudder op aileron. Al met al niets wat je niet kan verwachten van een toestel met deze geringe mate van spiraalstabiliteit.
    De aandrijving met 16"x8" is krachtig, geschat zo tussen de 13 en 15m/s stijgen. Na de landing waren regelaar en accu nauwelijks handwarm, en met m'n pink voelend aan de motor merkte ik ook geen verhitte motor! Daar ben ik opgelucht over! De 14"x10" prop moet nog getest worden.

    (Ik meld hier nog een keer de gelogde gegevens van de aandrijving, logging liep nog niet mee in de zender.)

    Het vliegen met de WazzUp smaakt naar meer! Ik kijk uit naar het komende seizoen!
     
    jve, Rick NL, Lyckele en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.962
    Locatie:
    Velserbroek
    welkom bij de club!
     
    jve, Eric R en Berrie vinden dit leuk.
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.533
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik kon het met het mooie weer en rustige atmosfeer niet laten vanmiddag nog een meetvlucht uit te voeren.

    Luchttemperatuur graadje of 5.
    Accutemperatuur bij start ongeveer 25graden.
    Met de 16"x8" GM klapprop op 28mm versprongen spinnerbrug, 4 starts totaal 44 seconden motorlooptijd met totaal 776mtr geklommen.
    Gemiddelde stijgsnelheid is daarmee 17,6m/s.
    Verbruik uit de 5S1800mAh accu was 641mAh.
    Als ik me niet verreken is dat een gemiddelde stroom van 52A.
    De speelvlucht duurde 17 minuten en na de landing waren motor/regelaar/accu net handwarm.
     
    Eric R en jve vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina