Ik kan evt. materiaal voor Hein meenemen als ik naar Hoogeveen ga (familie en een lokale vliegclub). Heb zelf ook wel belangstelling. groet, Erik
De Wazzup voor Leon is klaar. Hij moet alleen nog worden voorzien van een ontvanger, uitslagen in stellen en vliegen maar. Hij is wat zwaarder uitgevallen dan gedacht maar de kist kan het makkelijk hebben. Veel plezier ermee Leon!
Ik werk op zgn piramideschuim: Zoiets dus: https://www.schuimrubberbetaalbaar....MIvrKJz4vnigMVFpiDBx0M4jmkEAQYAyABEgLwPPD_BwE Voordeel is als je in het heetst van de strijd eens wat kleins laat liggen dit wegvalt in het schuim. Ja inderdaad, dit lag dan weer op mijn vroegere werk als geluidsisolatie. Heb een professionele bouwer zien werken op een stuk hoogpolig tapijt. Om dezelfde reden, ook bij hem viel wel eens wat weg. Johnny
Nog even een aanvulling mbt het cg. Om deze goed te krijgen met de setup waar ik zelf en meerdere mee vliegen ( ook die van Leon ) moet er +_ 200 gram lood in de neus. Dit is wel afhankelijk van het kleuren schema, met name hoeveelheid verf op de staart. Als eerst plak ik een stuk lood (daklood) in de neus van +_ 100 gram. Let wel, de motor moet er nog doorheen passen. Deze zit dus rond net na de cockpit opening. Als alles klaar is met de afbouw vul ik het restant aan met putty, dit wordt in de hengelsport veel gebruikt, het mooie is dat een compact en vormbaar is. Je kant het op alle plekjes en gaatjes plakken waar je wil. Makkelijk te doseren. Plakt goed uit zich zelf maar voor de zekerheid verlijm ik het met een beetje epoxy. De putty is bij hengelsport zaken te koop maar ook, en vaak goedkoper, via amazon, ali etc. Het is uiteraard ook mogelijk om de neus verder vol te leggen met daklood maar in de praktijk is dit echt proppen.
Putty een term die ik nog niet kende . Wat ik zo terug lees op het net middels Google is dit een stopverf achtige substantie met Wolfram of tungsten slijpsel gemengd wat een hoger eigen gewicht heeft dan lood . Dus zou je er in hoeveelheid. Minder van nodig hebben dan ipv lood . Lood oxide is ook ernstig niet gezond . Dus eigenlijk een betere vervanger .
Dat klopt, het is alleen in ons landje aan de prijzige kant en wordt eigenlijk alleen geleverd in kleine hoeveelheden. Maar via de wel bekende shops verder weg, is het een stuk goedkoper. Duurt alleen iets langer voor je het in huis hebt. Natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid die je nodig hebt. Gebruik het zelf nu al een tijdje en vindt het ideaal.
Het gaat hier gestaag verder. Beide vleugels zijn vliegklaar. De ontvanger en vario komen op een plankje in de romp, naast de servo's: De servokabels kunnen straks met een tie wrapje vast gezet/geborgd worden. De ontvanger zit met een stukje krimpkous vast. De vario zit met klittenband op z'n plek en kan relatief makkelijk uitgewisseld worden. M'n Grunua BABY en Skyfall vliegen met dezelfde vario. Het plankje zit met 1 M3 boutje vast en het blokje is zó gevormd dat het geheel vormgesloten is, niet kan roteren. Gisteren heb ik een eerste balansmeting gedaan op het zwaartepunt. Ik begin, op advies van @Lyckele op 90mm. Voor mijn set-up blijkt zo'n 45gram lood in de neus nodig te zijn. Dit komt door de zwaardere motor met vertraging, zwaardere accu én iets lichter uitvallende aansturing van hoogte/rudder middels carbonbuizen. Totaal vlieggewicht gaat richting de 2360 gram. Nu iets bedenken om de accu op z'n plek te zetten en te borgen.