mijn werkverslag HH

Martin, Het gevaar bestaat dat met een hoger toerental de schroeven lucht gaan trekken en dan heb je geen trekkracht meer. Net als Bert stelt heb je om te slepen schroeven met een groot bladoppervlak en niet teveel toeren nodig. Belangrijk is dat de schroeven nauw in de straalbuizen passen. Mijn Smit Finland heeft twee 60 mm schroeven in 62 mm straalbuizen. De eigen gemaakte messing schroeven zagen er goed uit, maar hadden te weinig spoed. Vervangen door Chineesjes met een mooi profiel, maar ook te weinig spoed. Leverden samen 900 gr. stuwkracht. Later betere schroeven gevonden met meer spoed en de stuwkracht steeg, ondanks een iets lager toerental, naar 1.500 gr. Wel liep er 1,5 maal zoveel stroom. 3 i.p.v. 2 Amp. Ondanks de hogere stuwkracht is de boot niet sneller. Die vaart keurig op rompsnelheid. De motoren zijn Bühler Zon03 exemplaren en helaas niet meer leverbaar. Met brushless motoren zijn toerental en stuwkracht wel op te voeren, maar dat kost veel meer stroom. Is misschien wel spectaculair, maar wat voegt het toe? Al gauw ontstaat dan het gevaar dat je de boel op één oor, of erger nog omtrekt. Als je wilt gaan slepen zorg dan wel dat opbouw met sleeplier/haak goed aan de romp is bevestigd. Succes ermee! Gr. Klaas.
Klaas fijn om deze info binnen te krijgen en ja het roept de nodige vragen op,
hoe heb je in godsnaam de stuwkracht kunnen meten
hoe heb je bepaald welk type schroef en diameter je kon gebruiken
heb je deze aanpassing in de bestaande straalbuis gedaan of ook deze vervangen zo ja waar let je dan op

als ik je reacties leest zou ik bijna denken dat je een hoofd werktuigbouwkunde aan boord was, dit is voor mij prima ik leer ( nog steeds )graag van je.

Ik denk wel dat ik de nodige ideeën welke ik had bij de aanschaf van mijn HH enigszins moet bijstellen het is niet rieël of niet praktisch
Verder komt er veeeeeeel meer bij kijken dan ik verwacht had, geeft niet beschouw het als een leertraject voor een mogelijke opvolger. Ik ben zeer blij met het forum waar ik gewoon non nonsens antwoorden krijg uit een gigantische denktank.

Goed nu even van het weer hier op het tjeukermeer genieten ( bit )

Gr.Martin
 
Brutus dit snap ik niet helemaal, Dual Rate stel ik op de zender in bij de bedieningsstick van de motor of een ander kanaal waar dit nodig is.
zoals jij beschrijf begrijp ik dat dit een gekoppeld commando moet worden over meerdere kanalen en hier raak je me kwijt, hoe doe ik dit? even een layout van de zender
Bekijk bijlage 620903
REV Omgekeerde servo richting
D/R [ dual rate ] dubbele snelheid
EPA servo travel limiting
EXP exponentieel , kan je een zachte start/ stop maken


Dit zijn de mogelijkheden welke ik aan een kanaal kan meegeven.
Ik ben benieuwd naar de uitleg, misschien de verkeerde zender/ontvanger gekocht :(
Ik ken jouw zender niet, dus ik kan het je niet in detail uitleggen.
Dual rate heeft verschillende verschijningsvormen, maar meestal bestaat het uit een potmeter om de gereduceerde slag in te stellen, en een schakelaar die de dual rate activeert/deactiveert.

Je sleephaak wordt aangestuurd door een schakelaar, want je zet een sleephaak nooit "een beetje open", het is alles of niets.

HOE dat precies in jouw zender geregeld is, weet ik niet.
Bij mijn eigen zender kan ik softwarematig willekeurig functies toewijzen aan iedere schakelaar, dus als ik wil dat één schakelaar zowel dual rate als haak open/dicht bedient, kan ik dat via de software doen.

Ik DENK (weet niet zeker, maar vermoed) dat bij jouw zender die functies hardwarematig geregeld zijn.
Wat je dan bijvoorbeeld kunt doen, is de gewenste schakelaar vervangen voor een dubbelpolig exemplaar, en op de ene contactenset de draadjes voor de dual rate functie solderen, en op de andere set de draadjes voor de sleephaak functie.

Veel concreter dan dat kan ik niet worden zonder jouw zender in handen te hebben en met eigen ogen te zien wat er mogelijk is en wat niet.
 
hoe heb je in godsnaam de stuwkracht kunnen meten
vrij simpel: Bootje, touwtje, veer-unster.
hoe heb je bepaald welk type schroef en diameter je kon gebruiken
Meten hoeveel ruimte er boven en onder het middelpunt van de schroefas is.
als ik je reacties leest zou ik bijna denken dat je een hoofd werktuigbouwkunde aan boord was
:D :D :D Klaas niet... Maar ik ben dat wel... :p
Ik denk wel dat ik de nodige ideeën welke ik had bij de aanschaf van mijn HH enigszins moet bijstellen het is niet rieël of niet praktisch
Verder komt er veeeeeeel meer bij kijken dan ik verwacht had, geeft niet beschouw het als een leertraject
Geloof me, dat geldt eigenlijk voor ons ALLEMAAL. Het is voor velen de reden dat deze hobby levenslang blijft fascineren.
Goed nu even van het weer hier op het tjeukermeer genieten ( bit )
Als het bij jullie daar net zulk weer is als hier (ook in FRL, 20~25 km verderop) dan vind ik dat knap, ik zit nl mistroostig naar buiten te kijken... hier regent het.
 
vrij simpel: Bootje, touwtje, veer-unster.

Meten hoeveel ruimte er boven en onder het middelpunt van de schroefas is.

:D :D :D Klaas niet... Maar ik ben dat wel... :p

Geloof me, dat geldt eigenlijk voor ons ALLEMAAL. Het is voor velen de reden dat deze hobby levenslang blijft fascineren.

Als het bij jullie daar net zulk weer is als hier (ook in FRL, 20~25 km verderop) dan vind ik dat knap, ik zit nl mistroostig naar buiten te kijken... hier regent het.
Hier op het meer ook hoor regen en somber maar we blijven positief
 
Brutus dit snap ik niet helemaal, Dual Rate stel ik op de zender in bij de bedieningsstick van de motor of een ander kanaal waar dit nodig is.
zoals jij beschrijf begrijp ik dat dit een gekoppeld commando moet worden over meerdere kanalen en hier raak je me kwijt, hoe doe ik dit? even een layout van de zender
Bekijk bijlage 620903
REV Omgekeerde servo richting
D/R [ dual rate ] dubbele snelheid
EPA servo travel limiting
EXP exponentieel , kan je een zachte start/ stop maken


Dit zijn de mogelijkheden welke ik aan een kanaal kan meegeven.
Ik ben benieuwd naar de uitleg, misschien de verkeerde zender/ontvanger gekocht :(
Martin, Volgens mij heb je de

Carson Modellsport Reflex Stick Multi Pro LCD RC handzender 2,4 GHz Aantal kanalen: 14 Incl. ontvanger

en als ik het zo bekijk heeft jouw zender geen mixers. (software om het ene kanaal te combineren met een ander kanaal)
Dat kun je ook 'hardwarematig' doen, dmv een van je schakelkanalen 05 tm 14: laat die een servo of schakeling bedienen die je roerkanaal aan je gaskanaal schakelt. Voor de opkomst van de computerzenders deden we het altijd zo...

En met betrekking tot de termen op bovenstaande tekening:

REV (Reverse) is inderdaad het omkeren van de draairichting van een servo (of de commando's van een regelaar)

D/R (Dual Rate) is NIET 'dubbele snelheid' maar met de D/R geactiveerd beperk je de output van een kanaal. Meestal tot 50%. Dus met de gasknuppel op 'vol gas' en de D/R ingeschakeld draait de motor slechts op halve kracht. Of, als je dat softwarematig kan instellen, op een percentage naar keuze.

EPA (End Point Ajustment??) is een voor mij nieuwe term; als ik het zo lees beperkt deze instelling de uitslag van je servo's tot een (hopelijk door de gebruiker in te stellen) bepaald percentage. Dat LIJKT op D/R maar is permanenter.

EXP (Exponential) 'vertaalt' de input op de knuppels van een rechte lijn naar een kromme. Vanuit het nulpunt weinig input op de servo of regelaar (dus nauwkeuriger) en hoe verder je richting het maximum gaat wordt de input groter.
Als je die op je gaskanaal zet, komt je model dus eerst rustig op gang (natuurgetrouw) en met een steeds een beetje meer 'stick' gaat uiteindelijk het gas er vol op.
Dat kun je natuurlijk ook zonder EXP bewerkstelligen door jezelf gewoon te beheersen en niet meteen 'the pedal on the metal' te trappen...

En m.b.t. je opmerking over 'wellicht verkeerde zender gekocht': Je hebt een zender gekocht die:

- heel veel schakelkanalen heeft (Da's prettig voor een model wat veel 'enkelvoudige functies' heeft, zoals navigatieverlichting, scheepshoorn, schijnwerpers, dekverlichting, interieurverlichting, bluskanons, radars, enz enz.)

- wat minder geavanceerd is qua mixers. Is dat een groot probleem? Nee, niet echt. Je kunt kanalen ook 'hardwarematig' mixen, in je model, zoals ik hierboven al schreef.
 
Martin, Volgens mij heb je de

Carson Modellsport Reflex Stick Multi Pro LCD RC handzender 2,4 GHz Aantal kanalen: 14 Incl. ontvanger

en als ik het zo bekijk heeft jouw zender geen mixers. (software om het ene kanaal te combineren met een ander kanaal)
Dat kun je ook 'hardwarematig' doen, dmv een van je schakelkanalen 05 tm 14: laat die een servo of schakeling bedienen die je roerkanaal aan je gaskanaal schakelt. Voor de opkomst van de computerzenders deden we het altijd zo...

En met betrekking tot de termen op bovenstaande tekening:

REV (Reverse) is inderdaad het omkeren van de draairichting van een servo (of de commando's van een regelaar)

D/R (Dual Rate) is NIET 'dubbele snelheid' maar met de D/R geactiveerd beperk je de output van een kanaal. Meestal tot 50%. Dus met de gasknuppel op 'vol gas' en de D/R ingeschakeld draait de motor slechts op halve kracht. Of, als je dat softwarematig kan instellen, op een percentage naar keuze.

EPA (End Point Ajustment??) is een voor mij nieuwe term; als ik het zo lees beperkt deze instelling de uitslag van je servo's tot een (hopelijk door de gebruiker in te stellen) bepaald percentage. Dat LIJKT op D/R maar is permanenter.

EXP (Exponential) 'vertaalt' de input op de knuppels van een rechte lijn naar een kromme. Vanuit het nulpunt weinig input op de servo of regelaar (dus nauwkeuriger) en hoe verder je richting het maximum gaat wordt de input groter.
Als je die op je gaskanaal zet, komt je model dus eerst rustig op gang (natuurgetrouw) en met een steeds een beetje meer 'stick' gaat uiteindelijk het gas er vol op.
Dat kun je natuurlijk ook zonder EXP bewerkstelligen door jezelf gewoon te beheersen en niet meteen 'the pedal on the metal' te trappen...

En m.b.t. je opmerking over 'wellicht verkeerde zender gekocht': Je hebt een zender gekocht die:

- heel veel schakelkanalen heeft (Da's prettig voor een model wat veel 'enkelvoudige functies' heeft, zoals navigatieverlichting, scheepshoorn, schijnwerpers, dekverlichting, interieurverlichting, bluskanons, radars, enz enz.)

- wat minder geavanceerd is qua mixers. Is dat een groot probleem? Nee, niet echt. Je kunt kanalen ook 'hardwarematig' mixen, in je model, zoals ik hierboven al schreef.
Roel weer bedankt voor de uitleg, voor zover ik het beken hebt kan D/R en Epa op % niveau worden ingesteld . dit heb ik bij de boegschroef gedaan.

klein vraagje, als ik zo'n draadje over scheepsverlichting open dan krijg ik wel de tekst maar niet de bijbehorende plaatjes . weet jij hoe dat zit, ik wil mij zo goed als mogelijk inlezen en niet steeds het zelfde vragen .
Gr. Martin
 
Het is wat Martin, elk antwoord roept gelijk weer nieuwe vragen op. Maar zo werkt dat nu eenmaal. Brutus heeft het voordeel dat hij hoofdmachinist is en daarbij ook nog goed out of the box kan denken. Wat we beiden gemeen hebben is dat we in oplossingen denken. Ik kan naar waarheid schrijven dat ik in Groningen afgestudeerd ben en dat ik daarna een hoop heb bijgeleerd in de vorm van zelfstudie en ook in de praktijk. Ben aan boord opgegroeid en na mijn schooltijd matroos, stuurman en kapitein geweest. De laatste 20 jaar zat ik op mijn werk tussen HTS-ers en ingenieurs. Die hadden veel meer geleerd, maar weinig praktijkervaring. Maar als je over en weer bij elkaars kennis kan, dan is er niets aan de hand. En zo gaat het op het Forum ook. Er is een hoop kennis aanwezig en ook de wil om die te delen. Nog een paar opmerkingen aan de hand van je vragen.
hoe heb je in godsnaam de stuwkracht kunnen meten
Brutus doet dat met een veerunster, hier heb ik dat met een elektronische bagageweegschaal gedaan. Uiteindelijk moet je wel een beetje met de tijd mee. Je meet dan wel trekkracht en in vaktermen heet dat bollardpull.
hoe heb je bepaald welk type schroef en diameter je kon gebruiken
De diameter van de schroef is afhankelijk van de diameter van de straalbuis. Om de schroefas centraal in de straalbuis te krijgen maak je een schijfje van triplex dat in de straalbuis past en zet daar het eind van de as in. Heb wel erg in de positie (in de lengte) van de askoker. In wezen bepaalt die waar de schroef komt te zitten. Tussen schroef en straalbuis 1 a 2 mm ruimte houden.
heb je deze aanpassing in de bestaande straalbuis gedaan of ook deze vervangen zo ja waar let je dan op
Bij mijn Smit Nederland (Finland) waren twee straalbuizen van 62 mm inwendig. Of die er van origine bij zaten weet ik niet. Heb de bouwdoos 2e hands gekocht. Aan de buizen niets veranderd. Uiteindelijk zitten er 60 mm uit de link in de buizen. Heb er wel erg in dat deze schroeven gebruik maken van een dogdrive. Bij mij kwamen de schroeven daardoor teveel naar achteren. Opgelost door er M5 helicoils in te zetten. Hoop dat het zo wat duidelijker is. In het verlichtingsdraadje staan ook plaatjes met de te voeren verlichting.
Kun je die niet vinden stuur me dan even per PB je email-adres. Gr. Klaas.
 
Het is wat Martin, elk antwoord roept gelijk weer nieuwe vragen op. Maar zo werkt dat nu eenmaal. Brutus heeft het voordeel dat hij hoofdmachinist is en daarbij ook nog goed out of the box kan denken. Wat we beiden gemeen hebben is dat we in oplossingen denken. Ik kan naar waarheid schrijven dat ik in Groningen afgestudeerd ben en dat ik daarna een hoop heb bijgeleerd in de vorm van zelfstudie en ook in de praktijk. Ben aan boord opgegroeid en na mijn schooltijd matroos, stuurman en kapitein geweest. De laatste 20 jaar zat ik op mijn werk tussen HTS-ers en ingenieurs. Die hadden veel meer geleerd, maar weinig praktijkervaring. Maar als je over en weer bij elkaars kennis kan, dan is er niets aan de hand. En zo gaat het op het Forum ook. Er is een hoop kennis aanwezig en ook de wil om die te delen. Nog een paar opmerkingen aan de hand van je vragen.
hoe heb je in godsnaam de stuwkracht kunnen meten
Brutus doet dat met een veerunster, hier heb ik dat met een elektronische bagageweegschaal gedaan. Uiteindelijk moet je wel een beetje met de tijd mee. Je meet dan wel trekkracht en in vaktermen heet dat bollardpull.
hoe heb je bepaald welk type schroef en diameter je kon gebruiken
De diameter van de schroef is afhankelijk van de diameter van de straalbuis. Om de schroefas centraal in de straalbuis te krijgen maak je een schijfje van triplex dat in de straalbuis past en zet daar het eind van de as in. Heb wel erg in de positie (in de lengte) van de askoker. In wezen bepaalt die waar de schroef komt te zitten. Tussen schroef en straalbuis 1 a 2 mm ruimte houden.
heb je deze aanpassing in de bestaande straalbuis gedaan of ook deze vervangen zo ja waar let je dan op
Bij mijn Smit Nederland (Finland) waren twee straalbuizen van 62 mm inwendig. Of die er van origine bij zaten weet ik niet. Heb de bouwdoos 2e hands gekocht. Aan de buizen niets veranderd. Uiteindelijk zitten er 60 mm uit de link in de buizen. Heb er wel erg in dat deze schroeven gebruik maken van een dogdrive. Bij mij kwamen de schroeven daardoor teveel naar achteren. Opgelost door er M5 helicoils in te zetten. Hoop dat het zo wat duidelijker is. In het verlichtingsdraadje staan ook plaatjes met de te voeren verlichting.
Kun je die niet vinden stuur me dan even per PB je email-adres. Gr. Klaas.
Klaas weer bedankt
 
Het zijn niet alleen Friezen, maar ook Groningers die daarvan last hebben Bert. Maar wat heet last? Voel me er tamelijk wel bij. Gr. Klaas.
 
Soms heb ik wel eens het gevoel dat ik helemaal niet IN de box kan denken... :D :D :D
Nee nee @brutus en @k-k:
Jullie box is gewoon te klein voor jullie gigantische breinen...:worship:

En @Martin Born : m.b.t. tot die illustraties van scheepsverlichting: ik denk dat ergens in het verleden de plaatjes bij een software-aanpassing en/of hack verdwenen zijn. Ik heb ook zitten zoeken; kwam wel nog dit tegen:
Wellicht niet helemaal actueel meer, maar de grote lijnen blijven redelijk hetzelfde.
 
Bij jou valt het ook wel mee Roel. En laat ik me nu nog kunnen herinneren waar ik iets in dat verlichtingsdraadje heb geplaatst. Lange termijn geheugen nog redelijk intact. Was in 2019 en staat op pagina 5. En laat ik nu de link die jij aangeeft ook per mail naar Martin te hebben gestuurd. Wat dat betreft zitten we aardig op hetzelfde spoor. Maar wat wil je met een ex YK616 chauffeur met een Caterpillar D4 achterop in de bak. Levensgevaarlijke combinatie om mee te rijden! Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
"The older we get, the better we were..." :beer:

Tja, de 616...
Altijd een goed gevoel als ik die motor hoorde. Komt van mijn tijd in Libanon vandaan.
Eén keer in de zoveel tijd kwam de 'Klepkar' langs onze pelotonspost.
De rijdende WZZ-winkel.
Je raadt het al: een enigszins gemodificeerde YA616 met allerlei 'meuk' aan boord die het leven iets veraangenaamde.
 
Goedemorgen nu weer even een praktische vraag,
zoals jullie misschien weten uit eerdere post van mij is het sleepdek van mijn HH er uit gehaald , nu ga ik deze weer plaatsen maar bedenk ineens dat ik misschien de bestaande dekluiken niet verwijderbaar hoeft te maken. het sleepdek komt dan met kneveltjes waardoor ik een grote doorgang hebt.
zijn hier adviezen of ideeën over.

even een foto van het dekframe.
dekframe.jpeg

een warme groet Martin
 
Ik maak het en beetje zoals het uitkomt, maar onderstaande beschrijving vind ik het makkelijkst.
als je 1 van de kleine dek luiken kan openen om de batterij te vervangen , controleren op water, op en af zetten van het schip,.....
Dan kan je het dek laten liggen en is het enkel om groot onderhoud uit te voeren.

Is dus een beetje persoonlijk en afhankelijk van wat je zelf gemakkelijk vind. of hoe moeilijk het is om het ganse dek te openen bij elke vaarbeurt.
 
het sleepdek komt dan met kneveltjes waardoor ik een grote doorgang hebt.
zijn hier adviezen of ideeën over.
Nou... Je moet natuurlijk wel rekening houden met het door jou beoogde gebruik.
Als je (bijvoorbeeld) in ieder geval in staat wilt zijn om ooit met die boot te gaan slepen, is het verstandig om dat dek goed vast te zetten, want dan komen er (soms forse) krachten op te staan, die onder omstandigheden de trekkracht van de boot te boven kunnen gaan.

Maar ook een eventuele structurele sterkte zou beïnvloed kunnen worden, hoe groter de dekopening, des te "beweeglijker" (qua vervorming) wordt het achterschip. Met een houten romp zelden een probleem, maar met een wat minder dikke ABS romp wel iets om rekening mee te houden.

Dergelijke dingen zijn altijd afwegingen.
 
Mijn Smit Finland heeft een (eigenlijk te) groot uitneembaar dek. Om te voorkomen dat bij het slepen het dek omhoog komt heb ik aan de voorkant een paar "tanden" gemaakt, die onder het vaste dek schuiven. De zijkanten met twee en de achterkant met één werveltje (zie link) gezekerd. De achterste zie je tussen beting en sleepboog. Gr. Klaas.

20220706_235043.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ga nu eerst maar bij mijzelf te rade of ik deze grote doorgang wel nodig hebt. Ik denk dat het dek gewoon met m2 boutjes wordt vastgezet en als er op termijn behoefte is aan de doorgang kan ik ze ook weer losmaken. Dus dan houden we de originele luiken.
Gr. Martin
 
Martin, Raad je aan om de uitneembare dekdelen met minimaal 4 boutjes te zekeren. Waarom? Op die manier is het mogelijk om de delen in de hoeken op hun plaats te houden en het voorkomt eventueel krom trekken. Als er geen kracht op komt gaat het ook met magneetjes. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Martin, Raad je aan om de uitneembare dekdelen met minimaal 4 boutjes te zekeren. Waarom? Op die manier is het mogelijk om de delen in de hoeken op hun plaats te houden en het voorkomt eventueel krom trekken. Als er geen kracht op komt gaat het ook met magneetjes. Gr. Klaas.
Klaas ik dacht zelfs aan om de 5 á 6 cm een boutje of is dat te veel van het goede?
gr. Martin
 
Back
Top