Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Hoi,

Een vraagje over de Baja 5b..

Waarom heeft die alleen achterwiel aandrijving? Was / is het niet verstandiger geweest dat die 4W aandrijving had? Op zich is de baja wel een mooie auto.

groeten
Roel
 
Tsja, waarom heeft een koe geen vleugels :mrgreen:

Zonder gekheid, De Baja doet het erg goed, ook met tweewiel drive. Ik weet niet of er inmiddels al een ombouwset is voor vierwiel drive, volgens mij niet.

De oorzaak is de prijs, de constructie en de vele extra onderdelen maken de auto nog duurder waardoor de verkoop lang niet zo goed zou zijn.
 
volgens mij heeft het er ook mee te maken dat de ontwerpers van hpi een "kopie" wilden maken van een dune buggy en dat is in dit geval een, rear wheel drive ;)
 
Tsja, waarom heeft een koe geen vleugels :mrgreen:
Omdat krokodillen niet van aarbeien houden. :? ;)

Er zijn ook genoeg 1:10 elektro en nitro wagens met 2WD. En ook niet alle full scale auto's hebben 4WD. Net wat Burp zegt, het is constructief eenvoudiger (en dus kosten besparend) om een 2WD te maken. Qua besturen is het even anders omdat je "de kont" om kan gooien om echt snel te sturen en ook driften is een leuke bezigheid bij hoge snelheden. 4WD is in hobbelig terrein wat stabieler op het rechte stuk door de centrifugaalkracht van de voorwielen en het sturen met weinig grip gaat wat makkelijker (je trekt de auto dan de bocht in met de voorwielen).
 
Hoi,

Een vraagje over de Baja 5b..

Waarom heeft die alleen achterwiel aandrijving? Was / is het niet verstandiger geweest dat die 4W aandrijving had? Op zich is de baja wel een mooie auto.

groeten
Roel

De Baja heeft geen 4wd omdat dat bijna niet voor elkaar te krijgen is aangezien de electronica zit op de plaats waar de aandrijfas/riem dan zou moeten komen.

Ruimte om daarmee te schuiven is er ook niet door het smalle chassis.

Als je 4wd bigscale wil kom je uit bij de Carson :? een op en uitgerekte 1/8 buggy waar ik toch de nodige vraagtekens bij heb ... Of de MCD auto's die al een aantal jaar 4wd bigscale's hebben rondrijden.

Ik ben zelf op het moment aan het kijken hoe ik voor een beetje normale prijs aan een MCD kan komen.
 
Fritsie heeft honger..................

Hey kale knikker liever een fg mt dan een virtueele baja ;)

@ HEY Fritsie dit staat eral een week,had je niet zo'n honger man (lekker Happen!!),

Maaru ik zal de volgende keer cake meenemen (voor de honger!!!),latersssssssssss.
 
Mannen, ik heb net een Baja SS gekocht en na ruim 30 uur??? is deze af. Ik dacht met mijn savage ervaring snel te kunnen bouwen maar dat viel tegen..
Wat ik mij even afvroeg in het volgende;

In het boekje staat dat je één tankje rustig en gevarieerd moet rijden en dat hij dan is ingereden terwijl ze in de winkel zeiden dat het 5 liter duurt. Wat is wijsheid? het is het 26cc motortje met de herrie uitlaat erop.

Voor mijn savages heb ik verder een bak reserve onderdelen maar wat sneuvelt er het meest bij Baja's?

Alvast bedankt!
 
gefeliciteerd met je aankoop :thumbsup:

30 uur bouwen :shock: ben je niet zo handig ? ;) :lol: geintje! , wat voor lol zou je er van gehad hebben als je hem in een uurtje of vier in elkaar gezet zou hebben ;)

als je gewoon een tankje of twee/ drie rustig aan doet is het goed hoor , de winkelier bedoelde miss. dat ie na 5 ltr. helemaal "los" is !

de rest hangt een beetje van je rijstijl en de ondergrond af , als je er net zo mee omgaat als met een savage qua jumps zal er eerder iets buigen of breken dan wanner je er mee over een glad gestreken en geschoren voetbal veld ! ;) :rolleyes:
 
Ik vind 30 uur voor een eerste keer niet verkeerd. :thumbsup: Ik heb dan een Baja RtR (eerste serie, dus ik heb hem al een tijdje ;)) en de eerste keer dat ik hem helemaal uit elkaar haalde voor een grote revisie en weer helemaal in elkaar zette, was ik ook zeker 16 uur bezig. Ondertussen 3 Baja's verder en diverse keren alles uit elkaar en in elkaar zetten is het een kwestie van een paar uurtjes om hem helemaal uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. En dan zonder het boekje. Da's ervaring en dat komt vanzelf. :yes:

Dat van die 5 liter is wel waar voor nitro's maar niet voor bigscales. Het eerste tankje kun je normaal rijden als je maar niet lange stukken vol gas blijft rijden, dan heb je kans dat het motortje te warm wordt en je een warmloper krijgt (zuiger klem in cilinder). Maar dat moet je nooit doen want die kans blijft bestaan (is geen tekortkoming maar nu eenmaal een feit voor zuigermotoren).

Na een paar tankjes kun je je carburateur wat bijstellen zodat de motor beter opppakt bij het optrekken en het maximale eruit gehaald wordt bij vol gas. Zet de afstelling niet te krap voor de HSN (hogesnelheidsnaald), dan heb je eerder kans op een warmloper. Ik zet hem altijd op het maximaal presterende en dan 1/8 slag terug (maar ik heb een 813 carburateur die iets anders werkt bij het gasgeven).

Wat het meeste stuk gaat? Kogellagers van de wielen en het koppelingshuis (twee in de houder), productnummer B089 en de stofhoezen van de aandrijfassen, productnummer 86479. Aanrader is ook twee ringetjes productnummer Z897 tussen de pinion gear en het kogellager van de koppelingshuishouder te plaatsen. Als de speling namelijk weg is, zal het boutje niet meer breken (veel gehoorde klacht). Als je een paar tankjes gereden hebt, even alle boutjes nalopen of ze nog goed vastzitten, dat kan je een hoop ellende besparen. Voor het behoudt van je motor is het verstandig om een extra stofhoes om je luchtfilter en trekstarter te plaatsen (bijv. Outerwears). En in het geval je koppeling snel versleten is (hangt van je rijstijl en het soort ondergrond af), kun je het beste een race-koppeling met Teflon schoenen nemen, bijvoorbeeld de Elcon. Die heb ik er nu ruim een jaar in zitten en is zo'n anderhalve millimeter versleten terwijl ik in een dag een normale koppeling op weet te roken. 8O ;)

Mocht er iets tsuk gaan, overweeg dan om hiervan twee setjes te nemen voor als het een volgende keer stuk gaat. ;) Zo ben je ongetwijfeld ook aan je bak met onderdelen voor de Savage gekomen. Dit is voor mij een heel herkenbare situatie. :rolling:
 
Dank voor jullie reacties! ik heb inderdaad al Outwear filters erop gezet voor de trekstarter en het luchtfilter. Het luchtfilter was trouwens enorm tobben zeg! de ruimte tussen filter en tank is natuurlijk erg klein dus het filter moest er af. Het terugzetten met het outwear filetr erbij ging niet met liefde maar het zit.

Ik neem aan dat ik nu niet meer elke keer het filter moet verwijderen omdat ik alsnog mijn hpi filter van olie moet voorzien? als dat wél moet, dan ben ik niet blij. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat het two stage hpi filter nog gewoon moest blijven zitten?

Ik zag ergens nog in een post dat de koppeling gereinigd moet worden als je in zand gereden hebt. Deze is toch helemaal afgeschermd met een kuststof huis er omheen?

Ik ben verder erg tevreden over het spuitwerk (twee kleuren) en hoe de wagen er in totaal uitziet. Ik wilde wat fototjes plaatsen maar ik had nog geen rechten. Ik zal dit even bij de webmaster posten.
 
Even voor sleurhutje,

Je hebt gezegd: "Maar dat moet je nooit doen want die kans blijft bestaan (is geen tekortkoming maar nu eenmaal een feit voor zuigermotoren)." hiermee bedoel je et inrijden toch? hiernaa kun je toch wel even voluit gaan en hem wat langer open houden?

De koppeling is trouwens een 8000 toeren versie die wat later ingrijpt. Ik neem aan dat ze dan ook wat hardere / slijtvastere materialen gebruikt hebben?

Hoe warm mag de motor trouwens worden? ik heb een Venom Smart Temp over van mijn Savage en hier kan ik een maximale temperatur instellen; werkt goed!

Alvast bedankt voor je antwoord!
 
Even voor sleurhutje,

Je hebt gezegd: "Maar dat moet je nooit doen want die kans blijft bestaan (is geen tekortkoming maar nu eenmaal een feit voor zuigermotoren)." hiermee bedoel je et inrijden toch? hiernaa kun je toch wel even voluit gaan en hem wat langer open houden?

De koppeling is trouwens een 8000 toeren versie die wat later ingrijpt. Ik neem aan dat ze dan ook wat hardere / slijtvastere materialen gebruikt hebben?

Hoe warm mag de motor trouwens worden? ik heb een Venom Smart Temp over van mijn Savage en hier kan ik een maximale temperatur instellen; werkt goed!

Alvast bedankt voor je antwoord!
Je eerste tankje zal je ongetwijfeld met de standaard instelling van de carburateur rijden. Dan gaat-ie niet zo snel en staat behoorlijk rijk afgesteld. Dus echt het maximale haal je er dan niet uit. Als je je carburateur af gaat stellen, is er een moment waarop je echt het maximale eruit kunt halen. Als je de motor nog ietsje (1/16 slag) armer zet, merk je dat wanneer je gas geeft er juist geen fut meer is. Draai vanaf dat punt 1/8 slag terug en je zit helemaal goed. Je motortje gaat dan best lang mee, mijn eerste 23cc CY heb ik ruim 30 liter mee gedaan en ik heb hem nog steeds als reservemotor.

Als je motorvermogen dermate groot is dat je ongeacht het soort ondergrond constant met maximaal toerental kunt rijden, dan wordt je motor te heet door wrijving. Dat gebeurt ook als je al 10 liter gereden hebt en is nu eenmaal een eigenschap van zuigermotoren (of had ik dat al gezegd ;)). Wil je minder schade oplopen in dit soort gevallen, dan zul je ook je motorblok moeten gaan tunen. Hiervoor kun je je motorblok wegbrengen of een kant-en-klaar getunede motor kopen.

De 8000rpm koppeling is dezelfde koppeling als de standaard 6000rpm koppeling alleen de twee veren zijn wat stugger. Maar probeer het eerst gewoon en rij je koppeling op. Als je een nieuwe wilt, neem dan geen HPI maar Google even op GT241. Dit is de CY-versie van dezelfde koppeling maar kost de helft. :cool:

Temperatuur is minder belangrijk bij een bigscale. Ten eerste omdat je een geforceerde koeling hebt (lucht wordt langs de koelribben van de cilinderkop geblazen) en omdat je minder explosieve brandstof rijdt bij een lager toerental. Voor zover ik weet zijn er geen bigscale rijders die telkens hun motortemperatuur meten.
 
Back
Top