Hoi Hezik,
Je zit er blijkbaar bovenop

!
Ik heb zojuist (overigens zonder dat ik van je laatste respons wist)
Hobby In gebeld, om het nou eens definitief te vragen. Zij leveren tenslotte de olie die door mijn brandstof gaat....
Ze hebben daar voor mij op het vat gekeken, en bevestigd, dat Carbulin 100% synthetisch is,
zonder wonderolie. Deze olie is volgens hun zeer hittebestendig, in tegenstelling tot Klotz die dat minder zou zijn. Hun info, niet de mijne. Dus als brandstof met Carbulin tevens wonderolie bevat, is dat er door een producent doorheen gegooid, de Carbulin zelf bevat het niet.
Tevens konden ze daar bevestigen, dat onder omstandigheden, toevoegen van wonderolie inderdaad kan leiden tot verstopte uitlaten, als bijvoorbeeld de uitlaat heel erg heet word (in een heli ligt de uitlaat over het algemeen met relatief weinig luchtstroming er omheen langs de staartbuis, dan wel volledig in een romp weggemoffeld)
Verder heb ik de info van Vario nog eens goed gelezen (die ik toch als een authoriteit op heligebied beschouw) en ook die verkopen expliciet brandstof, waar
geen ricinusolie in zit, met als reden het voorkomen van afzettingen in de uitlaat. Ook zij raden aan, als je niet hun brandstof koopt, dan toch minstens brandstof te gebruiken
zonder ricinus olie.
Dat is de info die ik tot nog toe heb kunnen vinden.
Of en hoeveel wonderolie Hobby in in haar brandstof mengt, is voor mij niet van belang, en heb ik ook niet gevraagd. Mijn brandstof word niet door hun gemengd, de losse bestanddelen komen daar alleen vandaan.
Een ieder die zonder problemen vliegt/vaart/rijd met die paar procenten wonderolie, moet dat lekker blijven doen. Een probleem moet je pas oplossen als het zich voordoet. Bij mij was het probleem er, en ik heb het opgelost.
Groet, en dank voor de leerzame discussie!
Bert