4takt brandstof in 2takt motor

Ik heb ook motoren van 8 jaar, die nog als nieuw draaien.

Johan

Dat herken ik en heb je aan jezelf te danken.
Niet arm laten draaien en even stationair laten draaien voor je hem uitzet.

Een motor die tijdens, of vlak na volle belasting plots wordt uitgezet, heeft geheid dezelfde dag roest op z`n achterlager.

Welke syntheet gebruik je?

Tot voor kort gebruikte ik de brandstof die speciaal voor Flycam door Fa. Jonker bemaakt werd. Welke syntheet daar in zat weet ik niet, maar de brandstof werd op expliciet verzoek van Machiel Verhagen ZONDER wonderolie gemengd.

Tegenwoordig laat ik het (vanwege dat de "Flycam"brandstof niet meer geleverd word) zelf mengen, en draai ik met Carbulin Speed. Heb ik nog niet al te veel van verstookt, maar het lijkt prima te draaien.

Moet je zelf eens nalezen wat je schrijft.....dat is toch een tegenstrijdigheid....
Unquote

Valt wel mee, en hangt af van de definitie van tempratuurbestendigheid die je hanteert.
Voor mij is en stof die chemisch verandert onder hoge(re) temperatuur minder temperatuurbestendig dan een stof die dat niet doet, ongeacht de smeereigenschappen van die reactieproducten.
En zoals ik al zei, als Wonderolie op hoge temperaturen heel goed smeert, maar door vervuiling in de uitlaat krijg ik toch temperaturen waarbij de zuiger gaat vreten, heb ik liever een syntheet die dat probleem niet veroorzaakt. Wat heb ik aan een olie die bij 400 graden nog smeert, als een aluminium zuiger bij die temperatuur allang zijn structurele sterkte verliest, terwijl het juist die olie is die uiteindelijk die hoge temperaturen veroorzaakt? Dan heb ik liever een olie die tot pak 'm beet 200 graden acceptabel smeert (en daaronder gewoon goed), maar het probleem van die hoge temperaturen in zijn geheel voorkomt.
Kwestie van lange termijn denken, die ik nu eenmaal gewend ben vanuit mijn werk, en die in de alledaagse techniek vrij gebruikelijk is.
Er zijn smeerolieen in de grote motorenbouw, waarbij door toevoeging van krijt (toch geen smering bevorderend goedje, zit ook in JIF) de chemische omstandigheden zodanig veranderen (neutraliseren van zure verbrandingsproducten) dat de olie ondanks (marginaal) verminderde smeereigenschappen, beter zijn werk kan doen en de levensduur en storingsvrij draaien van de afzonderlijke componenten toenemen. Dus: het draait niet uitsluitend om smeereigenschappen, maar ook om chemische eigenschappen. Het dichtkolen van een uitlaat valt hier naar mijn mening ook onder.

Groet, Bert

PS: ik heb niet de bedoeling mensen tegen te spreken of zo, maar het is altijd goed de verschillende meningen en feiten van een ander te lezen. Ik lees die van jullie ook graag, en steek er meestal veel van op.
Het verhaal over de eigenschappen van Wonderolie bij hoge temperaturen was best interessant.

Nu alle kaarten op tafel liggen, en dit verhaal zo'n beetje in een eindfase komt, is eigenlijk duidelijk aan het worden dat wonderolie zijn glorietijd wel gehad heeft, en hooguit als additief nog mag proberen de laatste eindjes aan elkaar te knopen.

Veel belangrijker, ook duidelijk is dat als men weet waar men mee bezig is, zoals gewoonlijk, er een een hele hoop kan.
Personen die het afstellen van de motor niet goed in de vingers hebben, komen vroeg of laat toch met levensduur problemen te zitten, welke olie ze ook gebruiken.

Verder was dit een verhaal over de percentages olie, en ik stel voor dat we naar die discussie terugkeren.
Of in dat lagere olie aandeel nog een beetje wonderolie zit lijkt van ondergeschikt belang.
Het is veel belangrijker te weten dat de motor op een goede temperatuur draait, en daar schort het veel vaker aan als de exacte smeereigenschappen van de op dat moment gebruikte olie.

Zonder meer, Robke. Wonderolie als primair smeermiddel zou ik ook niet willen gebruiken, dat ben ik met iedereen eens hoor. Het gaat mij om de nuance; het is niet zo dat wonderolie troep is, integendeel, het heeft unieke eigenschappen die ook nu nog prima bruikbaar zijn en gebruikt worden. Als enige olie heeft het ook nadelige eigenschappen, wat een hele goede reden is om het niet meer te gebruiken. Maar als additief is en blijft het een goede olie en zit het in bijna elke modelbouwbrandstof.

Dat kan komen omdat sommige olieen niet goed mengen, en dan schiften. Soms zijn rare chemische fratsen nodig om dingen te laten mengen.
Wederom wordt e.e.a. in het stuk boven beschreven.

Aerosave is ook de olie die bij onze club flink terrein aan het winnen is.
Vooral de F3A mensen gebruiken deze zonder uitzondering.
Zelf ben ik sinds kort ook overgestapt en gebruik een 15% olie en 5% nitro mengsel naar volle tevredenheid in zowel 4t als 2t motoren.
Nu ik de website nalees, zie ik ook dat Aerosave juist speciaal voor 4t is gemaakt, geweldig!

Laatst bewerkt:
Hezik, thanx voor die informatie! Die olie komt er niet meer in, gelukkig heb ik er niet al te veel van staan. Wist ik niet, meende dat Carbulin en volledige syntheet was.

Zal dan wel Aerosynth of zo moeten gaan worden.
Iemand suggesties?

Groet, Bert

Aerosynth is goed maar duur spul. Niets mis met Carbulin hoor, kun je gewoon gebruiken.. je idee dat een motor sterk vervuilt door die toevoeging, klopt gewoon niet.

Hoi Hezik,

Ik weet dat Carbulin op zich goed spul is, maar zoals ik al zei, ik heb met wonderolie toevoeging gewoon slechte ervaringen. Niet door vervuiling van de motor zelf, maar door dichtslaan van de uitlaat en dientengevolge oververhitting van de zuiger.
Maar wat ik een beetje vreemd vind: ik kan tot nog toe nergens vinden dat aan het product Carbulin, Ricinusolie toegevoegd zou zijn, en ik kan mij ook nog wel herinneren, dat met de introductie van het spul, een jaar of 20, 25 geleden, het aangeprezen werd als een volledig synthetisch smeermiddel waarbij de vervuiling door wonderolie verleden tijd zou zijn. Ook de handelaar bij wie ik het haal beweert bij hoog en bij laag dat er in Carbulin geen wonderolie zit (wat ook geen 100% garantie is natuurlijk)

Dus: klopt jouw info, en zo ja, waar heb je het vandaan?

Niet verkeerd begrijpen, ik wil je best geloven, maar ik heb nu tegenstrijdige informatie.

Groet, Bert

Edit: Ik heb eens driftig zitten "Googelen", en ik vind uitsluitend verwijzingen (met name op duitse forums van automodelbouwers), naar brandstofleveranciers die naar verluid zelf naast Carbulin ook 2 of 3 % Ricinus bijmengen (o.a. Tornado zou dit doen, en laat dit nou net het merk zijn waarmee ik de problemen gehad heb).

Conclusie: Carbulin zelf als product, is voor zover ik kan nagaan niet gemengd met Ricinusolie, maar een zuivere syntheet. Het bijmengen met Ricinus gebeurt pas bij het blenden van brandstoffen door de diverse leveranciers.

Dit komt niet alleen overeen met mijn eigen ervaringen met wonderolie als bijmenging, het is ook de uitkomst van jarenlang testen van diverse brandstofsamenstellingen door de firma Jonker in samenwerking met Machiel Verhagen van de firma Flycam.

Laatst bewerkt:
Geen harde bewijzen, als ik google op 'carbulin' en 'castor oil' (wonderolie) vind ik uitsluitend verwijzingen waarin er verteld wordt dat er in carbulin wonderolie zit.

Heel erg relevant is het ook niet, ik vermoed dat je wonderolie-antipathie gestoeld is op een verkeerd idee. Het is gewoon niet waar dat de toevoeging van wonderolie perse de problemen oplevert die je vermeld.

Het merendeel van de Nederlandse modelbouw vliegt/rijdt/vaart op brandstof waar wonderolie aan is toegevoegd en ondervind niet de vermeldde problemen. Ik ben daar zelf eentje van, maar ik ken, afgezien van Hans Meij, niemand die vliegt met een brandstof waar geen aandeel wonderolie inzit. Eveneens ken ik niemand die genoemde problemen heeft.

Flycam verkoopt momenteel coolpower. Een prima brandstof. Oude versies van Tornado heb ik wel meer klachten over gehoord. Ik denk dat dat los staat van wonderolie, maar meer met de toenmalige samenstelling van die brandstof te maken heeft.

Het staat je natuurlijk vrij om perse brandstof zonder wonderolie te willen, maar als je op fora gaat posten dat de toevoeging van een klein percentage wonderolie de door jou beschreven problemen gaat opleveren, ga ik dat tegenspreken, omdat het domweg niet waar is en dit dagelijks aangetoond wordt door vele modelbouwers.

Hoi Hezik,

Wat ik weet is dit:

Flycam heeft een forse tijd brandstof getest voor Jonker. Resultaat van die testen was dat de 2% Wonderolie die Jonker standaard in al haar brandstof bijmengde problemen oplevert. Machiel heeft daarna een aantal jaar brandstof verkocht, die door Jonker speciaal voor Flycam gemengd werd, zonder wonderolie. Door Logistieke oorzaken (te kleine hoeveelheden per productierun) wilde Jonker deze brandstof niet meer voor Flycam aanmaken. Helaas, want ik vond het prima spul.
MAAR: de 5 % helimix van Jonker bevat tegenwoordig vanwege die testresultaten geen wonderolie meer! (tenminste, dat heb ik me laten vertellen.) Of Jonker in Al haar brandstoffen met toevoegen van 2 % wonderolie gestopt is, weet ik niet.

Aangezien Jonker toch al jaren een reputatie hoog te houden heeft, kan ik mij niet voorstellen dat de problemen veroorzaakt zouden worden door het gebruik van minderwaardige kwaliteit Ricinus olie of andere bestanddelen. Da's niet goed voor de handel.

Nogmaals, in de met name duitse fora vind ik tot nog toe alleen vragen in de trant van: "Moet ik nu brandstof nemen met alleen carbulin of carbulin plus 3% ricinus?", en verder opmerkingen als dat Carbulin een van de weinige syntheten is die zich rechtsstreeks met Ricinus mengt, en je dus ricinus toe kan voegen. Zoals ik dat lees, een verwijzing dat Carbulin op zich geen ricinus bevat. Nogmaals, het is een aanwijzing, geen zekerheid.

Echter dat een klein aandeel Ricinus deze klachten wél veroorzaakt, is voor mij een feit, omdat zowel de brandstof waar ik het probleem mee had (Tornado 5 % heli mix, door mij gebruikt tot plm 2003) als de brandstof waar ik de problemen niet mee had, van uitsluitend dezelfde leverancier, Jonker, afkomstig waren. Het enige verschil tussen de twee brandstoffen was dat de 2 % wonderolie ontbraken en vervangen waren door een gelijke hoeveelheid synthethische olie. Dat zijn mijn ervaringen, en daar kan ik weinig aan veranderen.
Ik kan mij namelijk slecht voorstellen dat Jonker voor de brandstof die zij op verzoek aanmaken, opeens betere kwaliteit grondstoffen gebruiken als voor de "standaard" brandstoffen, zeker gezien het feit dat die speciaal aangemaakte brandstof nog eens goedkoper was ook.

Ik heb geen antipathie tegen welk smeermiddel dan ook, maar als het ongeschikt is voor de toepassing waar ik het wil gebruiken, gebruik ik het niet, en zal ik dat feit ook niet voor me houden. Als een ander zonder problemen met een toevoeging van Wonderolie draait, goed mogelijk, maar dan zal er toch een verschil in de bedrijfstoestand van zijn of haar motoren moeten zijn t.o.v. de mijne...
Hoe het ook zij, toen ik destijds last van verstopte uitlaten kreeg, was het advies van Machiel Verhagen: brandstof kiezen zonder wonderolie.
Ik heb dat aangenomen, omdat de familie Verhagen toch al heel wat langer en intensiever met heli's bezig is als ondergetekende.

Groet, Bert

Die zelfde Machiel Verhagen verkoopt tegenwoordig brandstof waar een aandeel wonderolie inzit. Ik geloof best dat in de 'Jonker samenstelling' wonderolie voor problemen zorgde. Eveneens geloof ik dat je problemen had met de Tornado brandstoffen.

Mogelijk dat de hedendaagse wonderolie-varianten het probleem opgelost hebben. Bijvoorbeeld coolpower vermeld op hun site heel specifiek dat ze een unieke soort wonderolie gebruiken (cleancastor). Dat zal ongetwijfeld ook een deel marketing zijn, feit is echter wel dat de beschreven problemen bij de hedendaagse brandstoffen zich niet voordoen.

De mix welke Quartel verkoopt: 2% wonderolie. Hobbyin brandstof met Klotz: 2% wonderolie. Coolpower/Wildcat/etc: 2% wonderolie. Ik denk dat dat voldoende bewijst.

Hoe dan ook, kennelijk ga ik je daarvan niet overtuigen, dus hou ik op met dat te proberen.. we denken er duidelijk anders over :)

Hoi Hezik,

Je zit er blijkbaar bovenop:)!

Ik heb zojuist (overigens zonder dat ik van je laatste respons wist)
Hobby In gebeld, om het nou eens definitief te vragen. Zij leveren tenslotte de olie die door mijn brandstof gaat....

Ze hebben daar voor mij op het vat gekeken, en bevestigd, dat Carbulin 100% synthetisch is, zonder wonderolie. Deze olie is volgens hun zeer hittebestendig, in tegenstelling tot Klotz die dat minder zou zijn. Hun info, niet de mijne. Dus als brandstof met Carbulin tevens wonderolie bevat, is dat er door een producent doorheen gegooid, de Carbulin zelf bevat het niet.
Tevens konden ze daar bevestigen, dat onder omstandigheden, toevoegen van wonderolie inderdaad kan leiden tot verstopte uitlaten, als bijvoorbeeld de uitlaat heel erg heet word (in een heli ligt de uitlaat over het algemeen met relatief weinig luchtstroming er omheen langs de staartbuis, dan wel volledig in een romp weggemoffeld)

Verder heb ik de info van Vario nog eens goed gelezen (die ik toch als een authoriteit op heligebied beschouw) en ook die verkopen expliciet brandstof, waar geen ricinusolie in zit, met als reden het voorkomen van afzettingen in de uitlaat. Ook zij raden aan, als je niet hun brandstof koopt, dan toch minstens brandstof te gebruiken zonder ricinus olie.
Dat is de info die ik tot nog toe heb kunnen vinden.

Of en hoeveel wonderolie Hobby in in haar brandstof mengt, is voor mij niet van belang, en heb ik ook niet gevraagd. Mijn brandstof word niet door hun gemengd, de losse bestanddelen komen daar alleen vandaan.

Een ieder die zonder problemen vliegt/vaart/rijd met die paar procenten wonderolie, moet dat lekker blijven doen. Een probleem moet je pas oplossen als het zich voordoet. Bij mij was het probleem er, en ik heb het opgelost.

Groet, en dank voor de leerzame discussie!

Bert

Ik gebruik alleen nog een percentage wonderolie tijdens het inlopen van de motor.
Als locaal de temperaturen door wrijving ongelijkmatig en hoger oplopen.

Heb net nog even bij Fuchs op de site gekeken, die raden Aerosave af tijdens de eerste twee uren inlopen, het duurt anders gewoon te lang.

Hoi Robke,

Da's info die ik ook ken en kan bevestigen, al laat ik de motoren gewoon inlopen met de brandstof die ik daarna ook gebruik, dus zonder wonderolie. Maar dat is meer de luiheid van niet apart een paar liter brandstof te willen halen, er zit nou eenmaal geen modelbouwzaak in mijn direkte omgeving.

Wat een beetje tegenstrijdig is, en ik daardoor niet begrijp maar ook niet kan ontkennen: Inlopen is een "gecontroleerd slijtageproces". Zonder wonderolie duurt inlopen langer, dus blijkbaar is de slijtage dan minder, of op zijn minst "anders". Da's toch vreemd als je bedenkt dat Wonderolie volgens alle onderzoeken beter smeert, en met name daar waar door de wrijving de temperaturen oplopen. Het zou interessant zijn, als iemand daar nu eens een goede verklaring voor weet.

Nogmaals, ik ontken het verschijnsel niet, maar ik blijf het tegenstrijdig vinden.
Overigens, ik merk afgezien van het wat langere inlopen verder geen nadelige effecten van inlopen met een volsyntheet. Gewoon met een wat vettere instelling een of twee tankjes hooveren met korte tussenpozen, daarna een of twee tankjes gewoon rustig vliegen (blijft de motor koeler van dan van hooveren) met de vettere instelling, en vanaf daar nog enige tijd met een normale afstelling niet al te wild doen. Je merkt vanzelf wanneer de motor los komt, doordat je na verloop van tijd de naald weer een of twee tandjes verder dicht moet zetten.

Groet, Bert

De syntheten van tegenwoordig zijn niet meer te vergelijken met die van 20-30 jaar geleden. Het grote verschil zit hem, zoals ze bij Fuchs al schrijven in de additieven.
Daarin zit het geheim van de smit, niet in de basisformule.

Inlopen is niet alleen een gecontroleerd slijtage process, maar ook het vullen van de brosheid van het staal (o.a. zuigerveer) met koolstof. Het zou daarom wel eens kunnen zijn dat er bij gebruik van sytheten tijdens die periode gewoon te weinig vrije koolstof beschikbaar is in de verbrandingsruimte.
Ik kan mij voorstellen dat bij smeermiddelen die wat lager op de rangorde staan, dit wel het geval is. Dat klopt dan weer met de koolstofafzetting in je uitlaat.

Ik merk overigens dat bij mijn Magnum 91ABC dat het verdere inlopen tijdens het vliegen uiterst langzaam verder gaat. Eerst heb ik die motor op een bok in laten lopen in korte bursts (vanwege ABC) met 10% MA10 en 10% wonderolie.
Daarna verder op de kist met Aerosave. Ik hoor aan de motor dat de bus nog steeds niet helemaal klaar is, maar de geluiden gaan wel steeds beter klinken, en het vermogen is prima.

Laatst bewerkt:
Robke,

Da's inderdaad een interessante benadering, met name dat van die vrije koolstof. Zo had ik er nog niet over gedacht. Echter een ABC heeft geen zuigerveer, en bij mijn weten hoeven zowel bij Chroom als bij Aluminium geen brosheid opgevuld te worden met koolstof.

De laatste 7 jaar vlieg ik in heli's met een gloeiplugger uitsluitend ABC's. Heb een stuk of vijf Rossi's in laten lopen in die periode. Het is me nog nooit opgevallen dat ik aan het motorgeluid kon horen of de bus al dan niet nog aan het inlopen was. Wat hoor je dan precies?

Inlopen doe ik met het vetste mengsel waarmee de motor nog net NIET viertakt. Meestal merk ik alleen dat de motor "schijnbaar uit zichzelf steeds vetter gaat lopen", ofwel dat na verloop van tijd de motor terug valt in een viertaktloop. Een paar tandjes armer, en verder met de geit. Net zolang tot de motor goed door blijft lopen. Meestal is na ongeveer 5 uur een verdere afmagering van het mengsel niet meer nodig. Maar dan is de heli al zeker een uur of drie ongelimiteerd in gebruik. Een echte vermogenstoename merk ik dan niet meer, wel een geleidelijke afname van temperatuur, maar dat is altijd wat lastig te zeggen, die word immers ook van het weer beïnvloed.

Groet, Bert

Als je uitlaat zo heet wordt dat je vermeende problemen krijgt met wonderolie, dan is niet wonderolie je probleem, maar je koeling. Je moet dan de handel beter koelen, anders gaat het sowieso kapot.

Kom op Hezik,

nu ben je wat raar aan het doen! Een uitlaat koelen? Een uitlaat ontwikkelt geen warmte, en hoeft (in principe) dus niet gekoeld te worden. Een uitlaat gaat niet kapot van teveel aan warmte, uitgezonderd dat het zo heet word dat het zilversoldeer (bij bijv. een Zimmermann) smelt.
Buiten dat, als mijn stelling was dat Wonderolie minder temperatuurbestendig is, en ik de daaruit voortvloeiende problemen oplos door geen wonderolie te gebruiken (en dat blijkt te werken!!!), en jij stelt, dat wonderolie WEL temperatuurbestendig is en geen aanslag veroorzaakt bij hoge temperaturen, maar dat ik wél beter moet gaan koelen om koolafzetting te voorkomen, wie heeft er dan gelijk, uitgaande van dat de temperatuur van mijn uitlaatdemper niet veranderd is in tussentijd....? Geeft wonderolie dan geen aanslag, als je maar voldoende koelt (m.a.w. wonderolie is toch niet zo schoon/temperatuurbestendig) of geeft wonderolie wél aanslag en moet je het spul gewoon niet in een heli gebruiken?
Zeg jij het maar....

Opmerking: een viertakt heeft van nature een veel hogere uitlaatgassentemperatuur, bij mijn viertaktheli had ik wel zo nu en dan het probleem dat het uiterst dunwandige flexibele stalen uitlaatstuk verbrandde als het te lang was. Kortere flex-pijp voorkwam dit goeddeels

Daarbij, SkyFoxen en soortgelijke bezemstelen vliegen al twintig jaar rond met de uitlaat op dezelfde plek, rompheli's al langer, met de (reso) uitlaat ongekoeld in de romp. Wel eens een heli gezien met een uitlaat-koelsysteem?
Het enige wat daar in de loop der tijd aan veranderd is, is dat we 15~20 jaar geleden overgestapt zijn van siliconen verbindingsstukken naar Teflon omdat die minder snel verbranden.

Het is de (wonder)olie die niet tegen de temperaturen kan die in een heli uitlaat optreden en op den duur problemen veroorzaakt, en dan geef ik grif toe, alleen in die toepassing! In vliegtuigen, waar de uitlaat koeler blijft, zal een brandstof met 2% wonderolie best voldoen. Niet in heli's en ja, het is (nogmaals, waarschijnlijk specifiek in toepassing in heli's) diezelfde wonderolie die dichtgekoekte uitlaten veroorzaakt.

In raceboten worden uitlaten gekoeld, maar dat heeft andere oorzaken/redenen: deze motoren zijn extreem hoog opgevoerd, er komt erg veel warmte in de uitlaat terecht, en koelen van de uitlaat heeft hier hetzelfde effect als het vergroten van het volume van de expansiekamer. Het reduceert dus de afmetingen van de uitlaat, en dat bespaart gewicht en ruimte.

In een heli zijn deze overwegingen niet interessant.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back