Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

  • Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
ik zou best mee willen doen.
maar dan moet ik eerst nog een f1 kopen.

ik ben nu bezig om veel info te winnen zodat ik weet hoe ik de auto goed moet afstellen en wat ik nog extra moet aanschaffen.

maar de auto (f104 pro) komt er zeker :D.
en bedoel je met "25" de pinion??

gr Sander.
 
oke Thanks.
maar heb weer een vraag.
nu word er bij de f104 pro idd een 25t pinion geleverd. (modul 0.4).
maar ook een 93t en 104t spur.
welke zou er nu gemoteert moeten worden?
ik vraag het anders moet ik de auto weer uitelkaar hallen als ik toch de 104t of de 93t moet gebruiken.


gr Sander.
 
ik zou de 93t gebruiken en de 25t, dat is het meest gangbare. Wil je het echt goed wilt doen, moet je met een office Excel bestandje gaan rekenen (formule). Je moet dan je banden maat (diagonaal) meten en dan een rekensommetje maken.

Misschien als Jack mee leest, dit nader kan toelichten? ;-)

Het is zowiezo handig een paar pinions van meedere maten bij je te hebben, want elke baan is anders. Als je een baan hebt met lange stukken kun je best zwaarder vertanden. Ze zijn verpakt in o.a. 22/23 24/25 26/27 enz.
 
Zal ik de uitleg over het verzet maar doen? ;-)
:teacher:Alle banen in Nederland zijn vrij groot en als je met de silvercan gaat rijden, is de 104T overbodig.
Met sponsbanden heb je te maken met slijtage: hoe kleiner de band wordt, hoe langzamer je gaat. Nu heeft elke motor op ieder circuit weer een ander maximaal haalbare snelheid (verhouding tussen trekkracht en topsnelheid) wat wij weergeven in "uitrol" of "verzet".
Heel simpel voorgesteld: per omwenteling van de motor heb je X mm verplaatsing van de auto. X vind je proefondervindelijk, in de meeste gevallen bij ons tussen de 50 en 55mm. Als je X hebt gevonden, wil je deze constant houden, dus ook als de banden slijten. Op deze manier krijg je de volgende rekensom: X=(diameter achterband x Pi)/(hoofdtandwiel/ritsel) Met deze formule kun je spelen door andere variabelen te berekenen.
 
ik ben ook even voor een esc wezen kijken.
nu waar ik de auto vandaan wil halen hebben ze ook regelaars.
de teu-302bk van tamiya.
ben even wezen zoeken op wat fomum's, en ze zijn er allemaal goed over te spreken.
dus is dit een goede esc voor de F104 pro.
of moet ik meer amp's hebben??
hier een linkje.
Tamiya Vintage and New at Tamiyaclub.com

gr Sander.
 
Voor de motoren waarmee in de Formule 1 RC-wedstrijden wordt gereden moet dit goed zijn. Hou er rekening mee dat er ook vaak nog met brushed motoren (bv. silvercan) wordt gereden, en dat je regelaar dan ook brushed motoren moet aankunnen.

Groet,
Marcel
 
Als ik voor een Tamiya regelaar ging............dan zou ik er 1 nemen met een Lipo afslag. Of ga je niet met Lipo`s rijden.

Tot 23t brushed kunnen ze zeker aan.
 
ik wil wel met lipo rijden ja.
en idd met de standaart motor.
die zijn toch 27t ??
en zijn deze motoren goed of moet ik een ander merk 27t motor kopen ??
en wat voor esc raad je mij aan #silverpijl#??
ik wil er af en toe ook wedstrijdje mee rijden, vandaar dat ik hem dan ook volgens de regels wil bouwen.

gr Sander.
 
Hi Sander,

die esc. kun je net zo duur maken als je zelf wilt, maar een standaart van Tamiya is ook goed. Als je er nu 1 neemt van de laatste tijd, zit er een ,,lipo afslag,, al op. Je rijdt dan niet je lipo helemaal leeg (wat ook niet mag). Anders moet je een ,,lipo buzzer,, er tussen zetten.

De standaart motor is inderdaad een 27t (540 mabutchi) motor.
 
Sander,

hier wordt bij ons op de club ( Rc-Hotwheels) mee gereden:

[URL="
[/URL]

Dit is een 27t motortje................lekker snel hè?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...ik dacht dat de Tamiya Silvercan geen 27T was maar 36 ofzo...zal toch wel niet zijn opgewassen tegen een goede 27T stock motor zoals de Graupner Pinnacle Brilliant.
 
Hi Sander,

die esc. kun je net zo duur maken als je zelf wilt, maar een standaart van Tamiya is ook goed. Als je er nu 1 neemt van de laatste tijd, zit er een ,,lipo afslag,, al op. Je rijdt dan niet je lipo helemaal leeg (wat ook niet mag). Anders moet je een ,,lipo buzzer,, er tussen zetten.

De standaart motor is inderdaad een 27t (540 mabutchi) motor.
hey,
je zegt "de standaart van tamiya zijn ook goed"
maar je zegt dus ook, er zijn andere motoren:D.
maar ik lees dat de club een motor beschikbaar stelt.
betekend dat dan, dat je motor die er in zit moet vervangen door die van de club???
of mag je met je eigen motor rijden??

en welke esc is met lipo saver?? van tamiya.

enne gaat idd lekker snel met 27t :p.

gr Sander.
 
Geen idee wat het product precies is maar je kunt het ook met terpentine doen. Dat zorgt ervoor dat je de band er makkelijk op kunt schuiven en de dubbezijdige tape op het wiel dus niet meteen gaat plakken aan het foam. Daarna duw je de terpentine eruit en laat je het drogen. De lijm is ervoor om de zijkanten beter te verlijmen omdat daar meer kracht op komt. Persoonlijk zou ik 5mm aan elke kant vrij houden van de dubbelzijdige tape en deze naderhand met secondelijm vastlijmen. Dat blijkt goed te werken.
 
De dubbelzijdige tape wordt glibberig maar lost niet. Waarna de terpentine is verdampt blijft het zijn kleefkracht behouden.
 
In de Engelse reacties eronder staat dat hij Team Orion Motorcleaner gebruikt, eventueel remmenreiniger kan ook. Ik zou geen terpetine gebruiken, dit laat een vettig residu achter.
 
Back
Top