Baja 5b topic part 2: (hier verder)

mikebike zei:
Gisterenavond op de X-Can 2 pijpjes gemaakt,hopelijk scheelt dit wat in het geluid,moet het nog proberen,de diameter is wel iets kleiner,maar hij kan zijn lucht vast nog wel kwijt

hou je lengte van je stingers zo kort mogelijk! met de standaard bijgeleverde pijpjes is je prestatie het best. ik heb de middenlange er op steken want rij voornamelijk in zand en met die standaard komt het prut gewoon in je uitlaat vliegen. die korte hebben dan weer het nadeel dat je vleugel lekker vies wordt :lol: , maar aub hou ze zo kort mogelijk want je merkt het duidelijk in de prestaties, ik heb 3 lengtes geprobeerd en de kortste doen het nog steeds het best.

Ja idd,de pijpjes liggen weer in de kliko...koste enorm vermogen(aan pk`s,niet aan euro`s :wink: ),maar het geluid nam wel af..er is geen voordeel zonder nadeel blijkt wel weer :( ,kijken of het met de dempers beter gesteld is van de week..
Mike

Barfly zei:
mikebike zei:
Gisterenavond op de X-Can 2 pijpjes gemaakt,hopelijk scheelt dit wat in het geluid,moet het nog proberen,de diameter is wel iets kleiner,maar hij kan zijn lucht vast nog wel kwijt

hou je lengte van je stingers zo kort mogelijk! met de standaard bijgeleverde pijpjes is je prestatie het best. ik heb de middenlange er op steken want rij voornamelijk in zand en met die standaard komt het prut gewoon in je uitlaat vliegen. die korte hebben dan weer het nadeel dat je vleugel lekker vies wordt :lol: , maar aub hou ze zo kort mogelijk want je merkt het duidelijk in de prestaties, ik heb 3 lengtes geprobeerd en de kortste doen het nog steeds het best.

Tegen een vuile vleugel helpen deze 45° elbows goed. Zet ze alleen goed vast anders ben je ze kwijt.

xcan2uj3.jpg

Ik vind de herrie buiten wel meevallen van de X-can, je moet er alleen niet naast gaan lopen of zitten.
Valt ook niet mee om met 50 km/h mee te rennen :?

Wel grappig gemaakt..van koper??,en hoe heb je ze aan de demper bevestigd?,en krijg je geen zand in je uitlaat,staat dicht op de demper,en ook nog omhoog,vandaar..
Gr Mike

Verchroomt koper ja, kan je zo kopen bij oa. DDM
Ze klemmen redelijk vast, maar heb er Loctite bijgedaan tegen los trillen.

Hallo,
Ik heb een vraa
Ik heb een carter liggen waar zand in zit,maar om het carter de demonteeren nu moet ik het vliegwiel er af helen.
Maar hoe moet ik het vliegwiel demonteeren?
Heeft iemand een handeiding of foto's in een paar stappen.
Ik hoor het graag.

Ian.

ian zei:
Hallo,
Ik heb een vraa
Ik heb een carter liggen waar zand in zit,maar om het carter de demonteeren nu moet ik het vliegwiel er af helen.
Maar hoe moet ik het vliegwiel demonteeren?
Heeft iemand een handeiding of foto's in een paar stappen.
Ik hoor het graag.

Ian.
Even wat belangrijke zaken voordat je iets stuk maakt: Heb je een zuigerstopper? Ik heb er namelijk genoeg gezien die bij het verwijderen van de koppeling de vinnen van hun vliegwiel afbraken (tegenhouden met een schroevendraaier ertussen). :evil:

Als je die niet hebt, neem dan een lange scheerlijn, verwijder de bougie, draai de zuiger helemaal naar beneden en laat zoveel mogelijk scheerlijn in de cilinder zakken. Als je nu de krukas draait, zit die in ieder geval vast zonder schade op te lopen.

Verwijder de koppeling. Haal de middelste bout uit de vlinder waar de koppeling op gemonteerd zat (die kan erg vast zitten!). De vlinder waar de koppeling op gemonteerd zit kun je verwijderen door twee lange bouten in de schroefgaten te draaien tot tegen het koppelingshuis aan. Draai daarna elk om en om een kwart slag aan. Geen af een toe met een kleine hamer of de achterkant van een grote schroevendraaier een tik op de vlinder zodat deze "schrikt" en los komt. Als-ie nog niet los komt weer de twee bouten een stukje aandraaien.

Verwijder de moer van het vliegwiel. Ook het vliegwiel zelf kun je weer op dezelfde manier met de twee bouten losdrukken. Let erop dat tussen het vliegwiel en de krukas een spie zit. Raak die niet kwijt... :cry:

Nu is de krukas aan de buitenkant vrij en kun je de carterhelften van elkaar scheiden (na de boutjes eruit gehaald te hebben uiteraard). Verwijder alle pakkingresten en controleer of echt alle zand eruit is. Ook tussen de krukaslagers, oliekeringen en de ruimte ertussen. En als je toch alles uit elkaar haalt, controleer ook of de lager geen speling vertonen, anders kun je die mooi gelijk vervangen. :wink:

Bij het monteren overal weer nieuwe pakkingen gebruiken. Gebruik nooit oude pakkingen want die gaan gegarandeerd lekken. Gebruik ook geen pakkingkit o.i.d. De standaard pakkingen dichten prima af als je alles goed hebt aangedraaid.

Succes :thumbsup:

NiTrO zei:
jij ben bezorgd over je medemens!!

knap van jou.
Ikke? Nee hoor, ik heb het gewoon vaak genoeg zien gebeuren en wil teleurstelling voorkomen. :wink: Het is juist door dit soort onbenulligheden dat (welk soort model/merk dan ook) een product als waardeloos wordt bestempeld en de hoek in gaat terwijl het makkelijk voorkomen had kunnen worden. En behulpzaam zijn is anders dan bezorgd. Advies is gratis, een nieuw vliegwiel 30 euro. 8) :lol:

Netjes omschreven 8O ,vooral die tip met die scheerlijn :P ..was ik zelf niet opgekomen :| (stopper van een 10tje gekocht)..
Ik ga van de week een dempertje(fat-boy) achter de X-Can plaatsen,om die herrie te stoppen,iemand nog een tip waar ik die hittebestendige slangen kan kopen??..als dit niet werkt,of te veel vermogen kost,verkoop ik de X-Can en ga op zoek naar een ander uitlaatje,dus wie weet welke aftermarket het minste geluid maakt??De Jetpro ziet er met zijn eigen dempertje ook vet uit,maar het geluid??..De Dominater maakt erg veel geluid lees ik overal,dus die valt af,en dan heb je nog een Mielke uitlaat..ook wel grappig,goede gewichtsverdeling lijkt mij,..duss,kom maar op met de goede(praktijk) tips,ik lees ontzettend veel ervaringen over de uitlaten,maar hoofdzakelijk over het vermogen,en niet over het geluid,vandaar..
Gr Mike

Warmtebestendige slang kun je halen bij de auto-onderdelenzaak (of garagebedrijf). Vragen naar radiatorslang. Dat voldoet prima en is lekker dik. Op termijn hard de slang wel uit maar dan vervang je het gewoon. Als je je Baja meeneemt en laat zien waar het voor is, is de kans groot dat je zo'n 10 centimeter die je nodig hebt gewoon zo mee krijgt. :wink:

Als het om geluid van de uitlaat gaat, zijn er nog meer factoren. De Dominator is een absolute knaller, zowel in decibellen als in nuttige PK's. De JetPro v3 met demper, Mielke, X-Can met medium X-Port zonder stingers en de HPI Tuned Pipe liggen dicgt bij elkaar als het gaat om geluid en nuttig vermogen. Echter verschillen de vermogensgrafieken wel enigszins. Er zwerven diverse dynobank grafieken op de internets. Ik zal ze even opzoeken....

-edit-
Maar even een kopieetje gemaakt (met dank aan Lunatik Engineering 8)):
Standaard potje, Mielke, Werks en X-Can: Piekvermogen en koppel
Standaard potje, JetPro v2, JetPro v3 (zonder demper) en Lunatik Rabid: Piekvermogen en koppel
Standaard potje, TGN, Dominator en HPI Tuned Pipe: Piekvermogen en koppel
HPI Tuned Pipe en X-Can met Medium X-Port: Piekvermogen (helaas geen koppel)
Standaard potje en Dominator op een 29cc CY HK: Piekvermogen (helaas geen koppel)

Ik heb het geluid van de Herrie -Can eindelijk onder controle..het scheelt enorm met een fat-power dempertje erop,ik heb er eerst 2 geprobeerd,maar ik was niet tevreden over dat resultaat,vandaar dat er nu 1-tje achter steekt..
imgp3851wk8.jpg

imgp3850kx4.jpg

imgp3849ni0.jpg

Iemand interesse in deze complete set,voor 60 euro ex verzenden is het de jouwe,begin ik weer een nieuw projekt :D

Laatst bewerkt:
Joepie, mijn Hostile Hobby MX-banden zijn eindelijk binnen dus vanavond mooi wat te doen. En als het goed is in de loop van de weke ook mijn JetPro v3 en +2mm krukas voor de 29cc. Dit gaat knallen worden... :cool:

baja5b_mx-tires_snapshot.jpg

Zo,

Crofty wasstraat geregeld , en toen mijn alu parts weggebracht naar een
galvanotechnisch bedrijf.
Er zit nu een laag van 20 micron Chemisch Nikkel op , lekker bling bling :eek:

img1039es3.jpg

Wow, ziet er heel goed uit. Wat kost zo'n geintje nu eigenlijk (en waar heb je het laten doen?

Het kostte mij een kruimelvlaai :p
Ik kom er veel voor mijn werk vandaar de afspraak met de vlaai.

Maar normaal gesproken moet je toch al vlug een 100 euro rekenen.
Het is een heel werk met de voorbehandelingen ontvetten strike erop enz.

Ik heb het hier in Brabant laten doen , maar er zit vast een galvanisch bedrijf bij jou in de buurt.

mooi hoor!!maar nog mooier is het te combineren met carbon onderdelen!!,en sleurhut,die banden zijn gruwelijk..ik lees graag hoe die het doen(en of ze goed passen)

en sleurhut,die banden zijn gruwelijk..ik lees graag hoe die het doen(en of ze goed passen)
Goed passen? Reken maar van yes, die MX-banden passen nog beter dan de originele HPI banden. De HPI's zitten ruimer om de foams dan deze. En ze ruiken ook heerlijk naar vers bandenrubber. :cool: Gemonteerd zien ze nog agressiever uit. :thumbsup: Nu nog even mijn +2mm krukas in mijn 29cc monteren en de JetPro v3 erop schroeven.

De maker van de bandjes, Rob van Hostile Hobby, heeft de banden nu ook op voorvelgen gemonteerd en dat gaat prima. Mooi dat ik een extra paar MX-bandjes heb om te proberen (lekker puh, ik heb er in totaal 4 :fuckyou2: ).

Hopen dat het zondag een beetje droog blijft, kan ik alles mooi testen. Uiteraard posten we hier de resultaten.

baja5b_mx_vs_db1.jpg

baja5b_mx_vs_db2.jpg

baja5b_mx_mounted.jpg

Back