Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Nou, ik zal er rekening mee houden dat mijn Baja gaat stinken als deze ouder wordt ;-)

Mannen, over die koppeling en dat brekende boutje, is dit alleen bij getunede motoren of moet ik er met mijn standaar 26cc ook rekening mee houden?
 
Ik rij nu ruim een jaar met hetzelfde boutje en heb er nog nooit één gebroken. Ook niet met de 30,5cc.

Wel controleer ik regelmatig de twee lagers van de clutchbell-houder want vooral het binnenste lager heeft het soms flink te verduren (hoewel de slijtage met de alu clutchbell-houder een stuk minder is geworden). En verder je motorblok goed uitlijnen zodat de koppeling recht zit ten opzicht van de clutchbell. Anders gaat alles bij een uitgeslagen koppeling ernstig wringen.

Als je andere boutjes gebruikt, zorg dan wel dat die hardheid 10,8 zijn. :thumbsup:
 
Sommige hebben daar wel last van en andere niet,maakt niet uit wat voor een motor.Ik ken ook iemand die het heeft en daar staat nog een standart 23cc motor op.
Ik hoop dus voor je dat jij er nooit last van krijgt.
Wat nou precies de rede is weet ik ook niet.We hebben het er wel is met een paar mensen over gehad maar we denken dat hij breekt bij hard remmen nadat je flink op snelheid bent.Als je dan weer gas geeft is je aandrijfing weg.Er moet dus ergens een toderende kracht zijn.Waarom het boutje breekt is mij dus nog een raadsel aangezien zijn enige taak is het tandwiel op de bell houden en er eigenlijk geen krachten op horen te komen.
Ook hebben we verschillende boutjes gebruikt(van 6.8 tot 12.9)maar hoe harder het boutje hoe sneller hij breekt(Hoe harder hoe minder bestand tegen een toderende beweging.
 
Laatst bewerkt:
Het standaard boutje is ook 10.8 hardheid. Althans wel alle boutjes die ik heb (3 motorblokken en diverse maten pinions van HPI). De alu "koeler" moet je sowieso nooit gebruikt. Het aluminium is zacht en binnen de kortste keren gaat je pinion slingeren en dan breekt binnen een paar minuten het boutje. Er zijn ook clutchbells in omloop waar de as niet helemaal recht op het huis zit. Deze slingeren dus per definitie. En dan zijn zowel je lagers (ook van je krukas!) geen lang leven beschoren.

Over het rijden wil ik ook wel wat zeggen. Als je banden los van de grond komen en je houdt het gas erop, zal het toerental snel toenemen omdat er geen belasting is op de wielen. Kom je dan weer op de grond neer, dan is het snelheidsverschil tussen de grond en de banden dermate groot dat er enorme krachten op je aandrijflijn komen te staan. Inclusief je motorblok!!! Dus zodra je los komt (en dat kun je horen) even gas terug nemen. Er is meer tussen stationair en vol gas. ;) Dat geldt overigens voor alle auto's, voor mijn Baja heb ik een jaar laag vliegen geoefend met mijn Savage en daarbij dezelfde problemen met tandjes die afbraken in de diffs. Beginnersfoutje zullen we maar zeggen. :?



Wat anders... Iemand al een blik geworpen op de body voor de HPI Baja 5b van ProLine Racing? Ziet er wel leuk uit met die hoger oplopende voorkant en het neusje dat nu vast zit en niet meer rammelt.

3263-1.jpg


3263-2.jpg


3263-3.jpg
 
Het standaard boutje is ook 10.8 hardheid. Althans wel alle boutjes die ik heb (3 motorblokken en diverse maten pinions van HPI). De alu "koeler" moet je sowieso nooit gebruikt. Het aluminium is zacht en binnen de kortste keren gaat je pinion slingeren en dan breekt binnen een paar minuten het boutje. Er zijn ook clutchbells in omloop waar de as niet helemaal recht op het huis zit. Deze slingeren dus per definitie. En dan zijn zowel je lagers (ook van je krukas!) geen lang leven beschoren.

Over het rijden wil ik ook wel wat zeggen. Als je banden los van de grond komen en je houdt het gas erop, zal het toerental snel toenemen omdat er geen belasting is op de wielen. Kom je dan weer op de grond neer, dan is het snelheidsverschil tussen de grond en de banden dermate groot dat er enorme krachten op je aandrijflijn komen te staan. Inclusief je motorblok!!! Dus zodra je los komt (en dat kun je horen) even gas terug nemen. Er is meer tussen stationair en vol gas. ;) Dat geldt overigens voor alle auto's, voor mijn Baja heb ik een jaar laag vliegen geoefend met mijn Savage en daarbij dezelfde problemen met tandjes die afbraken in de diffs. Beginnersfoutje zullen we maar zeggen. :?



Wat anders... Iemand al een blik geworpen op de body voor de HPI Baja 5b van ProLine Racing? Ziet er wel leuk uit met die hoger oplopende voorkant en het neusje dat nu vast zit en niet meer rammelt.

3263-1.jpg


3263-2.jpg


3263-3.jpg

blikwerpen doen wij alleen op kermis Sleur :rolleyes:
toch zonde van je nieuwe kappie om hier gelijk met conserven op te gaan gooien ;)
 
Bericht voor Sleurhutje, beetje laat maar ik leef in het verleden :-)

Mooie kap, maar volgens mij nog nergens te krijgen.

Wat ik me verder afvroeg, is waarom een getunede motor langer meer zou gaan dan een standaard motor. Er komen toch veel meer krachten bij en het toerental is toch juist hoger?

"Als je motorvermogen dermate groot is dat je ongeacht het soort ondergrond constant met maximaal toerental kunt rijden, dan wordt je motor te heet door wrijving. Dat gebeurt ook als je al 10 liter gereden hebt en is nu eenmaal een eigenschap van zuigermotoren (of had ik dat al gezegd ). Wil je minder schade oplopen in dit soort gevallen, dan zul je ook je motorblok moeten gaan tunen. Hiervoor kun je je motorblok wegbrengen of een kant-en-klaar getunede motor kopen"
 
Die gooien zich zelf er wel is af :)

Haha..scherp!!..en dat kappie is wel cool,alleen dat voorste kappie vast zal wel moeilijker monteren/demonteren zijn,en dat spoilertje bij het luchtfilter hoeft van mij niet,omdat ik een voorraampie heb(vliegt er anders ook wel overheen.)
 
Wat ik me verder afvroeg, is waarom een getunede motor langer meer zou gaan dan een standaard motor. Er komen toch veel meer krachten bij en het toerental is toch juist hoger?
Bij een getunede motor loopt alles veel soepeler. De in- en uitlaatpoort en binnenin de spoelpoorten zijn mooi glad gemaakt, de cilinderwand is veelal bewerkt, de zuiger en zuigerveer vaak beter passend (standaard "one size - fits all" principe), betere lagers etc. etc. Iets wat soepeler loopt gaat langer mee (als je het dan ook goed onderhoudt).
 
Jammer, dan niet goedkoop, kan je net zo goed orginele HPI body halen en die spuiten
 
straks gewoon ff kijken welke het degelijkste aanvoeld en meest crash bestendig is.
Mijn org. body is precies bij de tank dop door gescheurd.
 
van het scheuren zou je al een stuk minder last hebben als je de lampen eraf haalt , omdat je de kap daar omheen "buigt", persoonlijk denk ik dat het bij de nieuwe kap erger is , vanwege het spoilertje omdat dit denk ik toch minder flex. is .
het vaste neusje is wel lekker omdat je dat er toch bijna nooit af haalt .
 
Back
Top