Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Hey allemaal , ik heb zojuist een baja aangeschaft:p en ik heb een paar vraagjes:
- Hoelang moet ik de ontvanger opladen in de auto?
- En wat is de beste verhouding van benzine en olie?
- Hoelang kan ik rijden met volle accus en batterijen ?
- En hoe kan ik mijn motor het beste inrijden ?

Ik hoor het graag , alvast bedankt .

Jordan.

Welkom Jordan! voor de oplaadvragen staat een mooie topic op dit forum Accu & laad techniek - Modelbouwforum.nl de mengverhouding is 1/25 dus 40cc olie op 1L benzine. Als je een 3000Mah accu hebt kun je er wel een paar uurtjes mee rijden. Hoe zwaarder het terrein, hoe meer stroomverbruik. Remmen en sturen kosten kracht. Inrijden doe je door het eerste tankje rustig te rijden en geen volgas te geven. Bij het tweede tankje kun je af en toe door gaan trekken; niet volgas houden als de auto op snelheid is. Goed in toerental wisselen. Vanaf het 3e tankje kun je het terrein in duiken, ik advideer om hem niet langdurig zwaar te belasten maar je kunt hem best lekker opentrekken. Je kunt gaan afstellen (zie DVD).

Let op!! laat je motor altijd eerst even lekker warm draaien voordat je gaat rijden en begin rustig om slijtage aan zuiger en cilinder te beperken!

Succes!

Laatst bewerkt:
Thx exbert ,

Hier heb ik wat aan !
Ik ga hem gewoon rustig inrijden.
En dan hoop ik dat ik erveel plezier mee zal beleven !
En dan mischien wel ooit tot op een meeting ;)

Jordan.

CY en zenoah passen op elkaar.
fuelie is CY

Daar zit de adder!

Thanks..dat moest ik weten.

Dit gevonden:

The cy engine is a copy of the Zenoa,at first the quality controll was not as good as the Zenoa,but CY are getting better,there is virtually no difference now between either.
The CY makes a little more power to start with but the Zenoa will probably last longer and take a bit more punishment.
In general both are good,but you will always get the odd bad one of either.
a thing most people dont know about cy engines is that they art a clone in the conventional sense of the word, the cy compeny was started by one of the head designers from zen.
so its not a copy in the way that things like carsons are a copy (get one and make something that looks simler)
the cy engines were designed useing zen blueprints
bron

Taiwanese machining, parts manufacturing, aluminum alloy, die-casting, vcarburetor, model car, engine, sewing machine, computer peripheral, engineering manufacturing, machinery parts, OEM, plastic injection-Chung Yang Industries Co., Ltd.-Commerce Ma

Laatst bewerkt:
Tsja, het is net als met computers tussen Intel en AMD. Wie klaagt er nu nog over dat de AMD is beginnen als een goedkoop namaakt Interl-processortje? Niet de spelletjesspelers want die zweren bij AMD.

En dat geldt ook voor CY. Als je een Zenoah en CY naast elkaar legt, zijn ze inderdaad identiek. En ook qua levensduur maakt het geen ene fluit uit. Mijn 23cc en 29cc zijn elk zo'n 20-25 liter meegegaan en toen is de krukaslager (niet van CY of Zenoah maar SKF) eruit gelopen. Mijn 23cc blok heeft daarna nog eens 15 liter gelopen en ligt nu als reserveblok.

Tsja, het is net als met computers tussen Intel en AMD. Wie klaagt er nu nog over dat de AMD is beginnen als een goedkoop namaakt Interl-processortje? Niet de spelletjesspelers want die zweren bij AMD.

En dat geldt ook voor CY. Als je een Zenoah en CY naast elkaar legt, zijn ze inderdaad identiek. En ook qua levensduur maakt het geen ene fluit uit. Mijn 23cc en 29cc zijn elk zo'n 20-25 liter meegegaan en toen is de krukaslager (niet van CY of Zenoah maar SKF) eruit gelopen. Mijn 23cc blok heeft daarna nog eens 15 liter gelopen en ligt nu als reserveblok.

Ik geloof best dat het niet onder doet en een beetje concurrentie kan geen kwaad voor ons klanten. Anderzijds is het goed te weten hoe het in elkaar steekt vanuit een technisch oogpunt. :cool:

off-topic.
Tja en de AMD tijd voor gamers is al weer een tijdje voorbij.. De Intel core2duo E8400 is de bom en blaast alle AMD`s weg. We hikken nu tegen de quadcores aan en wie weet is het dan weer AMD wat de klok slaat. :rolleyes:

off-topic.
Tja en de AMD tijd voor gamers is al weer een tijdje voorbij.. De Intel core2duo E8400 is de bom en blaast alle AMD`s weg. We hikken nu tegen de quadcores aan en wie weet is het dan weer AMD wat de klok slaat. :rolleyes:
Oh ja??? Gaat dat zo snel. :? Ik ben geen gamer dus ben niet echt op de hoogte van wat momenteel de ultieme computer zou zijn. Thuis gewoon een standaard PC'tje en die voldoet prima voor Flight Simulator X en Phoenix Sim (voor modelvliegtuigjes). Meer dan 80 frames/sec. heb ik toch niet nodig als mijn monitor op 60Hz staat. ;)

Game hobby maakt hier langzaam plaats voor modelbouw. Heb nog wel plannen mijn watergekoelde gamepc uit 2005 te upgraden gezien dat battlefield3 eraan gaat komen maar verder dan een plan is het nog niet gekomen aangezien hi-end parts hier niet beschikbaar zijn dus ik moet ze importeren via een maat. Realflight G4 draait dan wel als een zonnetje. :zon:

Tja waarom ben ik niet gewoon gaan dammen als hobby. :(

Welkom Jordan! voor de oplaadvragen staat een mooie topic op dit forum Accu & laad techniek - Modelbouwforum.nl de mengverhouding is 1/25 dus 40cc olie op 1L benzine. Als je een 3000Mah accu hebt kun je er wel een paar uurtjes mee rijden. Hoe zwaarder het terrein, hoe meer stroomverbruik. Remmen en sturen kosten kracht. Inrijden doe je door het eerste tankje rustig te rijden en geen volgas te geven. Bij het tweede tankje kun je af en toe door gaan trekken; niet volgas houden als de auto op snelheid is. Goed in toerental wisselen. Vanaf het 3e tankje kun je het terrein in duiken, ik advideer om hem niet langdurig zwaar te belasten maar je kunt hem best lekker opentrekken. Je kunt gaan afstellen (zie DVD).

Let op!! laat je motor altijd eerst even lekker warm draaien voordat je gaat rijden en begin rustig om slijtage aan zuiger en cilinder te beperken!

Succes!

Dat van qua inrijden sluit ik me er volkomen bij aan maar heb nog een toevoeging.
Tijden het inrijden laat de cab op fabrieks instelling staan dit ter voorkoming dat ie te weinig brandstof krijgt.
Begin pas te stellen als je denkt dat ie ingereden is.
Ook al loopt het motortje niet zo lekker laat hem vooral door pruttelen.
Na de inrij periode beginnen met het stellen en je zult zien dat ie beter optrekt en lekker in zijn toeren komt. Zo heb je langer plezier aan je motortje.

Lol! Moet zeggen dat het in mijn gedachte is opgekomen toen ik die watergekoelde cylinder zag op de ddm site! Mijn bedrijf hier produceert onder andere motorkoelingen dus wie weet ga ik wat prutsen :p

Cool...je zit dus voor je werk daar??,als je nog een vacature hebt,voor een handige hollandse goozer ;-),gelukkig heb je nog een leuke hobby gevonden om uit te oefenen daar,heb je nog een beetje de ruimte daar?
Mike

Cool...je zit dus voor je werk daar??,als je nog een vacature hebt,voor een handige hollandse goozer ;-),gelukkig heb je nog een leuke hobby gevonden om uit te oefenen daar,heb je nog een beetje de ruimte daar?
Mike

Sterker nog..heb er een topic over gemaakt! aeromodelling-india

Ik werk bij een brits bedrijf en ben hier naar toe uitgezonden om een fabriek te reorganiseren en eentje op te zetten daarnaast. Het is voor de periode van 3 jaar en dat is lang genoeg voor mij en mijn vrouw. Leuk avontuur natuurlijk en eens wat anders.

Ik heb altijd interesse in een handige jongen maar ik kan er niet meer dan het gemiddeld salaris tegenover zetten van 50-80 euro per maand. ;)

We wonen op een appartement met tuin op het dak waar ik mijn motortjes laat indraaien. :cool: Verder is er een slaapkamer omgetoverd tot werkplaats. draaien en frezen kan ik bij mijn eigen bedrijf en dan maak ik zelf de tekening in Autocad.

Hier nu33 graden en half 3 smiddags. :worship:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey allemaal ,

Ik ben vanplan om zo eventjes naar de texaco terijden maar welke benzine moet ik tanken ?
En zal ik gewoon een flesje a747 2-takt olie kopen van Castrol ?

Alvast bedankt.

Waarschijnlijk heb je het al gedaan maar voor het geval dat.

Tank super benzine en de A747 olie is een van de beste voor je auto. Mengen in de 1:25 verhouding (40ml olie op 1 liter benzine, of 100ml op 2,5 liter benzine) en je bent klaar om te gaan.

Mijn motor is ingereden, zit er nu een maximum aan hoeveel ik de l en h naalden in draaien mag? Met andere woorden hoever mag je je naalden indraaien? En hoe merk ik of ik ze te ver ingedraaid heb? Loopt hij dan vast, slaat hij uit? want ik heb hem nu van af de fabrieksinstellingen wel 3 kwart slag tot ene volle slag dicht staan. te ver?

Mijn motor is ingereden, zit er nu een maximum aan hoeveel ik de l en h naalden in draaien mag? Met andere woorden hoever mag je je naalden indraaien? En hoe merk ik of ik ze te ver ingedraaid heb? Loopt hij dan vast, slaat hij uit? want ik heb hem nu van af de fabrieksinstellingen wel 3 kwart slag tot ene volle slag dicht staan. te ver?
Als je te arm afstelt, zal de motor niet meer lekker zijn top bereiken (HSN) of beroerd optrekken (LSN). Er is dus een punt waar de instellingen optimaal zijn. Als je dat punt hebt gevonden voor de HSN, zal je motor zeker een vastloper/warmloper krijgen, draai de HSN dan 1/8 slag open (uitdraaien/rijker mengsel) en je motor staat goed ingesteld. Als je alles te rijk zet, zal je aanslag op je zuiger en bougie krijgen. Controleer dus na een kwartier rijden of het mengsel goed is.

spKPlg_colorchart1.jpg

spKPlg_colorchart2.jpg

Kijk;
een paar handige tipjes om je motor wat beter te "kennen" en voeling te krijgen met motoren.
Je start uw motor met of zonder choke maakt niet uit.
Laat hem even rustig op temp. komen en geef heel zachtjes korte pulsjes zeg maar, wat gas.
Laat uw gas los en trim op neutraal.
Geef kortstondig volgas, 3-4 seconden is ruim voldoende.
luister wat de motor doet.
Valt hij in een "zak" staat hij te arm begint hij eender in welk toerentalgebied te sputteren dan staat hij te rijk.
Laat de gas los en luister weer wat de motor doet.
Het toerental moet direct dalen, indien de motor een zekere tijd op een duidelijk hoger toerental draaidt dan vrijloop staat de motor ook te arm in het lage toerentalgebied.(L naald wat open)
Het kan goed zijn als je je L naald aanpast dat het stationair toerental opnieuw moet bijgeregeld worden.
Stationair moet je regelen dat de motor net niet stilvalt en dan nog een tikkie hoger.
Als de auto stilstaat en je geeft in 1 keer volgas tot het toptoerental moet de auto mooi en zonder pruttelen of dat welgekende doffe geluid(te arm)
zijn top bereiken indien dit zo is dan moet je wat zien bij te regelen.
!!!Maar denk eraan een 2-takt die net wat te arm staat presteert het beste dwz ietsje te arm zal je niet merken aan het rijgedrag alleen het vermogen gaat omhoog!!!
Jammer dat je met een(standaard) rc wagen geen plugchop kunt doen dwz: stilstaan volgas tot toptoerental en de motor stilleggen terwijl hij op toptoeren draaidt. De bougie eruit en kijken naar de kleur ervan
perfect mengsel is "koffie met een vleugje melk" kleur.
Je kan dit mss ook wel doen met een rc:
zelfde of hierboven maar de auto naar je toe laten rijden zonder body erop, eens op toptoeren bruusk remmen en direct de motor stilleggen(dus niet op stationair laten draaien" en de bougie eruit en kijken naar de kleur.
Aan de hand van de kleur ervan kan je direct uitmaken of de H naald goed geregeld staat.
wit is te arm dwz absoluut niet verder rijden zo en de H naald wat uitdraaien (ook niet teveel, met kleine stapjes werken)
zwart is te rijk en dan de H naald wat dicht
lichtbruin is perfect mengsel===> H naald niet meer aanraken.
Ik hoop dat je hiervan wat opsteekt maar in de praktijk kan ik het allemaal veel beter of als ik dit hier moet uitleggen in verstaanbare taal.
Groetjes en vragen mag je altijd stellen ik ben niet te beroerd om iemand te helpen indien ik kan

Aaaahhhhh

Tjongejonge... dacht ik dit weekend lekker te gaan rijden, laten mijn nieuwe Proline Badlands banden mij toch aardig in de steek. Op hogere snelheid leken het wel racefietsbanden, zo erg vervormde ze.

Totaal geen grip meer in het zand, zelfs zo erg dat ik het moetst afleggen tegen een FG Baja :fuckyou2: (sorry Marcel, niets persoonlijks :rolling:)

Wat blijkt nu, de voering van de banden was nat geworden (ik heb een 4 seizoenen Baja dus wacht niet op mooi weer :-) )

De originele voering was helemaal vergruisd.
15q3szo.jpg

Had ik nou toch maar naar je geluisterd Sleurhutje en gelijk de originele van HPI gebruikt.

Dat heb ik nu alsnog gedaan en ook maar de binnenkant van de banden getaped met ducktape. Zo'n afgang wil ik niet nog eens mee maken ;-)

als ik het zo lees van de bougiekleur, is de kleur bepalend als de auto warm en op temp is, of kan ik het ook zien aan de kleur als de motor koud is. Ik heb de mijne net bekeken en de hij is grijs, mijn motor is koud. heeft vandaag niet gereden, zegt deze kleur nu ook iets en zo ja, is de kleur gooed?

Back