P Voogt
Vriend van modelbouwforum.nl
Wederom dankjewel voor de complimenten, Stephan. En de inhoudelijke reactie.Ik kan mij inmiddels een inschatting geven hoe klein het wederom is allemaal. En dan lijkt mij het juist positioneren van die halve kromme balken een klusje waarbij je je adem inhoud. Ik zie geen hulpstuk wat je gebruikt voor het positioneren dus uit de losse pols, dat maakt het extra knap wat je doet.
Ik gebruik voornamelijk bij het uitlijnen 2 hulpmiddelen. Maar dan moet ik de manier van werken iets verder toelichten.
Als eerste is er de bouwvloer die van achter naar voren 1,5 graad omhoog loopt:
Op de bouwvloer gebruik ik steeds mijn 2 bouwmallen. Op de 3e (overzichtsfoto) is dat beter te zien.
Om de spanten haaks op de waterlijn te krijgen, heb ik deze mal gemaakt. Geplaatst achter een spant, gebruik ik de hoek van 91,5 graden. Lukt dat qua positie niet, dan kantel ik de mal een kwart naar rechts en gebruik ik de hoek van 88,5 graden. In beide gevallen wordt de 1,5 graad gecompenseerd.
De spanten en dekbalken staan haaks op de lengte richting. Maar ik bouw het model in 2 helften.
Elke helft met zijn eigen bouwmal kan ik een kwart slag kantelen. Ik leg de helft dan op zijn midden zijkant:
Dan gebruik ik een 90 graden winkelhaak om haaks uit te lijnen.
Dat alles gaat dan verder 'op het oog'.
Omdat ik 2 afzonderlijke helften bouw, moeten beiden wel op elkaar uitgelijnd zijn:
Daarom heb ik op zowel de bouwvloer als beide mallen, kopieen van de oude tekeningen geplakt. Alle 4 op dezelfde schaal en onderling uitgelijnd op de spanten. De blauwe pijlen wijzen naar de 4 posities van spant 42.
Om steeds op dezelfde positie te bouwen heb ik wat nokken op de bouwvloer aangebracht. Daar vallen beide bouwmallen steeds in.
In de rechtop staande positie vallen de beide mallen in en over nok 1. Zie insert links onder. Zowel aan de voor- als de achterzijde. En zijn dan ook uitgelijnd op de middenlijn.
In gekantelde positie vallen de mallen in de nokken 2. Zie insert links boven. Maar daarbij is de vloer weer in een hoek van 1,5 graden. Anders staan de spanten niet op 90 graden.
Het plaatsen van de spanten gaat dus steeds 'op het oog' met uitlijning op de tekeningen en beide hulpmiddelen.
Hopelijk heb ik het duidelijk uitgelegd. Het heeft mij de nodige tijd gekost om dit te bedenken, uit te werken en uit te lijnen.
Gr. Peter
Laatst bewerkt: