BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door P Voogt, 22 sep 2023.

1. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Dankjewel voor de complimenten, Patrick.
    Gr. Peter.

Baker vindt dit leuk.
  2. P Voogt

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Dankjewel voor de complimenten, Peter. Zo in de grijze verf krijg je toch een ander beeld. En met die spanten en profielen is het leuk om met licht te spelen.
    Gr. Peter

Pingu57 vindt dit leuk.
  3. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Weer ff bijgelezen enne het blijft een geweldig mooi project en dito verslag om te volgen, complimenten hoor Peter :worship::worship:

P Voogt vindt dit leuk.
  4. P Voogt

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Dankjewel voor de complimenten, Koos. Voorlopig gaat het nog wel even door ……..
    Gr. Peter

Jaques vindt dit leuk.
  5. P Voogt

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Het is eigenlijk geen nieuwe wijziging van het plan, maar meer een deel naar voren halen.
    Met het oog op de meeting in Amsterdam op 28 september wil ik daar wat laten zien van mijn plannen en dus van de inrichting in het bakboord deel.
    Dan moet ik eerst wat delen zwart spuiten:
    0263 Afplakken.jpg
    Het resultaat na een uurtje knippen en plakken.
    De watergangen, de schetsplaat aan de voorzijde en de opstaande randen van de luiken, lichten en toegang afgeplakt.
    Eens kijken of ik morgen wat tijd heb voor het spuiten.
    Gr. Peter

Jan Walpot, Dave Bekers, Herby63 en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. P Voogt

Lid geworden:
    1 mei 2020
    De zwarte geverfde delen geven mooie accenten:
    0264 Black-1.jpg
    Als de luiken, opbouwdelen en planken later zijn aangebracht, zullen alleen de vlakke zwarte delen zichtbaar zijn.

De onvergeeflijke macro's laten zien dat in het zwart de klinknagels ook nog zichtbaar zijn:
    0265 Black Detail-1.jpg
    0266 Black Detail-1.jpg
    De foto's wel een beetje moeten overbelichten, anders tekend het matte zwart niet.

Het contrast tussen beide delen zal alleen maar groter worden:
    0267 Black-2.jpg
    Het stuurboord deel is en blijft alleen de pure constructie.
    Gr. Peter

Jan Walpot, Dave Bekers, Herby63 en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Een prachtig stukje werk is dit weer Peter, ze wordt steeds mooier :rofl::rofl:

P Voogt vindt dit leuk.
  8. P Voogt

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Dankjewel, Peter. Even geen nieuwe spanten zetten maar de verandering de voorkant wat inrichten. ‘Verandering van spijs doet eten.’
    Gr. Peter

Pingu57 vindt dit leuk.
  9. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Daar heb jij helemaal gelijk in, ik ben heel nieuwsgierig naar je interieur:):)

10. P Voogt

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Met de inrichting van het voorschip werk ik van beneden naar boven.
    Als eerste is de cementen ballast aan de beurt. In 1 van de oude bestekken staat daar over:
    "Cementering:
    Het schip wordt tusschen de sporen behoorlyk en op de beste wyze gecementeerd, met beste cosson cement en scherp rivierzand (verhouding 1:3 bovenste laag 1:1 onderste laag klare cement. In de tanks ter hoogte van de nagelkoppen, in de ruimen tot bovenkant wrangen en ongeveer M. 0.50 in de kim oploopend, verloopend.
    Ter voorkoming van te groot gewicht zal in de laadruimen tusschen de cement dryfsteen gemetseld worden. Ter weerszyde van het zaathout zal gezorgd worden voor behoorlyke doorstroming van het water naar de pompen
    ."

Bij het begin van de bouw van de spanten in de boeg had ik al een poging gedaan om het cement na te bootsen met bloemisten steekschuim:
    0268 Ballast boeg.jpg
    Maar dat is geen succes. Het is heel correlig van structuur, niet flexibel en derhalve moeilijk te verwerken. En tijdens de verdere bouw met de flexibiliteit van de constructie brokkend het langs de randen af.

Afgelopen week ontving ik een pakketje met wat stukjes schuimplastic met een fijne structuur.
    2e poging:
    0269 Ballast test.jpg
    Verschillende stukjes op maat gesneden. Sommige voorbewerkt met dunne CA, dunne houtlijm of verf. Om te kijken wat het makkelijkst werkt. De stukjes een beetje oversized. De flexibiliteit druk het dan in de hoekjes.

Hier een paar stukjes ongeverfd, vastgelijmd met de dunne lijm die ik ook gebruik voor het lijmen van het Evergeen:
    0270 Ballast test.jpg
    De buitenzijde ook voorzien van die lijm en vlak laten drogen. Dat scheelt mogelijk met het absorberen van de verf.

Het uiteindelijke resultaat is een combinatie van de lijm en verf:
    0271 Ballast Vloer.jpg
    De laatste bubbeltjes moet ik nog met een tipje verf vullen.

Met zicht meer van boven:
    0272 Ballast Vloer.jpg
    Tot de bovenzijde van de wrangen gevuld zodat ook gelijk een vloertje ontstaat.
    Gr. Peter

Laatst bewerkt: 11 jun 2024
    Jan Walpot, Dave Bekers, Herby63 en 8 anderen vinden dit leuk.
  11. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Even een klein woordje van kritiek op deze geweldige bouw. Wat vind jezelf van het resultaat?
    Drijfsteen is toch het zelfde als kalkzandsteen? Ytong bijv. Als je het nu van klei maakt en daar met schuurpapier structuur mee aanbrengt, dat geeft een fijnere structuur.
    Persoonlijk vind ik dit een beetje te grof eruit zien voor de schaal. Maar dat is mijn mening.
    Heb je niet een foto hoe het er in het echt uitzag?

P Voogt vindt dit leuk.
  12. Hilbert

Hilbert

Lid geworden:
    8 okt 2023
    Regel matig kijk ik even in je topic omdat ik het een interessante bouw vindt, heel wat anders dan bouwen met hout en echt mooi uitgevoerd :).

P Voogt vindt dit leuk.
  13. P Voogt

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Hoi Stephan. Ik ben altijd blij met inhoudelijke reacties. De drijfsteen wordt alleen verwerkt in de laadruimen. Die komen later, achter het schot met de mastkoker en kossing.
    Op de vloer komen nog vloerdelen.
    Ik vind het resultaat ook nog iets te grof. De verf moet nu eerst drogen. Dan kijk ik moet ik het nog vlakker krijg.
    Hier nog een eerder geplaatste foto van het visruim:
    IMG_0898.jpeg
    Hier is het ook niet egaal vlak. Ook hier komen vloerplanken.
    Gr. Peter

Laatst bewerkt: 11 jun 2024
    Dave Bekers, Baker en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  14. P Voogt

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Dankjewel voor je reactie, Hilbert. Altijd welkom.
    Gr. Peter

Hilbert vindt dit leuk.
  15. P Voogt

Lid geworden:
    1 mei 2020
    En dat alles tussen de spantjes? Klei krimpt ook bij het drogen. Geeft ook spleetjes die in macro uitvergroot spleten worden.
    Ik heb al aan veel dingen zitten denken, maar alles moet wel in alle hoeken vullen om de verschillende profielen.
    Gr. Peter

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  16. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Fimo luchtdrogende polymeerklei krimt niet.(heb ik mij laten vertellen dus zeker weet ik dit niet).
    Het is inderdaad soms een speurtocht om iets te vinden, licht in gewicht en qua uiterlijk passend.
    Ik heb hier van dat harde schuim liggen wat ze ook voor diorama gebruiken. Dat is heel fijn van structuur en je kan het een grof uiterlijk geven. Ik weet even niet meer hoe dat spul heet. Je ziet dat meestal terug in grondplaten of dat ze er muren van maken, door er steentjes structuur op aan te brengen.
    Of gebruik evergreen, waar je een structuur laag op aanbrengt van zand en lijm.
    Het zijn maar ideeën.

Dave Bekers en P Voogt vinden dit leuk.
  17. P Voogt

Lid geworden:
    1 mei 2020
    En daar ben ik blij mee! Maar het moet flexibel zijn om in alle hoeken te vullen. Harde materialen krijg ik er met alle randjes niet vullend tussen.
    Het bloemen steekschuim ben ik ook mbv kleine stukjes aangestampt. Maar dat werkte ook niet.

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  18. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dat spul voor diorama is inderdaad niet heel flexibel.
    Het schuim/spons wat je nu hebt gebruikt is filter materiaal. Zoals voor een luchtfilter of aquarium. Heb je al eens aan koudschuim en/of nasaschuim gedacht? Vooral nasaschuim, ook wel memoryfoam genoemd, is er dicht van structuur. Dit word voor matrassen en meubels gebruikt.
    Eigenlijk zou je iets moeten hebben wat je kan gieten en laten uitharden. Gips is te zwaar natuurlijk. Je zou het gips dan lichter moeten maken, mengen met piepschuimbolletjes bijv., als je dat gaat doen. Maar dat is wel een geknoei.

P Voogt vindt dit leuk.
  19. P Voogt

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Ik heb wat houtplamuur aangelengd met water zodat deze met een kwastje kon worden opgebracht en nog net vloeide. Met wat grijs op kleur gebracht. Daarna alle vulstukjes bestreken:
    0273 Cement Vloer.jpg
    Lijkt nu meer op een cementen vulling.
    Bedenk dat je dit aanzicht bij de Balder zelf niet ziet. Hoogstens als vloer. Daar is hij ook niet strak aangesmeerd zoals bv de vloer van je woning.
    Ik moet nog wat plekjes verf bijtippen, maar wilde jullie deze 2e poging alvast laten zien.

Met nog even een foto met referentie:
    0274 Referentie.jpg
    Om nog even te laten zien waar we het over hebben. De papillairlijnen op mijn duim zijn bijna net zo groot als ......... ;)
    Gr. Peter

Jan Walpot, Dave Bekers, EUSIV en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Dat ziet er in mijn ogen een heel stuk beter uit zo Peter :wave
    Blijf het allemaal heel knap vinden wat je hier weer neerzet, mag je best trots op zijn :thumbsup:

P Voogt vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina