Bouw van "De kameleon" schaal 1:6

Geen water nodig als je de buigrichting van de plaat in de gaten houdt.(zie verslag onderlosser)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen water nodig als je de buigrichting van de plaat in de gaten houdt.(zie verslag onderlosser)

full

Dat ziet er knap uit , dus in een bepaalde richting buigt hij makkelijker ? Als ik het goed. Begrijp? Heb net een stuk in de pan verwarmt en is in vorm dat ging ook goed

Ziet er gaaf uit thor !

Ben benieuwd boe het vaart!

Ik ben druk bezig met de romp , ben nu aan de bodem plaat begonnen , alleen hoe krijg je er z'n mooie ronding in ?

Las ergens over laten weken in warm water en dan in vorm houden
Ben nu een test stukje plaat aan het weken om te zien of dat wil

Hallo Mark,

Het klopt dat het multiplex in 1 richting gemakkelijker buigt. Ik heb hier dan ook rekening mee gehouden. Om hout te buigen zijn er verschillende trukjes zoals inderdaad bevochtigen en stomen. Wat ook goed werkt is ammoniak. Omdat puur ammoniak nogal smerig spul is, gebruik ik glasreiniger met ammoniak. Voor de buiging van de bodemplaat bij de boeg heb ik inderdaad de glasreiniger gebruikt. Na een paar maal insprayen met glasreiniger heb ik de bodemplaat met lijmklemmen een paar uurtjes laten drogen en daarna gelijmd.

Ben trouwens wel benieuwd naar jouw bouw. Ga je een bouwverslag bijhouden?

Groet,
TT

Laatst bewerkt:
En nu is ook het achterbankje klaar

Vandaag een half dagje kunnen knutselen.

Eerst zijn we deze ochtend tevergeefs naar een Jedi pak voor Oscar op zoek geweest (ja, hier in het zuiden zijn de carnavalswinkels ook op zondag open). We hebben nu wat geimproviseerd.

Daarna wat heb ik de geadviseerde steun voor de schroefas gemaakt. Ik heb deze steun uit messing gemaakt en aan de schroefaskoker gesoldeerd en met epoxy aan de romp gelijmd.

full

Deze middag heb ik met een aantal vaders aan de carnavalswagen gewerkt voor de optocht van Oscar's school en daarna nog wat aan de Kameleon gebouwd.

full

Achterbank met ingebouwde roerservo en aandrijving. Ik ben niet echt kapot van de servo, die lijkt een beetje traag en centreert niet zo denderend maar ik had die nog liggen en ik ga het er maar eens mee proberen. Mocht het niet voldoen kan ik de servo nog altijd vervangen.

Filmpje van het roer in bedrijf:

full

En de achterbank met het luikje dicht.

Ik hoop deze week nog tijd te hebben om een begin met de vloer te maken. Daarna ga ik verder met de afwerking van de motorkap en het schilderen van de romp.

En niet te vergeten ... de Kameleon gaat voor het eerst water onder zijn kiel krijgen (in bad) om te bepalen of de waterlijn enigzins in de gewenste richting komt en of er eventueel balast in moet (wat ik wel vermoed).

Groeten,
TT

PS. Bedankt aan iedereen voor de vele leuke, adviserende en enthousiaste reacties! Ik waardeer dat zeer.

Thor.

Dit ziet er weer super uit!!!! met veel genoegen blijf ik dit volgen. Maar uiteraard gaat het carnaval ook door.

groets uit het noorden

Inderdaad Thor, is precies wat ik bedoelde.

Maar die servo, wat is daar mis mee. Zo te zien loopt dat prima.
Mijn roer servo komt ook wel eens net niet op de 0 stand.
Maar de traagheid, ik denk dat ik het wel weet.
Je gebruikt een getande riem, en deze moet op spanning staan.
Ik denk dat je servo dit niet zo leuk vind.
Maar waarom niet een stang overbrenging??
Zijn hele mooie klipjes voor die ze in de vliegtuig bouw gebruiken, en ook verstelbaar.
Zal morgen wel even een foto maken zoals ik heb er in heb zitten.
Mijn servo staat ook tegen de roeras aan.

Groet Paul.

Ik vul hem direct aan.

Dit is wat ik bedoel.
Een heveltje op de servo en eentje op de roeras.
Het heveltje op de roeras is iets korter dan op de servo. Op deze manier kan je de roeruitslag nog iets groter maken.
Het roer is er hier even uit, maar het principe lijkt me duidelijk.
Tussen de 2 gaffeltjes zit een draad stangetje. Je kan dus na hartelust stellen.

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt:
Water onder de kiel

Net heb ik de Kameleon nat laten worden. Gelukkig alleen aan de buiten kant en dat betekent dat de romp waterdicht is (had ik eigenlijk ook wel verwacht maar je weet het alleen zeker als je het geprobeerd hebt).

Met de hele RC installatie onder de kap plus twee accus van 200 gram, moet ik zo'n 500-700 gram balast net voor de motorkap plaatsen. Dan komt de waterlijn netjes uit. Als Hielke en Sietse nu ook niet te dik (lees zwaar) worden moet het allemaal goed uitkomen.

Morgen zal ik zien dat ik balast krijg (daklood of kogeltjes met expoxy) en dan kan ik de zwarte vloer vastmaken.

full

Kameleon.

Ziet er schitterend uit Thor.

Als extra ballast zou ik gewoon daklood nemen. Smalle reepjes van knippen. Kan je mooi mee schuiven en gewoon vast zetten met dubbelzijdig plakband.

Back