Bouw van "De kameleon" schaal 1:6

Lijkt me ook wel een goed idee. Een praam erachter, maar net wat je zegt, eerst de kameleon klaar!!! Wie weet met wat voor idee je dan weer komt.:thumbsup:
 
Hindrikjakob.jpg


Sjoerd%20Bonnema%20-%20klein.jpg


Zo iets dus.
 
Kijk eens Thor, een echte Kameleon.
full


Is van een mede modelbouwer hier op het forum.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en dat ben ik :)

kijk Thor,


nog wat meer foto's, er zit een volvo penta in 80 pk, en hij weegt 1600kg.

full
hier








full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kameleon

Misschien wel aardig om te weten: er zijn voor de verfilming twee verschillende 'Kameleons' gebruikt: de ene was zoals de Kameleon beschreven wordt in de boeken, dus een stalen waterverplaatsende vlet. Maar voor de scenes waarin de Kameleon zich ontpopt als 'speedboot' werd een planerend polyester exemplaar gebruikt met jetaandrijving.
 
De gebroeders Klinkhamer

En alweer een uitdaging minder! Door middel van een paar wat langere Google sessies heb ik eindelijk twee poppen gevonden die voor Hielke en Sietse door kunnen gaan. Vraag mij svp niet hoe ik er op ben gekomen of wie Aaron Carter was (schijnbaar een soort Justin Bieber) maar met overalls en klompen komt dat wel goed.

Voor 8 britse pond per stuk op ebay.

full


Ik blij, mijn vrouw blij, Oscar blij, allemaal blij :)

PS. Mocht je ooit gaan googlen op "dolls" en dergelijke gaat er een wereld voor je open op het gebied van "action figures" en anders soort poppen :oops:.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gebroeders Klinkhaner.

Daar ben je er nog niet mee Thor.

De heren hebben ook een pet op, en een boeren zakdoek om de nek.

Ziet er overigens al mooi uit die poppies.
 
En weer een beetje meer

Gisteren weer wat tijd besteed aan "De Kameleon".

Ik heb nu de gehele RC installatie ingebouwd. De LED van de geluidsmodule heb ik losgesoldeerd van de printplaat en via een draad aangesloten zodat ik deze in het dashboard kan monteren. Ik heb een klein contactslot met sleutel als aan-uit schakelaar gekocht.

Verder heb ik alle andere onderdelen ingebouwd. De 2.4 ghz ontvanger heb ik onder de achterbank geplaatst. Ik moet nog een range check doen om te kijken of het nodig is om de antenne naar buiten te brengen. Als dat nodig mocht blijken ga ik de antenne vermommen als vlagenmast (met natuurlijk een Friese vlag eraan). Aan de 5000mAh/3S lipo moet nog een andere stekker gesoldeerd worden.

full


Tussen het 2e en 3e spant heb ik 600 gram lood aangebracht (6 stuks vislood a 100 gram). Ik heb hiervoor een passend houten doosje gemaakt en het lood met smeltlijm geborgd en onder het zwarte dek vastgelijmd. Helaas heb ik hier geen foto van gemaakt. Het zwarte dek zit in principe geschroefd en kan indien nodig gedemonteerd worden en kan ik met wat moeite nog ballast toevoegen of verwijderen.

Ik heb ook een begin gemaakt met het dek. Vanavond ga ik de eerste 5 stuks beitsen en vaslijmen en in de loop van de week de rest. Dat wordt nog een passen en meten werkje ivm de spanten.

full


De schroef heb ik vervangen door een 50mm messing tunnelschroef van Rivabo. Heeft het nog zin de schroef met locktite te borgen?

full


De gebroeders Klinkhamer zijn inmiddels per post onderweg van de UK naar zuid-Limburg. Ik ben benieuwd hoe de poppen er in het echt uit zien.

De to-do lijst:

* Accu
- Andere stekker solderen

* Motorkap/dashboard afmaken
- Stuur maken en eventueel servo inbouwen om stuur te laten draaien
- Contactslot en LED inbouwen
- Toerenteller maken (dummy of werkend dmv mini servo parallel aan ESC)
- Gashendel maken
- "Versnellingspook" maken (volgens mij de pook waarmee de keerkoppeling bediend wordt)
- Vergrendeling achterzijde motorkap

* Schilderen
- Romp rood met groene rand
- Motorkap groen
- zwarte stootrand
- Letters "kameleon"

* Nieuwe standaard maken (de huidige is prima voor het bouwen maar niet als definitief exemplaar)

* Hielke en Sietse
- Overalls kopen/maken
- Klompen kopen
- Boerenzakdoeken en petten kopen/maken
- Goede manier bedenken om de poppen te bevestigen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kameleon

Ziet er weer op en top uit Thor.
Ik zou de schroef inderdaad even vast zetten met Locktite, en er nog even een moertje voor zetten kan je ze mooi tegen elkaar indraaien.

Groet Paul.
 
Mooi gemaakt hoor!
Heb de tekening van NVM al een x aantal jaren in bezit,en diverse pogingen verder nog steeds geen varend model.
Ben geen doorgewinterde bouwer dus het is al 2 x op niets uitgelopen.
Een lelievlet is wel gelukt,maar die is zonder spant
Ik zie dat je ook extra versteviging heb gemaakt,beetje van NVM en van de bouwer zoals al aangegeven in het eerste bericht.

Ik blijft het volgen,het inspireert wel dus wie weet......lukt het ooit.

Peter
 
Tandriemschijf op servo

Ik kreeg van een ander forumlid de vraag hoe ik de tandriemschijf op de servo bevestigd heb. Zijn tip was ook om deze info op het forum te plaatsen. Om eea nog wat duidelijker te maken heb ik ook een tekeningetje in Sketchup gemaakt.

full


De tandwielen en riem heb ik bij conrad.nl besteld.
- 1x Vlakke tandriem 160 64, Bestnr.: 209519-89
- 2x Tandriemschijf 20, Bestnr.: 209513-89
- 1x Cilinderkopbout met inbus DIN 912 Roestvrijstaal RVS M2,5 20 mm 1 st., Bestnr.: 888734-89

Als servo heb ik een standaardservo met metalen tandwielen en as gebruikt.

Met een kleine smalle vijl heb ik in de bovenkant van de as van de servo een smalle sleuf gevijld.

Daarna heb ik aan de onderzijde van de tandriemschijf het gat van 4mm naar 6mm vergroot zodat dit strak over de metalen as van de servo past. Je moet het gat niet te diep boren anders gaat de schijf de servobehuizing raken.

Daarna heb ik een stukje messingbuis van 4mm genomen en aan het ene uiteinde de zijkanten weggevijld zodat dit busje in de sleuf van de servoas valt en niet meer kan verdraaien. De lengte van het busje heb ik zo gemaakt dat het niet boven de schijf uitkomt.

Vervolgens heb ik de delen gemonteerd. De imbusbout van de tandriemschijf zorgt ervoor dat deze niet kan verdraaien tov het messing busje.

De lengte van de tandriem kun je natuurlijk aanpassen en is vrij eenvoudig te berekenen.

Door tandriemschijven te kiezen met verschillende afmetingen kun je de draaihoek van het roer vergroten of verkleinen. Ik heb voor 1:1 gekozen wat een draaihoek van 2x45 graden opleverd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap gedaan, en een handige methode om - bij bijv. schottels - 180 of zelfs 360 graden vrijheid te kunnen krijgen, simpel een groter tandwiel op de servo monteren.
 
Ik had alleen over de servo en tandriemschijf een beugel gezet met een lager voor de as op de servo zodat ie iets van de trekkracht opneemt en niet alles op de servo komt.....
 
Laatst bewerkt:
Ik had alleen over de servo en tandriemschijf een beugel gezet met een lager voor de as op de servo zodat ie iets van de trekkracht opneemt en niet alles op de servo komt.....


Ja, dat zou kunnen echter is de belasting in principe niet veel hoger dan de belasting die een normale roerhevel veroorzaakt. De enige vreemde/hogere belasting kan onstaan door de kracht die nodig is om de riem op spanning te zetten. Omdat het een tandriem is valt de kracht die hiervoor nodig is erg mee. Verder komt daar nog bij dat het toerental (eigenlijk een halve toer) extreem laag is. Ik heb er wel vertrouwen in dat dit ook gedurende langere tijd goed zal werken. Maar ... de tijd zal het leren een standaardservo kost ook de kop niet.
 
Heel erg mooi!
Ik heb als 10 Jarige alle Kameleon boeken uit de bieb gelezen, dus deze gaan we volgen!
 
is de belasting in principe niet veel hoger dan de belasting die een normale roerhevel veroorzaakt.

Je krijgt wel een groter "knik"moment op de servo as.
Omdat het aangrijppunt een stuk verder naar boven wordt verplaatst.
Dit kan een grotere slijtage geven op je onderlager van de uitgaande as. (het bovenlager zal ongetwijfeld sterk genoeg zijn)
 
Back
Top