Maiden geslaagd!
Zo, vandaag was (onverwacht) de Maiden van de Graupner Taxi 2400.
Het is allemaal goed gegaan, maar laat ik maar bij het begin beginnen.
Wij zijn vannacht van onze vakantie in Nederland terug thuis gekomen.
Vanmorgen beloofde het hier een hele mooie windstille dag te worden.
Omdat de auto nog vol lag met boodschappen en koffers van de vakantie dacht ik eigenlijk niet aan vliegen, ook omdat ik nog best wel moe was van de lange rit.
Nadat wij dan de auto hadden leeggeruimd en de eerste wasmachine liep, zag mijn vrouw m’n „droevige blik“ die telkens weer door het raam naar buiten keek.

Ik kreeg dus „toestemming“ om te gaan vliegen
Het was al 13:30 en ik had geen tijd meer om alle accu’s op te laden, dus maar alles in de auto „gegooid“ en snel naar de club gereden.
Daar aangekomen eerst maar de accu’s opladen en iedereen mijn nieuwste aanwinst laten zien.
Nadat iedereen mijn werk had goed gekeurd en de accu’s eindelijk vol waren heb ik de CG nog eens een keer opnieuw uitgewogen.
Omdat nu de spinner ontbreekt moest ik er nog 60 gram lood aankleven zodat het allemaal weer klopt.
Dat haal ik later weer weg als ik een nieuwe spinner heb.
Ik ben toen een paar rondjes gaan rijden met de Taxi om te kijken of alles goed loopt en de taxi niet naar links of rechts uitwijkt.
Daar heb ik gemerkt dat de „schoentjes“ van de Taxi te veel door het gras slepen.
De kans op een koprol was mij te groot dus heb ik de „schoentjes“ er maar af gehaald.
Weer een rondje gereden met een goede vriend die naast me stond.
Na dat alles goed was zij hij spontaan tegen mij: „alles gecontroleerd?“ Ja. „Alles goed ingesteld?“ Ja. „Na, waar wacht je dan nog op. Volgas!“

Ik wou nog tegen hem zeggen dat ik vandaag alleen maar wou kijken of de Taxi goed rijdt, en dat ik zo dadelijk mijn Super Flappie ga vliegen, maar ik kon het ook niet meer weerstaan.
Ik heb dus 50% gas gegeven en de Taxi ging na 20-25 Meter met een mooie hoek van 40-45 graden naar boven.
Dat was een lekker gevoel!
De eerste bocht was snel gemaakt en ik ben met 25% gas gaan vliegen.
Dat is meer als genoeg om met de Taxi normaal te vliegen.
Naar een paar rondjes, waar ik 1 klikje ailerons trim moest geven vloog de Taxi nagenoeg perfect.
Aleen was de Taxi een tik te zwaar in de staart naar mijn gevoel.
Ik ben dus gaan landen en heb een hele mooie landing gemaakt.
Ik heb er dan nog eens 60 gram lood in de neus aan toegevoegd en ben gelijk weer gestart.
Dit keer met volgas en dat is echt niet meer normaal (grijns)
De Taxi is in minder als 10 meter van de grond los en gaat loodrecht naar boven.
Wat een kracht zeg!

Nadat ik bijna 6 minuten motortijd had heb ik weer een landing gemaakt en de accu’s gecontroleerd.
Er zat in iedere cel tussen de 3,94 en 3,95 Volt.
Ik kan dus makkelijk 10 minuten instellen op de Timer.
Zo, lang verhaal geworden.
Mijn excuus ervoor.
Ik heb (3 uur later) nog steeds een goede shot Adrenaline in m’n bloed zitten.
Het was echt een goed gevoel zo’n grote, maar vooral ook zware kist in de lucht te sturen.
Tot slot nog een paar foto’s na de laatste landing.
Ik heb helaas geen film of foto’s van de maiden omdat het eigenlijk helemaal niet gepland was vandaag.
Klik hier voor een grote foto!
En zo wordt de Taxi in m’n auto getransporteerd.
Veel plaats nog en de kinderstoel zit er ook nog in.
Normaal heb ik nog een skibox op het dak zitten (extra voor het modelvliegen gekocht).
Zo, genoeg geweest.
Ik ga nog de stikkers op de Taxi kleven en een nieuwe spinner erop zetten.
Dan hoop ik dat ik een hele lange tijd veel plezier met de Taxi zal gaan hebben.
Groetjes,
Jordy