"Bouwbericht" van een Graupner Taxi 2400 met elektromotor

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door JdeRooij, 8 jun 2012.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Kun je niet de hele cockpitkap/voorruit afneembaar maken?
    Zo heb ik het bij mijn Ibis gedaan en dat werkt perfect, heerlijk veel ruimte, goed bereikbaar en snel lipo's wisselen.

    Wat plaatjes:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gerben
     
  2. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    In mijn Megastar zit het batterij-toegangsluik ook van voor , samen met de Eagle Tree logger met display....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze namiddag weeral een heel deel sleeps op zijn actief met een 5 meter Nimbus ( 8kilogram ) op sleeptouw...

    Dit zijn de nodige vitamienen....
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Dat zijn nogal wat "Vitamientjes" ;)

    Ik heb intussen een goede oplossing gevonden denk ik.
    Aan de onderkant van de neus zit een grote dikke zwarte (vuurvast/hittebestendig?) houten plaat.
    Het zelfde materiaal waar het motorschot van is gemaakt.

    [​IMG]

    Het is schuin uitgezaagd en er passen "makkelijk" 2 x 5S Lipo's in.
    Ik moet dan wel het één en ander nog veranderen, en een makkelijk afsluitbare deksel erop bouwen, maar dit lijkt me wel het handigst.
    Helaas weet ik nog niet of ik deze plaats kan gebruiken ivm. de CG.
    Dat moet ik nog gaan uitvinden.

    Groetjes,

    Jordy
     
  4. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Het gaat verder!

    Zo, het is zover!
    Eindelijk gaat de montage van de Graupner Taxi 2400 beginnen.

    Ik heb me bijna 100% aan de bouwaanleiding gehouden.
    Hier en daar heb ik een kleine verandering gemaakt omdat dat volgens mij wel zinvol was.
    Ik heb dit keer ook best wel weer een boel foto’s gemaakt.
    Misschien ook wel een paar teveel, maar dat moeten jullie mij maar vergeven.
    Ik heb ze, zoals ik nu altijd doe, met 800 x 600 als foto en met 1600 x 1200 als link.
    Daardoor duurt het niet al te lang voordat alle foto’s zijn geladen.


    Als eerste ben ik met de vleugel servo’s begonnen.
    De servo’s worden direct op de afdekkapjes monteerd.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Hiervoor moet ik eerst een beetje folie wegsmelten.
    Ik heb ontdekt dat smelten veel beter is als wegsnijden omdat de folie dan weer gelijk vastplakt aan het hout.
    Als je de folie wegsnijdt heb je kans dat de folie gaat omkrullen en dat will je niet hebben.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!

    Dus maar lekker met de soldeerbout smelten.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En zo zit de servo er met de ingekorte servoarm op.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik heb de servo al in de neutrale positie gezet zodat het bij het inbouwen makkelijker is.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Waar het nodig was heb ik ook nog eens de servokabels langer gemaakt.
    Solderen en krimpslang. Het standaard verhaal.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De rolroer-servo’s heb ik met het afdekkapje in de vleugels vastgeschroefd.
    Aan de servo-arm heb ik een 2,5mm. klem met een metaaldraad provisorisch vast gezet zodat ik kon zien waar het rolroerheveltje geplaatst moet worden.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Het is belangrijk dat alles netjes recht is en niet scheef staat.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Past goed zo.....

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    ... en zit niet scheef. Prima!

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De rolroerhevels worden met 3 boutjes door de vleugel aan de andere kant met 3 moertjes en een tegenstukje zeker bevestigd.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Het overtollige wordt afgeslepen en weggevijld totdat het niet meer scherp is.
    Voor de zekerheid heb ik nog een druppeltje CA op de moerjtes gedaan zodat ze vast blijven zitten.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Aan de rolroerhevel heb ik ook een 2,5mm. klem gemonteerd.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!

    Belangrijk is hier ook weer dat de draaibeweging in het midden van het rolroer schanier ligt.
    Dat lukt hier dus met het 3de gaatje van de hevel.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Uiteindelijk wordt het metale stangetje op maat gesneden en aan allebij de klemmen vastgesoldeerd.
    Ik had dit ook met schroefdraad kunnen doen, maar solderen is voor mij de zekere optie.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Toen waren de beide remkleppen aan de beurt.
    Hier gaat Graupner met de Taxi 2400 een andere weg als gebruikelijk.
    De remkleppen worden in de vleugel aangestuurd.
    Er is dus geen hevel aan de buitenkant.
    Best wel leuk bedacht, maar het maakt het wel iets moeilijker om te monteren.

    Ik heb eerst de scharnieren bevestigd en gekeken of ik de maximale beweging kan halen.
    Zo’n 80 graden zou perfect zijn.


    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!

    Dat gaat dus makkelijk.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Aan de remklep moet ik een aluminium heveltje bevestigen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Er moet dus een gaatje in de remklep worden geboord.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    In het montageplan staat dat het gaatje van de aluminiumhevel op 11mm. moet uitsteken.
    Dat is dus ook gelukt.
    Vastgelijmd heb ik het met 24h Epoxy.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Nu kan ik het gat door de vleugel boren waar de stuurstang doorheen moet komen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De servo’s heb ik weer op de zelfde manier vastgemaakt zoals bij de rolroeren.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Het enigste verschil is dat je geen folie hoeft weg te branden bij het afdekkapje omdat de stuurstang aan de binnenkant van de vleugel zit.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En zo ziet het er uit als het klaar is

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De volgende stap waren de 2 hoogteroeren.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    In princiep is dit hetzelde werk als bij de 2 rolroeren.
    Daarom maar geen foto’s ;)


    Nu de vleugels en de hoogteroeren klaar zijn wordt het tijd voor de romp en het zijroer.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    In de romp liggen al de bowdenbuisjes voor het zijroer.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik ben begonnen met de gaten voor het hoogteroer.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Aan de onderkant van de staart zit een „service“ luik.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Dat is best wel handig omdat je dan je werk kan controleren en ook de servo-aansluitingen zo veel makkelijker kan maken.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Toen de gaten erin zaten was het tijd voor het zijroer wat achter op de staart moet worden gelijmd met epoxy.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!

    Je kan de gleuf voelen, dus maar weer de soldeerbout gepakt en de folie wegsmelten.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Om een goede verbinding tussen staart en zijroer te krijgen moest ook nog een stuk folie van het zijroer weggesmolten worden.
    Dit gaat het makkelijst als je het zijroer in de gleuf zet en dan de rand met een potlood aantekent.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En toen was ook hier de folie weggesmolten

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De Epoxy weer samen mixen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En de boel goed vastlijmen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Het is belangrijk dat alles netjes recht is en niet scheef staat.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Maar door de gleuf (die er al inzat) is dit niet al te moeilijk.
    Je moet hier echt gaan kloten om het scheef in te bouwen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De overtollige epoxy ......

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    ..... moet je natuurlijk nog met een doekje afvegen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik doe altijd (bij belangrijke bevestigingen) een beetje epoxy appart op een stukje afvalhout en laat het daarop drogen om naar 24 uur te controleren of het echt hard is geworden.
    Het kan zijn dat je niet helemaal goed hebt gemixt en dan zou de epoxy te zacht of te brokkelig worden.
    Dat kan bij een zijroer met staart best wel eens fataal kunnen zijn.
    Vooral als je bedenkt dat dit staartstuk aardig wat klappen kan krijgen door het sleepzijl.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Nu begint het al een beetje op een vliegtuig te lijken.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Het wordt nu tijd voor het staartwiel.
    DIt wordt dmv. 2 draadjes aangestuurd.
    De gaatjes voor de stuurdraden heb ik in de achterromp aan de onderkant alvast met een edding gemarkeerd.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ook de 2 gaatjes voor het staartwiel heb ik al geboord

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Om ervoor te zorgen dat de staaldraden niet aan de romp gaan schuren, heb ik hier 2 plastic bowdenbuisjes ingelijmd met 5 min. epoxy.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Het is belangrijk dat de buisjes niet te recht worden ingelijmd, anders schuurt het alsnog.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Het staartwiel wordt eigenlijk alleen maar met 2 schroefjes vastgezet.
    Dat is me iets te weinig zekerheid.
    Daarom heb ik hier als extra versteviging de folie weggesneden en een flinke klodder 24h epoxy erop gesmeerd.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Her staartwiel heb ik er toen opgeschroefd......

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    .... en het overtollige epoxy erop laten zitten.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Dit staat nu te drogen.
    Voor vandaag is het wel genoeg geweest.
    Morgen mag de Taxi 2400 voor het eerst op eigen „voeten“ staan.

    Groetjes,

    Jordy
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2012
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    [​IMG]

    Dit hat je beter met schroefdraad kunnen doen.
    De soldering is niet goed en laat op de duur weer los .

    [​IMG]

    Ook de servodraad soldereringen zijn niet optimaal .
    Beter dan gewone verlengkabels nemen met stekker en contrastekker.

    Alleen kan je daar niet meer fatsoenlijk met solderen omdat je de lijmresten van de folie in je bout brand.
    Voor de folie gebruik ik een oude soldeerpistool waar niet meer mee soldeerd word.

    Mvg Johan
     
  6. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hoi Johan,

    Bedankt voor je feedback.
    De kabels zijn natuurlijk beter gesoldeerd.
    Het was alleen maar een voorbeeld foto, omdat de andere foto's helaas niet scherp genoeg waren.
    Ik doe altijd de beide einden van de kabels dun met soldeertin bedekken en dan met een korte aanraking van de soldeerbout met elkaar verbinden.
    Zo hoort het toch, of niet?
    In ieder geval trek ik er behoorlijk aan en ik test of de verbinding goed is en de servo correct werkt.

    De foto's van de vleugelservo inbouw zijn van vorige week.
    De soldeerverbindingen van de roeren heb ik inmiddels al verbeterd.
    Mede omdat ik niet tevreden was hoe het gesoldeerd was.
    Het ziet er nu zo uit. Wat vindt je ervan?

    [​IMG]

    Ik heb hier ook behoorlijk aan getrokken met 2 tangen en ik krijg ze niet van elkaar los.
    Zeker niet perfect gesoldeerd, en zeker ook teveel tin, maar het zit muurvast.

    Mijn vrouw heeft me van het weekend een leuk cadeautje gekocht.
    Omdat ik (bij de vleugelverbindingen) zo aan het vloeken was dat ik de soldeerbout er zo lang op moest drukken voordat er een verbinding was.

    Ik heb een Ersa Analog 60 soldeerstation gekregen.
    Hiermee gaat het een stuk eenvoudiger.

    [​IMG]

    Ik ben nog steeds een beginneling als het om solderen gaat, maar de resultaten zijn beter geworden.
    De "oude" soldeerbout wordt nu uitsluitend voor het smelten van folie gebruikt.

    Groetjes,

    Jordy
     
  7. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    erg mooi bouwverslag ,ik heb zelf de kadet 2400 van graupner en deze wil ik gaan vliegen met 2x 4 cel 4000/5000 paketten ,en evt wat klein sleepwerk het vliegewicht van de kadet ligt rond de 5 kg :yes:heb jij ook speciale maten servo,s moetten gebruiken voor het hoogte roer jordy ?
     
  8. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hallo Johan.

    De Kadett is ook een heel leuk model.
    Ik gebruik in de Taxi 2400 alleen maar 10kg. servo's.
    Ook voor het linker en rechter hoogteroer gebruik ik dezelfde servo's als voor de remklappen en rolroeren.
    Het zijn dus geen speciale maten.
    Dat zijn de Savöx SC-0252MG.
    Die zijn heel sterk en heben weinig speling (tot nu toe ;))

    Zo, het is weer mooi weer hier met weinig wind.
    Ik ga nog een rondje met m'n Super Flappie vliegen voordat het weer hier slechter wordt.
    Leve de Vakantie ;)
    Vanavond bouw ik weer een stukje verder aan de Taxi.

    Groetjes,

    Jordy
     
  9. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    ok das duidelijk jordy ,dat zit bij de kadet wat anders maar dat pas ik wel aan bedankt voor de info :wink:

    :rolling:supper flappie haha
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Verwijzing naar solderen van kwiklinks en soldeerhulzen:
    S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!


    Hulde voor het bouwverslag Jordy, met dubbele foto's. Je kunt ook de link naar grote foto toekennen aan de kleine foto, net zoals je link toekent aan tekst. Klikken/selecteren kleine foto en vervolgens [​IMG]. Je krijgt dan 'onderwater [​IMG]'
    [url= http://grote foto]eventueel ook nog tekst met harde return, als klikbaar kopje[img]http://kleine foto[/img][/url]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  11. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hoi Ron

    Bedankt voor het compliment.
    De manier waarop jij de beelden verlinkt is goed.
    Dat ga ik bij mijn volgende bouwdraadje eens zo doen.
    Nu ga ik in dit draadje niets meer veranderen omdat ik alles al in een word-file heb voorbereid.
    Ik hoef alleen nog maar de tekst te schrijven en de nummer(s) van de foto erbij te plaatsen.
    Dat maakt het voor mij het makkelijkst.

    Nog bedankt voor de link met de soldeer tips.
    Ik heb bij de verbindingen de soldeerbout op 350 graden gezet en de klem met de metaaldraad heel heet gemaakt.
    Daar heb ik dan de soldeertin tegenaan gehouden en die is er vloeibaar "ingelopen" en het gaf een goede en sterke verbinding.
    Dit is geloof ik wel de goede methode?
    Met mijn "oude" soldeerbout kreeg ik dat niet voor elkaar omdat het maar een 10/15 Watt bout is.
    Een paar draadjes solderen ging met de kleine soldeerbout goed, maar de grotere dingen was echt niet meer leuk.

    Zo, ik ga een hapje eten en dan ga ik weer verder met bouwen.
    De Taxi staat al op z'n eigen "benen" en het zijroer en de staartwiel is ook al met de servo verbonden.

    Groetjes,

    Jordy

    ps. goed dat ik nog eventjes ben gaan vliegen. De lucht wordt hier pikzwart!
     
  12. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    ...... en het gaat vandaag weer verder.

    Het wordt tijd dat de Taxi eens op z’n eigen benen gaat staan.
    Hier zie je het complete landingsgestel liggen

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!

    Dit is het bevestigings materiaal.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Als eerste heb ik de benen er aan geschroefd

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Toen de wielen er maar provisorisch erop gezet of alles ook wel recht is en de assen niet krom zijn.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Zit er goed op...

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De volgende stap waren de „schoentjes“.
    Ik moest es een paar gaatjes inboren voor de as.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik heb de as iets naar achteren gezet zodat de „schoen“ minimaal schuin naar de binnenkant staat. Het is maar een paar millimeter.
    Dit valt bijna niet op. Het voordeel is als je in hoger gras starten (of landen) moet, dat de „schoenen“ niet naar buiten afbreken (heb ik me laten vertellen).
    Omdat het geen kwaad kan heb ik dat dus maar zo gedaan.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En toen mocht de Taxi 2400 voor de eerste keer op z’n eigen benen staan

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Best wel een mooi gezicht zo.
    Het Design bevalt me heel goed.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    In de tussentijd had ik ook al de veren voor het staartwiel vastgemaakt en de hevels aan allebij de kanten van het zijroer bevestigd.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De aansturing van het achterwiel met 2 veren ertussen begreep ik eerst niet. Waarom in hemelsnaam 2 veren? Ik will toch een speelvrije besturing?
    Op de vliegclub hebben ze het me uitgelegd.
    De veren zijn een soort schokbrekers.
    Op een oneffe bodem kan het de tandjes van je servo redden als niet alle klappen door het stuurdraad bij de servo aankomen.
    Eigenlijk best wel handig en ook nog eens simpel met 2 veertjes opgelost.
    Alweer wat erbij geleerd!

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Omdat de lucht nog blauw was, en de zon er nog mooi op schijnt, heb ich nog snel een paar foto’s buiten op het balkon van de Taxi 2400 gemaakt.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!

    Ik vind het echt een heel mooi model.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!

    De kleuren passen goed bij elkaar

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!

    Zo, genoeg zonlicht gezien.
    Het wordt weer tijd om verder te bouwen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!



    Het zijroer krijgt ook weer klemmen, maar dit keer verstelbaar, dus niet gesoldeerd.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Het moet een paar millimeter verstelbaar blijven omdat ook het achterwiel aan de zelfde servo zit.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Aan het achterwiel komen aan de veren verstelbare hulzen waar ik het staaldraad kan vast solderen

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En zo heb ik de hulzen met het staaldraad vastgemaakt.
    Draadje door de gaatjes en dan de huls vol met soldeertin laten lopen.
    Zit muurvast!

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Toen ook het zijroer en de staartwiel bestuurbaar waren, was het eindelijk tijd voor de motor en de motorspant.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De Motor is echt en joekel van een „beest“ en weegt 620 gram!

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik heb een paar dagen van te voren al de motorspant verlijmd met 24h epoxy.
    Eerst heb ik alles een beetje opgeruwd met schuurpapier zodat de epoxy beter vast gaat zitten

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En toen alles gewoon verlijmen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Hier en daar heb ik zeker weer een druppeltje teveel epoxy erop gesmeerd.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Maar dat maakt niet zo veel uit. Vast is vast!

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Nadat alles droog was heb ik de motor in de motorspant gezet en de 20 x 10 propeller er met de spinner (die ik nog een beetje moest aanpassen) erop gezet.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Het is echt wel een joekel van een aandrijving zeg.
    Zoiets groots had ik nog niet in m’n handen.
    Ik ben er erg van onder de indruk en zal het ook met respect gaan behandelen.
    Hier kan je al snel een paar vingers mee afhakken als je niet oppast.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Nu word het langzaam maar zeker tijd voor de „Hochzeit“
    De Motor wordt erin gebouwd.
    Als eerstes heb ik de motorspant er met crèpeband opgezet om te kijken of alles zo goed zit.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Een heel klein beetje verschuiven

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De gaatjes voor de bevestiging aanboren....

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En klaar is Klara

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ziet er goed uit en de motor zit precies op de juiste plaats

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Snel nog de propeller er provisorisch op gezet....

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Eindelijk heeft de Taxi 2400 een gezicht gekregen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De Cowling heb ik ook gelijk vastgeschroefd.
    Helaas niet helemaal correct. Ik was helaas niet precies genoeg en moest 2 keer boren in de romp.
    Gelukkig zie je dat niet meer omdat de cowling alles afdekt.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Inmiddels had ook de Graupner HoTT GR-32 ontvanger z’n vaste plaats ingenomen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ook kan je hier het zijroer/staartwiel servo zien met alle staaldraden eraan.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Je kan hier goed zien hoe ik de 4 antenne’s heb monteerd.
    Ik heb de uiteinden van de 4 antenne’s in een wit stukje van een bowdenbuisje gestoken en met een druppeltje hete lijm in de romp vastgezet.


    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Daarbij heb ik de antenne’s in 4 verschillende posities gezet zodat er altijd een antenne ontvangst zal hebben.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Zo, dat was weer genoeg voor vandaag.
    Morgen wordt de Emcotec DPSI BIC en de 2 x 5 S Lipo’s met een „zelfontwikkelde“ Accu-klep in de neus ingebouwd en dan alles uitwegen en de ontvanger Lipo’s erin zetten.
    Als het goed is kan ik de CG zonder lood instellen, maar dat weet ik eerst morgen definitief.

    Groetjes,

    Jordy
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Jordy,

    Dat gaat mooi zo.
    3 suggesties:
    1.
    De motorkap zou ik van voren volledig dichtmaken, met een rondje in het midden waar de motor achter zit. Zo moet alle lucht door de motor voor een optimale koeling, nu zit hij verscholen achter de spinner.
    De kap dichtmaken kun je doen met 1mm triplex of een stukje plastic plaat. Verbetert je motorkoeling aanmerkelijk!

    2. Heb je de prop even ontbraamt met een P600 schuurpapiertje? En gebalanceerd?
    Loopt het net even mooier en stiller (en dus efficienter)

    3. Die servostekkertje voor de vleugelaansluitingen even kleurcoderen, allemaal een ander kleurtje tape of krimpkous. Voorkomt fouten als je straks op het veld opbouwt.

    Gerben
     
  14. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hoi Gerben.

    Bedankt voor je input.

    1. Dat is een goede Tip. Daar had ik noch niet aan gedacht. Geeft zoiets dan geen remmende werking? De neus is namelijk erg groot en er kan veel wind doorheen.
    2. Aan het uitbalanceren had ik gedacht, maar niet aan het ontbramen. Dat ga ik nog doen. Super tip!
    3. Ik had al geplant dat de stekkers nummers (1 t/m 4) krijgen omdat ik geen 4 kleuren tape, stift of krimpkous heb ;)

    Zo, ik ga eerst eens even "Frühstücken" (ben net wakker, leve de Vakantie!) en dan ga ik verder met het bouwen.
    Van het Weekend wil ik klaar zijn.

    Groetjes,

    Jordy
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De neus heeft een remmende werking, omdat hij gewoon groot is. Of de lucht nou direct voorin tegengehouden wordt of later, dat maakt niet zoveel uit. Het zou me niet verbazen als een aerodynamicus kon uitleggen dat een dichte kap minder weerstand heeft dan een open kap, ook al is dit met een vlakke plaat.

    Je zou ook nog een ' kanaal' in je kap kunnen maken die lucht van een van de zijbakken over de regelaar geleidt, maar het gat aan de voorkant zou ik niet te groot maken (kleine ingang, grote uitgang voor beste werking).

    Gerben




    Gerben
     
  16. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Vandaag heb ik de Taxi helemaal klaar gemaakt.
    Nouja, bijna dan ;)

    Ik ben (na het lange uitslapen) begonnen met de CG uitwegen.
    Het was best wel spannend want nu pas wist ik of ik de CG zonder extra lood kon halen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik heb de beide accu’s voor de aandrijving met crèpeband onder aan de neus vastgeplakt en de DPSI BIC aan de zijkant waar ik het in wil gaan bouwen.
    De 2 accu’s voor de ontvanger heb ik toen aan de benen van de Taxi getaped.
    De CG heb ik op 123mm. gezet. In het handboek staat tussen de 120mm. en 125mm.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De CG was zo precies als het moest zijn en daar was ik best blij mee.
    Ik heb toen besloten om de DPSI BIC aan de andere kant te gaan inbouwen.
    Als eerste heb ik een gat in de romp gemaakt.
    Je kan het licht van de zaklamp nog zien schijnen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik heb het gat iets te klein uitgesneden/gefrased en heb het langzaam stukje voor stukje groter gemaakt.
    De 2 gaatjes voor de schroeven heb ik er ook ingeboord zodat ik alles netjes vast kan schroeven.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En zo zit het mooi ingebouwd.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De knopjes zijn goed te bedienen en het display is makkelijk af te lezen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Aan de binnenkant ziet het er zo uit.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Omdat ik de 2 ontvanger-accu’s best ver voor in de neus (op de hoogte van het landingsgestel) moet inbouwen, moest ik de accu kabels een stukje verlengen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Dus maar weer de soldeerbout gepakt en lekker verlengen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Toen de 2 accukabels verlengd waren was het tijd om me eens met de accuplaats van de 2 dikke 5s lipo’s bezig te houden.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Hoe ga ik dit nu oplossen?

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De plaats is goed, maar het moet ook toegangkelijk genoeg zijn om de accu’s snel te kunnen wisselen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    In ieder geval moeten de kabels (van de accu’s) gekort worden.
    Ik had ook nog eens ergens gelezen dat kortere kabels van de accu naar de ESC beter is, dus dat is alleen maar goed.
    Dat ga ik later nog doen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik heb intussen van de 2 5s Lipo’s een 1 x 10s gemaakt.
    Met een beetje plakband zit dat goed vast en in de tussenruimte past mooi de rode en zwarte kabel die met elkaar zijn verbonden.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Aleen de Cowling is nog veel te groot. Zo kan ik de accu nooit snel wisselen

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Dus daar moest ik ook een stuk uitsnijden met de dremel

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Na een beetje meten en tekenen heb ik dit stuk eruit gesneden

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Dat was nog net iets te klein dus moest er nog een klein stukje meer weggesneden worden

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En zo ziet het er al veel beter uit.
    Ik kan nu makkelijk de accu’s wisselen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Toen was het tijd voor de accu-klep
    De accu-klep heeft me wel wat hoofdpijn bezorgt.
    Het moet de accu’s zeker op hun plaats houden, maar moet tevens ook snel te openen zijn en mag het liefst niks wegen.
    De idee (voor de bevestiging) is voor het grootste gedeelte ook van m’n vrouw gekomen.
    Ze heeft zelfs een paar spulletjes uit haar naaikoffer ervoor afgestaan.
    Hiermee dus een dikke kus aan m’n vrouw!

    Ik had nog een paar stukjes CFK over en dit plaatje van 2 millimeter dikte past aardig.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Het is een klein stukje te lang.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En ook niet helemaal recht, dus moet er een stukje afgezaagd worden

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Nadat alles was uitgezaagd en goed zat, was het aan de tijd voor de bevestiging.
    Mijn vrouw had dit nog in haar „grabbelton“ liggen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Nadat ik alles had uitgemeten heb ik ook gelijk de riemen behoorlijk moeten inkorten.
    Alles provisorisch op z’n plaats gezet en voor goed bevonden.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik moest de cliphouders een beetje inkorten omdat ze anders veel te groot zouden zijn.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Er moesten ook nog eens een paar gaatjes in worden geboord voor de schroeven.
    Grote gaten aan de buitenkant om de schroevendraaier er in te kunnen steken

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En de kleine gaatjes voor de schroefjes aan de andere kant

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Zo wordt dit geheel dan op de neus van de Taxi geschroeft.
    Aan allebei de kant van de neus.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En zo zitten ze op hun plaats.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Wat me nog wel stoort is de rechte kant van de 2 accu’s.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Het lijkt wel een mini luchtrem zo, dus dat moet een beetje gestroomlijnd worden.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik had dat te lange stukje nog over dus heb ik het met veel CA en Activatorspray vastgelijmt.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Wat ze bij vrachtwagens met een grote uitstekende aanhanger doen......

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    ... kan ik natuurlijk ook.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Zo is het in ieder geval beter als een rechte hoek.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik heb toen de „riem“ op z’n plaats gezet en vast aangetrokken.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Toen alles zo zat zoals ik het wilde hebben heb ik de „riem“ met (alweer) veel CA en Activatorspray vastgezet op de CFK deksel

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Omdat dat alles nu niet echt mooi was heb ik het met rode Oracover-folie een een strijkbout verbeterd.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En dit is dan het resultaat: de zelfbouw CFK klep.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De folie is niet perfect, maar het rood past zeer goed bij de rest van de Taxi

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!



    En zo zit het onder aan de Taxi 2400.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Het gaat zeker geen schoonheidsprijs winnen.....

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En het is ook niet de elegantste methode

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Maar het functioneerd en dat is het belangrijkste.
    De Accu’s blijven zo op hun plaats zitten.
    Voor de zekerheid heb ik nog een paar strepen ultra strong klittenband van Tesa aan de onderkant van de accu’s en de Taxi neus gekleefd.
    Daar beweegt niks meer.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Nu dus alles is ingebouwd wordt het tijd voor de finale

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik moet nog een laatste keer de CG uitmeten

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Om te controleren of alles echt goed zit

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Gelukkig was alles precies zoals het moest zijn.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!

    Hier is nog een kleine video van het uitwegen van de Taxi 2400 op youtube.





    Ik was ook nieuwsgierig naar het eindgewicht van de Taxi.
    Ik had met zo’n 7,5 Kilo gerekend.
    Daar zat ik niet ver vandaan.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Hier nog een paar foto’s van de binnenkant met de ontvanger accu’s erin.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ze liggen voorin optimaal voor de correcte CG.
    Ook deze 2 accu’s heb ik met ultra strong klittenband vastgezet.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Als ik de Taxi opbouw gaat het het makkelijkst als ik de 2 vleugels niet helemaal samenschuif en op de romp leg.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Door de tussenruimte kan ik de ontvangerkabels.....

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    .... met de kabels van de vleugels verbinden.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Nu moest ik alleen nog maar de zender programeren en de Taxi is klaar voor de eerste vlucht.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Tot slot nog een paar foto’s van de Graupner Taxi 2400.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Het was een makkelijk bouwpakket

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En ik had ook geen grote hindernissen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik heb er in ieder geval veel plezier van gehad.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En ik hoop dat jullie mijn bouwbericht ook leuk hebben gevonden.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik ben benieuwd wanneer de maiden is.
    Mijn vrouw en ik hebben namelijk besloten dat we van het weekend eens een weekje naar Nederland op vakantie gaan.
    Ik denk dat de maiden dan eerst zo midden September zal zijn, maar ik zal hier in ieder geval nog berichten.
    Ook ga ik nog een sleepkoppeling erin bouwen.
    Het materiaal ligt er al.
    Ik wil eerst een goed gevoel voor de Taxi krijgen voordat ik erwat mee ga slepen.

    Groetjes,

    Jordy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Jordy,

    Dat ziet er allemaal weer netjes uit. Hoop alleen dat die kofferklips het houden, ik heb de ervaring dat ze wel eens spontaan losschieten bij een behoorlijke belasting (lees een moment met hoge G-kracht).

    Heb je de plus en min 'tussen' de beide packs de originele lengte gelaten? Ze lijken vrij lang op de foto.

    Alvast een fijne vakantie :)

    Gerben
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik hat gewoon 2 gleuven gemaakt in de zijkant van het zwarte bakje.

    Stuk Velcro er door getrokken en 2 stukken op de bodenplaat en op de lipo,s en dan zo de lipo,s vast gezet .

    Velcro laat niet los en was een mooiere oplossing geweest.

    Mvg Johan
     
  19. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Jordy, een geweldig verslag weer, mijn complimenten!!

    Knap ook om op de 7,5 kilo uit te komen met een 2,4 mtr kist, dit zal het slepen zeker ten goede komen!

    Waar ergens in Nederland gaat de vakantie naartoe?

    Geniet ervan!

    grt, Louis
     
  20. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hoi Gerben,

    Ja, de plus en de min heb ik in de originele lengte gelaten.
    Moet ik die ook inkorten of maakt dat niks uit?
    Onder aan de 2 accu's heb ik nog een paar strepen klittenband die de accu's al heel goed vasthouden. De klep was gewoon een dubbele zekerheid.

    @Johan. Velcro was zeker ook een optie geweest, maar ik wou het nu eenmal zo hebben. Bovendien wou ik de accu's een beetje beter beschermen en dat doet de klep uitstekend zo.
    "Vele wegen leiden naar Rome" en ik heb er een uitgebreide sightseeing toer van gemaakt ;)

    @Loeki. Wij gaan een paar dagen naar Cadzand en blijven ook nog een paar dagen in Breda (mijn geboortestad). Onze zoon is nu 2 jaar en 8 maanden oud en hij mag dan ook de eerste keer de Efteling gaan bekijken. Het sprookjesbos zal wel het hoofdthema zijn voor die dag :D

    Ik heb nog één grote fout gemaakt, helaas.
    De spinner had een 8mm. gat en ik heb het met een nagelvijl zelf naar 12mm. vergroot.
    Ik dacht dat ik heel nauwkeurig had gewerkt.
    Dat was dus niet helemaal waar.
    Dat ding draait nu als een ei en zwabbert behoorlijk.
    Het is geen gezicht dus laat het maar weg.
    Ik wou later toch op een houten (of CFK) propeller overstappen en de neus krijgt dan ook een CFK spinner.

    Groetjes,

    Jordy
     

Deel Deze Pagina