"Bouwbericht" van een Graupner Taxi 2400 met elektromotor

De wielen zijn 4 inch en zijn voor een as van 6mm gedacht.
Scale alloy hub rubber wheel 4.0inch
De kwaliteit van wielen is echt goed.
Het is hard rubber, maar niet al te hard en het veert goed.
De originele wielen van Graupner hadden een 4 mm. as en de velgen waren uit plastic.

Zo, de Epoxy wordt langzaam maar zeker hard.
Ik heb de 2 plaatjes nog een heel klein beetje verschoven en nu heb ik er gewicht op gezet en zo kan het vannacht drogen.

Groetjes,

Jordy
 
Zo, ik heb vandaag vrij gehad en omdat het hier aan één stuk heeft lopen regenen kon ik de Taxi verder repareren.

De CFK plaatjes die ik had uitgezaagd en vastgelijmt zitten inmiddels muurvast.
Het was dus tijd om ééns de gaatjes te gaan boren....

rep-s-16.jpg


Klik hier voor een grote foto!


....zodat ik het „service luikje“ weer kon vastzetten en het achterwiel er goed vast op kan schroeven.

rep-s-17.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ik heb er 2 M3 boutjes doorheen gestoken....

rep-s-19.jpg


Klik hier voor een grote foto!


...en aan de andere kant nog 2 ringetjes eronder gelegd zodat de kracht zich beter kan verdelen.

rep-s-18.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Toen alles lekker gesopt in 5min. Epoxy.

rep-s-20.jpg


Klik hier voor een grote foto!



En alles een goed uurtje laten drogen zodat het echt hard is.

rep-s-21.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Toen het achterwiel erop geschroeft en gekeken of alles ook wel past.

rep-s-23.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Door mijn Epoxy „bad“ moest ik een beetje van de epoxy wegschuren anders paste de deksel niet meer goed op de romp.

rep-s-24.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Intussen had ik ook al een gaatje in het achterste CFK plaatje geboord en ook daar een M3 boutje met Epoxy vastgelijmt.

rep-s-22.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Om alles een beetje dezelfde kleur te geven heb ik het CFK plaatje met een stukje rode Oracover en een strijkijzer geprobeerd te verbeteren.

rep-s-25.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Toen de Epoxy helemaal hard was geworden heb ik het nieuwe achterwieletje erop geschroeft, de moertjes goed vast gezet en de staaldraden met de veren eraan vast gekoppelt.

rep-s-26.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ik vindt de „operatie“ best wel gelukt.

rep-s-27.jpg


Klik hier voor een grote foto!


rep-s-28.jpg


Klik hier voor een grote foto!


rep-s-29.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Zo, de reparatie is klaar.
Er zitten nieuwe wielen op en de as is nu 6 mm. i.p.v. 4 mm. dik.
Het achterwiel zit nu beter vast, en veert ook nog ééns veel beter als het oude wieletje.
Zover dus de theorie.

Nu is het wachten op de volgende 3 faktoren:

1. Mooi weer.
2. Tijd om te vliegen.
3. Zin om te vliegen.

:)

Groetjes,

Jordy
 
Hallo Jordy,
Mijn complimenten voor dit schitterende bouwverslag!!!
Voor elke moeilijkheid/detail wordt uitgebreidt aandacht aan besteedt.
Ook de electrischische uitdaging verdient een pluim, de manier zoals je het aangepakt hebt.

Eigenlijk per ongeluk kwam ik op dit verslag uit, ik was zelf aan het zoeken naar een specifieke uitdaging voor een Taxi 2400.....
Daar komt gelijk mijn vraag uit voort.
In de allereerste post van dit verslag spreek je over het gebruik van de Taxi 2400....
Je wilde hem zowel als trainer alsook sleper gaan gebruiken.
Ik heb ook een Taxi 2400 en overweeg behalve het ombouwen naar electro, er ook mee te gaan slepen.
Misschien dat ik het gemist heb, maar heb je een bouwwijze/beschrijving van een solide/stevige sleephaak(en)?
Mijn vorige sleper was een big lift 2 waar ik de sleephaken iets aangepast had.
Echter, de vleugelbevestiging is heel anders op de Taxi, zodat de sleephaak bevestiging niet 1 op 1 overgenomen kan worden.(vleugel valt nu compleet over de romp heen ipv tegen de romp aan bevestigd...)
Ik hoop stiekum dat je of al nagedacht hebt over een sleeephaak, danwel mischien al iets moois hebt ingebouwd......

Helaas....ik heb geen bouwtekening of id mee overgenomen, ik weet dus ook niet of daar iets over in vermeld staat.


Als iemand anders dit verhaal leest en zich getriggerd voelt om met een goede oplossing te komen hoor ik het natuurlijk ook graag ....

Alvast bedankt voor de reply.

Met vriendelijke groet,

Martin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Martin, de sleepkoppeling kun je ook bij de taxi makkelijk achter de vleugel maken, gebruikmakend van het tussenschot in de romp, maar daarover kun je zoals Terence al aangaf de bouwverslagen op nazien.

Bou de biglift van mij zie je in het bouwverslag trouwens de traditionele biglift sleephaak constructie. Ik heb momenteel de sleephaak ook direct achter de vleugel zitten.

Mocht je nog vragen hebben, snor ik wel wat foto's op.
 
Hallo Martin,

Bedankt voor het compliment.
Ik heb me nog niet echt met de sleepkoppeling bezig gehouden.
Mede omdat ik de Taxi eerst ééns goed wil leren vliegen en dan pas ga ik ermee slepen.
Ik heb natuurlijk al wel over de sleepkoppeling, de servo en de inbouwplaats nagedacht.
De sleepkoppeling heb ik al gekocht:
Graupner Schleppkupplung II
Als Servo ga ik ook hier een Savöx SC-0252MG gebruiken.
De inbouwplaats ligt precies in het zwaartepunt van de Taxi (tussen 120mm en 125mm) en wordt in het midden van de 2 vleugelhelften ingebouwd.
Dat is wel een beetje knutselwerk, maar dat is vermoedelijk wel de beste plaats.

Maarja, voordat ik dat ga doen wil ik eerst een uurtje of 20 met de Taxi als trainer vliegen.

Groetjes,

Jordy
 
Bij mijn Megastar zit de sleepkoppeling ook rond de zwaartepunt positie ....
Gaat best goed , zelfs met een + 10 kilo zwever erachter ...

IMG_7882.jpg


Het accu-pack ( 10S 5000 ) zit onder het blauwe afneembare dekseltje ...
de logger van Eagle Tree zie je ook zitten .

IMG_7701.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jordy,Hendrik en Terence,

Bedankt voor jullie reacties!!
Ik ga me gedurende controle en herstel me eens goed verdiepen over hoe en wat en waar van de sleephaak(en)

Prettige jaarwisseling.

Groetjes

Martin
 
Re-Maiden gelukt!

Zo, lang is het geleden dat de Taxi heeft gevlogen.
Tijd om dat ééns te gaan veranderen :p

De Taxi heeft vandaag z’n Re-maiden gehad.
Lekker 3 x 8 minuten gevlogen.
Landen gaat super, zelfs een hardere landing met stuiteren hebben de nieuwe assen, wielen en achterwieltje makkelijk verdragen.
De motor en de ESC zijn na 8 minuten nagenoeg koud, hooguit lauwwarm.
Alles perfekt dus!

Vorige week heb ik nog eens een keer de aansturing van het achterwieltje veranderd.
Ik was niet echt gelukkig met de vele draden die door de romp liepen.
Dit is eigenlijk een hele eenvoudige oplossing en werkt goed.

Taxi2400-s-3.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Geen lange draden meer door de romp, behalve die van het zijroer blijven.

Taxi2400-s-4.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Dat ik hier niet eerder op ben gekomen!

Taxi2400-s-5.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Nog snel 2 foto’s gemaakt voor de Re-Maiden......

Taxi2400-s-1.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Taxi2400-s-2.jpg


Klik hier voor een grote foto!


.... en toen ging de Taxi weer in de lucht.
Ik heb dit keer (eindelijk) een klein filmpje ervan kunnen maken.
Omdat Tim nog iets te jong is om te filmen heb ik de Kamera maar op de grond gezet en af en toe komt de Taxi voorbij gevlogen.
Beter als niks en Bert heeft nu ook eindelijk z’n filmpje „gekregen“ ;)

4zk4-jZ8dBY[/media] Taxi 2400 (Electro) - YouTube




4zk4-jZ8dBY[/media] Taxi 2400 (Electro) - YouTube


De 2 x 5s 5000mAh Lipos hebben nu ook een vaste plaats.
Ik heb de kabels nog een stuk ingekort en nu zit dat ook goed.
Ik laad de Lipos wel als 5s en niet als 10s pack.


Taxi2400-s-6.jpg


Klik hier voor een grote foto!



Groetjes,


Jordy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je de motorrem opstaan of niet ?
Ik vlieg zonder de rem , gaat prima met het landen.
In duikvlucht op leegloop vanaf pakweg 300 meter zonder gas te hoeven bijgeven bij de landing.
Sleeptouw gooi ik niet los bij ons .... Plaats genoeg en géén obstakels.
 
Hoi Dirk.

Nee, de Motorrem is eruit.
Inderdaad best makkelijk om de snelheid eruit te krijgen.

Ik heb de Flaps nu op 80% staan en 6mm down erbij gemixed.
Dat remt echt heel erg hard en de kist blijf goed bestuurbaar.
Zondag gaat het verder met afstellen en invliegen en ik hoop in Augustus de éérste sleep te gaan maken.

Groetjes,

Jordy
 
Sleepkoppeling inbouwen

Goeden middag.

Ik ben een beetje aan de Taxi aan het knutselen.
Een paar uitstekende boutjes gekort en gezekerd met lak.
Eindelijk ook de "schoentjes" er weer opgezet en ook de stikkers heb ik inmiddels erop geplakt.
Het is gelijk een heel ander vliegtuig.
Een nieuwe spinner heb ik ook al besteld dus dat is ook al bijna klaar.

Nu was ik aan het kijken hoe ik het beste de sleepkoppeling kan gaan inbouwen.
Ik heb me laten vertellen/gelezen/gehoord dat de beste positie precies in de CG ligt.
Dat is bij mijn Taxi dus 123mm.

sk-1.jpg



Alleen is dat best wel een vervelende plaats om een sleepkoppeling in te bouwen.
Ik moert dan dwars door het dikste deel van de vleugel gaan boren, en een dragend schot, waar ook de vleugel aan wordt bevestigd is niet echt in de buurt om de 10Kg. servo eraan te schroeven.
Ook de Aluminium vleugel verbinder zit meer of minder in de weg.
Al met al dus niet echt optimaal en het gaat een hele klus worden om daar een Sleepkoppeling in te bouwen.


sk-2.jpg


sk-5.jpg



Ik heb een veel betere plaats gevonden, maar dat is 372mm. in plaats van 123mm. dus ca. 25cm. naar achteren.
Het voordeel hiervan is dat het precies op een dragend schot ligt, met een "gat" waar de servo goed aan kan worden vastgezet.
Ook hoef ik hier een gat door het dunste deel van de vleugel te maken i.p.v. het dikste deel.
Dat is volgens mij ook veel beter.

sk-3.jpg


sk-4.jpg



Kan, of beter gezegd, gaat dat wel goed als ik daar een sleepkoppeling inbouw?
Word het slepen dan veel moeilijker of maakt dat niet zo heel veel uit?
Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Jordy
 
Ik heb bij mijn Toledo de koppeling ook op dezelfde plek zitten als jij nu wil inbouwen, dat wil zeggen achter aan de vleugel. Ik ondervind geen enkel probleem tijdens slepen, sterker nog volgens mij heeft het een voordeel tijdens de sleep. Mijn Toledo word er super stabiel van tijdens een sleep... Mijn inziens de betere plek voor een koppeling.

[post69]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet waar je gehoord hebt dat de sleepkoppeling in het CG moet, dat klopt wel maar iets anders dan je denkt. De lijn trekt schuin omhoog naar achter. Het aanknopingpunt moet ongeveer door het zwaartepunt van het toestel gaan, en dat ligt niet alleen op een bepaalde afstand van de voorlijst maar ook een stuk lager (het is een PUNT, geen lijn). Als je sleepkoppeling net achter de vleugel boven op de romp maakt trekt de sleeplijn ongeveer door het zwaartepunt.
De juiste positie is dus...net achter de vleugel, boven op de romp.

In dit plaatje dus bij de groene stip. De blauwe stip is de positie van het zwaartepunt (ongeveer)

sleephaak_zps54c8b128.jpg


Als je de haak op de vleugel in het zwaartepunt legt trekt de lijn er eigenlijk een eind vóór. Bij een originele Big Lift zit hij zelfs nog hoger. Dan wordt je altijd wat omhoog getrokken wat bij weinig vermogen misschien prettig is maar normaal gesproken niet echt lekker. Hoe neutraler, hoe beter.

130104_BigLift_zpsef7c1e22.jpg
 
Bedankt voor de uitleg Douglas en Arjan.
Niks is meer waard als pure ervaring i.p.v. theorie!
Nu snap ik dat ook met het zwaartepunt, super uitgelegd. Snap ik zelfs :p
Groetjes,

Jordy

Edit: Nu pas op je link geklikt Douglas. Heel goed beschreven. Zo ongeveer ga ik het ook doen.
 
Is het niet handig om kunststof breekbouten i.p.v. stalen(?) bouten voor vleugelbevesting te gebruiken. Of zijn die mooi glimmende dingetjes alleen maar afdekkapjes?
 
ööhm, dit zat bij de bouwdoos erbij en is bedoeld als vleugelbevestiging.
Ja, het zijn massieve bouten met een ring erbij.
Ik vind het wel ok zo.
Is in ieder geval stevig genoeg.

Vraagje nog aan Douglas (of iemand anders).
Sorry voor m'n moeilijke uitleg van het probleem, maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.. jaja.. de Nederlandse taal hè ;)

Ik ben er bijna aan uit met de sleepkoppeling.
Het enigste wat me stoort is de pen die aan de servohoorn hangt.
Als ik de Graupner sleepkoppeling (Graupner 7891 - Schleppkupplung) vast zou lijmen met epoxy, dan loopt het niet helemaal soepel.
Door het servohoorn wordt de pen te veel heen en weer bewogen.
Ik bedoel hier niet omhoog en omlaag, dat kan ik instellen en is natuurlijk ook gewenst, maar juist naar voren en achteren tijdens de beweging.
Daardoor "wiebelt" de koppeling en kan dus nooit of te nimmer vastgezet worden omdat er anders te veel spanning op staat.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik heb de pen met een 3mm klemmetje op het eerste gaatje van de servohoorn gezet (zo dicht mogelijk bij de servo as).
Wat is mijn denkfout?

Groetjes,

Jordy
 
Ah, Erik heeft de vraag al beantwoord. En dat te bedenken dat ik zijn foto's wilde gebruiken. ;-) Jordy, je maakt geen denkfout, jouw gedachtegang is gewoon goed!

Ik heb er wat tussen gezet en ''jouw'' prbleem zo opgelost. (want ook ik had daar last van) Op de foto staat het heveltje wat meer van het servoasje af, bij de inbouw is dit tot het eerste gaatje zo dicht mogelijk naar het servoasje verplaatst...

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mannen, bedankt.
Nu snap ik het.

Ik heb inmiddels het servohoorntje zo geboord dat de metalen pen van de koppeling bijna op de as zit.
Dit werkt nu heel goed.
De hars is al aan het drogen.
Met een beetje geluk sleep ik volgende week m'n eerste zwever.
De vraag is dan wie er moedig genoeg is om door mij gesleept te worden ;)

Groetjes uit de de Zwitserse Sauna,

Jordy
 
Back
Top