Crispijn,
Allereerst mijn complimenten voor het getoonde vakwerk.Ik heb echter een opmerking wat betreft je gangindeling die je met dat smartbord gemaakt hebt.
Wat mij in , vooral engelstalige , lectuur over het bouwen van overnaadse boten opvalt is de aandacht die aan die eerste gang, de zandstrook of garboard strake, besteed wordt en dan vooral aan de breedte van die gang in het voorschip.
Maak je die te smal dan kunnen de gangen daarboven wel eens ' druipend' overkomen.
Maak je hem te breed , dus hoog in de sponning optrekt, dan kunnen de bovenste er spits uitkomen..Het kan geen kwaad, denk ik, eens een dun strooklatje langs die markeringen te leggen en vooral van opzij te bezien of er bijv geen s-vorm verschijnt en of de geprojecteerde breedte wel vloeiend en regelmatig verlooptverloopt.
Tevens nog een opmerking over de bovenste gang.Deze heeft boven geen overlap en kan er dus breder uit gaan zien, tenzij je er een berghoutje opzet waardoor die gang er ogenschijnlijk net zo breed lijkt als de gang eronder.
Succes
Ard
lectuur :
Lapstrake boatbuilding, deel 1 en 2 van Walter Simmons en
Building Classical Small Craft van Paul Gartner
"It is right when it looks right, but it depends on who is lookng" !