Nu het ritme er weer een beetje in zit lijkt het me leuk het proces van beplanken met jullie te delen, hopelijk help ik hier mensen mee en anders is het leuk voor de (stille) meelezers. In het begin is het beplanken door de hoeveelheid twist in de planken best een heel gedoe vanwege het stomen. Het is lastig tot een mal te komen en er zijn veel stapjes nodig die verdeeld zijn over meerdere dagen, soms wel met een week droogtijd er tussen. Naarmate ik verder kom wordt het overzichtelijker en kan de mal achterwege gelaten worden, wel zal er nog een uitdaging volgen met het stomen van de balken die ik als uitgangsmateriaal gebruik maar daarover later meer.
Leeswijzer: als ik het heb over de onderkant is dat de uiteindelijke onderkant. Ik bouw ondersteboven dus let goed op. Een enkele keer heb ik een foto uit de geschiedenis geplaatst, dit om dubbelingen te voorkomen.
Als eerste is het zaak om de juiste basis te maken op de reeds bestaande plank. Een deel is daar al voor klaar in de vorm van de 'geralds' of sponningen maar er is meer nodig De plank wordt voorzichtig afgeschuind aan de bovenkant zodanig dat het lijncontact dat bestaat door de hoek van de plank wordt veranderd in een contact van 5mm breed dat dient als lijmoppervlak. Ook komen in deze 5mm overlap uiteindelijk de koperen nageltjes. In het Engels noemen ze dit de 'bevel'.
Met schilders tape dat ik later bij snijd met mijn kruishout (daar zit een scherp wieltje op) zet ik de 5mm overlap over. Dit voorkomt dat ik lijnen moet tekenen op de romp en later voorkomt het dat er overal lijm komt.
Ook schuin ik de spiegel af zodat de plank over de volledige dikte van de spiegel contact maakt. Ik doe dat per plank om niet per ongeluk te ver te gaan.
En aan de voorzijde beitel ik de sponning (rabbet) in de steven. Dit is deels voorbereidt maar bewust te klein zodat ik nog wat kan aanpassen.
Als dat geregeld is kan de uitslag van de nieuwe plank gemaakt worden. Bij de eerste planken maakte ik eerst een mal van triplex. Door een dunne lat over de spanten te spannen en puntjes papier met hotmelt op die lat te plakken kon ik de uiterste punten van de plank beschrijven. Nu ik verder ben en er minder twist in de planken zit (stomen is ook niet meer nodig) klem ik de nieuwe plank 'neutraal' over de mallen heen en zet die op de mallen en uiteinden vast. Met neutraal bedoel ik zo plat mogelijk zonder spanning waar de plank aanligt op de spanten en de bevel.
Dan kan ik het aftekenen aan de binnenzijde. Ter hoogte van de spanten teken ik de onderkant af waar de plank tegen de bestaande plank zit. Hier tel ik later 5mm bij op gezien de overlap waar we rekening mee moeten houden). Ook teken ik af tot waar de nieuwe plank komt, zo heb ik de uiterste punten voor de boven- en de onderkant.
Voorheen tekende ik de papieren puntjes vastgelimd aan de lat af als ik eerst de mal maakte, verder is het proces gelijk aan elkaar.
Rond de punten die nu afgetekend staan moet een strokende plank gemaakt worden. Ik klem stukjes hout op de uiterste punten en vorm er daarna een lat of 'batten' omheen. Ik gebruik en hele dunne glasvezel zeillat omdat deze overal gelijkmatig buigt. Ik houd de zeillat op zijn plek door hem te fixeren met draadnagels.
Dan teken ik voorzichtig de plank af. Zaak is om de lat op de plek te houden bij het aftekenen anders introduceer ik deviatie wat een niet strokende romp oplevert.
Nu is het een kwestie van ruw uitzagen, ik gebruik hiervoor mijn lintzaag maar het kan met diverse soorten zagen.
En dan is het een kwestie van schaven tot de potloodlijn. De plank leg ik vlak op de werkbank met een lat er onder. De schaaf beweeg ik over de werkbank zodat ik altijd haaks schaaf ten opzichte van de plank. De holle vorm van de plank is soms een uitdaging, inmiddels heb ik daar een schaaf voor aangepast maar dat hapt snel, even schuren met een schuurplankje werkt dit weer weg.
En dan kan de plank op de mal van de romp gepast worden. Het klemmen is altijd weer maatwerk, soms is het een hele tour om het op de juiste plek te krijgen.
Nu kunnen de sponningen of 'geralds' er ingeschaafd worden. Dit is een nauwkeurig klusje. Ik teken weer af met het kruishout, dat veranderd tijdens de bouw nooit van maat. Het te schaven deel van de plank moet goed ondersteund worden op de plek waar geschaafd wordt. Met een stukje hout check ik of het een beetje strookt. De lengte van de gerald heb ik ooit ingeschat en daar blijf ik nu mee werken, daar heb ik een houtje op de juiste lengte voor.
Nu is de plank helemaal klaar en kan hij verlijmd worden op de romp. Ik gebruik hier Titebond 3 voor, het is een prettige lijm die eenmaal uitgehard goed vochtbestendig is maar ook gewoon met water is weg te poetsen als het nog niet is opgedroogd. De lijm breng ik aan met een kwastje op de oppervlakken waar de plank komt.
Om te voorkomen dat het een kliederboel wordt ligt de plank eerst op wat restmateriaal en van voor naar achter wordt de plank bevestigd.
Het lijmen is een klusje waarbij ik in de winter op de temperatuur moet letten, de minimale temperatuur is 8 graden, ik hou 10 aan voor de zekerheid. Omdat ik eigenlijk altijd in de schuur werk aan dit project ga ik voor de lijm klussen regelmatig naar binnen toe omdat het in de winter wel eens onder de minimale temperatuur is.
Dan is het een kwestie van drogen en moed verzamelen voor de volgende plank.
Ik hoop dat het interessant voor jullie was om de werkwijze te zien, als er nog vragen of opmerkingen over zijn dan hoor ik het graag. Ik ben geen professional en sta open voor alle tips & tricks die jullie hebben.
Later weer meer!
P.S.
Tijdens de bouw heb ik altijd mijn planken gemaakt 'in het werk', eventueel via een eerste mal, om eventuele fouten te corrigeren. Maar ik heb ooit in SolidWorks alle planken uitgewerkt om er een uitslag van te kunnen maken. Dat had ik toen nodig omdat ik op die manier wist uit welk uitgangsmateriaal ik de planken moest halen. Er moeten andere trucjes zonder 3D CAD software zijn om dit te bepalen maar die wist/weet ik niet. Toen alle 11 planken gedaan waren heb ik alles laten afdrukken op A0 papier, gewoon omdat het ooit nog wel handig zou kunnen zijn.
Nu bij plank #5 was ik benieuwd of de planken die ik handmatig maak overeenkomen met wat 3D CAD ooit heeft bedacht. Hieronder het verschil te zien...
De plank is duidelijk langer (om goed te kunnen klemmen tijdens het verlijmen) maar verder zijn de verschillen minimaal, soms hier en daar een mm meer of minder. Erg leuk om te zien dat de werkwijze in het echt 3D CAD zo sterk benaderd! Dat geeft straks ook een steuntje in de rug als ik weer moet gaan stomen en de kromming in de balk moet bepalen. Daarover later meer in een volgende update.